Splitter Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Beklager dårlig overskrift, men har et litt komplisert problem her. Planen er at datamaskinen nå snart skal settes inn på et annet rom, og dette er slett ikke så enkelt som jeg først trodde. Når det gjelder skjermen så blir det selvfølgelig dumt å bruke DVI-kabel siden jeg da må borre et veldig stort hull i veggen. Når det gjelder HDMI påstår noen at den ikke støtter 2560x1440, mens andre hevder at det ikke er noe problem. Jeg har nå tatt sjansen på legge en HDMI 1.4 kabel, og håpe på det beste. Med en HDMI-kabel håper jeg også å slippe en egen kabel for lyd. Hvis dette skal fungere må jeg naturlig nok ha en skjerm som har en lydutgang. Mange skjermer har lydutgang (audio out), men hvis jeg har forstått det riktig bruker noen skjermer denne bare som en overføring fra en egen lydinngang (audio in), og klarer ikke å bruke lydsignalet fra HDMI-kabelen. Å finne ut hvilken skjerm som gjør hva viste seg å være et mareritt. Den beste skjermkandidaten jeg har funnet foreløpig er Samsung SyncMaster S27A850T. Den har bra bilde, riktig oppløsning, lydutgang, og det blir påstått at den klarer full oppløsning med HDMI. Noen som vet noe mer om denne? Jeg er selvfølgelig også open for andre løsninger. Hvis det f.eks skulle vise seg å være umulig å bruke HDMI-kabel, kan jeg til nød bruke DisplayPort, men det betyr da at jeg må strekke ny kabel. Det er heller ikke noe stort problem å strekke en egen kabel for lyd, men poenget er selvfølgelig å gjøre dette så enkelt og billig som mulig. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 HDMI 1.0 har 165 MHz piksel-klokkerate og støtter 1080p og WUXGA aka 1920x1200 @ 60 Hz. HDMI 1.3 har 340 MHz piksel-klokkerate og støtter WQXGA aka 2560x1600. Du må sjekke hvilken versjon av HDMI skjermen støtter og ha en HDMI-kabel som matcher. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 HDMI 1.0 har 165 MHz piksel-klokkerate og støtter 1080p og WUXGA aka 1920x1200 @ 60 Hz. HDMI 1.3 har 340 MHz piksel-klokkerate og støtter WQXGA aka 2560x1600. Du må sjekke hvilken versjon av HDMI skjermen støtter og ha en HDMI-kabel som matcher. Slik har jeg forstått det også, men har også lest at mange bare får max oppløsning på 1080p uansett hva de gjør. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Hva med å bruke DisplayPort? Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Hva med å bruke DisplayPort? Mulig, men da må jeg strekke ny kabel. Vet ikke hvor enkelt det vil bli siden alt sammen er lagt skjult. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Fra denne anmeldelsen av skjermen: "There’s also a 3.5mm audio jack, marked with a headphone symbol, but there’s no analog audio input. It only functions when there’s an audio input from the HDMI port — we plugged a Sony BDP-S580 Blu-ray player in and watched a movie with audio from the headphone jack. You could plug a set of speakers into the Series 8 for HDMI audio playback." Jeg tror du har svar på spørsmålet ditt der! 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Jepp, klarte å finne manualen i en PDF-fil, og der stod det at dette var mulig. Dessverre så stod det også at 2560x1440 ikke støttes gjennom HDMI. Noe som betyr at jeg nå sitter med en 10m lang HDMI-kabel til 1300 kroner som jeg ikke kan bruke, pluss en masse unødvendig arbeid. http://www.avshop.no...511212;c:100529 Det ser ut til at den eneste måten å gjøre dette på er å bruke DisplayPort, men jeg er litt bekymret for dette også siden kabelen blir over 10m lang. Det virker som den eneste måten å bli sikker er å teste selv, så jeg har nå bestilt både skjerm og kabel, så får jeg heller bruke angreretten hvis det skulle vise seg å være umulig. Har du ellers fått testet skjermen nok til å si noe om bildekvaliteten? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Har du ellers fått testet skjermen nok til å si noe om bildekvaliteten? Nå har jeg ikke så veldig mye peiling selv, men sålangt opplever jeg den som veldig, veldig god. Skarp, presise og gode farger, og sortnivået er i en helt annnen liga i forhold til det jeg har opplevd før! 1 Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Heh, blir så lei av at folk ikke skjønner at en 27" med 1920x1080 ikke har mere plass på skjermen enn f.eks en 24" med samme oppløsning, de tror at siden den er større er det automatisk mere plass, mens det på skjermen egentlig bare blir strekt ut. Du må ha høyere oppløsning for å bedre plass, ikke større flate! /random rant slutt. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Heh, blir så lei av at folk ikke skjønner at en 27" med 1920x1080 ikke har mere plass på skjermen enn f.eks en 24" med samme oppløsning, de tror at siden den er større er det automatisk mere plass, mens det på skjermen egentlig bare blir strekt ut. Du må ha høyere oppløsning for å bedre plass, ikke større flate! /random rant slutt. Og hvorfor valgte du da å rante i denne tråden hvor vi diskuterer en høyoppløst skjerm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå