AnonymDiskusjon Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Jobber i dagligvarebutikk hvor vi også har tipping. En kunde skulle kjøpe 3 lodd, og jeg måtte hente en ny loddpakke da vi var tom for det han ville ha. Kommer tilbake og gir han 3 lodd fra den nye pakken, og han betaler. Deretter lar jeg loddpakken ligge på benken, helt på baksiden av bordet, så folk må fysisk strekke seg over for å få tak i den. Var veldig hektisk, så jeg går for å hente veksel, og idet jeg kommer tilbake, er loddpakken borte! Går og ser på kameraet, og da tar denne kunden loddpakken i posen og går. Hva gjør jeg nå? Er snakk om en verdi til nærmere 3000 kr da loddene koster 50 kr stykket. Kan vektere hjelpe til i saken, eller er det "for sent" når kunden allerede har forduftet? Har ikke sagt noe til sjefen enda da jeg vet at han kommer til å reagere kraftig. Kan dog nevne at dette aldri har skjedd på butikken før, og jeg har jobbet der i 4 år. På forhånd takk. Anonym poster: 616afe43c793da707370b8d068b1966b Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Si fra til sjefen - han kontakter politiet. 1 Lenke til kommentar
alfred2244 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Shit happens, til raskere du melder ifra, til mindre skader blir det. 2 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Si i fra til sjefen så fort så mulig og så politianmelder han saken. Regner med loddene ikke er brukbare før de er registrert i kassen så kunden vinner ikke noe på det uansett. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 Men de var blitt registert, han kjøpte 3 stk så lå resten igjen bakom. Anonym poster: 5ed26fe14d00244ff75300de856d7130 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 3000 bør ikke være noe å bli sur for, tyveri skjer. Og dere har vel ganske klare beviser. Kanskje han til og med brukte kort som kan spores til tidspungt i videoen? Det bør ikke være vanskelige saken egentlig å få tatt han, forutsatt at dere/politet gidder 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Eneste riktige her er å si i fra til sjefen. Han politianmelder nok. Dere har jo videoopptak av det hele. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Som dei andre her har sagt så melder du frå til arbeidsgiver så fort som mogleg slik at ein får anmeldt forholdet. Dersom du er redd for kva følger dette kan få for deg så er du også her på trygg grunn. § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger [...] (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: [...] e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling [...] Som du ser så kan du kun bli trekt i lønn dersom du påført arbeidsgiver eit tap med vilje eller dersom du har vært grovt uaktsom, med andre ord så er du kun personleg ansvarleg dersom du viste at produktet ville bli stjålet. Det at du har lagt pakken på ein plass der kunden må strekke seg for å stjele produktet viser at du har tatt ein forhåndsregel for å unngå tjuveri. I tillegg må du skriftlig akseptere eit personleg ansvar for tapet før du kan få trekk i lønn. På tilsvarande måte kan arbeidsgiver heller ikkje bruke dette som argument for ein oppsigelse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 The Avatar: Det er viktig å påpeke at det der bare gjelder trekk i lønn, og ikke erstatningskrav. Dessuten grenser strengt tatt dette til grov uaktsomhet. Alle butikkene jeg har jobbet i (og siden jeg jobber som vikar er det snakk om ~15 stykker) har ganske klare retningslinjer for oppbevaring av både lodd og penger, og å legge loddpakken på benken er helt på bærtur, rett og slett. Det er å be om å bli frastjålet. Man mangler riktignok den skriftlige erkjennelsen, så man må få dom på at det er grovt uaktsomt, eller så må arbeidstaker rettsstridig fratre sin stilling. Men som sagt, arbeidsmiljøloven regulerer ikke erstatningsansvaret som sådan - den påpeker bare at arbeidsgiver ikke kan motregne krav denne mener å ha mot lønnen, men må gå til sak som alle andre. Altså, arbeidsgiver kan i utgangspunktet ikke bruke lønnen som "sikkerhet" for krav mot arbeidstaker. Og jo, selvfølgelig kan dette brukes som argument for en oppsigelse så vel som avskjed. Denne enkeltsaken vil nok ikke være nok i seg selv, men det kan utvilsomt brukes som argument. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Og jo, selvfølgelig kan dette brukes som argument for en oppsigelse så vel som avskjed. Denne enkeltsaken vil nok ikke være nok i seg selv, men det kan utvilsomt brukes som argument. Kan være verdt å nevne at det blir mye verre om ts ikke sier fra til sjefen og det blir oppdaget ved en senere anledning. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Åpenbart. Å forsettlig skjule tyveri for å slippe en ubehagelig konfrontasjoner med sjefen er nok i alle fall i nærheten av avskjedsgrunn. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Selvsagt skal sjefen/daglig leder vite dette snarest mulig. Han tar saken videre. Mulig kunden kan oppspores ved hjelp av kontoutskrift eller hvis sjefen din kjenner ham. Men etterforskningen er ikke din jobb. Din jobb er å varsle sjefen. Gjør det umiddelbart, før overvåkningssystemet sletter opptaket. Tror de systemene overskriver opptak etter 3 dager, og da vil beviset på tyveriet være borte, og du har et forklaringsproblem. Interessant at det var nettopp skrapelodd som ble stjålet. Kanskje de har serienummer, så tyven kan bli arrestert om han prøver å heve premien? I så fall er de ikke verdt en dritt. Da gjelder det å skynde seg, for tyven sitter sikkert nå og skraper som en gal for å heve premiene så fort som mulig, før skrapeloddene blir meldt stjålet. Jeg har ikke kompetanse på slikt. Endret 20. august 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Ta kontakt med norsk tipping i det minste! Om jeg ikke husker helt feil kan loddene sperres i systemet og de blir totalt ubrukelige, ikke engang verdt papiret de er printet på! 2 Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Ok, du sier du hentet en ny loddpakke. Da regner jeg med at du var inne på terminalen til Norsk Tipping og aktiverte denne. Hvis du da tok vare på lappen du trenger for å aktivere loddene, så har du serienummeret på loddpakken der. Hvis ikke, så bør det være en enkel sak for Norsk Tipping å spore opp hvilken loddpakke som ble aktivert hos dere i det aktuelle tidsrommet. Hvis du har glemt å aktivere loddpakken så vil man få beskjed om at loddet ikke er aktivert når kunden kommer for å hente ut eventuell gevinst. Jobber forøvrig i dagligvarebutikk med tippeterminal. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Hva har skjedd med saken? Håper trådstarter har sagt i fra til sjefen. For å holde på dette, vil bare gjøre saken verre, også psykisk. Jeg ville ikke klart å komme tilbake jobb dagen etterpå og latet som ingen ting. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Bare en liten sidenote: Noe lignende har skjedd meg når jeg jobbet i butikk. Da klarte jeg å gjøre det samme, bortsett fra at det var med en rull med 20-kroninger(mener jeg det var), altså 500 kroner totalt. Det var veldig mye som skjedde på en gang da også. Men i hvertfall, så ga jeg beskjed til sjefen med en gang, fikk jo selvfølgelig litt kjeft, men slapp å betale noe selv. For øvrig, så var jeg 95% sikker på at det var en bestemt person, en polakk i 40-årene. Han så jeg igjen noen måneder senere, men gjorde ingenting, siden jeg ikke var 100% sikker.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå