Gå til innhold

Sony Xperia P eller Huawei Ascend P1?

Anbefalte innlegg

Etter at Lumiaen tok dagen etter bare et halvt år er det på tide med ny mobil. Ettersom det bare er rundt 5-6 måneder siden jeg brukte nesten 4000 på en Lumia så har jeg ikke tenkt til å bruke noe spesielt mer enn 3000 kroner på en ny mobil.

Etter litt research har jeg sett meg ut Sonys Xperia P og Huawei Ascend P1. Begge ligger rett under 3000 grensa, og har greie spesifikasjoner til prisen. Jeg lurer derfor på hva folk mener er det beste valget mellom de to?

xperia-p-silver-486x489.png

Noen fordeler med Xperia P er:

- Bedre og mer lyssterk skjerm enn P1

- Bakdel i aluminium som gir kvalitetsfølelse

- HDMI-utgang

Huawei_Ascend_P1_65801a.jpg

Noen fordeler med Huawei Ascend P1

- Kraftigere prossessor

- Større skjerm

- Stock Ice Cream Sandwich

- SD-kort

En annen fordel ved Xperiaen er vel at jeg føler meg mer trygg når det kommer til oppdateringer hos Sony enn jeg gjør med Huawei.

Alt i alt så syntes jeg Xperiaen leverer en mer helhetlig pakke når det kommer til både design og kvalitet, mens Huawei gir mest for pengene.

Hva mener dere? Har du noen andre forslag? Det er bare å poste!

Endret av Blyantkvesser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at Lumiaen tok dagen etter bare et halvt år er det på tide med ny mobil. Ettersom det bare er rundt 5-6 måneder siden jeg brukte nesten 4000 på en Lumia så har jeg ikke tenkt til å bruke noe spesielt mer enn 3000 kroner på en ny mobil.

Etter litt research har jeg sett meg ut Sonys Xperia P og Huawei Ascend P1. Begge ligger rett under 3000 grensa, og har greie spesifikasjoner til prisen. Jeg lurer derfor på hva folk mener er det beste valget mellom de to?

xperia-p-silver-486x489.png

Noen fordeler med Xperia P er:

- Bedre og mer lyssterk skjerm enn P1

- Bakdel i aluminium som gir kvalitetsfølelse

- HDMI-utgang

Huawei_Ascend_P1_65801a.jpg

Noen fordeler med Huawei Ascend P1

- Kraftigere prossessor

- Større skjerm

- Stock Ice Cream Sandwich

- SD-kort

En annen fordel ved Xperiaen er vel at jeg føler meg mer trygg når det kommer til oppdateringer hos Sony enn jeg gjør med Huawei.

Alt i alt så syntes jeg Xperiaen leverer en mer helhetlig pakke når det kommer til både design og kvalitet, mens Huawei gir mest for pengene.

Hva mener dere? Har du noen andre forslag? Det er bare å poste!

Jeg har lite å bidra med når det gjelder Xperiaen men Ascend P1 har jeg brukt noen uker som telefon nummer 2.(etter SG3).

Jeg synes den er en helt grei telefon, men noe skarp i hjørnene.Teknisk er den den helt ok, bortsett fra at den ikke støtter 5Ghz Wifi. Jeg hadde problemer med den og Telenors Zyxel P2812 ruteren og hvor jeg til stadighet fikk dropp/brudd i forbindelsen. Telenorhjelpen påsto at det var en kjent problem med Huawei og P2812. Har byttet ruter og opplever ikke lengre disse problemene så jeg tror mere på at det er Telenors P2812 som har noen "issues" og ikke Ascend P1.

Ang. firmware så er du inne på noe.

Av en eller annen årsak så kommer Ascend P1(U9200) med annen firmware i Norge enn den som kalles global/normal. Hva som er forskjellen har jeg ikke funnet ut av men telefonen fungerer fint med global/normal firmware. Den lar seg riktignok ikke oppgradere til global/normal uten videre og det må hackes(root) litt for å få det til. Jeg har inntrykk av at global/normal oppgraderes hurtigere enn hva firmware på telefoner kjøpt i Norge gjør.

Huawei Norge/Europe burde legge seg i selen og oppdatere sidene sine med mer forståelig og korrekt firmware. De har lagt ut en firmware-oppgradering som ikke stemmer med beskrivelsen, B219, som sier North Europe. Det stemmer ikke. Telefoner kjøpt i Norge lar seg ikke oppgradere med den.

Men er en ikke opptatt av slike ting synes jeg U9200 er en fin telefon, lett, rask og helt ok skjerm. Det jeg også vil trekke frem er Fastboot. Er valget aktivert er den klar til bruk etter bare få sekunder etter at den blir slått på. Det er en form for dyp dvalemodus.

Lenke til kommentar

Takk for langt og bra innlegg!

Tviler på at det med ruteren blir noe problem ettersom vi ikke har ruter fra Telenor. Det du sier om firmwaren dog, var det jeg var redd for. Hvis det er en firmware med bare noen småfikser er ikke det så veldig gale, men hvis den norske versjonen ikke vil oppdateres til Jelly Bean og andre framtidige Android-oppdateringer frister det ikke noe særlig med en P1.

Lenke til kommentar

Xperia P vil, hvis ikke Sony blir helt idiot, få 4.1 Jelly Bean. Men Huawei har hatt et par problemer med bugs og feil på oppdateringer, som de bruker goooood tid å fikse på... Jeg ville valgt Xperia P, som har, som du sier, HDMI utgang og en bedre byggekvalitet(!) enn storebroren, Xperia S. Prosessoren er kraftig i Xperia P, men sterkere i P1, men det er kalde fakta. Har prøvd begge mobilene i lengre tid, og kjenner ikke noen stor forskjell på prosessorene. Utover det er Sonys Timescape og apper veldig nyttige(til mitt bruk, iallefall) og er ganske robust til å være en 3000 mobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...