Gå til innhold

Multiboot usb windows installer


petterg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle være problematisk dette her gitt :S

Jeg slipstreamet språkfilene før jeg la til SP1, så det kan være derfor det gikk bra for meg :)

Og minnepennen min skal kunne boote både 32 og 64 bit nå (kopierte over filene fra backupen min, også lagde jeg nye til XP), men har ikke fått testet den enda.

 

Googlet litt.. og du kan jo prøve å laste ned noen her: http://www.mydigital...download-links/

Dette skal være language packs for Windows 7 med SP1.

 

Og har du prøvd med multiwin9? Den skal ihvertfall støtte alt fra Vista til 2k8 r2.

På denne måten må du bruke multiwin9 for å fikse Vista til 2k8 r2 filene, og winsetup for å ordne XP filene.. for så å kopiere alt over på en minnepenn og manuelt redigere menyene.

Dropper du XP, så bør du klare deg med multiwin9.

 

Mener å huske det er en del jobb med multiwin programmet, tror jeg brukte versjon 8, og det er jo ute i 9 nå, men har sikkert ikke forandra seg så mye :)

Husker det var en del filer som måtte flyttes rundt, noen som måtte få nytt navn osv.. men når det var gjort, så fungerte det utmerket den gangen :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Det er da merkelig :S

Jeg har hørt at det kun er ultimate og enterprise man kan installere dem på inne i OS'et.. og sånn var det når jeg slipstreamet dem inn.

Altså, man fikk ikke installert dem på noe under ultimate.. men man fikk slipstreamet dem til ISO filene uten problemer :)

Og inne på Ultimate, kan man også gå inn på kontroll panel, og bytte til en av dem andre språkene som er slipstreamet.

 

Visstnok skal man kunne bytte språk i mindre utgaver også.. men da via CMD kommandoer.

Lenke til kommentar

Hehe.. Jeg ser den.

Ellers kan du jo alltids få mine ISO filer om du vil.. dem er ihvertfall med SP1, norsk engelsk og litauisk ;)

Da får du språkene du trenger, + et ekstra.

ISO filene er opprinnelig Windows 7 Professional fra MSDN, som jeg har fjerna "ei.cfg" fila fra, lagt til språkene og SP1.

 

Fant også dette når jeg googlet litt.. Regner med at det fungerer på ca samme måte som nLite for XP.. Ser ut som om det også støtter å legge til språk pakker :)

http://www.rt7lite.com/ (ikke testet dette selv, så vidt jeg kan huske)

Lenke til kommentar

Fulgte den guiden her: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18044180

Da fikk jeg inn w7-32+w7-64+2008r2 i alle versjoner engelsk. (Testa ikke lenger enn at jeg så filkopiering startet.)

 

Så la jeg på norsk w7 på samme måte og prøvde install - og lot install kjøre. Den kom til første reboot, så kom denne meldingen:

"windows could not set the offline locale information...... Error 0x80000001"

Lenke til kommentar

Jeg ville styrt unna det der.

Syns det er bedre å separere 32 og 64-bit.

 

Det du trenger er language pack filer, og som vi fant ut, mest sannsynlig i SP1 utgave (som jeg også har linket til), for deretter å enten prøve guiden til kenneth som jeg linka til, eller rt7lite, og da tror jeg nok sist nevnte er det enkleste valget.

 

Bare for morroskyld skal jeg prøve å laste ned svensk LP, og prøve rt7lite.

Kommer tilbake med resultater når det er gjort :)

 

*Edit*

 

Kommer til å prøve med Beta utgaven, Build 2.6.0

Sammen med language filene for SP1 fra digital river.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Det viser seg nå at 2008r2 heller ikke installerer rett.

"windows cannot install rwequired files. The file may be corrupt or missing. Make sure all files required for installation are available, and restart the installation. Error code: 0x80070570"

 

Den kommer like før første reboot

Lenke til kommentar

Hmm.. merkelig :S

Som sagt har jeg ikke prøvd 2008r2 fra minnepenn selv, da det kun kjøres på en maskin her, og jeg har ikke hatt behov for å legge det inn for andre.

 

Men jeg sliter med språkpakker.. jeg har funnet ut hvordan man legger dem inn med rt7lite, men der kreves det at dem er i .cab format, mens dem man laster ned er i .exe format..

Men når man starter .exe fila, så pakker den ut ei lp.cab fil, men denne slettes kort tid etter.

Jeg har rukket å gi den nytt navn så den ikke ble slettet, men da får jeg feilmelding..

"String reference not set to an instance of a String.

Parameter name: prefix".

 

Som jeg egentlig ikke skjønner noe av..

Lenke til kommentar

Har du prøvd å pakke ut .exe'n med 7-zip og se om filene du trenger ligger der?

 

Jeg har fått et annet spennende problem. Etter at jeg prøvde å installere 2008r2, henger testmaskina seg under POST. Kommer ikke inn i bios, og kommer ikke til bootmeny. Det skjer konsekvent når harddisken er tilkoblet. Uten harddisk funker den fint.

Og enda mer spennende... om disken settes i en annen maskin, så henger den seg også i post!

 

Tilkoblet laptopen med usb-sata-adapter ser den helt fin ut. Hva finnes av triks for å low-level formatere en usb-disk?

Lenke til kommentar

Det hørtes jo ikke helt bra ut.

Har du prøvd hirens boot cd?

Mener å huske at du skulle ha med den på minnepennen din.

Har ikke brukt hirens på mange år selv, men mener å huske den inneholder en del av det samme som er på UBCD.. og der finnes det test programmer til harddisker, og også mulighet for å totalt overskrive dem.

Evt kan du prøve med DBAN eller lignende programmer.. dette er jo for data destruksjon :)

 

 

Var også innom rmprepusb sida nå.. og dem har faktisk en guide for direkte boot av ISO filer..

Og dette er jo noe som har tatt over for min metode.

Men etter hva jeg skjønner, så legges mye av filene i RAM.. og da tror jeg det fungerer dårlig på f.eks en maskin som skal installere XP med 512 mb ram.

 

 

*Edit*

Nei, har ikke testet med 7zip, men winrar pakker ut, men ender med et par errors.

Og det er heller ikke noe lp.cab fil i exe fila.

Så det virker som om .exe fila blir gjort om til .cab.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Hirens 10 funker glimrende på pinnen. (Testa kun acronis)

Hirens er omtrent som UBCD, ja. Den gang jeg begynte å bruke hirens hadde den diverse verktøy som jeg ikke fant noen annen måte å få til å kjøre fra en bootbar cd. Selv ikke UBCD hadde det samme utvalget av verktøy. Nå har utviklingen av hirens stagnert (opplever stadig oftere at den ikke har rett sata/sas-drivere), så kanskje på tide å se på UBCD igjen.

 

Harddisken er løst ved at jeg satt den i en urgammel pc med et sata-pci kontrollerkort, og installerte w7-32 på den. Nå funker disken i de andre maskinene også.

 

Testinstallererte w7-pro-64 nå... samme feil som for 2008r2.

 

Og w8 er i ferd med å lastes ned fra partnerportalen til MS. Tenker å lage ny pinne med den som basis, og legge til w7 (+alle de andre om w7 funker)

 

Edit:

Hvis du får til å legge ISO'r på pinnen er det definitivt en løsning jeg heller vil velge. Etter hva jeg leste meg til i begynnelsen funker det bare med windowsversjoner før XP.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Jeg ga opp språkpakkene for nå, og heller prøvde meg på 2008r2.

Har fulgt denne guiden: http://www.rmprepusb...and-server-2008

 

Og jeg har lagt nødvendige filer i mappa for w2k8 (er vel egentlig ment for den første 2008 utgaven), og jeg har kun kopiert noen få filer fra plata (i følge guiden skal man kopiere hele sources mappa fra plata når det gjelder vista og 2008.. men på 7 og 2008 rc2 så holder det med noen få filer.

Valgte også metoden som dropper step 3.1.

Skal teste den nå, i qemu, da jeg ikke har en ekstra pc tilkoblet akkurat nå.

 

 

*Edit*

Bra du fikk løst problemene med harddisken :)

Her har du guiden for ISO booting.. denne støtter til og med windows 8 (RP og RTM) og server 2012 står det.

http://www.rmprepusb.com/tutorials/firawiniso

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Skjønner mindre og mindre av detta nå jeg.. qemu blei for tregt å vente på, så jeg koblet opp en ekstra pc.

Satte inn minnepennen, den booter opp, jeg velger windows 2008, det starter opp.. kommer til valg av språk, trykker "next" får beskjed om manglende drivere, og at den ikke finner installasjons mediet.

Dette problemet hadde jeg med windows 7 i begynnelsen.. og det var da jeg fikk tips om disse multiboot programmene, noe som løste det problemet.

 

Men ser ut som om det er noe tull med windows 2008 r2.

Image fila mi er forresten fra MSDN og heter "Windows Server 2008 R2 Standard, Enterprise, Datacenter, and Web (x64) - DVD (English)"

 

 

*edit*

 

Etter å ha lagt inn boot.wim på nytt i sources mappa på harddisken, for så å kjøre den "ModBootWim" fila via Deployment Tools Command Promt, istedet for å taste inn hver kommando manuelt, og kopierte denne over på minnepennen igjen, da fungerte setup.

Fikk nå valget mellom alle versjonene av windows 2008 r2.

Kjører installasjon av "Standard Full" for å se om jeg får samme feilmelding som du nevnte.

 

*edit 2*

Da står test pc'n klar til bruk med Windows Server 2008 R2 Standard!

Så jeg fikk ikke noe feilmelding under installasjonen nå :)

 

Og den minnepennen inneholdt kun WinPE og 2008 R2, men Windows 7 filene mine er laget på samme måte, så ved å kopiere over dem også.. så skal den kunne boote opp dem også.

Brukte kun RMPrep og multiwin9 (og selfølgelig Windows 7 WAIK) for å få det til å fungere.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...