Gå til innhold

Er Canon eos 550d bra til filming?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke, da den er førstegenerasjons canonmodell med videofunksjonalitet - mao treg autofokus.

Dessuten må du trykke på en knapp for at kameraet skal fokusere på nytt mens du filmer. I praksis er det nesten bare manuell fokusering som kan gi virkelig gode resultater mens du filmer, og det er ikke helt enkelt å foksuere manuelt på LCD-skjermen. Men selve opptakene kan bli veldig bra når du gjør alt riktig.

Lenke til kommentar

Som se# skriver kan opptakene bli veldig bra når du gjør alt riktig. 550D er et glimrende videokamera med den rette manuelle optikken (optikk med god manuell fokus) og en mer profesjonell arbeidsmåte. Det er ikke noe glimrende "point and shoot" videokamera, ja i realiteten nesten ubrukelig som "point and shoot". At de fleste i tillegg bare har kitoptikk og noen rimelige objektiver i tillegg, gjør det vanskeligere, da dette ikke er gode objektiver for manuell fokus.

@snorkeren:

Dersom du tar deg tid til å trene litt slik at du lærer og forstår begrensingene og hvordan du skal håndtere de kan du få mye meget bra opptak. Trolig vil du få bedre opptak enn med "point and shoot", fordi du må arbeide litt annerledes. Det er i alle fall min erfaring som bruker 550D som videokamera i mange sammenhenger, f.eks konfirmasjoner og andre familiebegivenheter. Jeg må planlegge litt (hva er det viktig å få tatt opptak av), samt kanskje bruke litt tid på forhånd til å vurdere avstander, vinkler og lys, slik at man vet hvilken optikk og innstillinger man bør bruke i ulike steder.

Men egentlig er vel det noe man bør gjøre uansett utstyr. Personlig foretrekker jeg nesten disse begrensningene kontra "point and shoot", fordi det tvinger meg til å jobbe mer med opptakene.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, da den er førstegenerasjons canonmodell med videofunksjonalitet - mao treg autofokus.

Da man også kan filme med 500D er vel 550D strengt talt andregenerasjon... Dog enig i konklusjonen "egentlig ikke".

Er den det? Jeg skal bruke det som filmkamera i Mallorca.

Du har fått gode svar over på 550D sine begrensninger ad filming: Har du budsjett til det, bør du kikke på helt nye 650D - som har kontinuerlig autofokus i filmmodus.

Lenke til kommentar

Har du budsjett til det, bør du kikke på helt nye 650D - som har kontinuerlig autofokus i filmmodus.

Vel og merke med de nye STM-objektivene.

Har du ingen ønske om og bruke tid på innstillinger, manuell fokusering og kun bruke autofunksjoner er det bedre og kjøpe et dedikert videokamera, selv om bildekvaliteten blir litt dårligere får du mer i fokus.

Lenke til kommentar

Hva har autofokus å gjøre med om det er bra eller ikke?

Det er kvaliteten som er elendig på videomodusen.

Skal man kjøre video på stillbildekameraer og ha god kvalitet kjøper man enten 5D2, 5D3, eller Panasonic GH2. Kanskje også D800, men dette er elendig på høy ISO og oversaturerer grønnkanalen på video.

Panasonic GH2 gir for øvrig bedre videokvalitet enn noe annet kamera til under 50 000kr, og det koster bare 6500,-

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Skal man kjøre video på stillbildekameraer og ha god kvalitet kjøper man enten 5D2, 5D3, eller Panasonic GH2. Kanskje også D800, men dette er elendig på høy ISO og oversaturerer grønnkanalen på video.

Panasonic GH2 gir for øvrig bedre videokvalitet enn noe annet kamera til under 50 000kr, og det koster bare 6500,-

D800 er ikke elendig på høy iso, ved å redusere størrelsen til 22 mp er den ganske likverdig med 5d3.
Lenke til kommentar

Nå har jeg installert magic lantern. Hvordan forbedrer jeg kvaliteten på videoen?

Magic lantern gir ikke (automatisk) bedre videokvalitet, men et sett funksjoner som kan hjelpe deg på veien og gjør kameraet mer "brukervennlig" for video. De har beskrivelse av funksjonaliteten på websidene.

Lenke til kommentar

D800 er ikke elendig på høy iso, ved å redusere størrelsen til 22 mp er den ganske likverdig med 5d3.

Og hva skjer når man gjør det? - Jo, man får plutselig en cropfactor og det er absolutt ikke ønskelig for da frafaller hele poenget med å bruke FF til video med de fordelene det gir :)

Nå har jeg installert magic lantern. Hvordan forbedrer jeg kvaliteten på videoen?

Magic lantern gir ikke (automatisk) bedre videokvalitet, men et sett funksjoner som kan hjelpe deg på veien og gjør kameraet mer "brukervennlig" for video. De har beskrivelse av funksjonaliteten på websidene.

Økes ikke bitraten da?

Lenke til kommentar

Og hva skjer når man gjør det? - Jo, man får plutselig en cropfactor og det er absolutt ikke ønskelig for da frafaller hele poenget med å bruke FF til video med de fordelene det gir :)

Jonash92 snakket om skalering, ikke cropping, og stillbilder, ikke video.

Hvis D800/5Dmk3 lager video ved å pixel binne så burde de være ~likeverdige på støy. Hvis de dropper piksler, så er det derimot en ulempe med høy oppløsning. Hva D800/5DmkIII gjør her aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Økes ikke bitraten da?

Øket bitrate er mulig, peaking også og masse andre poteniselt nyttige funksjoner, poenget mitt var at det ikke er noe automatikk i at video blir bedre, man må trenge det Magic Lantern kan gi og så velge ut aktuelle funksjoner.

Lenke til kommentar

Jonash92 snakket om skalering, ikke cropping, og stillbilder, ikke video.

Hvis D800/5Dmk3 lager video ved å pixel binne så burde de være ~likeverdige på støy. Hvis de dropper piksler, så er det derimot en ulempe med høy oppløsning. Hva D800/5DmkIII gjør her aner jeg ikke.

Og hvor får du det fra at det er snakk om stillbilder?

På video kan D800 croppe på sensoren, men da får man heller ikke lengre fullformat.

Les HELE innlegg nummer 15, inkl mitt sitat, så ser du at det er video vi snakker om. Hele tråden her handler om video, og ikke stillbildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...