Gå til innhold

Info om boligalarmer og ting du bør kjenne til


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Tenkte å skrive noen ord om boligalarmer, selskap og selgere, slik at man lettere kan navigere i jungelen av tilbud. Boligalarmer er noe som ofte diskuteres rundt om, så jeg kan si hva jeg vet om det.

 

Begrep:

Selgere og selskap vil bruke ulike begrep om hverandre, selv om det ikke nødvendigvis betyr det samme. Få skiller f.eks mellom en brannvarsler og branndetektor.

IR=Romsensor=Romdetektor=Romføler=Sensoren som man normalt setter i hjørnene og som fanger opp bevegelse i rommet.

Brannvarsler=Branndetektor=Røykvarsler=Brannsensor osv.

(En branndetektor registrerer brann eller røyk, men har ikke innebygget sirene. En brannvarsler har en innebygget sirene i tillegg til at den registrerer brann eller røyk. Er det stort hus, er det viktig at selve brannvarsleren også uler, for at alle i huset skal våkne når det brenner)

 

Panikkalarm=Ransalarm=Nødalarm=Manuell varsler

Setter man inn en vanndetektor, så varsler noen kun om at det lekker, mens andre stenger også vannet. Skal man ha magnetventiler som stenger vannet om man fanger opp lekkasjer så må en rørlegger inn i bildet og få montert stengeventilen.

Vanndetektorer måler kun vann der de plasseres, dvs man kan ikke plassere den i et kjøkkenskap og tro at den dekker alle lekkasjer i hele kjøkkenet.

 

Selgere:

Selgere vil normalt få en kort opplæring i produkter og salgsteknikk, men vil skjelden kjenne til muligheter og begrensninger både i eget selgskap og de produktene selgeren tilbyr. Når selgeren går ute på dørbank, så går selgeren fra hus til hus. Selgeren vil legge merke til om huseieren har skilt (klistrelapper bryr de seg ikke om), fra hvilket selskap (dvs kan de gi et bedre tilbud), og de fleste vil registrere endel info om adressen: Er huseier hjemme, har huseier alarm og i såfall fra hvem, skal huset selges, leies huset, har det leilighet, passer det bedre senere osv. Slik info deles med andre selgere, slik at en annen selger fra selskapet kan besøke de som ikke var hjemme når forrige selger var i området, eller en selger kan kontakte ny kjøper når huset er solgt. Er huset til salgs vil selgerne sjekke boligannonser for å registrere når huset blir solgt slik at ny eier kan kontaktes. Legg også merke til at selgere vil læres opp til å selge selskapets produkter, og ikke kjenne til negative sider.

 

Du:

En boligalarm har mange muligheter. Skal du være kunde i mange år, så betaler du kanskje 2-400000 kroner for tjenesten, og da bør du bruke litt tid på å vurdere hva du skal ha og hvordan det skal være. Mange synes det er dyrt å kjøpe selve alarmen, men skal det være noe vits og skal alarmen brukes så bør man gjøre den biten skikkelig. Tenk f.eks på ulke situasjoner. Når du er hjemme, så kan det være en ide med såkaldt skallsikring. Dvs at glassknusedetektorer, magnetkontakter og lignende kan aktiveres for å varsle om noen bryter seg inn, uten at du selv starter alermen kun ved å gå rundt i huset. Det kan også være greit å kunne slå på soner, dvs kunne ha alarm på i første etasje og deler av andre etasje når man sover, men samtidig ha frihet til å kunne gå på badet og/eller kjøkkenet uten å stresse med alarmen. Er huset tomt så bør jo alt være aktivert. Alarmen bør også være praktisk å betjene. Barn kan f.eks gis tag`er som slår av alarmen når de legger den inntil betjeningspanel. Voksne vil kanskje ha panikkalarm, slik at de kan sende en alarm til vaktsentralen om de hører eller ser noen selv om alarmen er av. Branndetektorene er alltid på. Husk også at skal du ha alarm i f.eks garasje, boder, hytter så er det kaldt og da bør man bruke egne detektorer som er dyrere men som tåler kulde. Sett opp en plan for hva som skal sikres i hvilke situasjoner, og hvilke områder du vil bevege deg fritt i. Det er skremmende om du har sikret stua, og så bryter en fyr seg inn via badet og så våkner du på soverommet av at tyven roter gjennom nattbordet. Tenk derfor på om noen kan komme inn på soverommet via usikrede områder. En annen viktig sak er at om man kjøper trådløs alarm har hver sensor, betjeningspanel osv et eller flere batterier. Er man gammel, bevegelseshemmet osv og vil ha problemer med selv å skifte dette, bør det vurderes om ikke en kablet alarm er bedre.

 

Kablet vs trådløs alarm:

I gamle dager satte man opp en sentral og trakk kabler til sensorene. Disse anleggene er normalt veldig driftsikre og gir færre falske alarmer. Man slipper også å bytte batterier (bortsett fra backupbatteriet i sentralen). Alarmen vil fortsatt fange opp de som bryter seg inn om de passerer en sensor, signalet vil sendes til sentralen, og hva de gjør med betjeningspanel, detektor osv spiller ingen rolle da de allerede er registrert. Ulempen med kablede alarmer er at det blir ledninger "overalt" men ofte kan man redusere dette mye ved å legge ledninger på loft eller i rør på nye hus. En annen ulempe er at det er vanskeligere å utvide, og bygger man om er det mer omfattende å flytte sensorer. Få leverer kablet alarm idag, men det er fortsatt billigere og mer stabilt. Før brukte man kun lim for å feste kablene til veggen. Det holdt ALDRI, så idag så stifter man alle kabler (samt stifter de som før var limt). Trådløse alarmer er veldig fleksible, og lettere å bruke annet trådløst utstyr som fjernkontroller og panikkalarm-armbånd. Ingen kabler gjør det penere, og man får ofte enklere betjening noe som er greit om man er gammel eller sitter i rullestol. Trådløse alarmer er bedre nå enn de første systemene, men man vil fortsatt få flere falske alarmer pga konflikter med annet trådløst utstyr. Trådløse alarmer har også batterier som må skiftes, så man bør takle slike ting selv. Trådløse alarmer har batterier som påvirkes av kulde. Dvs, har du en kald uisolert bod så bør du bruke isolerte sensorer som takler kulde bedre for å slippe å skifte batterier hele tiden.

 

Sentraler:

Det er snakk om to sentraler, og ikke alle skjønner forskjellen.

Alle alarmer har en sentral i huset, som alle detektorene er knyttet opp mot og som også inneholder backup batteri. Den må tilkobles strøm (montøren ordner kontakt om det ikke er fra før) og er alarmens svakeste punkt. Saboteres sentralen vil ikke alarmen varsle. Sentralen må derfor gjemmes mest mulig bort og mest mulig utilgjengelig. Langt inni boder, på loft, bak, under og inni. Jo mindre tilgjengelig dess bedre.

I tillegg er det en vaktsentral som tar imot alarmen fra sentralen i huset. De sender ut vektere, tilkaller politi og brannvesen, ordner med nøkkeloppbevaring osv. Vaktsentralene er hvor alt skjer i systemet, det er dit bilder og video kommer om man har slike detektorer i huset. Det er krav om at det skal være to vaktsentraler, som skal ta over for hverandre om den ene faller ut. Vaktsentralene skal være sikret, og noen er inni fjell mens andre er i bomberom med kraftige dører og egne vakter.

 

Husmerking:

Boligalarmer er fortsatt en dyr form for sisten. En tyv velger hus uten alarmmerker om han kan velge. Hver person som skaffer seg alarm skyver risikoen over på de som ikke har alarm, og dermed øker behovet dems igjen for å få alarm. Dette skjer inntil man er den eneste uten alarm, og får da all risiko. Dette vet selgere også, og de VIL spille på denne frykten. Selgere vil også spille på at de har andre kunder i området, og har de mange kunder så spiller de på at alle velger det beste selskapet. Noen tror de skal være lure og IKKE merke huset, for å TA en tyv som prøver seg. Det er bare dumdristig, og gjør bare at du frasier deg et ekstra vern som skiltene gir. I gamle dager satte man kun opp skilt. Siden folk ofte sa opp abbonementet etter bindingstiden, så har de fleste nå merket skiltene med om det er med vekterutrykning og årstallet. Det skal advare tyver, men også gi en mer kvalitetsfølelse for eieren.

 

Sabotasje:

Virkemåten til alle boligalarmer er at man setter opp en sentral som detektorer kobles til. Når en detektor fanger opp noe, så sendes det et signal til sentralen. Der er det lagt til en forsinkelse, slik at huseier rekker å slå av alarmen når huseieren kommer inn fra tur. Om signalet ikke avbrytes så varsler sentralen vaktsentralen når tiden er ute. Dvs, om man setter tidsforsinkelsen til 30 sekunder, kan en innbruddstyv knuse sentralen med en hammer eller stein i løpet av 30 sekunder om den er lett tilgjengelig og ingen vil varsles. Det er derfor veldig viktig at sentralen, det svake punktet, gjemmes vekk best mulig.

Overføringen skjer idag via fastlinje, gsm, gprs, eller bredbåndet. Alle har sine sterke og svake sider.

Kablet:

-Stabilt, og trenger ikke tenke på dekning

-Kabel kan kuttes, slik at vaktsentralen ikke varsles.

Trådløst:

-Krever dekning og sim kort som er aktivt

-Kan blokkeres med elektroniske gsm og gprs blokkerer

-Sentral kan gjemmes mer bort, og ingen kabler å kutte.

Alarmen bør testes gjevnlig. Det hender at sikringer ryker eller at den skades i tordenvær.

Tordenvær har generelt vært et problemområde. Saken er at mange sentraler bombarderes med alarmer i tordenvær, og det er umulig å ha kapasitat til å ta alt unna. Noen selskap rykker derfor ikke ut i det hele tatt i tordenvær, fordi de regner med alle alarmer er falske. Dette vet inbruddstyver om, og de kan derfor utnytte denne svakheten.

Det finnes idag billig utstyr som selges over disk som bl.a kan vise en tyv hvor sensorene står, eller blokkere GSM og/eller GPRS signalet slik at sentralen ikke får sendt ut alarmen til vaktsentralen. Proffe vil bruke slike, men sannsynligheten er liten for at så proffe besøker deg. Teknisk sett så vil sabotasjesikringen stort sett være på selve utstyret, dvs det registreres om man forsøker å åpne sentralen, om man mister kontakt med sensorer, om kabler kuttes eller kortsluttes osv mens det er lite beskyttelse mot å omgå selve deteksjonen. Enkelte sensorer kan man legge noe over om man kommer til, andre kan man holde en treplate mellom seg og sensoren når man passerer, og jeg har også sett at en helt vanlig dyne over seg gjør at man kan passere sensorer uten at de slår ut. Glassknusedetektorer kan forutsette at glasset knuses, og ikke alle detekterer om man bruker en glassskjærer og er forsiktig. Magnetkontakter handler ofte om å holde magneten og kontakten sammen, så har man tilgang til den kan man lirke den løs uten at kontakten brytes.

 

Vekterne:

Vekterne har ikke lov til å bryte fartsgrensen eller fysisk hindre inbruddstyver. Deres jobb er i praksis å sjekke skadene, tilkalle reperatører som bytter vinduer og dører, tilkalle politiet hvis det er innbrudd. Punkterer de, er det kø eller andre ting så tar utrykningen lenger tid. Utover det kan de bistå politiet enten som vitne eller med andre praktiske ting.

De vil IKKE være bevæpnet, kunne gå til fysisk angrep på en tyv, bryte fartsgrenser for å rykke raskt ut osv.

 

Ventetid for montering:

Et ømt punkt for mange selskap, og kan være viktig å vite om man vil ha alarm før ferien.

Fra selgeren selger alarmen, så skal den inn til selskapet, behandles, montøren skal varsles, ting skal finnes frem osv osv. Spesielt sommerstid eller i kampanjer kan det være lang ventetid for å få det montert. Målet er å få det montert i løpet av uka, men i verste fall kan ventetiden nærme seg halvåret. Hovedårsaken er at selskapene ikke har flere montører enn det gjennomsnittlig er behov for. Dvs at de vil ikke være rustet til kampanjer og ferier. Det går fort en dag å få montert en alarm, og montørene har ikke kapasitet til mer enn de har. I ferietider kan også monteringsbehov ligge på vent fordi de som skal behandle det er på ferie. Skal du på ferie om to uker er det derfor anbefalt at du krever å få det montert innen du drar på ferie. Da vil du rykke frem foran andre som kan vente en dag ekstra.

 

Nøkkeloppbevaring:

En sentral forskjell på selskapene er hvordan nøkkler oppbevares. Alle har sine fordeler og ulemper. Noen har safe på sentralen som nøkkler oppbevares i. Det betyr at selv om vekter er i nærområdet, må vekter tilbake til sentralen og hente nøkkel for så å kjøre tilbake. Man har bedre kontroll på nøklene, men det tar lengre tid å rykke ut. Andre har nøkkelboks på veggen. Da kan vekter rykke direkte ut. Problemet er at en tyv kan bryte istykker nøkkelboks og få tak i nøkkelen, eller vekter kan bli ranet eller miste universalnøkkelen som passer til alle boksene. Det vil si at man får kortere utrykning, men nøkkelen er mer utrygg.

 

Kamera:

En annen stor forskjell. Noen selskaper tilbyr kamera i detektorene. Fordelen er at om brannalarmen går kan vaktsentralen se om det brenner og hvor mye. Er det innbrudd, kan man ta bilde elelr video av tyven. Ulempen er at man gir vaktsentralen mulighet til å titte inn i stua til folk, og man frykter misbruk. En vekter KAN klikke seg inn i stua til folk i håp om å se noe snusk. Tenk på det når du går naken fra dusjen til soverommet. Det er tekniske løsninger som kan regulere hvilken tilgang man gis, f.eks at man kan kun se inn når alarmen er aktivert men det er fortsatt stor usikkerhet hvordan dette praktiseres.

 

Kjæledyr:

Det er egne sensorer om du har kjæledyr som gjør at de skal kunne bevege seg rundt uten at alarmen går. Det er ikke perfekte løsninger. Det finnes to typer. Den ene typen dekker ikke f.eks en meter langs gulvet, slik at en katt kan tusle rundt på gulvet uten at alarmen går. Ulempen er at alarmen kan gå om katten hopper opp på et bord. Videre betyr det at en tyv kan krype langs gulvet og unngå alarmen. Den andre løsningen går på kroppsvarme. Da kan man justere sensoren slik at den ikke varsler opp til omtrentlige kroppstemperaturer. Ulempen er at om katten finner en flue og hopepr rundt så øker temperaturen og alarmen kan gå. Kjæledyrsalarmer er nødløsninger som kan fungere, men alarmen vil gå oftere.

 

Branndetektorer:

Eldre anlegg hadde kun rene sensorer, og så hadde anlegget en sirene som ulte når alarmen gikk. Nyere anleggg pleier ha en sirene i hver enkelt detektor. Derfor er det viktigere å ha en detektor på hvert soverom, den fungerer som sirene når det brenner.

Det finnes tre vanlige typer, samt kombinasjoenr av disse.

 

Varmedetektorer:

Varsler når temperaturen stiger over en viss temperatur. De reagerer ikke på røyk og damp, og kan være løsningen om du vil ha noe nær/på kjøkken, baderomsdører, peiser osv. Ulempen er at de tar ikke røyk og ulmebranner.

 

Ioniske detektorer:

Billige, og i tester har de varslet overraskende tidlig. De har ofte vært testvinnere, selv om selgere sier det motsatte. Ioniske detektorer har en radioaktiv kilde og det er ladninger på røyken i forhold til kilden som gjør at detektoren reagerer. Den store ulempen, er at det er krav til nedbryting på den radioaktive kilden, og kilden skal være nedbrutt på ti år. Dvs, at evnen til å detektere synker med 10% pr. år, og en 5 år gammel detektor er halvparten så sensitiv som en ny. Dette gjør at de fleste velger optiske.

 

Optiske detektorer:

Mest vanlig i boligalarmer. Bruker en lyskilde, og når røyken treffer denne så aktiveres alarmen. Har rykte på seg for å være raske til å oppdage ulmebranner. Reduserer ikke evnen til å registrere brann slik ioniske gjør.

 

De fleste brannvarslere til boligalarmer har mulighet til å sette på beskyttelseskopper som beskytter dem om man utfører støvete arbeid som kan skade dem. Disse følger ofte med i monteringspakken, men montøren lar dem sjelden bli igjen. Er man hjemme når den monteres, kan det være greit å høre om de følger med og om montøren kan la dem ligge igjen. Har man dem ikke, kan man normalt få dem ved å kontakte vaktsentralen eller firmaet.

 

Strømbrudd:

Alarmen har batteribackup og vil fungere selv med strømbrudd. Alarmsentralen vil bli varslet når strømmen går. Om strømmen ikke er tilbake i løpet av f.eks 4 timer, skal vaktsentralen ringe og varsle eier. Får man ikke tak i eier, skal vekter sendes ut for å sjekke sikringer, jordfeilbryter osv. Dette er en grei sikkerhet slik at innhold i fryser og kjøleskap reddes. Dessverre skjer dette ikke alltid under tordenvær, og da kan man allikevel komme hjem etter to ukers ferie og finne ut at huset har vært strømløst fordi jordfeilbryteren slo ut og ingen sjekket det.

 

Vedlikehold og kontroll:

Alarmer er tross alt elektronikk, og som all elektronikk så tåler det ikke alt. Alarmen har et backupbatteri i sentralen slik at den fungerer selv om strømmen går. Batteri er batteri, og etter 4-6 år vil man normalt får beskjed om at batteriet må byttes. Da blir det en vurdering om man vil betale for nytt batteri, eller få det gratis ved å bytte til annet selskap som bytter sentral med batteri. Det hender også at sikringer går, eller at teknisk feil oppstår. Det vanligste er at alarmsentralen ikke får alarmen, fordi den biten er defekt i alarmen. Det er derfor viktig at man gjevnlig tester alarmen. Start alarmen, vent til vaktsentralen ringer, oppgi kodeord og si at den ble utløst av deg selv. Om vaktsentralen IKKE ringer, så er noe galt. Brannvarslere bør også støvsuges innimellom. Sett munnstykket mot åpningene på varsleren og få ut støvet som samler seg der. Noen selskap kan ha andre vedlikeholdsanbefalinger. Det finnes spesielle lykter som brukes for å teste optiske røykvarslere. Da kan man lyse inn åpningene for å se om den registrerer det. Jeg er litt skeptisk til å teste med sigaretter og fyrstikker, da de kan etterlate sot som reduserer deteksjonsevnen. Det finnes spesielle sprayer med røyk man kan bruke isteden.

 

Systemet:

En moderne alarm idag har mange muligheter, og det er viktig at man lærer seg å bruke den. Betjeningen er fortsatt gammeldags, og langt unna moderne logiske menysystemer men man lærer det om man tar seg tid til det. Bruker du koder, kan du gi en kode til barna som man kan endre om de deler den ut til venenr og kjente, svigermor kan få en kode om hun skal vanne planter og ta inn post i ferien, og barnevakter, hushjelpere osv kan få sine. Dette kan man slette og opprette som man vil og trenger, f.eks kan svigermors kode som kun ble brukt når man var på ferie fjernes etterpå. Har man tag, som er enklere, slipper man å tenke på koder men kan dele ut en tag til barna, en til svigers osv. Om man MISTER en tag, må man gi beskjed til vaktsentralen slik at den kan deaktiveres slik at finneren ikke kan bruke den. Ulempen med tag er at ranere og tyver kan gå på personen for å stjele tagen når man nærmer seg huset. Det er derfor greit at nr til vaktsentralen og politi er lagret på mobiler slik at man raskt kan få hjelp om slike ting skjer. Panikkarmbånd (armbånd med manuell utløsning av alarmen) er også en ide for å unngå dette om man vil være HELT sikker. Rekkevidden på trådløse alarmers sensorer er ofte lang nok til at man varsle selv om man er i egen hage. Dvs, er man gammel og sklir på isen kan man varsle vaktsentralen om man har et armbånd, smykke, fjernkontroll eller lignende på seg man kan bruke. Da får man hjelp, og vekteren som kommer vil tilkalle helsepersonell/sykebil om nødvendig.

Det er kort sagt viktig at den alarm man anskaffer seg blir en nyttig hjelp og ikke en irritasjon. Den skal være en sikkerhet, ikke være i veien, osv.

 

Pris:

Prisen dekker mange ting. Først og fremst kjøper man en grunnpakke, som inneholder sentralen, betjeningspanel, en sirene, noen detektorer, skilt, klistrelapper osv. Det er få hus dette er nok i, og de fleste må legge til flere detektorer på både brann og innbrudd.

Grunnpakka kostet før ned i en krone, men ligger nå på 1-2000,- kroner. Legger man til noen detektorer så er man fort oppi 5-6-7000,- og er man seriøs og vil ha fleksibilitet, soner, dekke alle rom, tar hensyn til temperaturer og setter i spesialsensorer i boder og garasje så ender man fort på nærmere 20000,- Da må man vurdere hva man trenger, om man skal sikre mot brann eller innbrudd først, og deretter utvide senere osv. Boligalarmselskapene er aggresive, og hafslund hadde bl.a en sak hvor de truet med tvangssalg av huset til en kunde som ikke hadde betalt krona han skyldte dem. De deler ofte opp regningen om man spør, men startprisen kan bli høy. Videre kommer ulike månedspriser. Noen deler det opp, hvor det er billigere å ha kun utvendig sjekk (man betaler ekstra om vekter skal sjekke innvendig), noen tar ekstra betalt pr. måned for hver detektor man har (store anlegg blir da kjempedyre i måneden), G4S tar ekstra betalt om du vil ha direkte overføring til brannvesenet osv. Normal pris er 300-350 kroner i måneden for brann og innbrudd, og bindingstid for ett år. Merk at enkelte selskap har bindingstid for ett år som man må varsle om man ikek vil ha innen tre måneder før forrige periode går ut. Dvs, om man ringer dem en uke før ny bindingstid er det ofte for sent. Et regnestykke blir da, med 350,-/måned, 4200,-/år, 42000,-/10 år, 210000,-/50 år.

Legg til at du kjøper en pakke til 10000,- skifter batterier osv så kryper det fort opp mot 250000,- Folk som sitter med gamle avtaler betaler kanskej over 600,- måned og da blir prisen 7200,-/år, 72000,-/10 år 360000,- / 50 år.

Når du betaler så mye for en tjeneste selskapene stort sett ikke har utgifter på, så bør du som kunde slippe å stå med lua i hånden. Selskapene har utgifter i starten på hver nye kunde, ikke minst kan montøren fort ta 5-10000 for å montere utstyret om selskapet leier inn elektrikere. Da går det fort noen år før de tjener en krone på kunden, men så ruller pengene inn.

 

FG godkjenning:

FG godkjenningen gjelder både selskap, utstyr og montering. En FG godkjent alarm montert på en FG godkjent måte gir avslag i forsikringen og en indikasjon om at det er seriøst utstyr og seriøst montert. Legg merke til at mange av grunnpakkene IKKE er nok til å få alarmen FG godkjent og de vil HELLER IKKE gi avslag på forsikringspremien om den ikke er FG godkjent. Ett av kravene er bl.a at sentralen ikke skal være tilgjengelig uten å gå gjennom en overvåket sone. Dvs, om man som mange gjør gjemmer sentralen på loftet men sikrer ikke loftet fordi man har soverom og bad der som man ønsker fri ferdsel mellom, så blir ikke alarmen FG godkjent fordi en tyv kan krype inn via en stige. Her kan riktig plassert romsensorer eller glassknusedetektorer løse problemet.

 

Når alarmen går:

Når alarmen går skal vaktsentralen ringe deg. Da vil vaktsentralen be om et kodeord. Mange innbruddstyver vil true boligeiere til å oppgi kodeordet til vaktsentralen når de ringer. Da MÅ den som svarer passe på å oppgi FEIL kodeord. Da SKAL vaktsentralen godta det, legge på og varsle politiet UMIDDELBART. Om Vaktsentralen er så kunnskapsløs at de ikke skjønner når man er truet og f.eks går inn i en diskusjon med kunden for å hjelpe til å huske kodeordet....ja så bytt selskap så fort som mulig. Utløser man den selv og de ringer så må man huske eget kodeord. Det MÅ alle i huset kunne, og det må være noe enkelt.

 

Barn:

Det er EKSTREMT viktig at barna læres viktigheten av å ikke dele ut koder til venner og kjente. Har de kodebrikke på seg, kan tyver kontakte dem på skoleveien eller på vei inn i huset for å få tak i brikken. Det er EKSTREMT viktig at alle barne, såvel om alle voksne, lærer seg å bruke alarmen. Kan man ikke bruke den nå, så kan man det ikke når man trenger den. Det er f.eks viktig å kunne bruke panikkknappen, å kunne varsle vaktsentralen selv om alarmen ikke er aktivert. Det er derfor viktig at man har TILGANG til å varsle. Om ungen er alene hjemme og en fremmed kommer inn, så må ungen kunne varsle der og da, og slippe å måtte gå ned i underetasjen for å bruke betjeningspanelet. Det KAN man ikke alltid. Barn må også lære å ikke misbruke systemet med tull og fjas. Går alarmen 50 ganger fordi de skal demonstrere det for alle vennene, så kan det være behov for hjelp den 51. gang, men da tar ikke vaktsentralen det like seriøst pga de tidligere 50 alarmene. Selv om det koster litt, så er det derfor en ide å sørge for at alle har enten en fjernkontroll eller panikkknapp (fjernkontrollen har normalt panikkknapp).

 

Andre tips:

Alarmer har som alt annet teknisk utstyr en levetid og teknikken går fremover. Nytt utstyr er ofte mer sabotasjesikkert, mer stabilt, og gir flere muligheter. Tenk også på at betjeningspanel kan slites ut, bl.a vil knappene til din kode være mer slitt. Betjeningen gjøres også mer brukervennlig, og moderne anlegg har nå skjermer med tekst og man får også taleforklaring. Når alarmen blir 8-10 år kan det være en ide å ta en telefon til selskapet man har og ta en hvit løgn om at en konkurrent har tilbudt å bytte ut alarmen til en mer moderne. Mange selskap vil da selv tilby å bytte ut anlegge til siste modell, for å beholde deg. Om de krever bevis, så inviter en selger inn og la han gi deg et tilbud du kan vise selskapet ditt. Bruk også tilbudene, dvs om du får besøk av en selger så press han eller henne til å gi deg et godt tilbud som du så viser det selskapet du er kunde hos og/eller de andre selskapene slik at du sitter igjen med det beste tilbudet. Videre tilbyr ofte selskapene gratis batterier om du selv henter dem på vaktsentralen. Noen kommer hjem til folk og bytter, men det vanligste er at man må ordne det selv. Som sagt, bor man nær en vaktsentral så kan du sjekke om du ikke får gratis batterier om du henter dem selv.

Det er også mulig å be vaktsentralen sende ut vekter for å sjekke ting. Drar du på ferie og lurer på om du husket å henge opp vasken, så kan du få en vekter til å gjøre det. Har man mistet nøkkelen kan du be vekteren låse deg inn. Det er gratis! Men man skal selvsagt ikke utnytte det.

 

Generelt:

Boligalarmmarkedet er på vei til å bli oppbrukt. De som er intr. har kjøpt allerede, og de som ikke har kjøpt kommer ikke til å kjøpe. Selgere må derfor gå på nye hus (som fort tar slutt) eller kapre kunder av konkurrentene. Når selskapene setter høye salgskrav til selgerne så vil selgerne bli desperate. Det er provisjonssalg med minstesalgskrav, og selger man ikek så får man hverken inntekt eller jobbe mer for selskapet. Det gjør at man som kunde kan presse selgere mye siden selgere MÅ selge. Dette gjelder både månedspris, og innhold i pakken. Det er også en ide å ikke bare gå for det billigste, men få et inntrykk av om selgeren vet hva han selger og forstår sikkerhetsbehovet. Tar selger hensyn til familiesituasjon (barn trenger enkel betjening), eldre (dårlig syn krever større skrift og tydeligere display), rullestolbrukere osv. Skjøner selgeren forskjell på varmedetektorer, optiske og ionisk og vet han hva som bør hvor og hvorfor? Klarer han å balansere sikkerhet mot hensynet til egen frihet (må ungen slå av alarmen for å gå på do).

Er det blindsoner, kan en tyv klatre inn baderomsvinduet og unngå overvåkede soner?

Tar selger hensyn til temperatur og velger detektorer og utstyr beregnet for kulde der det er behov for det?

 

Selskapene:

 

Altibox:

Altibox har mange kunder fra før, gjennom sitt tV, internett og telefontilbud, og tilbyr også alarmer. De samarbeider med securitas, så det man får er egentlig en securitas alarm. GSM overføring, så ingen fare om man kutter altiboxkabelen. Altibox har ingen erfaring med boligalarmer selv, men siden securitas gjør jobben så går det greit. Det unike er at de har delt inbrudd og brann i to like abbonementer. Dvs at du kan velge å KUN ha brannsikring, KUN ha innbrudd, eller BEGGE TO. Billig og bra løsning om man kun velger det ene, men hverken billigere eller bedre om man har begge to fra securitas (bortsett fra det praktiske med å ha alt på en faktura og alt fra ett selskap). Når de kom på markedet med alarmer, var det MANGE altiboxkunder som kastet ut andre selskaper og fikk alarm fra samme selskap de hadde tv, nett og telefon gjennom.

 

G4S:

Selskapet har byttet navn noen ganger, og startet som falken, het falck en periode før de ble kjøpt opp av G4S. Mange eldre har gode erfaringer med falken og har blitt med på lasset fra den perioden. G4S driver med alt mulig, fra kurs og innhenting av løshunder til å hjelpe bilførere langs veien uansett om det er biler som har kjørt i grøften eller fått motorstopp. Kritikken går ofte på at de sitter med for mange baller i luften, og man er usikker på hvor godt fokus boligalarmene har oppi dette spesielt siden samme folk gjør alt. G4S har en unik brannvarslingsløsning, hvor brannalarmer sendes direkte til brannstasjonen (pass through gjennom sentralen) i motsetning til de andre som tar imot brannalarmer på lik linje med alle alarmer. Man kan derfor spare noen minutter når det brenner med G4S. Det er MANGE gamle falkenanlegg rundt om, noe selgere vet. Mange selgere går derfor bevisst på G4S hus og tilbyr oppgradering og lavere pris uten å fortelle om forskjellen i brannvarsling.

 

Hafslund:

Kjøpt av securitas og ikke lenger på markedet.

 

Nokas:

Nokas har vært veldig taktiske og har som eneste selskap bygget opp vaktsentraler som kan ta imot alle konkurrentenes alarmsignaler. Dvs, alle nokas selgere kan gå til en hvilken som helst alarmkunde og tilby overgang. For montøren er det bare noen tastetrykk og ny sentral så nokas har ofte tilbudt overgang til lav pris. Kunden beholder det utstyret kunden har, bare med nytt selskap. Nokas har veldig bra utstyr, og veldig bra system rundt men er også veldig kjipe. En typisk sak er at kunden kjøper en trådløs pakke. Den kommer i ferdi eske. Mange montører fjerner fjernkontrollen fra pakken, og tilbyr kunden å kjøpe den etterpå. Kunden kjøper altså noe som kunden egentlig skulle hatt gratis. Nokas er seriøse, tross alt, og har så bra sikkerhet at de bl.a har ansvaret for pengetransporter og slikt. Det gjør også at de får negativ omtale ved ran, som påvikrer boligalarmmarkedet. Nokas sliter med å finne seg til rette, og skifter priser, tilbud og vilkår ganske ofte for å kapre mest mulig kunder og samtidig tjene mest mulig på det. De satser mest i vestfold, og har masse vektere. Teknisk sett er det mange løsninger som er smarte. Det ene er bl.a at utstyret funksjonstestes hvert døgn så man vet at alt fungerer. Det andre er at alt utstyr kan bumpe signalet videre. Dvs at boden 500 meter unna kan få en sensor som sender signalet via sensor i garasjen og sensor i kjelleren før det når sentralen i huset. Massse muligheter, men konservativt dvs at de tilbyr ikke kamera før det er FG godkjent.

 

Securitas/securitas direct/Aroundio:

Securitas var gigantiske før, fordi de satset på å ha masse vektere. Det var securitas man så på kjøpesentre, i resepsjoner, på konserter osv og da var det enkelt å velge dem til å sikre huset. Mistet mye marked etter at bl.a hafslund i sin tid fløy rundt med sine enkrones tilbud. Securitas direct kjøpte Hafslund og fikk derfor muligheten til å få sine skilt opp hvor det var hafslund alarmer. Siden hafslund hadde solgt mye enkronesanlegg, så ble securitas mye eksponert på boligfeltene og folk velger ofte det naboen har. Teknisk sett har de vært langt fremme, og var først ute med å skille tastatur og sentral på trådløse anlegg. De har også fokus på kamera i detektorene. Mange selgere går på securitas hus fordi de tipper at det er gamle hafslund anlegg der, som de tilbyr å oppgradere og gi en lavere pris. Securitas har mange kampanjer, spesielt i boligblader og gjennom forsikringsselskap, og man kan få gode tilbud der.

 

Sector alarm:

Kjent for å ha de mest pågående selgerne, grunnet høye salgskrav fra selskapet. Pågående selgere gjør at mange sier ja for å slippe mer mas, så det fungerer tydeligvis.

Teknisk sett er det greie anlegg, og du får mer utstyr. De tilbyr bl.a tag til alle familiemedlemmene, hvor konkurentene tilbyr ofte kun 2 stk. Sector har som eneste selskap et oppsigelsesgebyr, noe som ble innført for å stoppe konkurentene i å ta over kundene. Det mest negative med sector alarm er selskapet rundt. Det går rykter om at alarmen sendes til malaga i spania når den utløses (spanjoler er billig arbeidskraft) og derfra sender de vektere ut. Har normalt få vektere, og svakheter i systemet rundt (alarmbehandlingen) gjør at de ikke er godkjent for å levere til bedrifter.

Sector fokuserer også mer på utstyr og teknologi, enn vektere og selskapet rundt.

 

Vaktservice:

Kjøpt av nokas, og ikke lenger på markedet.

 

Andre egne løsninger, nabovakt osv:

Det er mye artig utstyr å få kjøpt, og enkelte legger opp mye bra. Husk at man da selv er ansvarlig for å sjekke når noe skjer noe. Tør du gå alene og møte en rusa tyv, orker du å stå opp klokka halv to på natta når naboen ringer og vil ha deg med å sjekke? Orker du å knote med utstyr og oppsett, er det enkelt nok for andre i familien osv.

 

Det er vanskelig å anbefale eller fraråde noen, fordi tilbudene er så ulike. Med eller uten kamera, billigst mulig eller best mulig, best teknikk eller flest vektere, enklest mulig betjening eller mest mulig muligheter, nøkkeloppbevaring eller nøkkelboks på veggen, trådløs eller kablet, kalde boder eller varme stuer, lang avstand til rom som skal sikres eller lite hus, rykte, nærhet til vaktsentral osv er alle faktorer som må vurderes.

 

Håper det gav noen ideer og input og kanskje svarte på noen spørsmål folk sitter inne med.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du da altså ting i huset som ikke er verdt 4-500000 kroner eller verdt den summen tilsammen engang

 

Har du grunn til og ha alarm burde du ha mye moderne/dyre ting , Mye kostbare gjenstander osv

 

Om det dyreste du har ( Som er mulig og stjele ) Er en 42" TV ville jeg sagt at alarm er bortkastet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Den fysiske trusselen er vel viktigere enn det å miste flatskjermen. Man vil ikke våkne midt på natta med fremmede i huset, og man vil vite at kone og datter er trygg når de er alene hjemme. Man vil vite at brannvarslere har strøm og at man ikke har glemt å bytte batteri i dem. Det ER deilig å ha den følte tryggheten man får når man slår på alarmen før man legger seg, eller man aktiverer den i underetasjen hvor inngangen er mens man sitter oppe og ser tv. MEN man må vite hva man kjøper og hva som skiller. Noen tror at når alarme går vil politiet, hæren, og PST rykke ut. Noen tror at vekterne kommer med bazooka, ak47 og håndgranater. De fleste vet ikek at om en vekter kommer og ser tyven i huset, så har han ikke lov til å fysisk stoppe han. Kun politiet kan arrestere folk. Det er enorme begrensinger i systemet, men for mange er det bedre enn ingenting.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Våpen er effektivt, men det forutsetter at du våkner av innbruddet eller er hjemme i det minste. Hjelper lite om du er på ferie når det skjer. Videre så har man jo barn også. Med mindre man lærer tiåringen å bruke våpenet så er det liten hjelp i det.

 

Hører det samme fra folk som har hunder også. Også de er på turer/i kennell, eller så bedøver tyven dem eller møter dem med en hammer.

 

Har kun hørt om to effektive metoder, men de er begge i gråsonen og helst litt over også. Den ene er at man setter frem ett par spritflasker man har tilsatt metanol i. Dette fungerer veldig bra på hytter. Innbruddstyver lar skjelden alkohol stå igjen, og slike fangster pleier gjøre sitt. Relativt enkelt og billig å få til, om man husker å ikke drikke det selv.

 

Den andre metoden krever mer, men funker også greit. Da rigger man ulike former for selvskudd f.eks med noe sprengstoff man har. Med lit tekniske kunnskaper kan man legge slikt under bilsetet, og rigge det slik at det går av idet bilen startes. Med litt innsats blir det usynlig og man kan lage til plug n play løsninger slik at man fjerner det når man selv bruker bilen.

 

Har hørt begge løsningene bli brukt med effektivt og permanent resultat.

Lenke til kommentar

Mykje god informasjon her.

 

Men det viktigaste er uansett at ein fyrst tar ei vurdering av kva ein treng beskyttelse mot og deretter finner ut kva selskap og utstyr som gir den beste beskyttelsen.

 

I mange tilfeller kan ein boligalarm kun gi ein falsk tryggheitsfølelse.

 

Eg er spesielt skeptisk til brannalarmbiten sidan mange av selskapa ikkje har avtale med brannvesenet. Dersom eigaren er heime så får ein like god beskyttelse med vanlig (seriekobbla) røykvarsler(e) sidan ein då blir varsla og kan ringe brannvesenet sjølv dersom det er behov. Brannalarm tilkobla vektertjeneste vil kun være til hjelp dersom du er bortreist, men det vil fortsatt ta lang tid før brannvesenet er på staden.

I beste fall vil vektaren ringe brannvesenet for å melde frå om ein ubekrefta brann for å på den måten overlate ansvaret til brannvesenet. Mange brannvesen svarer med å sende faktura for falsk meldning.

 

Det er defor viktig å få klarheit i kva vaktselskapet vil garantere for av sikkerheit og om du som kunde vil bli belasta for unødige alarmer, både unødige brannalarmer og unødige innbruddsalarmer. Det er også viktig å få klarlagt vaktselskapets definisjon av unødig alarm.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

De ulike selskapene praktiserer dette ulikt. Problemet er at brannvesenet tar seg godt betalt for falske utrykninger, så boligalamselskapene mister mange års inntjening på en kunde om brannalarmen går av ved en feil.

 

G4S har en avtale med brannvesenet hvor brannvarslingen sendes direkte uten at vaktsentralen bruker tid på å sjekke ut hva det er.

 

Normalt så vil vaktsentralen ta imot brannvarselet, og så ringe og forsøke å få tak i kunden for å sjekke om det er falsk alarm. Hvis de ikke får svar, sender de vekter ut for å sjekke, som eventuelt kontakter brannvesenet ved behov. Forhåpentligvis er det ulmebrann, og da kan vekteren forhåpentligvis slukke det selv. Noen påstår de kontakter brannvesenet om de ikke får kontakt med eieren, men uten avtalen som G4S har så ville det vært for dyrt for vaktselskapet så tviler VELDIG på at de gjør noe slikt før vekteren har sjekket. Ved brann så trenger vekteren kanskje ikke nøkkel, dvs at brannen kan være synlig fra utsiden. Antar at vekter kjører til huset uten nøkkel og sjekker.

 

Ideelt sett så burde jo alle bolialarmer hatt brannvarsling rett til brannvesenet. Med de utgiftene man har til å rydde opp, så burde det vært lønnsomt om forsikringsselskapene dekket utgifter til falske alarmer.

Mener brannvesenet har tatt 7500,- eller deromkring pr. falske utrykning. Det sier seg selv at om man betaler 300,- pr måned til vaktsentralen, vil det ta litt over to år før vaktsentralen har tjent inn det brannvesenet krevde.

 

Seriekoblede røykvarslere er bra, men man må som sagt være hjemme for å ringe til brannvesenet. Det hadde vært artig om man kunne putte et simkort i varsleren slik at man fikk en sms når den gikk.

 

Noe for landets grundere....?

Lenke til kommentar

Våpen er effektivt, men det forutsetter at du våkner av innbruddet eller er hjemme i det minste. Hjelper lite om du er på ferie når det skjer. Videre så har man jo barn også. Med mindre man lærer tiåringen å bruke våpenet så er det liten hjelp i det.

 

Hører det samme fra folk som har hunder også. Også de er på turer/i kennell, eller så bedøver tyven dem eller møter dem med en hammer.

 

Har kun hørt om to effektive metoder, men de er begge i gråsonen og helst litt over også. Den ene er at man setter frem ett par spritflasker man har tilsatt metanol i. Dette fungerer veldig bra på hytter. Innbruddstyver lar skjelden alkohol stå igjen, og slike fangster pleier gjøre sitt. Relativt enkelt og billig å få til, om man husker å ikke drikke det selv.

 

Den andre metoden krever mer, men funker også greit. Da rigger man ulike former for selvskudd f.eks med noe sprengstoff man har. Med lit tekniske kunnskaper kan man legge slikt under bilsetet, og rigge det slik at det går av idet bilen startes. Med litt innsats blir det usynlig og man kan lage til plug n play løsninger slik at man fjerner det når man selv bruker bilen.

 

Har hørt begge løsningene bli brukt med effektivt og permanent resultat.

 

vil det si at den pizzaen du kanskje glemmer i ovnen kan koste deg over 5000 kr ?

 

Eller snakker du her om hvis bran alarmen går når du er borte fra huset og alarmen er aktivert ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Brannvarslingen i boligalarmer er aktive 24 timer i døgnet, og kan ikke slås av. Når alarmen går og du er hjemme, svarer du bare når vaktselskapet ringer og sier at du løste den ut selv. Men det skjer både tekniske feil, og små insekter kan forville seg inn i røykvarsleren osv og hvis vaktselskapet sender ut brannvesenet og det viser seg at det er falsk alarm, får vaktselskapet en regning (mener det er på 7500,-) fra brannvesenet. Du som kunde vil ikke merke noe, men vaktselskapet taper masse penger på deg. Dette vil jo vaktselskapet ungå for enhver pris, så de passer på å ikke sende ut brannvesenet med mindre det er sjekket at det faktisk brenner.

 

G4S har betalt endel millioner til brannvesenet som igrunn skal dekke falske utrykninger. Derfor kan de sende brannvesenet ut med en gang uten at en vekter har sjekket først.

 

Er ikke sikker på hva som skjer om man f.eks sovner fra pizzaen i ovnen og er for full til å svare når vaktselskapet ringer slik at brannvesenet rykker ut. Mulig du vil få noe krav da, men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mye nyttig info her. Vi er i ferd med å anskaffe alam på hytta, etter to innbrudd med 3 ukers mellomrom.

 

Vi har vært i kontakt med falck.no. Kjenner noen til dette selskapet, og kvaliteten på boligalam-tjenesten de leverer?

 

De har som mange andre trådløs alarm med gratis installasjon og månedlig avgift (kr 339), utrykning med vekter, røykvarsler osv. Hytta ligger i ei lita bygd, men falck leverer i kommunen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Trådløs alarm på hytte kan være et problem siden temperaturen ofte er lav når ingen er på hytta og det igjen tapper ut batteriene. Det er ofte abbonement UTEN gratis utrykning til hytte, fordi det ofte ikke er måket og vekteren får et problem om han eller hun må rykke ut. Vær derfor nøye med å forstå hva du betaler for.

 

Falck er gamle falken og trodde alt het G4S nå. Vet ikke helt hva som skiller falck og g4s?

 

I pakken som står på nettsiden http://webshop.falck...m/alarm/produkt så følger det kun med en bevegelsesdetektor. Det KAN være lite, og du kan få områder som ikke er dekket, men du kan velge en ekstra om du trenger. Grunnpakkene er uansett ofte for små.

 

Røykdetektor er bra, men den bør ha sirene innebygget slik at selve detektoren også varsler.

 

Magnetkontakten er normalt til hoveddøra, men da for å få en skallsikring. Det er mindre behov for det på en hytte, men det er vanlig at det følger med en.

 

Jeg vet lite om hytta, men det er jo også mulig å f.eks legge til vanndetektorer og lignende. Det kan være kjekt om hytta er uten folk i lange perioder.

 

Det viktigste for deg er å finne ut av vilkårene for hyttealarm, de pleier være ulike enn bolighus.

Dernest ville jeg vurdert om trådløs alarm er det rette. Vil du for eksempel dra til hytta for å skifte batterier i alarmen? Kablet alarm KAN være en bedre løsning om hytta har innlagt strøm.

 

Selskapsmessig har de jeg kjenner som har brukt falck vært fornøyde.

 

Det er også svært viktig å forstå begrensningene i systemet. Tar det tre timer å kjøre til hytta, så vil det ta minst like lang tid for vekteren også...avhengig av hvor han er. Det gir innbruddstyvene svært god tid til å jobbe, og de vil være langt unna før vekter kommer.

Bevismessig kan det være kjekt med kamera i bevegelsesdetektorene siden det tvilsomt vil være vitner på øde steder.

 

En billig hevn er jo å sette fra seg en spritflaske eller to med metanol i. De fleste røsker med seg alkohol, og de som har forsøkt en slik løsning har sluppet innbrudd i etterkant. Slemt, men veldig effektivt.

 

Jeg ville jo også vurdert om man kunne gjordt det så ubehagelig som mulig for tyvene, f.eks satt opp flere sirener slik at det bråkte mest mulig når alarmen gikk og gjorde det uutholdelig å være i hytta. Disse må jo da plasseres slik at de ikke kan saboteres.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tror det er bedre å ha Nokas enn ka for eksempel sector alarm, for Nokas har jo sentervakt og nattopdrag. og da er vekterne der mere erfaren til å møte type utfordringer enn ka en fra sector alarm har som sikkert sitter på etkontor til han får en alarm

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Og hvor har så sector alarm sin alarmsentral? :-)

 

Nokas er mer seriøse med det de driver med, og er flinkere til å ikke overselge dvs at de anbefaler ikke trådløse løsninger på hytta med mindre den er varm året rundt.

 

Generelt er det beste å bestille en befaring fra de ulike selskapene, og være kritisk og velge den som leverer et best tilbud. Pass bl.a på:

-Har selgeren forståelse for sikkerheten, både mot innbrudd og brann (vet selgeren hva som selges)?

-Tas det hensyn til mest mulig frihet for de som skal bo i huset, samtidig som man er nok beskyttet? (er selgeren flink nok til å foreslå plasseringer som gjør at de som bor der kan gå på do om natta selv om alarmen er på, samtidig som innbruddstyven blir tatt)?

-Har brannvarslerne innbygget sirene i selve detektorene?

-Funksjonstestes anlegget automatisk minst hvert døgn?

-Er det nøkkeloppbevaring på alaramsentralen eller i nøkkelboks på veggen?

-Virker selgeren seriøs nok til at du stoler på selgeren og har han tekniske kunnskaper nok til å vite hva han eller hun selger?

-Er fokuset på pris eller beskyttelse?

-Har de forståelse for betjening av anlegget, slik at de tar hensyn til f.eks barn?

-Vet de hvor vaktsentralen er, og er den nær nok for deg?

Lenke til kommentar

Det er Securitas Direct fotosensorere i huset her, er det noen grunn til å oppføre seg som om man kan bli tatt bilde av når som helst da? Skulle gjerne visst definitivt hva sjansen for noe slik er eller om det i det hele tatt er mulig for dem å gjøre slikt når de vil... Tenkte eventuelt å teipe over kameraet og så ta vekk teipen når jeg drar på ferie etc. Tips etc?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er jo det store spørsmålet med sensorer med kamera. Slik jeg har forstått det, så kan de som sitter på vaktsentralen aktivere kameraene "når som helst" og spionere på kundene. Nokas bruker ihvertfall dette som argument for å vente med å ha kamera i sensorene. Andre mener at det kun er mulig å bruke kameraene om alarmen er aktivert, men jeg har ikke fått dokumentert hverken det ene eller det andre.

 

Nå er det jo sånn at det sitter mange på vaktsentralen, så om en fyr hadde begynte å spionere på kundene ville det sannsynligvis vært oppdaget raskt og den ansatte ville blitt sparket om firmaet er seriøst.

 

Men kan ikke garantere noe. Å tape over kameraet er en dårlig ide. Delvis fordi det vil etterlate limrester som ødelegger kvaliteten på bildet når det trengs, og delvis fordi du neppe vil rekke å fjerne tapen om kameraet trengs.

 

Slik jeg ser det, så aksepterer man at systemet kan bli misbrukt, mot nytten av å ta bilde av innbruddstyven og observere om og hvor det brenner. Om man blir snikfotografert idet man kommer naken ut av badet, så er det ikke sikkert man ser det på samme måte.

 

Men jeg vet faktisk ikke nok om dette til å si noe 100%.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er jo det store spørsmålet med sensorer med kamera. Slik jeg har forstått det, så kan de som sitter på vaktsentralen aktivere kameraene "når som helst" og spionere på kundene. Nokas bruker ihvertfall dette som argument for å vente med å ha kamera i sensorene. Andre mener at det kun er mulig å bruke kameraene om alarmen er aktivert, men jeg har ikke fått dokumentert hverken det ene eller det andre.

 

Nå er det jo sånn at det sitter mange på vaktsentralen, så om en fyr hadde begynte å spionere på kundene ville det sannsynligvis vært oppdaget raskt og den ansatte ville blitt sparket om firmaet er seriøst.

 

Men kan ikke garantere noe. Å tape over kameraet er en dårlig ide. Delvis fordi det vil etterlate limrester som ødelegger kvaliteten på bildet når det trengs, og delvis fordi du neppe vil rekke å fjerne tapen om kameraet trengs.

 

Slik jeg ser det, så aksepterer man at systemet kan bli misbrukt, mot nytten av å ta bilde av innbruddstyven og observere om og hvor det brenner. Om man blir snikfotografert idet man kommer naken ut av badet, så er det ikke sikkert man ser det på samme måte.

 

Men jeg vet faktisk ikke nok om dette til å si noe 100%.

 

Ut i fra dette innlegget virker det ikke som alarmselskapene har tilgang til å skru på kameraet med mindre alarmen er utløst. Noe annet ville jo også vært hinsides, og klart i strid med personvern osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kunne godt tenkt meg alarm, men jeg er litt usikker på verdien.

La oss si at jeg har "verdier" tilsvarende det som nevnes av andre (dvs ca 500.000,-). Ihht trådstarter får jeg er rabatt på 5000,-. Samtidig betaler jeg nesten 5000,- pr år. dermed er ingenting spart.

 

En annen ting er at de verdiene jeg nevnte ovenfor er tradisjonelle økonomiske verfdier som TV, klær, møbler, etc. dette er verdier jeg får tilbake uansett (- 5000,- i egenandel om jeg ikke har alarm).

Men mine virkelige verdier ligger i livet til familien og evt andre som kan rammes.

Utifra artikler jeg har lest og hørt om fra andre vil det i VELDIG mange tilfeller ikke være mulig for brannvesenet å komme fra i tide til å redde min familie (eller meg). Hva har jeg da betalt for m? Falsk trygghet ?

Om mine foreldre skulle oppleve brann og den ene skulle falle å brekke lårhalsen i det øyeblikk de skal rømme vil det ant være minimalt med tid igjen om en av mine foreldre kommer seg ut for å få hjelp av andre. hva om brannvesenet skal komme 15 minutter senere ?

 

Jeg tror alarm er "kjejkt å ha" for de som føler seg tryggere mot innbrudd, men skal en redde livet ved f.eks. brann vil en slik alarm ha veldig liten innvirkning mhp om noen blir reddet eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...