tunefish Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Har nå ISDN og vurderer ADSL, men gamlefar er som vanlig bekymret. Begge hustelefon-nr er registrert på hans nummer, og han vil helst ikke miste en av linjene permanent pga fax osv... Så det er altså første spørsmål: Bestiller vi adsl, så vil den benytte seg av én av de to linjene? Hvis dette stemmer, er det mulig å bestille en "tredje linje", som bare benyttes til adsl? Eller må man da legge nye kabler inn til huset osv? Er dette isåfall dyrt? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg er ie helt sikker på dette men, jeg tror de lager en x-tra dedikert adsl-linje uten noe x-tra kabler Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Så det er altså første spørsmål: Bestiller vi adsl, så vil den benytte seg av én av de to linjene? Nei, det vil ikke påvirke telefonsystemet på noen måte. Han vil dermed altid ha to linjer tilgjengelig uansett bruk av internett via ADSL. Lenke til kommentar
suker Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Hvis du tar utgangs punkt i telenor, vil du få en adsl splitter, som tar ut en egen linje. Det vil i praksis si at du får de 2 eksisterende isdn linjene og en adsl linje. Hadde telenor før, hjemme hos mine kjære foreldre, samme problem som deg. Telenor er dyrt, iallfall dyrere enn f.eks ngt, har det nå. Ikke noe vondt å si om telenor utenom at de støvsuger lommeboka di. Hvordan Ngt fungerer med to isdn linjer veit jeg ikke, hvorfor ikke kontakte nextgentel, forklar dem problemet. De er nok sikkert ivrige til å hjelpe en "ny" kunde. Hvem er ikke det? Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du må ikke betale for en xtra linje, men hvis du skal ha adsl så anbefaler firstmile for dem har billige priser, har rask kundeservice og snart så kommer noe som heter adsl plus eller adsl 2 som vil være på ca 20 mbts og firstmile er en av dem som kommer til å ta imot det nye systemet. Da er det fordel og være kunde hos Firstmile, men jeg anbefaler på det sterkeste og ikke være kunde hos ngt! For da får du et helvete hvis det oppstår et problem, det er som å prøve å få tak i moses.... Jeg har prøvd ngt og Firstmile, og adsl. Og modeme til ngt har masse sperrer på portene sine, du får ikke spilt alle spill og du får heller ikke brukt msn. Lykke til :wink: Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du må ikke betale for en xtra linje, men hvis du skal ha adsl så anbefaler firstmile for dem har billige priser, har rask kundeservice og snart så kommer noe som heter adsl plus eller adsl 2 som vil være på ca 20 mbts og firstmile er en av dem som kommer til å ta imot det nye systemet. Da er det fordel og være kunde hos Firstmile, men jeg anbefaler på det sterkeste og ikke være kunde hos ngt! For da får du et helvete hvis det oppstår et problem, det er som å prøve å få tak i moses.... Jeg har prøvd ngt og Firstmile, og adsl. Og modeme til ngt har masse sperrer på portene sine, du får ikke spilt alle spill og du får heller ikke brukt msn. Lykke til :wink: Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 jeg vil legge til at linjene til ngt er like bra som hos fistmile så det går like raskt Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Hvordan Ngt fungerer med to isdn linjer veit jeg ikke, hvorfor ikke kontakte nextgentel, forklar dem problemet. De er nok sikkert ivrige til å hjelpe en "ny" kunde. Hvem er ikke det? Hvis det er som hos meg, kommer en installatør og installerer ett eget ADSL uttak på veggen. Det påvirker ikke ISDN på noen som helst måte (tror han la kabel fra bygårdens telefoninntak i kjelleren og opp i leiligheten... og installerte ADSL kontakten akkurat der jeg ville ha den... og alt er inkludert i installasjonsgebyret). Vi har fortsatt to ISDN linjer på hvert sitt nummer, og ADSL samtidig. Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 spurte han som startet tråden i det hele tatt om hvilke leverandører noen synes er bra ?? Nei han gjorde ikke det........ Lenke til kommentar
zane Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg har prøvd ngt og Firstmile, og adsl. Og modeme til ngt har masse sperrer på portene sine, du får ikke spilt alle spill og du får heller ikke brukt msn. Lykke til :wink: Det er svært lett og åpne disse portene. MSN fungerer utmerket både med webcam og med up og download av filer. Dersom man er så grønn at man ikke klarer og åpne portene bør man holde seg unna for å unngå virus og trojaner. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 har ikke lest alt, men fra telenor har jeg fått en splitter som kjører datatrafikken på vanlig telefon så man kan ringe samtidig mens jeg surfer. Har du kabeltv kan du få internett gjennom det hvis du må overbevise gamlefar fullstendig Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 "gamlefar " har ingen grunn til å være urolig.......han får telefonlinjene for seg selv! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 ISDN og ADSL er to HELT forskjellige ting, sånn rent teknologimessig. Denne "Tegningen" _____________________________ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^| - ADSL-frekvens ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^| | - Telefonkabel ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨| ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨| - IDSN-frekvens | ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^| ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^| ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^| _____________________________/ Hele greia er telefonkabelens mulighet for å overføre signaler. "^" betyr de frekvensene som brukes av ADSL, og "¨" viser de frekvensene som brukes av ISDN. Som dere ser, påvirkes ikke vanlig ISDN-telefoni av ADSL, fordi det bare bruker en LITEN del av kabelens totale kapasitet. Vi har ADSL fra Tiscali, og medmindre du bestiller noe annet, fortsetter du med akkurat samme ISDN-ordning som før. Edit: Tegningen ser jo helt FØKK ut!! Forestill deg at "Telefonkabel" kommer på slutten av forrige linje, da skjønner dere forhåpentligvis hva jeg mener... Lenke til kommentar
ponke Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Eg trur/har for meg at er det slik at (A)DSL linja si informasjon går på andre frekvensar enn telefoni. Ein flott artikkel angåande temaet er å sjå hos HowStuffWorks.com. The copper wires have lots of room for carrying more than your phone conversations -- they are capable of handling a much greater bandwidth, or range of frequencies, than that demanded for voice. DSL exploits this "extra capacity" to carry information on the wire without disturbing the line's ability to carry conversations. The entire plan is based on matching particular frequencies to specific tasks. Mvh kjello2 Edit: Og der fekk eg sjå at ein annan hadde skreve ca det samme mens eg skreiv dette... Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Yep, slo deg på målstreken. Hvis du ser etter, ser du at jeg posta 6 SEKUNDER!! før deg Lenke til kommentar
ponke Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Yep, slo deg på målstreken. Hvis du ser etter, ser du at jeg posta 6 SEKUNDER!! før deg Nei, 6 minutter, men eg brukte antageligvis noko meir tid på mitt innlegg enn du gjorde på ditt, ditt var ikkje der da eg begynte å skrive (språk og linker ). Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Du har selvfølgelig helt rett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå