Gjest Bruker-239845 Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Heisann, Jeg kommer mest sannsynlig til å begynne på en utdanning til neste høst og kunne gjerne tenke meg en jobb som gir meg muligheten til å reise og få sett litt av verden. Å jobbe som flypilot er et opplagt valg, men utdanningen er meget dyr og jobbmarkedet er kanskje ikke det beste, så jeg tviler litt på denne. Jeg vurderer en Bachelor i Nautikk for å bli styrmann, noe som kan gi mulighet for å få reise, litt avhengig av hvor man jobber. Altså, reise får man kanskje uansett, men man får ikke nødvendigvis sett verden. Ellers ser jeg for meg at man kan få reise en del som ingeniør også, så det er også noe jeg vurderer. Noen andre tips? Trenger å begynne å motivere meg og peile meg inn allerede nå. Selvsagt skader det ikke om det er en ekstremt bra betalt jobb. Lønn er viktig. Mvh Elijah Endret 20. august 2012 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Alt mulig innen reiseliv. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Alt mulig innen reiseliv. Det stemmer ikke, det er utrolig mange jobber innen reiseliv (de fleste) der du jobber med utgangspunkt i Norge. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Jobbet som Serviceingeniør i et drøyt år nå. Vært i Nordsjøen flere ganger, Afrika noen ganger, Ghana, Namibia og Sør Afrika. 2 ganger i Baku, Azerbaijan, Egypt i Kairo og Alexandria. Danmark, Fredrikshavn Nå skal jeg muligens en tur til Brunei og Laguan i september. Mye reising, men liten tid til sightseeing, men mange plasser får man jo sett. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Jobbet som Serviceingeniør i et drøyt år nå. Vært i Nordsjøen flere ganger, Afrika noen ganger, Ghana, Namibia og Sør Afrika. 2 ganger i Baku, Azerbaijan, Egypt i Kairo og Alexandria. Danmark, Fredrikshavn Nå skal jeg muligens en tur til Brunei og Laguan i september. Mye reising, men liten tid til sightseeing, men mange plasser får man jo sett. Hva konkret gjør du? Er du utdannet ingeniør? Og trives du med denne livsstilen? Og ikke minst, blir det penger av det? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Jobber med hydrauliske systemer og mekanikk. Litt borti elektro ting, men det og software er ikke mitt felt. Men mye på den siden også. Jobber med alt innen boreutstyr og kraner på båter, drillskip/rigg/plattform Liker det veldig godt så langt, mye action og opplever mye. Blir greit med penger også, men det skulle bare mangle med så mye stress, reisedøgn osv osv Utdannet ingeniør, 3 år. Ingen krav for en slik jobb, mange med fagbrev og lignende kvalifikasjoner. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Jobber med hydrauliske systemer og mekanikk. Litt borti elektro ting, men det og software er ikke mitt felt. Men mye på den siden også. Jobber med alt innen boreutstyr og kraner på båter, drillskip/rigg/plattform Liker det veldig godt så langt, mye action og opplever mye. Blir greit med penger også, men det skulle bare mangle med så mye stress, reisedøgn osv osv Utdannet ingeniør, 3 år. Ingen krav for en slik jobb, mange med fagbrev og lignende kvalifikasjoner. Høres veldig spennende ut. Nå har jeg bakgrunn som tømrer, så det er uansett ikke felt jeg har kompetanse på per i dag. Men du sier at folk med fagbrev innen feltet har lignende jobb som deg uten ingeniørutdanning? Og har du lyst å si noe om hva lønnen din ligger på med overtid, tillegg, osv? Send gjerne på PM om det er enklere. Endret 21. august 2012 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 erfaring teller fryktelig mye. derfor er det mange som får ingeniør stillinger selv om de ikke har den rette utdanningen. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg har en stilling der jeg reiser en del (ca 90 dager i året). Jobber som prosjekt ingeniør i et maritimt firma, men har bare fagbrev innen serviceelektronikk. Med overtid og tillegg så ligger jeg rundt på 800 000. Det jeg vil anbefale deg er å ikke hoppe på første og beste jobb som gir mulighet til å reise ut i verden på sammenstillingsjobber eller servicejobber. Du må like det du driver med. Hvis ikke så kommer du til å brenne ut veldig, veldig fort. Når jeg er ute og reiser blir det somregel 12-15 timers arbeidsdager, 7 dager i uka i opptil en mnd. Det har jeg gjort i 8 år, men det hadde ikke gått om jeg ikke elsket det jeg driver med . Link til post om det jeg jobber med: http://www.diskusjon...owtopic=1427381 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Jeg har en stilling der jeg reiser en del (ca 90 dager i året). Jobber som prosjekt ingeniør i et maritimt firma, men har bare fagbrev innen serviceelektronikk. Med overtid og tillegg så ligger jeg rundt på 800 000. Det jeg vil anbefale deg er å ikke hoppe på første og beste jobb som gir mulighet til å reise ut i verden på sammenstillingsjobber eller servicejobber. Du må like det du driver med. Hvis ikke så kommer du til å brenne ut veldig, veldig fort. Når jeg er ute og reiser blir det somregel 12-15 timers arbeidsdager, 7 dager i uka i opptil en mnd. Det har jeg gjort i 8 år, men det hadde ikke gått om jeg ikke elsket det jeg driver med . Link til post om det jeg jobber med: http://www.diskusjon...owtopic=1427381 Nå er jeg litt misunnelig på deg. Det må være utrolig givende å ha en jobb man liker så godt ("elsker det jeg driver med"). Det er det nok ikke mange som har. Jeg har ganske høy arbeidsmoral og er vant med lange dager fra tidligere, men det er selvsagt viktig å trives med det man gjør om det skal gå i lengden. Desverre så har jeg fagbrev som tømrer, så det er nok ikke noen reisejobber som er aktuelle for meg med min bakgrunn per i dag, så jeg blir nok nødt tilbake til skolebenken neste år. Takk for en informativ post. Det var interessant å lese. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 erfaring teller fryktelig mye. derfor er det mange som får ingeniør stillinger selv om de ikke har den rette utdanningen. Ingeniørtittelen er ikke en beskyttet tittel, noe jeg merket når svært mange i en lokal bedrift plutselig kalte seg ingeniører. Salgsingeniør for eksempel. Men det er nok sant at erfaring (og fagbrev?) teller mye. Desverre så har ikke jeg en teknisk bakgrunn, men er innen byggfag. Så jeg må nok se lenge etter noen slike jobber nå. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Flyvert da?? Det er ikke lange utdanninga Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Flyvert(inner) reiser mye, men det er vel heller sjelden at de overnatter og blir på destinasjonene. En på jobben (jobber på sykehus) jobbet i et forsikringsselskap som sykepleier der, og bistod med å hente nordmenn fra utlandet, de som av forskjellige årsaker trengte å reise med helsepersonell i nærheten. Han sa det innebar reiser til store deler av verden, at man kunne være på stedet i en dag eller to, før man reiste hjem med pasienten. Flyvningene var selvsagt dekket av jobben og han reiste utelukkende i business eller first class. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Men jeg kjenner en flyvert å han sa at det ikke var sjelden de ble en helg eller et par netter en eller annen destinasjon. Det er umulig å få kabalen med å planlegge "vakter" til å gå opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå