тurbonєℓℓo Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Det gjør ikke jeg. For meg virker det ganske innlysende siden nazismen på ingen måte tilhører høyresiden. Sosialisme tilhører venstresiden i politikken. Nazismen er "nasjonal sosialisme"... Det er da fullt lovlig og mene. Åh, så du tillater meg å mene noe? Hvor mange som er og vil bli enige med deg er et annet spørsmål. Tviler på at det er så mange som er uenige for å si det slik...Nazismen har ingen ting med høyresiden å gjøre overhodet... Høyresiden er kapitalistisk, ikke sosialistisk. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Det gjør ikke jeg. For meg virker det ganske innlysende siden nazismen på ingen måte tilhører høyresiden. Sosialisme tilhører venstresiden i politikken. Nazismen er "nasjonal sosialisme"... Det er da fullt lovlig og mene. Hvor mange som er og vil bli enige med deg er et annet spørsmål. "Høyre"(Høire) -eller "venstreekstremisme" blir i denne sammenheng for snevre begreper. Nazismen er helt klart venstrevendt i sin økonomiske politikk. Samtidig er den mer konservativ, eller høyrevendt, i sin moralske og kulturelle politikk. Nazismen er helt klart kollektivistisk, noe som vil plassere den på venstre side i en kollektivisme-individualismeakse. Så spørsmålet blir egentlig hvilke(n) akse® man tillegger mest vekt, og om det i det hele tatt er noen grunn til å prøve å plassere nazismen på en akse. Om man tillegger internasjonalisme-nasjonalismeaksen mest vekt, vil man tydelig se at nazismen er en høyreekstrem ideologi. Om man ser på sosialisme-kapitalismeaksen, kan man plassere nazismen til høyre(høire) for Stalinismen, men litt til venstre for Arbeiderpartiet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Moderatormelding Trådens muligheter for rasjonell diskurs synes å ha forsvunnet. Følgelig forsvinner også muligheten til å diskutere i den. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg