Gå til innhold

Multiboot usb windows installer


petterg

Anbefalte innlegg

Det med at windows ikke finner installasjonsmediet er typisk om pinnen står i usb3-kontakt. (Tok meg mange timer å finne sammenhengen første gangen.) Gjør alltid boot fra usb2. Vet ikke om tilsvarende problem kommer om man har usb3 pinne. Jeg har konsekvent holdt meg til usb2 pinner i disse testene.

 

Siden sist har jeg lagd en ny pinne med 2008r2sp1 som basis, og lagt til w7sp1en64.... 2008 installerer finfint (testa full install). w7 stopper på samme feil som sist. Det virker altså som at det å legge til andre versjoner i install.wim ikke funker, uansett hva jeg prøver.

 

Ser ut som ISO'er er veien å gå, utfra hva du har fått til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest om dette med USB 3.0, men det er ikke et problem hos meg, da jeg hverken har USB 3.0 porter eller utstyr ;) hehe

 

Men, jeg har ikke bootet noe ISO nå, jeg brukte multiwin9.

Og det eneste som er kopiert fra Windows 2008 r2 plata er bcd fila (renamed til bc5) boot.wim (renamed til boot5.wim) og install.wim (ikke renamed).

Samme fremgangs måte for Windows 7 (men da med andre nr bak bc og boot filene).

med Vista og 2008 (ikke R2) så må hele sources mappa kopieres for at det skal fungere.

 

Men, denne metoden støtter ikke flere av samme type, så du er avhengig av å få slått sammen norsk og engelsk windows 7.

Ang XP så måtte jeg bruke winsetupfromusb, og det ser ut til å ha fungert.

Har akkurat lagt inn del 1 av XP Pro Retial Norsk på test maskina nå.

 

Har ikke testet den siste guiden jeg linket til, den med direkte boot av ISO.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Driver nå å tester den siste guiden jeg linka til, den for ISO booting.

Enkelt å sette opp!

Bare å kjøre RMPrep for å formatere og installere grub4dos, for så å kopiere over innholdet fra .zip fila til minnepennen, og legge inn ISO filer i ISO mappa.

På menyen kan man velge det ene alternativet som lister opp alle ISO filer som ble funnet, også skriver man inn navnet på ønsket fil.

ISO'en booter som om det skulle vært cd/dvd plate.

 

Jeg har testet med XP Pro Retail SP3, lasting av drivere på begynnelsen gikk noe tregere enn ved bruk av den andre metoden, her minna det mer om cd hastighet..

Rett før den var ferdig med lasting av drivere, altså der man skal formatere disken, fikk jeg blåskjerm.. så jeg prøver en gang til for å se om det samme skjer.

 

Etter det skal jeg prøve med Windows 7.

Om det fungerer med det, så er jo muligheten der til å kjøre windows Vista og oppover på denne måten, og XP på "gamle" måten :)

 

*Edit*

 

XP fikk blåskjerm igjen, så der er det noe rart..

Har nå lagt inn Windows 7 iso'ene på minnepennen, og prøvde å boote 32-bit på samme måte, og dette ser bedre ut :)

Fikk ikke opp det første språkvalget (der man kun velger språk), men skjermbildet etter fikk jeg opp.. der man kan velge språk, land osv..

Og denne installasjonen fungerte utmerket :)

Gikk nok litt tregere å overføre filer enn hva det gjør når image filene er pakket ut på minnepennen.

Men det går nok uansett litt raskere enn fra DVD plate.

Fikk også spørsmål om jeg ville prøve å reparere en windows installasjon, noe som sikkert kan være greit å tilgang til :)

 

Så, jeg tror muligens jeg kommer til å bytte til denne metoden, da det går mye kjappere å gjøre klar minnepennen, slipper også å endre noe på ISO filene.

Også er det jo greit med Windows 8 støtte også.

Eneste som kan få meg til å ombestemme meg, er isåfall om denne metoden tar mer plass på minnepennen..

Jeg har kun 16GB minnepenn, og er avhengig av alt som ligger der fra før :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Lagde meg en slik iso-bootpinne jeg også. Satt den like greit i gang med å overføre en haug av iso'r mens jeg var ute....

Vel, maskina henger i post igjen. Antagelig pga den feilede w7-64 installasjonen jeg prøvde sist. Så da blir det pinnetest med w7 på den elgamle maskina igjen.

Resultat kommer om lenge.

Lenke til kommentar

Undres hvorfor installasjonen går på engelsk, selv om jeg er relativt sikker på at jeg valgte norsk iso i menyen....

 

Edit:

Install av 32bit engelsk w7 funka. Jeg må ha bomma i menyen og valgt engelsk da jeg ville teste norsk. Norsk blir norsk på den andre testmaskina... og install feiler med

Windows kan ikke installere nødvendige filer. Filen kan være skadet eller mangle...... Feilkode: 0x80070570

 

Fortsatt språkvansker altså

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Ok.

 

Jeg har akkurat byttet over til ISO booting selv, det tar rundt 3-400mb mer plass, og går litt tregere, men er mye lettere å vedlikeholde :)

Har ikke fått testet minnepennen enda dog..

Men har ihvertfall lagt over Windows 7 32 og 64bit som iso, og 3x XP som ikke er ISO.

Har fått satt opp menyen slik jeg vil, og det ser greit ut.

Hovedmeny:

post-21188-0-45258600-1345664250_thumb.jpg

 

XP Meny:

post-21188-0-35149200-1345664443_thumb.jpg]

 

 

Siden du får problemer med installasjonen.. Har du prøvd å kjøre et defrag program (f.eks WinContig) på minnepennen? kan jo være så enkelt som at filene ikke ligger helt riktig :)

Mine Windows 7 ISO filer er dem samme som jeg har på DVD nå, og jeg kjørte jo en install av windows 7 32-bit her tidligere idag, på denne måten vi bruker nå.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Har testa ok på w7-sp1-32-en og sbs2011

Har feilet på w7-sp1-32-no

Install av 2008r2 pågår

 

Og nå først begynte jeg å lure på hvorfor jeg sitter og tester på en maskin med snurredisk og 2ghz cpu, når det ligger en 3,4ghz med ssd i pappeske i gangen.....

 

Edit: Og der hang maskina seg i post ved første reboot, uten at 2008r2 install har gitt noen feil så langt.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Rart du får det til på engelsk og ikke norsk..

Sikker på at det ikke har skjedd noe feil med iso fila di??

Har du også husket å boote fra minnepenn på del 2, for så å koble den fra? (før så var ikke dette noe behov, da lot jeg pc'n bare boote fra disk ved første reboot.

 

Og det med at maskina henger seg igjen.. Kan jo nesten tyde på noe feil med den disken der?

 

Jeg tester ihvertfall windows 7 64-bit norsk nå, driver å kopierer filer, så jeg tipper det går bra.

Etter det skal jeg prøve å starte installasjon av dem forskjellige XP utgavene jeg har, og disse andre programmene jeg har inne.

Regner med at alt fungerer, disse andre programmene har jo fungert før, og jeg har ikke gjort noe med dem, og den delen av menyen er også bare limt inn fra den gamle.

 

 

Test pc'n jeg bruker er en eldre maskin, noe fattern fant når han kjørte søppel :p

Rundt 2 GHz cpu (husker ikke om det er c2d, er ihvertfall 64-bit), 2gb ram og 200gb harddisk.

Problemet med den var noen defekte kondensatorer, easy fix :)

Lenke til kommentar

Boote fra pinnen på del2? Det har jeg gått glipp av.

Bios står til boot fra hd, så jeg har bare henta opp bootmeny når jeg skal starte install. Etter det har den boota fra disk selv. (Merkelig at det skulle spille en rolle på norsk og ikke engelsk.)

Den nye maskina er satt opp nå og testing går langt raskere.... 2008r2std er inne. Begynner på norsk w7-64 nå

 

Edit: Ved nærmere ettertanke - det som har feila på 2008r2 og w7 norsk har feila før man har kommet så langt som første reboot. (2008r2 stoppa jo i post, og norsk w7 feila før rebooten)

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Ok, jeg er usikker på om det har noe å si, men jeg har ihvertfall kjørt del 2.. og der står det at den skal boote fra harddisk, så du kan fjerne minnepennen.

 

title 2 Boot from 1st Hard Disk \nBoot from MBR of first hard disk and remove the USB drive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
map --hook
chainloader (hd0)+1
rootnoverify (hd0)

 

Men ut ifra oppsettet her, så ser det ut som om den bare endrer boot rekkefølgen, så da går det vel fint uten denne.

Og som sagt, når jeg brukte utpakkede image filer, så trengte man kun å starte fra minnepennen 1 gang på windows 7, mens XP krevde at jeg kjørte del 1 og 2.

 

*edit*

 

Sammenlignet menyene mine, den gamle og den nye.. og den som jeg brukte for å boote intern disk, er akkurat samme kommandoer som blir brukt som del 2 på windows 7, så den kan droppes ;)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Ah. Den du mente. Ja, den gjør ikke noe annet enn om du skulle ha bytta bootrekkefølgen i bios.

 

w7-sp1-64-no feilet på ny pc

w7-sp1-32-no feilet på gammel pc

Samme feilmelding. Hva har du gjort for å få til norsk?

 

Edit:

Mine norske w7 iso'r er fra oem-plater

De engelske w7 og 2008 er fra msdn/technet/partnerportal

Kanskje det er der forskjellen ligger?

 

sbs2011 er også oem, og den funka jo

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Ja, der har du nok et problem :p hehe.. er det mulig å velge filplassering når den spør etter disk 2? isåfall bør det funke å bare kopiere innholdet over i ei mappe på minnepennen.

Et annet alternativ kan være å åpne opp ISO fil nr 2, kopiere alt inneholdet til ei mappe, for så å åpne opp ISO nr 1, og prøve å få kopiert innholdet over dit.. så du ender opp med ei stor ISO fil.

Lenke til kommentar

Har lest et sted at det blir tull med noen OEM plater, men jeg husker ikke helt hvor jeg fant det.

 

Windows 8 har jeg ikke, annet enn RP utgaven, så det har jeg ikke testet.

Men denne er vel som Windows 7, at du kan laste inn driver i fra usb penn f.eks?

Og brukte du det egne meny valget for windows 8, eller kjørte du den bare fra lista over tilgjengelige ISO filer?

Har ikke MSDN tilgang lengre, da jeg kun registrerte meg på det for å få Windows 7 litt før det kom i salg (Takket være tips på forumet, så kosta 8 lisenser meg 120kr, + også windows 2008 r2 lisens).

Lenke til kommentar

winaio skal prøves!

 

Forskjellen på oem og retailplater er vel bare ei.cnf-fila?

Win8 kjørte jeg fra eget menyvalg (har også lagt inn lisenskoden). Og, som på win7, kan man laste inn ekstra driver ved install. Men det hjelper lite når produsenten av hk (HP) ikke har drivere til win8, og driveren til w7 åpenbart ikke fungerer. Og det dårligste tegnet er at eneste driver for w7 er intel rapid storage. Den driveren er så elementær at den burde ligge inne i w8.

Lenke til kommentar

winaio skjønner jeg rett og slett ikke hvordan brukes

Åpner install.wim fra utpakket w7sp1no32. Den viser da 5 versjoner

Åpner så install.wim fra utpakket w7sp1no64. Den viser da 4 versjoner til. Trykker save all, og den lagrer ny wim i førsnevnte mappe som inneholder 7 versjoner. Hva skjedde med de to siste? Så prøver igjen, med utgangspunkt wim med de 7 versjonene, lagrer... og den nye wim'en inneholder 4 versjoner!

 

Starter på nytt, får igjen en wim på 7 versjoner. Prøver programmets funksjon for å lage iso... wim i iso'n får de originale 5 versjonene.

 

Føler meg steike dum nå, og føler for å dele det med resten av verden

Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall laget en multiboot usb ved å bruke RMPrepUSB

 

Den booter:

acronis boot rescue

Hirens.BootCD.13.2

ubuntu-11.04-desktop-amd64

ubuntu-11.04-desktop-i386

win-7-Pro-x64-SP1

win-7-Pro-x86-SP1

win2008-R2-server-SP1-x64

Windows-7-Ultimate-SP1-x64

winxp

Ultimate boot cd

 

og det er ikke noe problem og legge til flere os heller.

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...