Gå til innhold

Multiboot usb windows installer


petterg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig er det nok sikkert, problemer er vel man også støter på også der at MBR har begrensinger hvor mange partisjoner tror det var 3 primær og en utvidet eller noe slik man kan starte opp med så det beste er nok UEFI.

 

Problemet med å mounte iso filen så må man ha programvare som leser filen, dermed vil det bli vanskligere, en måte å gjøre det på er en så kalt migrering altså lage en bootmeny der man velger hvilken windows versjon man vil installere men på den måten tror jeg det blir vanskelig.

 

http://www.kimpl.com/202/how-to-create-a-multiboot-usb-drive/ har ikke prøvd den selv men noe å se på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei jeg mener at man kan velge helt fra windows 95 og helt til windows 8 i tillegg til alle (Mellomverianter) men det er nok mulig å gjøre det på en måte, ellers ville ikke microsoft klart å fått starter, home premium, profesional, ultimate, enterprise valgmuligheter. Men aner ikke hva microsoft bruker å få dette til, men vanskelig er det nok siden det blir mere programmering en å redigere i virtual basic.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei jeg mener at man kan velge helt fra windows 95 og helt til windows 8 i tillegg til alle (Mellomverianter) men det er nok mulig å gjøre det på en måte, ellers ville ikke microsoft klart å fått starter, home premium, profesional, ultimate, enterprise valgmuligheter.

Microsoft gjør dette kun for varianter av samme familie, eksempelvis Windows 7. Da er problemstillingen mye enklere, fordi "basis" systemet er det samme.

Lenke til kommentar

OS'ne jeg vil ha inn er w7en-sp1 32+64bit, w7no-sp1 32+64bit (legger inn homeedition og installerer uten lisens om jeg skal ha inn mer avanserte versjoner), xp-pro-oem-en, xp-pro-oem-en-ktd, srv2003std 32bit, 2003std 64bit, 2008r2, sbs2003, sbs2008, sbs2011, debian 32+64bit, gentoo 32+64bit, knoppix, hirens 10.0, hirens nyeste(løpende oppdatert), HP smartstart 8.15, HP smartstart nyeste (løpende oppdatert)

 

(Ja, jeg er dritt lei av å ha med en stor bunke minnepinner)

 

Metoden med mapping av iso som bootmedier funker vistnok på windowsinstall frem til 2000

Lenke til kommentar

Jeg har testet med Sardu.. men fikk det ikke helt til.. men det finnes et annet program, som nå har blitt temmelig helautomatisk med tanke på oppsett av minnepenn :)

Og det heter noe sånt som WinSetupFromUSB, dette kan formatere minepennen for deg, og legge inn grub4dos, sette opp menyen (denne kan også redigeres manuel, men da via et eller annet tekst program, jeg bruker textpad) og også legge til installasjons filene :)

 

Har akkurat kjørt dette på en 16gb minnepenn... og denne kan nå installere:

Windows XP Pro SP3 (Norsk retail, norsk corporate og engelsk corporate utgave)

Windows 7 (et image for 32-bit og et for 64-bit, alle versjoner untatt enterprise)

 

Og den kan også kjøre ultimate boot cd og acronis true image home boot cd.

 

MEN.. og det er et stort men.. Jeg har opplevd at explorer.exe krasjer på XP når jeg høyreklikker på skrivebordet.. og dr watson henger seg også opp..

Hvorfor dette skjer, aner jeg ikke.. har opplevd det på 2 HP maskiner, fra 2 forskjellige minnepenner, som også har vært lagd via forskjellige ISO filer..

Skal teste det på flere maskiner når jeg får tid, og se om det skjer der også..

Sist det skjedde var på en HP DC7100 maskin jeg la inn XP Pro Retail (moddet om til OEM) igår.

Oppdaget det først i dag, etter å ha lastet ned en del windows updates..

Kan jo alltids ha skjedd noe feil under oppdatering også..

Har lagt inn XP Pro OEM fra cd på den nå, og har ikke fått tilbake problemet, men den har heller ikke vært tilkoblet nettet enda.

 

*EDIT*

 

Ser at posten over her, linker til programmet jeg snakker om :)

Minnepennen min er formatert som NTFS.. så den støttet ikke å få installert UBCD på den måten dem vil gjøre det på med programmet (altså, pakke den ut selv, for så å peke programmet mot den utpakkede mappa).

Men det fungerte å linke programmet mot ISO fila, og bruke det feltet som er for Grub4DOS ISO filer.. samme med Acronis fila :)

 

Prøvde også OphCrack.. dette starter opp, men i det du skal komme inn på skrivebordet, så blir det bare svart skjerm og ikke noe mer skjer..

 

Ang. Win7.. om du bruker dvd plata/mounter iso fila med et eller annet program.. Så kan du linke programmet til den stasjonen, da finner den Windows 7 selv :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Eneste instillingene jeg endra på, var at jeg kryssa av for at skulle kunne endre navn i menyen og på ISO filene.. sånn at jeg lettere kjenner dem igjen :)

 

Virker ikke helt som om programmet merker forskjell på utgaver osv.. så.. om du legger inn Vista, 7 eller 8.. så vil det hete det samme på menyen uansett.

 

Tok en kopi av menu.lst fila før jeg begynte å endre på denne selv.. og jeg har som sagt 3 XP utgaver, og 2 windows 7 utgaver, Acronis og UBCD 5.1.1.

Og da ser menu.lst sånn ut:

color black/cyan yellow/cyan
timeout 10
default /default
#graphicsmode 0x6A
graphicsmode -1 640 480:800 24:32 || graphicsmode -1
## Menu AutoNumber
write 0x8274 0x2001
#graphicsmode -1 800:640 -1 24:32 || graphicsmode -1
#font /unifont.hex.gz



title Windows XP/2000/2003 Setup
map --unmap=0:0xff
map --unhook && map --rehook
savedefault
ls /usbdrive.tag &--#62; nul || find --set-root --devices=hf /usbdrive.tag &--#62; nul
configfile /winsetup.lst
title  -
root
title Vista/Win7/Win8/Server2008 Setup/PE from partition 0
map --unmap=0:0xff
map --unhook && map --rehook
root (hd0,0)
ls /bootmgr &--#62; nul || find --set-root --devices=hf /bootmgr &--#62; nul
chainloader /bootmgr
savedefault +2
title Vista/Win7/Win8/Server2008 Setup/PE from partition 0 DEBUG
map --unhook
map --unmap=0:0xff && map --rehook
savedefault +1
ls /usbdrive.tag &--#62; nul || find --set-root --devices=hf /usbdrive.tag &--#62; nul
configfile /vistastp.lst
title Second part of Vista/Win7/Win8/Server2008 Setup/Boot first internal disk
map --unhook
map --unmap=0:0xff && map --rehook
savedefault
ls /shifthd.bat &--#62; nul || find --set-root --devices=hf /shifthd.bat
/shifthd.bat
if "%RDSK%"=="" pause Fatal error while swaping hard disk order, cannot continue! && configfile /menu.lst
pause --wait=3 Booting MBR on hd0 ...
chainloader (hd0)+1
title  -
root
title Vista/Win7/Win8/Server2008 Setup/PE from partition 0
map --unmap=0:0xff
map --unhook && map --rehook
root (hd0,0)
ls /bootmgr &--#62; nul || find --set-root --devices=hf /bootmgr &--#62; nul
chainloader /bootmgr
savedefault +2
title Vista/Win7/Win8/Server2008 Setup/PE from partition 0 DEBUG
map --unhook
map --unmap=0:0xff && map --rehook
savedefault +1
ls /usbdrive.tag &--#62; nul || find --set-root --devices=hf /usbdrive.tag &--#62; nul
configfile /vistastp.lst
title Second part of Vista/Win7/Win8/Server2008 Setup/Boot first internal disk
map --unhook
map --unmap=0:0xff && map --rehook
savedefault
ls /shifthd.bat &--#62; nul || find --set-root --devices=hf /shifthd.bat
/shifthd.bat
if "%RDSK%"=="" pause Fatal error while swaping hard disk order, cannot continue! && configfile /menu.lst
pause --wait=3 Booting MBR on hd0 ...
chainloader (hd0)+1
title  -
root
title Start ubcd511 from partition 0
map --unmap=0:0xff
map --unhook && map --rehook
root (hd0,0)
ls /ISO/ubcd511.iso &--#62; nul || find --set-root --devices=hf /ISO/ubcd511.iso
map /ISO/ubcd511.iso (0xff) || map --mem /ISO/ubcd511.iso (0xff) || map --mem --heads=0 --sectors-per-track=0 /ISO/ubcd511.iso (0xff)
map --hook
root (0xff)
configfile /grub4dos.lst || chainloader (0xff)
title Start Acronis2012 from partition 0
map --unmap=0:0xff
map --unhook && map --rehook
root (hd0,0)
ls /ISO/Acronis2012.iso &--#62; nul || find --set-root --devices=hf /ISO/Acronis2012.iso
map /ISO/Acronis2012.iso (0xff) || map --mem /ISO/Acronis2012.iso (0xff) || map --mem --heads=0 --sectors-per-track=0 /ISO/Acronis2012.iso (0xff)
map --hook
root (0xff)
configfile /grub4dos.lst || chainloader (0xff)

 

Og den lager også en Debug meny for windows 7, og en egen meny for XP..

Men med litt redigering, så kan du få alt på hovedmenyen.. Mulig det er dette som lager problemer for meg også.. for det gjorde jeg vel på den forrige minnepennen også.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Da viser det seg at feilen med at explorer.exe krasjer ved høyreklikking på skrivebordet, plutselig kom tilbake.

Så da er det nok ikke winsetup programmet som er problemet :)

 

La inn fra XP Pro SP3 Retail image fra technet, som jeg pakket ut med nLite for å redigere ei config fil, så den skulle godta OEM koder.

For så å lage dette om til en nytt image.

Dette var da installert fra cd istedet for minnepenn, og alt fungerte fint, kjørte offline updates (som har lastet ned oppdateringer fra microsoft, så jeg slipper å laste ned alt hver gang), fremdeles fungerte høyreklikk, koblet så til internett for å aktivere windows, alt ok fremdeles, kjørte Windows Update for første gang, restartet og det fungerte, kjørte så windows update igjen, og alt fungerte.. men etter 3'dje gang og en restart.. da krasja explorer igjen når jeg høyreklikker på skrivebordet.

Krysset også av for å få Min Datamaskin og Mine Dokumenter ikonene på skrivebordet automatisk.

 

Men hvordan gikk det med din minnepenn? :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Hirens + xp + w7sp1-no-64 gikk fint.

Så la jeg til w7sp1-en-64, og det gikk fint.... men når jeg nå velger norsk w7 i menyen starter den engelsk. Jeg ser jo grunnen - en engelske har overskrevet den norske. Menypunktene peker til samme filområde.

 

J@9

Hvordan fikk du til 2stk w7? Er du sikker på at du fikk to stk? menu.lst som du postet ser ut til at du har samme problem som meg - begge w7 peker til det samme.

 

Prøver meg på 2008std nå, og legger den på samme måte som hirens ble lagt inn. Misstenker at det ikke vil funke, men prøver.... For om jeg legger den som slik jeg tolker gui at man skal gjøre vil den overskrive w7.

 

Det som er ganske sprøtt med denne testingen er at når programmet er ferdig med å overføre filer til pinnen er metallet ved usbkontakta så varmt at man brenner seg om man tar på det! Det er en spillter ny transcend 32gb usb2. Mulig det er pinnen det er noe rart med.

Lenke til kommentar

Har ikke bootet windows 7 fra pinnen min enda, men kan ta en test på det ;)

På den forrige minnepinnen min hadde jeg både windows 7 32 bit image og 64-bit image, og jeg mener jeg brukte winsetup for å få det til den gangen også.. men muligens en eldre utgave.

Ellers har jeg en backup av den minnepinnen her.. så jeg kan formatere en hvilken som helst minnepinne og gjøre den klar med grub4dos, for så å kopiere over alle filene.

Der har jeg 2x xp pro, 2x w7, ubcd, ophcrack, konboot, acronis og muligens litt mer.

Og på den så skilte det ihvertfall mellom 32 og 64-bit :)

Hadde også valg mellom språkene jeg hadde lagt til selv (engelsk image som jeg la til norsk og litauisk på, + sp1).

Og der fungerte det som sagt fint, bortsett fra detta tullet med høyreklikking på skrivebordet i xp.

 

Det programmet jeg brukte da, pakket ut windows 7 image filene, og modifiserte .wim filene så vidt jeg kan huske.

Eneste forskjellen jeg merka fra DVD til USB var at når installasjonen starta opp, så fikk jeg opp et cmd vindu som kjørte en kommando, før installasjonen fortsettet, lurer på om det var rett før man velger språk.

 

Deler av den gamle menu fila mi, her er det kun et tall som er forskjellen mellom dem, og det tallet er vel noe ang. hvilken fil som skal brukes tipper jeg.

title Installere Windows 7 SP1 (32-bit)
map --mem /BOOTMGR (rd)
write --offset=0x105E (rd)+1 \xEB\x08
write --offset=0x54696 (rd)+1 2
chainloader (rd)+1
root ()
title Installere Windows 7 SP1 (64-bit)
map --mem /BOOTMGR (rd)
write --offset=0x105E (rd)+1 \xEB\x08
write --offset=0x54696 (rd)+1 1
chainloader (rd)+1
root ()

 

*edit*

Men en ting jeg la merke til.. Hvorfor har du et image for norsk og et for engelsk?

Det vil vel si at om du skal ha både norsk og engelsk, 32 og 64 bit så ender du opp med 4 images??

Jeg slipstreamet som sagt dem engelske imagene mine med norsk og litauisk språk (tok sin tid) og det fungerer fint :)

Har også fjerna ei.cfg.. så jeg får valget mellom alt fra starter til ultimate

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Blir mye posting og redigering detta gitt.. men kom på noe viktig..

Det var ikke winsetup jeg brukte for å få windows 7 på minnepennen :p

Sjekka noen mapper på servern min, og der fant jeg igjen et program som heter multiwin8 og det virka såpass kjent at det garantert er det jeg brukte til windows 7 filene!

 

Fant også guiden til hvordan det gjøres, og den er oppdatert med multiwin9.. og linker til alt du trenger tror jeg :)

Men ser ut som om den kun støtter 2x 7 images.. altså et for 32 og et for 64 bit.

http://www.rmprepusb.com/tutorials/how-to-create-a-usb-drive-that-will-install-vista-win7-and-server-2008

 

Ellers har dem også laget en nyere guide som jeg ikke har tittet på enda.. men er link til den der også ;)

 

Så.. om du lager XP filene med winsetup og nyere images med multiwin, så skal disse gå sammen, ved å redigere litt på menyen, begge bruker ihvertfall grub4dos :)

Lenke til kommentar

Interessant tema, alltid interessant å få til en multiboot på minnepinne :)

 

Har selv en minnepinne med diverse Windows OS som jeg 'multibooter' fra ved å flytte binaries fra underkatalog til root på pinnen.

 

Eksempel:

Jeg skal boote installasjonsloader for Windows 7 x64. Flytter da alle filer under "\!Binaries\W7_X64" til "\" (= root på minnepinnen) og endrer navn på "\!Binaries\W7_X64" til "\!Binaries\W7_X64_Ibruk". Da kan minnepinnen installere Windows 7 X64. Samtidig vet jeg hvilket OS som bootes fordi jeg har lagt til "_Ibruk" på katalognavnet.

\

!Binaries

▬▬▬▬\W7_x64_Ibruk

▬▬▬▬\W7_x86

▬▬▬▬\W8_x64

▬▬▬▬\W8_X86

▬▬▬▬\W2K8R2

▬▬▬▬\W2012

▬▬▬▬\ERD_5

▬▬▬▬\ERD_6

bootmgr

boot

efi

sources

support

setup.exe

autorun.inf

bootmgr.efi

 

Installasjonsfilene (binaries) har jeg kopiert fra ISO imaget og inn i den enkelte katalog for tilhørende OS. Når jeg skal boote et annet OS, flytter jeg bare alle filer og kataloger på root tilbake til katalogen med "_Ibruk" og gjør som nevnt over for det nye OSet som jeg vil boote. Banal metode men den funker :) - Håper tråden lever videre, savner det ultimate bootverktøyet for minnepinner.

Lenke til kommentar

Kenneth Myhre på forumet her, har en blogg, som jeg fulgte med en del på når windows 7 kom.

Var vel også der jeg fant ut av slipstreaming av språk filer :)

Og guiden finner du her.

 

Denne burde være fullt mulig å forstå, men jeg har ikke sjekket om filene fremdeles ligger på nett.. om dem ikke gjør det, så si ifra, for jeg tror jeg har en kopi lagret :)

Men det kommer til å ta tid å få lagt til alle språkene, siden du må legge til for hver versjon (starter, home basic, home premium, professional og ultimate)

 

Har du image filer med SP1? ellers kan det også slipstreames (selv la jeg til SP1 lenge etter at språkpakkene ble lagt til), men det gjøres på en litt annen måte mener jeg å huske.

 

 

Windows 2008 r2 fra usb har jeg ikke testa med selv, men ifølge sida jeg linka til, så skal multiwin støtte windows 2008 r2

"Note: The instructions have been tested and seem to work OK using a Vista, Win 7, Server 2K8, Server 2008 R2 install DVDs and Win 7 PE 32bit."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...