malstrøm Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Hei, Jeg holder på å feilsøke på noen PCer med nettverks-problemer. PCene har 4x1Gb NIC hver. Problemet oppstår ved høy last på 100Mb nettverk. Jeg ønsker å kjøre flere stk av de PCene i 100Mb modus mot en som har 1Gb. Utfordringen min nå er å finne et verktøy som kan teste alle samtidig. Kan noen kommentere oppsettet og eventuelle verktøy og konfigurering av de? Tanken er å sette de opp slik: Jeg ser for meg det er best å kun ha 2 PCer pr switch, da dette likevel vil ha en teoretisk belastning på 800Mb/s, og det er greit å ha litt å gå på mot server. Det vil også bli mindre komplekst å sette opp, da jeg med det som er tegnet opp her har 2 av PCene koblet til 2 forskjellige nettverk. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Man klarer ikke nødvendigvis å makse ut alle portene på en gang fordi en switch har begrenset switchekapasitet, fordi CPUen innvendig knebler når den får for mye trafikk. Når den ikke klarer å ta unna alle pakkene, begynner den å droppe pakker slik at hastigheten reduseres. På industrielle switcher pleier det å stå hvor mye kapasitet den har, mens på vanlige unmanaged hjemmeswitcher finner man kanskje ikke noe i spesifikasjonene, men begrensningen er der likevel. Du kan laste ned iperf som er et lite konsollbasert program som man kjører på 2 maskiner på en gang. Den ene settes opp som server, mens den andre som klient. Jeg tror serveren kan teste mot flere klienter samtidig, hvis ikke så må du heller starte flere instanser av iperf på serveren på forskjellige porter. iperf compilet for windows kan lastes ned her: http://www.mayoxide.com/iperf/ mens på linux finner du det sikkert i repositoriesene for distroen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå