thorbert Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Hei, Jeg lurer på om det finnes noe opplegg for å bruke USB-dongle for å kunne sikre for eksempel PDF-dokumenter. Pr. i dag er dette i bruk på dyrere programvare der man må stikke inn en spesiell USB-dongle for at programmet skal virke. mvh Thor Åge Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Litt usikker på hva du mener med å sikre dokumenter? Er jo mange løsninger på dette som ikke krever eksterne enheter. Kan du være litt mer spesifikk? Alternativt har du diskkrypto(Bitlocker, TrueCrypt), minnepinner med maskinvarekrypto (Ironkey anbefales), osv. PDF i seg selv tilbyr jo passordbeskyttelse og kryptering, dog denne ikke er helt sikker. 1 Lenke til kommentar
thorbert Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Rett og slett et system der man må ha en USB-dongle plugget i maskinen for å få åpnet dokumentet. Bakgrunnen er at min kjære lokalavis gikk over fra pdf til et dårligere system der man hele tiden må være online for å få lest avisen. Årsaken var at noen av kundene bare mailet avisen videre til sine bekjente og de begynte derfor å tape betydelige beløp. Men et slikt system fungerer ikke der jeg jobber (kun 128kbit link) og jeg lurer derfor på om det finnes noe opplegg der man bruker en USB-dongle eller noe annet for å kunne åpne avisdokumentet. Passordbeskyttet pdf er selvfølgelig altfor dårlig da dette er lett å dele. Endret 23. august 2012 av thorbert Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Poenget slik jeg ser det, er at du ønsker software som gjør at du kan kryptere dokumenter med bruk av en USB dongle som inneholder nøkkelen til å dekryptere dokumentene. Som du nevner brukes som en anti-piracy protection til enkelte programmer, bl.a innen musikkproduksjon (Cubase osv). Det burde være mulig ved å bruke AcrobatX (fullversjonen) sammen med sertifikater lagret på en USB stick. Men du må også ha passord ved siden av dette, samt at du må distribuere sertifikatet på en sikker måte. Kanskje noe her? http://www.dongleservice.com/dongle.phtml Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå