Gå til innhold

Multiboot usb windows installer


petterg

Anbefalte innlegg

Norsk funka langt bedre iso'r fra ikke-oem. Dermed er diverse nye tester utført på nytt.

 

Man kan ikke ha flere image av samme OS i samme install.wim. Altså, har du en engelsk w7pro64 kan du ikke legge til en norsk w7pro64. Derimot kan du ha f.eks norsk w7pro32 sammen med engelsk w7pro64 eller norsk w7hb64 med engelsk w7hp64. Og fra tidligere erfaring kan man installere w7hp, hoppe over produktnøkkelen under installasjonen og legge inn en w7pro nøkkel etterpå og få en w7pro-installasjon.

 

Dette gjelder også for avarter, f.eks sbs2011 vil ikke komme sammen med 2008r2std. Rename av imager hjelper ikke.

 

ISO'r hvor man har trikset med wim lar seg ikke boote fra pinne som iso (fragmenteringsproblem). De må ligge utpakket på pinnen.

 

Jeg ser ut til å havne på 3 pinner for å komme i mål med prosjektet mitt. En 8GB med norsk w7 32+64bit (tar 100mb mer enn det var plass til på "4GB" pinne), en 8GB med engelsk w7 32+64bit + 2008r2 og en 32GB med alle os'ne som iso. 32GB'n ble for liten når alt skal ligge som iso og w7 er kjekt å kunne kjøre flere install paralellt.

 

Utfordringer som gjenstår er sbs2008 da den er to dvd'r - er det bare å lage en iso med filene fra begge platene? Har prøvd det på sbs2003 før uten hell.

 

 

Edit:

Ved videre testing, ser det ut som det eneste jeg klarer å kombinere i install.wim er 32 og 64bit av samme os. 2008r2 tuller seg i hvertfall til på install når den er kombinert med w7-64 selv om det var 2008r2 som utgangspunkt for imaget.

Endret av petterg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har ei Windows 7 plate, så åpner du fila i et program som kan redigere ISO filer, så sletter du den fila som heter ei.cfg, da får du valg om hvilken versjon du vil installere (Litt kjappere enn å måtte legge inn f.eks HP uten kode, for så å taste inn koden til Pro i ettertid, for da må den vel også legge til dem nye funksjonene?).

 

Kombinering av WIM filer har jeg ikke prøvd meg på, og ser heller ikke behovet for det :)

Mener jeg har lest et sted at man også kan få litt problemer om man f.eks skal oppgradere fra eldre OS, når WIM filene er kombinerte (noe tull mellom 32 og 64-bit, men husker ikke helt hva det var).

 

Jeg går også rundt med 3 minnpenner nå.

16BG Bootbar med windows 7 32 og 64-bit (norsk, engelsk og litaisk, med fjerna ei.cfg fil), XP Pro SP 3 norsk retail + vl, XP Pro SP 3 engelsk VL, Ophcrack (XP og Vista tables), Acronis 2012 boot cd, Ultimate Boot CD 5.1.1 og kon-boot.

 

32GB med div installasjons filer, offline updates for Windows 7, XP og Office 2007, Driver Pack Solutions.

 

Og til slutt en tom 16GB minnepenn jeg hadde til overs, alltids greit å ha med seg litt lagringsplass :)

 

 

Og det med sbs 2008, det er jo bare å prøve og kombinere filene, det ville ihvertfall jeg prøvd :)

Regner med at 2003 er ganske likt XP i installasjonen, mens 2008 er mer likt Windows 7.

Og isåfall har det skjedd mye fra 2003 til 2008 ;)

 

 

Etter et google søk, så kan det se ut som om det går å boote SBS 2011 fra USB, men denne guiden er ikke for grub4dos.. her har dem bare formatert og gjort minnepennen bootbar, og lagt over filene... http://www.nogeekleftbehind.com/2010/12/22/how-to-install-sbs-2011-with-a-bootable-usb-drive/

Lenke til kommentar

sbs2011 gikk helt fint med iso-metoden. Ikke så ofte den brukes så at det tar litt lenger tid med iso er greit.

2008r2 og w7 brukes ofte, så de skulle jeg helst hatt fungerende uten bruk av iso. Det er dette jeg sliter med nå - har ikke funnet noen måte å få 2008r2 og w7 på samme pinne. Ei heller to språk av w7 på samme pinne uten å bruke iso-metoden. 32 og 64 bit w7 er ikke noe problem - WinAIO har en egen knapp for å lage akkurat den kombinasjonen.

 

Det å skrive inn lisenskoden for pro etter install av hp tar kanskje et minutt lenger tid enn vanlig lisensaktivering, så det er overkommelig. Har ikke prøvd å bytte mellom andre versjoner.

 

Det har blitt mye frem og tilbake nå. Konklusjonen på språkpakker var at heller ikke du fikk til det på sp1-iso'r? Hadde du fått til kombinasjonen 2008r2sp1 med w7sp1 på noen pinne (annet enn som iso-filer på pinnen)?

 

Det ryktes nå at en annen ms-partner har w8 som ikke krever lisenskode - akkurat som w7 at man kan skrive inne lisenskoden etter fullført install. Må prøve å spore opp hvilken kilde de har lastet fra. Å måtte legge inn lisenskoden i unattended.xml er jo lite fleksibelt...

Lenke til kommentar

Jeg fikk til 2008r2 fra minnepenn uten bruk av iso metoden, men den minnepennen var det ikke lagt inn noe annet på, men mappene som windows 7 skulle inn i, var jo der uansett, så teoretisk så skulle det holdt med å kopiere inn windows 7 filene, og dermed ha tilgang til både windows 7 og 2008r2.

 

Språkpakkene ga jeg opp, men hvis jeg får tid utover neste uke, så kan jeg forske litt på det ;)

Fikk det jo til før SP1, så det bør jo fremdeles være mulig.

Men problemet er å få gjort dem om til lp.cab filer.. jeg har norsk, engelsk og litauisk liggende som lp.cab filer.. men dem kom ut lenge før sp1, så dem går nok ikke.

 

Og den 2008r2 isoen min, er uten sp1.. men vil tro det går å legge den inn utpakket på minnepennen med sp1 også.

Den minnepennen jeg bootet 2008r2 fra, ble laget på en maskin med windows 7 pro 64 bit norsk, sp1, med engelsk WAIK pakke.

Og jeg har linket til guiden i et tidligere innlegg..

Som sagt var det noe tull med boot.wim, som gjorde at installasjonen stoppet opp ved valg av versjon.. men dette løste seg ved å lage boot.wim på nytt, og overskrive fila på minnepennen :)

Da fikk jeg installert 2008r2 standard full uten noe tull :)

 

Om du får tak i linker til windows 8 som ikke krever lisens kode, har du mulighet til å gi med dem? (Sende på PM eller noe), siden jeg ikke har noe form for MSDN tilgang lengre.

Alltids greit å kunne få testet det ut litt selv, og også være klar for fremtida når man garantert må legge inn windows 8 på nytt for noen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...