Gå til innhold

Du er ikke lenger engang kvalifisert til å velge en lyspære

Anbefalte innlegg

Jaha,

Overformynderiet slår til igjen mot din frihet til selv å ta dine egne bestemmelser om hvordan du skal best bruke dine egne penger.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Snart-forbudt-a-importere-alle-tradisjonelle-lysparer-6969700.html

FS00041207.jpg?updated=200820121951

Om nordmenn ikke er modne nok til å tillates å selv velge hvilke lyspærer de ønsker å kjøpe, må man nesten lure på akkurat HVA man kan tillate dem å bestemme selv?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så er vel Norge det landet som følger eøs driten slavisk og skal være beste gutten i klassen, alle andre eu land driter regelrett i alt, det virker ihvertfall slik, wtf?

Er faen meg mye rart dette landet skal følge som bare gjør alt dyrere og dårligere, men så lenge de høye herrer får dobbelt lønn av dobbelt lønn så er jo det godt nok og da er jo resten av folket bare bruk og kast.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring er at sånne sparepærer:

PL_fluorescent_tube.jpg

og de gode, gamle lysrørene, er mye mer holdbare enn disse jukse-pærene med skrusokkel:

340076_h1_5_e_01.jpg

Jeg kan ikke basere disse påstandene på annen statestikk enn mine egne, personlige erfaringer.

Men jeg er drittlei av å bytte sparepærer som holdt i mindre enn et år, lukter brent, lyser svakt de første minuttene og knuser med giftig kvikksølvdamp på soverommet.

Min erfaring er at de med skrusokkel er mye dårlige enn de flate som passer i egne lamper. Muligens fordi lamper som er laget for slike har fastmontert elektronikk, mens pærer med skrusokkel må inneholde sin egen elektronikk, og det ofte er engangs-elektronikken som svikter i skrupærene.

Slik ser det, er ikke sparepærer med skrusokkel noe annet enn en midlertidig jalla-løsning for folk som ikke har tid til å bytte hele lampa ennå.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Halogen?

halogen-clear-bc-gls-replacement-large.jpg

Selv syns jeg det er positivt med LED, ulempen er det er få alternativer, kunne godt tenkt meg led lys som lyser like gjevnt og som de har klart å dime til å se omtrent likt ut.

Sånn juletre lys som denne:

7071033828964.jpg7071033826236_3_thumb.jpg

Er helt håpløst gir ikke brukbart lys, trekker 1,5 watt og ser veldig tåplig ut.

Noe som E27 5W 6500K 72-LED 360-Lumen White Light Lamp Bulb (220V) kan vel faktisk fungere. Men gir nok sterk hvit lys, omtrent dårlig for synet.

Lenke til kommentar

Norge innfører vell flere eu-regler enn det de fleste eu-landene gjør.

Har tidligere blitt imponert over hva som kan og som oftest blir gjennomført via eøs. Stå på. :thumbup:

Forstår ikke hvor dere får tak i så elendige sparepærer..

De jeg har hatt har vart i flere år, lyser sterkt med en gang.

Eneste jeg ikke liker helt er at lyset som oftest er veldig kaldt, selv de typene som skal etterligne vanlig glødepære gir ett kunstig lys.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Det er bare å stemme på partier som er mot lyspæreloven, da. Spør alle partiene "hvordan stiller de dem til Fritt Valg av Lyspærer?"

Eller KANSKJE dette ikke er et så stort poeng at det faktisk er verdt å bry seg om...

Endret av Shruggie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg så Tid for hjem på tv forrige uke og der viste elektrikkeren frem noen halogenpærer som jo egentlig var fine som erstatning for pærer med klart glass, men hvis de skal forbys også så sitter vi vel igjen med pest og/eller kolera og det er strengt tatt litt stusselig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper alle mine LED-lys her, og de har jeg faktisk vært meget fornøyd med både når det gjelder holdbarhet og selve gløden (hvis man kan kalle det det.... :D .) De gløder vel ikke akkurat så mye men.......

De har også et rimelig bra utvalg av dimmbare.

www.ledonline.no

Edit: Det jeg ble mest overrasket over når jeg startet å lage en oversikt over alle pærene jeg hadde tenkt å bytte ut til LED, var at jeg hadde faen meg 122 !! lyspærer i heimen. Helt sinnsvakt! Så jeg lar gamlepærene lyse til de dør en naturlig død, og så erstatter jeg de med LED når de har trukket pusten for siste gang :)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

[...]Eller KANSKJE dette ikke er et så stort poeng at det faktisk er verdt å bry seg om...

Nei, hver for seg er ikke alle disse greiene så farlige.

Men, for hver slik detaljregulering er det en ny håndfull med særinger som stiller spørsmål ved ved voldsmonopolets legitimitet. Forhåpentlig hvis fortsetter slikt å komme sakte nok til at "de" fortsetter å være særinger... :fun:

Lenke til kommentar

Det er vel en kjennsgjerning at vi som lever i dette landet lever i et overformynderi uten sidestykke. Jeg er 50 år nå, og hadde jeg giddet så kunne jeg sikkert sitte her og liste opp helt til i morgen tidlig med ting som blir tredd nedover ørene på oss, av ting som stat/div.myndigheter mener vi ikke klarer å håndtere på egen hånd. Dæven jeg er lei av det....pffffff

Nå må det bli andre boller ved neste Stortingsvalg!! Men dessverre så er de fleste her på berget en flokk sauer - som er eventyrlig lett å gjete.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøper alle mine LED-lys her, og de har jeg faktisk vært meget fornøyd med både når det gjelder holdbarhet og selve gløden (hvis man kan kalle det det.... :D .) De gløder vel ikke akkurat så mye men.......

De har også et rimelig bra utvalg av dimmbare.

www.ledonline.no

Edit: Det jeg ble mest overrasket over når jeg startet å lage en oversikt over alle pærene jeg hadde tenkt å bytte ut til LED, var at jeg hadde faen meg 122 !! lyspærer i heimen. Helt sinnsvakt! Så jeg lar gamlepærene lyse til de dør en naturlig død, og så erstatter jeg de med LED når de har trukket pusten for siste gang :)

Kan man bruke led pærer i vanlige sokler eller må man kjøpe mye anna rallemikk?

Antar svaret er nei.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Generelt så synes jeg det er fornuftig å bytte til sparepærer. Det er billigere, og de tåler mer (ryker ikke så lett om man slamrer med dører eller hopper på gulvet med taklys i under). Mange er også redde for å prøve noe nytt, så det er stort sett greit. Vil jo også tro at om hele norge bytter til sparepærer, så går behovet for strøm ned.

Det er derimot endel områder som kan være negative. Først og fremst har endel sparepærer en forsinkelse før de lyser på noen sekunder. Om man er vant til å slå til lysbryteren før man løper ned trappa, vil man løpe ned i mørket om man har endel sparepærer. Samme om man skal inn på dass om natta. Er man trengt og løper inn, så står man pissetrengt i mørket og venter på lys.

Videre vil de fleste sparepærer gi "feil" lysfarge, noe som er et problem for de som sminker seg.

Ser også for meg et kvikksølvproblem når folk begynner å kaste sparepærer i mengder, så man får vel en kvikksølvavgift etterhvert.

Til slutt så har jo endel sparepærer en annerledes form. Det kan bli et problem om man f.eks har bordlamper man klipser skjermen rett på pæra, har pyntepærer som skal gi blafrende lys, eller har lamper med uvanlig form.

Jeg har også sett at sparepærer med tynn sokkel er borte i enkelte typer. Så enkelte størrelser, spesielt spot, er borte og da må man bytte lampe faktisk.

Det er også en investeringsutgift som er høy, spesielt om man kjøper alt nytt på en gang.

Lenke til kommentar

Vil jo også tro at om hele norge bytter til sparepærer, så går behovet for strøm ned.

Og om strømselskapene hadde sluttet å selge all strømmen ut av landet, for så å importere dyrere strøm for egen vinning, mer penger i egen lommebok til høye herrer i toppen, så hadde det vært enda bedre.

Endret av meg0709
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Joda, og om alle satt i mørket...poenget mitt var at om alle bytter ut alle pærene til sparepærer så trenger vel norge mindre strøm. I praksis vil de jo selge denne til utlandet, slik at vi er like langt.

Lenke til kommentar

Sparepærer har blitt bevist til å være både mer miljøfiendtlig og til å ha mindre levetid enn vanlige glødelamper i naturlige situasjoner.

Jeg har aldri forstått hvorfor alt skal handle om energi-effektivitet. Vi lever i Norge, et land som sjeldent er varmt, så om noen prosent av lyspærene mine går til varme gir jeg blanke blaffen i.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...