Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våkner opp på natta med hypotermi...

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. De siste ukene så har jeg flere ganger våknet opp på natta med hypotermi, selv om det er cirka 20 varmegrader i rommet. Jeg pleier aldri ellers å fryse.

Har skjedd 3-4 ganger nå. Har våknet på natta og følt at jeg nesten fryser ihjel. Har ristet som faen, nesten ikke kunnet puste, hjertet har banket i 1000 osv.

Fryser nesten aldrig ellers.

Hva kommer dette av, er det farlig?

Er en mann på 21 år.

Anonym poster: 9c66807b6df836a53a9745cafdfd8417

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slanker du deg? Sørg for at du spiser nok mat under slankingen ellers så fryser du ihjel og kan dø. Spiser du ikke nok mat så kan du også få hjerteproblemer.

Tar du kosttillskudd? Det kan være typer kosttilskudd kroppen din ikke tåler.

Dette tyder på hjerte og karsykdommer. Anbefaler deg å gå til lege for å få verifisert dette. Legene i Norge er flinke og vil stille din diagnose veldig raskt.

Hilsen

eXalpha

Apotekniker

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Du kan måle temperaturen din om natten, helst ved en rektal måling dersom du ikke opplever analspasmer. Det du kan gjøre er å dra til legen din og ta prøver. Det kan være mange forskjellige mangler og tilstander som gir dine symptomer. Kroppstemperaturen senkes naturlig om natten og en blir kald, men til den grad hvor du fryser så kraftig at du har kramper er utenfor normen. Hvor lenge har dette pågått? Har du opplevd lignende før? Har du sengepartner som kan fortelle noe om hvordan du sover med tanke på snorking, pustestans e.l? Jeg har selv vært plaget av lavt stoffskifte. Da våknet jeg ofte iskald og hadde mangfoldige og lange pustestanser iløpet av natten.

Det trenger ikke å være alvorlig selv om det oppfattes som skremmende, men jeg innser at det kan ha store konsekvenser for din livskvalitet med tanke på søvnmangel og stress.

Lenke til kommentar

I slike tilfeller tar du kontakt med din fastlege og bestiller time for undersøkelse. Hypotermi er pr definisjon når kroppstemperaturen er 35 grader, eller mindre. Noe som er unormalt og undersøkes. For å sjekke dette nøyaktig bør du måle via rektum. Selve tilstanden er i seg selv ikke farlig, og det er ikke behov for umiddelbar legebesøk. Men få det undersøkt.

Lenke til kommentar

Slanker du deg? Sørg for at du spiser nok mat under slankingen ellers så fryser du ihjel og kan dø. Spiser du ikke nok mat så kan du også få hjerteproblemer.

Tar du kosttillskudd? Det kan være typer kosttilskudd kroppen din ikke tåler.

Dette tyder på hjerte og karsykdommer. Anbefaler deg å gå til lege for å få verifisert dette. Legene i Norge er flinke og vil stille din diagnose veldig raskt.

Hilsen

eXalpha

Apotekniker

Nei, jeg slanker meg ikke. Mat spiser jeg mer enn nok av, spiser som en hest.

Nei, tar ikke kosttilskudd heller. Anonym poster: 9c66807b6df836a53a9745cafdfd8417

Lenke til kommentar

Kan være panfikkanfall, eller søvnapné. Søvnapné er en tilstand som blokkerer pusterøret mens du sover(dette er en relativt ufarlig variant), og kan få deg til å gispe etter pust når du våkner, og øke hjerterytmen som følge av dette. Har dog ikke hørt om at det forårsaker hypotermi.

Ville nok gjettet på at det er et eller annet psykisk, kanskje et anfall av noe slag som følge av forandringer som skjer i hjernekjemien mens man sover.

Stikk en tur til legen kanskje? :)

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...