lktheman Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Heisann! Jeg har flyttet inn i et hus fra rundt 1970, og holder på og skal pusse opp litt. Derfor har jegsøkt litt rundt,pratet med litt amatørsnekkrere og er rimelig sikker på at den veggen jeg HAR REVET.... er en bærevegg. Stolpene er mindre enn 2tom4, men gulvet og taket går ikke under eller over. Har kun den siste bjelken som er i taket igjen, og der ser jeg det stikker ned noen bolter som ikke er festet til planken. I tillegg, når jeg begynner å løsne på denne planken, gir platene i taket på den ene siden litt etter, siden de ikke er festet til taket over planken. Så er spørsmålene mine; 1. Er dette en bærevegg? Og hvordan ser man det veldig enkelt? 2. Må det egentlig søkes om å rives bærevegger for å få større soverom mm? Håper på svar! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Du trenger vel ikke søke når du eier hus og tomt selv? Er verre hvis du bor i borettslag og slikt. Endret 20. august 2012 av TMB Lenke til kommentar
technicality Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Innenfor dine 4 vegger kan du pusse opp og forandre så mye du vil, tror jeg Angående bæreveggen kan du se dette på tegninger som du mest sannsynlig fikk med huset da du kjøpte det ? Eventuelt få en byggmester/snekker (ikke amatørsnekker,mitt råd iallefall) til å ta en kjapp titt på det En arkitekt vil og kunne fortelle deg dette hvis du viser han tegningene av huset, bærevegger er markert på disse. Og såklart kan jo taket være selvbærende...men Ikke fjern noe mer før du har fått noen til å kikke på det!!!! du risikerer å bokstavelig talt å få taket i hodet hvis veggen du snakker om er en bærevegg Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 At gulvet og taket ikke går "forbi" veggen, altså ikke er sammenhengende på begge sider, betyr ikke annet enn at veggen har stått der siden huset var nytt, alternativt at det er lagt nytt gulv/tak i et eller begge rommene etterpå. At veggen er tynnere enn 4" taler også imot at den er bærende, og det samme gjør det at trådstarter tydeligvis allerede har revet bort alt utenom toppsvillen (?) uten at noe har ramlet ned - men få en bygningskyndig person til å se på det før du gjør noe mer... Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Jeg forsår ikke så mye av din forklaring, så jeg gir meg ikke inn på å tolke den beskrivelsen. Det er for øvrig vanskelig å få pressise beskrivelser, fra folk som ikke kjenner byggfaget. Så, slikt bør besiktiges av fagfolk. Men jeg kan fortelle deg og alle andre her, at bærekonstruksjoner har du IKKE lov til å røre! Hvis dette er en bærevegg, må det inn godkjente firmaer! Kan også opplyse, at det er meget sjelden at bærevegger er markert på tegninger. De er bare tegnet inn, som alle andre inv. vegger. Men en fagmann ser forskjellen. Gennerelt så bør ikke amatører rive noe som helst, før det er avklart hva som kan rives. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Innenfor dine 4 vegger kan du pusse opp og forandre så mye du vil, tror jeg Pusse opp - ja! Men riving og endringer av rom og romfunksjon, er noe annet. Det er også restriksjoner når en kommer til våtromm. Lenke til kommentar
technicality Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Innenfor dine 4 vegger kan du pusse opp og forandre så mye du vil, tror jeg Pusse opp - ja! Men riving og endringer av rom og romfunksjon, er noe annet. Det er også restriksjoner når en kommer til våtromm. Ok først, fikk du med deg at jeg skriver tror jeg på slutten ? Og du sier i likhet med meg at en fagman,i dette tilfellet, en arkitekt vil kunne se forskjellen. så hvorfor i alle dager du velger å devaluere mitt svar er noe jeg ikke kan begripe og resten av innlegget du fortsetter å rakke ned på inneholder og setningen Ikke fjern noe mer før du har fått noen til å kikke på det!!!! Neste gang du føler trangen til å korrigere på ett innlegg hadde jeg tatt meg tiden til å faktisk lese det 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Skjønner ikke mye av forklaringen din. Ta noen bilder og post dem, så man får et lite inntrykk av hva det er snakk om. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Innenfor dine 4 vegger kan du pusse opp og forandre så mye du vil, tror jeg Pusse opp - ja! Men riving og endringer av rom og romfunksjon, er noe annet. Det er også restriksjoner når en kommer til våtromm. Ok først, fikk du med deg at jeg skriver tror jeg på slutten ? Og du sier i likhet med meg at en fagman,i dette tilfellet, en arkitekt vil kunne se forskjellen. så hvorfor i alle dager du velger å devaluere mitt svar er noe jeg ikke kan begripe og resten av innlegget du fortsetter å rakke ned på inneholder og setningen Ikke fjern noe mer før du har fått noen til å kikke på det!!!! Neste gang du føler trangen til å korrigere på ett innlegg hadde jeg tatt meg tiden til å faktisk lese det Jøss, hva feiler det deg? Jeg leste alt, men kommenterte kun det jeg var uenig i. Det er vel ingen grunn til å ha med det du skriver som er ok! At du uttaler deg om "ting" du ikke har greie på, er ok. Men slike setninger som din første, kan forlede folk, til å tro på den setningen. Derfor kommenterte jeg det! Er du også så naiv, at du tror de eneste som kan vurdere dette, er en arkitekt? I dette tilfellet er for meg en fagmann, et utrykk for alle, som er kompetente til å vurdere dette. Og det er flere yrkesgrypper. Nevner noen av dem. En tørmer, murer, bygg/anleggs teknikker, alle bygningsingeniører og arkitekter kan også vurdere dette. Men andre ord, langt flere enn enn din arktiekt. Rakke ned på resten av innlegget? Jeg rakker ikke ned, på noe som helst. Jeg pressiserer, for å hindre missforståelser! Lenke til kommentar
technicality Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Jøss, hva feiler det deg? Dårlig dag på jobben, skal vi si oss enig på at det skjer oss alle og gå hvert til vårt ? Kunne sikkert ha trollet videre,men vet du hva ? det har verken du eller jeg sikkert noe sans for så da ønsker jeg deg en god dag videre eller kveld blir det vel, og later som du har gjort det samme Endret 21. august 2012 av technicality Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Jøss, hva feiler det deg? Dårlig dag på jobben, skal vi si oss enig på at det skjer oss alle og gå hvert til vårt ? Kunne sikkert ha trollet videre,men vet du hva ? det har verken du eller jeg sikkert noe sans for så da ønsker jeg deg en god dag videre eller kveld blir det vel, og later som du har gjort det samme Greit det. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Du trenger vel ikke søke når du eier hus og tomt selv? Er verre hvis du bor i borettslag og slikt. Oisann. Dette bør ikke stå umotsagt, i tilfelle det er fler som tror dette. Ja, noen ting er mer komplisert i borettsslag og sameier, men også selveiere med enebolig på egen tomt er pliktige til å følge diverse lover og forskrifter når man gjør endringer. Er man i tvil om et tiltak er søknadspliktig, er det enklest å stikke innom kommunens servicetorg å spørre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå