Gå til innhold

Skrytearena for milliardærbarn

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle andre skryter jo av alt annet, så hvorfor skulle ikke disse få lov til å skryte av dette?

Har det ikke noe å si hva man skryter av..? Og ikke minst hvem/hva man er?

Halve verden svelter og mange sliter livet av seg økonomisk. Så skal disse unge klessene ikke bare ødlse og ødelegge enorme verdier som kunne berget en masse liv. Men på toppen stå og flire og skryte av det.

Det var pryl de skulle hatt, ikke penger. Pføy.. :grumpy:

Lenke til kommentar

Har du forårsaket så mange storpolitiske omveltninger i løpet av livet? Kanskje du bare først og fremst lever det som alle oss andre? Jeg er helt enig i at det ikke er riktig at noen er styrtrike mens andre sulter, men vi kan da ikke forvente mer av disse menneskene enn av andre - de bruker pengene de har. Slik jeg gjør. Slik du gjør. Alle vi som bor i rike land ødsler ganske mye, så her snakker vi bjelker og fliser. Eller kanskje bjelker og bjelker, i dette tilfellet.

Jeg har surroundanlegg, TV, Playstation, motorsykkel .. mye jeg kanskje burde prioritert under barna i Afrika. Jeg er nesten like grusom som disse rike ungene. Forskjellen er liten.

Endret av Isbilen
  • Liker 9
Lenke til kommentar

De burde være forsiktige; man har alt å tape og ingenting å tjene på å utbasunere at man er rik. Straks det er allmennt kjent at du er rik blir du en skyteskive for misunnelse, tigging, utpressing, svindel og det som verre er. Det vil også bli vanskelig å finne venner og kjærester som ikke først og fremst er glad i pengene dine, og du vil bli omringet av mennesker som mener at du skylder dem noe og som blir grinete om du er uenig.

Hvis jeg noen gang blir ufordragelig rik vil jeg gjøre mitt beste for å tiltrekke meg minst mulig oppmerksomhet; en fin men ikke for fin leilighet, vanlige klær fra H&M og Dressmann, og ingen store fakter.

Lenke til kommentar

Har du forårsaket så mange storpolitiske omveltninger i løpet av livet? Kanskje du bare først og fremst lever det som alle oss andre? Jeg er helt enig i at det ikke er riktig at noen er styrtrike mens andre sulter, men vi kan da ikke forvente mer av disse menneskene enn av andre - de bruker pengene de har. Slik jeg gjør. Slik du gjør. Alle vi som bor i rike land ødsler ganske mye, så her snakker vi bjelker og fliser. Eller kanskje bjelker og bjelker, i dette tilfellet.

Jeg har surroundanlegg, TV, Playstation, motorsykkel .. mye jeg kanskje burde prioritert under barna i Afrika. Jeg er nesten like grusom som disse rike ungene. Forskjellen er liten.

Det der hørtes det temmelig lite gjennomtenkt ut.

At man har saker og ting fordi man er interessert er en ting. Det har jeg og. Men når man bruker 600 000 på et restaurant besøk, og skryter av hvem som bruker mest penger, da snakker vi om noe annet og ødsling for ødslingens skyld.

Og det er sammen vi kan være med å endre slike holdninger, derfor er det viktig nok å ikke holde kjeft, men si fra.

Nå har sikkert de rike foreldrene også sin del av skylda. Dårlig oppdragelse og vekkskjemming av rikungene sine.

Om mine foreldre hadde vært milliardærer, hadde jeg garantert ikke fått penger i bøtter og spann. Og måtte nok fint lært meg å hanskes fornuftig med penger før jeg fikk noe.

Og enig med Spartapus, ville også holdt det mest mulig for meg selv om jeg ble styrtrik. Hadde ikke brydd meg om å forandre særlig på noenting, med forbruk eller noe. Hadde sikkert fått meg en litt bedre bolig, en bra bil og et nytt tv (noe som trengs). Men ellers ikke noe sånn..

Hva andre skulle vite eller mene om hva jeg gjør, har osv har jeg da alltid dretet i. Kunne ikke falt meg inn å gå skryte av slikt. Det er jo ikke annet enn dumskap.

Lenke til kommentar

Forøvrig er det bare positivt at de forbruker så mye som mulig; det betyr at pengene sirkuleres i systemet og bidrar til verdiskapning, lønninger og velferd. Det verste ville vært om de ikke brukte pengene overhodet; akkurat -hva- de brukes på er mindre viktig.

Nå har det som sagt mye med signaleffekt og holdninger dette. Og akkurat de produktene de bruker penger på, bidrar nok lite til fundamental verdiskapning, velferd osv. Snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar

At man har saker og ting fordi man er interessert er en ting. Det har jeg og. Men når man bruker 600 000 på et restaurant besøk, og skryter av hvem som bruker mest penger, da snakker vi om noe annet og ødsling for ødslingens skyld.

Og det er sammen vi kan være med å endre slike holdninger, derfor er det viktig nok å ikke holde kjeft, men si fra.

Nå har sikkert de rike foreldrene også sin del av skylda. Dårlig oppdragelse og vekkskjemming av rikungene sine.

Om mine foreldre hadde vært milliardærer, hadde jeg garantert ikke fått penger i bøtter og spann. Og måtte nok fint lært meg å hanskes fornuftig med penger før jeg fikk noe.

Og enig med Spartapus, ville også holdt det mest mulig for meg selv om jeg ble styrtrik. Hadde ikke brydd meg om å forandre særlig på noenting, med forbruk eller noe. Hadde sikkert fått meg en litt bedre bolig, en bra bil og et nytt tv (noe som trengs). Men ellers ikke noe sånn..

Hva andre skulle vite eller mene om hva jeg gjør, har osv har jeg da alltid dretet i. Kunne ikke falt meg inn å gå skryte av slikt. Det er jo ikke annet enn dumskap.

Våre holdninger kommer ikke til å hindre sånt. Dette kommer av at det går an å ha så mye penger, og det er det vi må til livs. Endring må til. Ellers står fremdeles det jeg sa tidligere. De rike er akkurat som oss (hvem hadde trodd noe annet) og lever mer eller mindre etter evne. Så er de interessert i å ødsle, da, men det er bare et symptom på at roten til alt ondt står i god jord nå til dags.

Med en slik grunnholdning kommer man langt i diskusjoner! ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nå har det som sagt mye med signaleffekt og holdninger dette. Og akkurat de produktene de bruker penger på, bidrar nok lite til fundamental verdiskapning, velferd osv. Snarere tvert i mot.

Usikker på hva du mener med "fundamental" verdiskapning. Hva skiller den fra andre typer verdiskapning?

Såvidt jeg kan se spiller det ingen rolle om man bruker penger på champagne eller solo; i begge tilfeller føres penger fra konsumentene til selskapenes inntekter, som i tur bruker pengene til å betale skatt og lønne sine arbeidere, som i tur også forbruker og betaler skatt. Jeg vil påstå at forbruk av luksusvarer er like samfunnsbærende som forbruk av billige varer.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en flaske Dom Perignon og heller den ut på gulvet for moro skyld, har jeg betalt penger for den, både i form av skatter og avgifter og ren avanse. Disse pengene går ikke opp i løse luften bare fordi de er brukt på tant og fjas. De lønner ansatte på Vinmonopolet og i staten, og avgiftene finansierer andre prosjekter som også utføres av lønnsarbeidere. Disse bruker i sin tur lønnen sin på andre ting, og sånn går no dagan. Det samme ville vært tilfelle med en pose poteter til å brødfø min skrubbsultne ungeflokk.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Synes denne formen for skryting er motbydelig nokk, men ikke værre enn de som stolt smykker seg med korrekte meninger eller preker om andres ødsling fra den høye hesten sin mens de selv strengt tatt også overforbruker.

For min del må de gjerne skryte, de imponerer ikke meg, men la dem nå få leve slik de selv vil. Den retten burde ikke kun være forbeholdt svakerestilte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes denne formen for skryting er motbydelig nokk, men ikke værre enn de som stolt smykker seg med korrekte meninger eller preker om andres ødsling fra den høye hesten sin mens de selv strengt tatt også overforbruker.

For min del må de gjerne skryte, de imponerer ikke meg, men la dem nå få leve slik de selv vil. Den retten burde ikke kun være forbeholdt svakerestilte.

Om en ikke makter se forskjellen på å skryte av noe uskyldig, og det å skryte av at man brenner av midler som kunne berget livet til kanskje hundretusener barn. Det blir i og for seg ikke nevneverdig bedre enn islamistene som skrøt over å vært med på 11/9, eller ABB's skryt av 22/7.

Hvorfor er det så greit at "de må gjerne skryte" hvis det er "motbydelig nokk", og er det noen som nekter dem å leve som de vil?

At man tillater seg å mene noe om det, når de i tillegg skryter av det blir noe annet. Må lære deg skille på snørr og barter gutt.

Og hva er det "svakerestilte" skryter av som er like klandreverdig..?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Rike barn skryter av luksus og skyhøye regninger i sosiale medier.

Det er sånn at man får lyst å hente hagla altså :devil:

De viser jo bare at de er helt vanlige mennesker ... ?

Nei. Sludder og vrøvl.

De viser først og fremst at de er vekkskjemte drittunger. Slett ikke alle 'vanlige mennesker' ville gjort seg bekjent av en slik oppførsel, langt der i fra.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Rike barn skryter av luksus og skyhøye regninger i sosiale medier.

Det er sånn at man får lyst å hente hagla altså :devil:

De viser jo bare at de er helt vanlige mennesker ... ?

Nei. Sludder og vrøvl.

De viser først og fremst at de er vekkskjemte drittunger. Slett ikke alle 'vanlige mennesker' ville gjort seg bekjent av en slik oppførsel, langt der i fra.

Vi oppfatter nok litt forskjellig - jeg oppfatter bare at disse typene liker å vise frem pengene sine, og at det er noe som vekker såpass oppmerksomhet hos omgivelsene, at disse typene får det de ønsker seg, nemlig akkurat det som de fleste andre av oss også ønsker: "å bli sett".

At de fleste av oss synes at dette er litt "harry", får bli en annen sak

Lenke til kommentar

Om en ikke makter se forskjellen på å skryte av noe uskyldig, og det å skryte av at man brenner av midler som kunne berget livet til kanskje hundretusener barn. Det blir i og for seg ikke nevneverdig bedre enn islamistene som skrøt over å vært med på 11/9, eller ABB's skryt av 22/7.

Hvorfor er det så greit at "de må gjerne skryte" hvis det er "motbydelig nokk", og er det noen som nekter dem å leve som de vil?

At man tillater seg å mene noe om det, når de i tillegg skryter av det blir noe annet. Må lære deg skille på snørr og barter gutt.

Og hva er det "svakerestilte" skryter av som er like klandreverdig..?

Jeg vil si det er ganske "uskyldig" å sløse med penger. På sett og vis gjør vi det alle sammen, du kunne sikkert spart penger som reddet mennesker du og?

Islamistene og Breivik skal jeg ikke kommentere ytterligere da jeg tror de fleste skjønner hvor dumt det blir.

Det er greit for meg at de lever på en måte som kan oppfattes som motbydelig, de gir seg i allefall ikke ut for å være mer "ærverdige" enn de er, og jeg synes faktisk det er bedre.

Svakerestilte sin rett til å leve etter egen kultur osv fremheves ofte, rikmannsbarna er fritt vilt, og det er forøvrig du som snakker om å vente hagla?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...