Gå til innhold

støv på sensoren, beste metoden til å rense?

Anbefalte innlegg

Tror jeg har fått noe skitt på sensoren, siden jeg kan se et lite sort "flak" øverst til venstre på bildesøkeren og som også syntes som en liten mørk flekk på bilder. Har aldri renset en sensor før, siden jeg aldri hadde noe som helst problemer med skitt på sensoren på mitt gamle 450d, men nå allerede etter bare 1mnd bruk, så har jeg altså fått skitt på sensoren til mitt nye 60d

Men lurer litt på hva som er den beste og mest sikre metoden til å rense sensoren? Kan det hende at det holder å bare blåse på den? Og hva er egentlig poenget med automatisk sensor rens på kameraet både når man slår det på og av, hvis det ikke fungerer? Kan det være mulig at den automatiske rensen ikke fungerer sikkelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør forsøke er å blåse. Siden du bruker Canon har du en funksjon i menyen som heter "sensorrens". Skru av objektivet, trykk på denne, og speilet løftes. Blås med en blåsebelg mens du holder kameraet nedover. Det er nok lurt å velge å gjøre dette i et rom uten spesielt mye støv.

Jeg har hatt dritt på sensoren flere ganger, og så langt har dette fungert hver gang.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Hvis du ser støvet i søkeren "ikke i liveview" så er det ikke på sensoren men en annen plass, siden du også ser støvet på bildene tyder det på objektivet. Støv på sensoren sjekker du ved og ta et bilde på f/22 mot noe ensfarget hvitt/lysgrått, du behøver ikke og bruke stativ siden bevegelse ikke har innvirkning på resultatet.

Rensefunksjonen i kameraet fungerer bare optimalt hvis kamera holdes med objektivåpningen nedover.

Lenke til kommentar

Hvis du ser støvet i søkeren "ikke i liveview" så er det ikke på sensoren men en annen plass, siden du også ser støvet på bildene tyder det på objektivet. Støv på sensoren sjekker du ved og ta et bilde på f/22 mot noe ensfarget hvitt/lysgrått, du behøver ikke og bruke stativ siden bevegelse ikke har innvirkning på resultatet.

Rensefunksjonen i kameraet fungerer bare optimalt hvis kamera holdes med objektivåpningen nedover.

men flekken på bildene kommer omtrent på samme sted som flekken er i bildesøkeren, så da betyr det jo vell at det er sensoren og ikke objektivet som trenger en rens? Flekken syntes mest på mitt 18-55mm IS, men flekken er like tydelig i bildesøkeren uansett hvilke objekitv som er festet til kameraet.

Så lurer jeg litt på hvor effektiv den automatiske sensorrensen er, som kameraet bruker? Fikk aldri problemer med skitt på sensoren til 450d, men med allerede etter bare 1mnd bruk med 60d, så har det allerede kommet skitt på sensoren. Er ikke det litt "mistenksomt" ?

Lenke til kommentar

Det er teoretisk umulig at samme støv synes på bildene og i søkeren hvis støvet er på sensoren.

Søkererbildet blir formidlet via et speil som ligger over sensoren, og nå du tar bilder flytter speilet seg opp og eksponerer sensoren, søkeren og sensoren bytter på og "se" igjennom objektivene.

Men det var snakk om for en stund siden at mange hadde problemer med produksjonstøv i 60D?, dvs. mange som klaget over store sorte partikler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er teoretisk umulig at samme støv synes på bildene og i søkeren hvis støvet er på sensoren.

Søkererbildet blir formidlet via et speil som ligger over sensoren, og nå du tar bilder flytter speilet seg opp og eksponerer sensoren, søkeren og sensoren bytter på og "se" igjennom objektivene.

Men det var snakk om for en stund siden at mange hadde problemer med produksjonstøv i 60D?, dvs. mange som klaget over store sorte partikler.

ok, så den sorte flekken jeg ser i bildesøkeren betyr da at det er selve bildesøkeren som trenger en rens?Da må det bare være av ren tilfeldighet at en sorte flekken dukker opp på omtrent samme sted på bilder?

Men da er spørsmålet, hvordan renser jeg bildesøkeren? Vet ikke om det er produksjonsstøy, for den sorte flekken på bildet har først kommet nå, samtidig som jeg kan se et lite sort flak helt øverst til venstre i bildesøkeren, som sagt.

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig å få flere objekter med på 907 ! bilder. Nå sees ikke dette på så mange da de fleste er tatt innendørs i mørkt lokale, men utendørs med blå himmel ble en annen sak.

Brukte kun en blåsebelg med speilet oppe og fikk fjernet det som lå over sensoren, en av tingene flyttet seg på første par forsøkene bare og havnet delvis over speilet da så det i søkeren og ikke på bildet men ett par forsøk til med både speil oppe og nede så ser det ut som er fritt for unødvendig ting på bildene.

Nå gleder jeg meg bare til å redigere alle utendørs bildene yeye

Lenke til kommentar

Jeg hadde også en sånn da jeg var på ferie i vinter. Tror det må ha vært et hårstrå eller noe sånt, for den bølget seg over en vesentlig del av bildet, og lå på ulike steder. Jeg fant det ut da jeg kom til hotellrommet og la over bildene på laptoppen før jeg tok kvelden, og fikk blåst den bort, men bildene jeg tok den dagen- og kvelden var ødelagte. Motivet var stort sett landskap med vann i bevegelse, og den lå såpass knotete til at jeg ikke engang orka å tenke på kloning, så jeg endte opp med å slette nesten alt.

Hadde blitt en lettere krise hvis jeg ikke hadde sett det før jeg kom hjem med 1500 eksponeringer en måned senere ...

Etter dette har jeg begynt å ta en turn med blåsebelgen med jevne mellomrom, men jeg skifter objektiv ganske ofte, så det blir nok ikke siste gang jeg opplever dette.

Lenke til kommentar

Har nå oppdaget at det er to flekker som syntes i bildesøkeren, det ene flaket, som er veldig sort og tydelig og en litt mere difus flekk, som er mere lik slik flekken blir seende ut på bilder.

Det er nok mer riktig, bruk blåsebelg som nevnt over til den sorte flekken i søkeren forsvinner, får du ikke bort flekken på sensoren er nok en våtrens det eneste som hjelper.

Når 60D ble introdusert mener jeg at det var mange som fikk problemer med plastbiter/støv på mattskiven grunnet dårlig rengjort produksjonslinje.

Og for guds skyll ikke ta på mattskiven, den går veldig fort i stykker.

Lenke til kommentar

mattskiven får fort støv grunnet speil som flytter luft. Som nevnt tidligere, blås av med blåsebelg eller la det være... støv på mattskive viser kun i søker; og ikke på bilde. Støv på sensor derimot ser man ikke i søkeren men kan også i de fleste tilfellene rengjøres med blåsebelg.

Lenke til kommentar

Og der fikk speilløse folket ett argument til TGB ;-)

Men er jo en gang sånn at mindre mekanikk gir mindre sjanse for andre feil og problemer.

Kjent argument, men litt støv i søkerbilde bekymrer ikke meg; har bedre ting å bruke min energi på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...