Gå til innhold

Er Canon eos 550d bra til filming?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IceBlitz - tråden er om video. Jeg prøvde å forklare deg at en enkelt _bruker_ hadde postet om stillbilder, når du åpenbart trodde at brukeren skrev om video.

Og ellers er det ingen automatikk i at høyere oppløsning skulle gi mer støy. Hvis produsentene lager skikkelig pixelbinning har oppløsningen stort sett ingenting å si. Så nei, det burde ikke automatisk "ringe noen bjeller" - når kameraene er likeverdige på stillbilder burde de være likeverdige på video gitt samme teknologi til å hente ut og behandle data fra sensoren. Her er forskjellen hva de gjør med data fra sensoren - ikke sensoren i seg selv.

Du har rett i at D800 har mer støy på video, men grunnen du gir, oppløsning, er feil.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

D800 er ikke elendig på høy iso, ved å redusere størrelsen til 22 mp er den ganske likverdig med 5d3.

Og hva skjer når man gjør det? - Jo, man får plutselig en cropfactor og det er absolutt ikke ønskelig for da frafaller hele poenget med å bruke FF til video med de fordelene det gir :)

Jonash92 snakket om skalering, ikke cropping, og stillbilder, ikke video.

Hvis D800/5Dmk3 lager video ved å pixel binne så burde de være ~likeverdige på støy. Hvis de dropper piksler, så er det derimot en ulempe med høy oppløsning. Hva D800/5DmkIII gjør her aner jeg ikke.

Og hvor får du det fra at det er snakk om stillbilder?

På video kan D800 croppe på sensoren, men da får man heller ikke lengre fullformat.

Les HELE innlegg nummer 15, inkl mitt sitat, så ser du at det er video vi snakker om. Hele tråden her handler om video, og ikke stillbildekvalitet.

jeg mente at D800 nedskalert til 22 mega pixler i STILLBILDE er sammenlignbar med 5d3 på høy iso;-)

Lenke til kommentar

jeg mente at D800 nedskalert til 22 mega pixler i STILLBILDE er sammenlignbar med 5d3 på høy iso;-)

.. Og det er vi alle enige om. Men innlegget som du svarte på, hvor IceBlitz helt korrekt skrev at D800 er markant dårligere enn 5DmkIII på høy ISO, handlet om ISO-ytelse i _video_:

"Kanskje også D800, men dette (er elendig på høy ISO og oversaturerer grønnkanalen) på video."

(Jeg satte på parenteser, så du ser hva IceBlitz mente å skrive.) Ja, setningen var syntaktisk flertydig, så det kan se ut som om han mente at D800 har dårlig grønnkanal på video og er dårlig på høy ISO generelt, men meningen hans var at begge deler gjalt video - at når det gjelder video, så er D800 dårlig på høy ISO og har oversaturert grønnkanal. Og det er nemlig helt riktig.

Nok om temaet nå? :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...