Gå til innhold

Hovedkort til i7-950


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der har du trolig problemet. OCZ GameXstream 600 (og også 700) er kjent for høye rippelverdier - betydelig utenfor ATX-spesifikasjonene. Ikke minst på 12 volt linjer, noe som er en garanti for å drepe kondensatorer og lignende på hovedkortet. Vi ikke forundre meg om det er regulatorer/kondesatorer som viser tegn på å bule/lekke på hovedkortet ditt.

 

Med såpass kraftig CPU og hovedkort, som faktisk drar relativt mye strøm (i7 950 har 130 Watt TDP). Regner med at du har et relativt strømhungrig skjermkort også. Da er det stor fare for at du har kommet opp i den belastningen som gjør at rippelverdiene går utenfor spesifikasjoner. En test av 700 Watts versjonen hos JonnyGuru indikerer at 700 Watts versjonen ikke er særlig brukbar når den belastes med mer enn 400 Watt (pga rippel). 600 Watts versjonen bør da ha samme problemene rundt 360 - 370 Watt.

 

Nå har i tillegg strømforsyninga de noen år på baken, og er da trolig noe redusert.

 

Så uansett hva du gjør med hovedkort/CPU (RMA etc) må du kjøpe deg ny PSU. Faktisk er det å bytte alt det andre og ikke PSU det samme som å risikere å få disse problemene på nytt. Og selv om det koster penger anbefales det å kjøpe Seasonic X-serie eller Corsair AX.

 

@arni90:

 

GXS600 er GameXtream ikke StealthXstream, den har betegnelsen OCZSXS600

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja dette var såpass overbevisende at det nå frister å skaffe meg en Corsair PSU omkring 600W eller mer.

 

Det jeg er redd for er om jeg må punge ut med 2500 kroner for en ny CPU i tilegg dersom jeg ikke finner et gammelt hovedkort. Jeg ønsker å kjøpe hovedkort hos en nettbutikk jeg kan stole på og det utelukker de fleste alternativene jeg har.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Regner med at du bruker reklamasjonsretten på hovedkort og da trolig får penger igjen. I og med at butikken ikke kan levere tilsvarende vare.

 

Nå er i realiteten både Deal, Proshop, Amentio etc å stole på når det gjelder selve leveransen. Problemet er at de er økonomisk svakere enn f.eks Komplett og således risikerer i større grad å gå konkurs. Men om det skulle skje så kan man rette reklamasjonskrav mot importør/produsent. Men jeg ville ikke vært redd for å kjøpe et hovedkort til 1 500 kr hos en av de i stedet for som du sier enn 2000 - 2 500 kr ekstra i CPU.

 

Komplett og noen andre kjører i dag en policy med betydelig redusert vareutvalg i forhold til det de hadde for noen år siden. Dette er dessverre utviklingen hos de store aktørene, fordi det er økonomisk lønnsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant:

 

ASUS P6T SE LGA1366 socket (90-MIB870-G0EAY00Z

 

MSI

Big Bang Xpower

 

Men husk at det går fort om noen først begynner å bestille.

 

Om du senere skulle trenge en ny prosessor så: Intel Core™ i7 Quad Processor -Demo

i7-950, Quad Core, 3.06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan men 3.740,- er veldig stiv pris for en gammel prosessor blir omtrent til LGA 2011 pris.

Lenke til kommentar

Hvor kjøpte du det hovedkortet? Om det var på Komplett så kan det lønne seg å få pengene tilbake, for så å kjøpe 1155-hovedkort og prosessor. "Dyrere enn du håpte på" er fortsatt lønnsomt om du husker på at den prosessoren du har nå, gjerne har hatt ujevn rippel på strømforsyningen, som kan ha forringet levetiden. Og som LMH1 sier, kjøpe ett hovedkort til en 2/3 år gammel prosessor som har overlevd 2 hovedkort allerede, er gambling på at prosessoren ikke dør før du føler den har fungert lenge nok

 

å kjøpe i7-3770k +hovedkort kommer ca opp i prisen på den i7-950'n.. demo modell i tillegg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660225 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755700 kommer på 3790, 50 kr dyrere enn prosessoren alene.

 

bare mine 2 cent

Endret av hezzed
Lenke til kommentar

Jeg fant:

 

ASUS P6T SE LGA1366 socket (90-MIB870-G0EAY00Z

 

MSI

Big Bang Xpower

 

Men husk at det går fort om noen først begynner å bestille.

 

Om du senere skulle trenge en ny prosessor så: Intel Core™ i7 Quad Processor -Demo

i7-950, Quad Core, 3.06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan men 3.740,- er veldig stiv pris for en gammel prosessor blir omtrent til LGA 2011 pris.

 

Hva i alle dager er det komplett driver med der, den CPU'en er jo ikke værdt noe i nærheten av den prisen der.

Man får den jo helt ny med eske, og boxed vifte til ca 2000kr:

http://prisguide.har...e-i7-950-108002

 

Til og med 960 er jo billigere, faktisk noen kroner billigere enn 950 :p

https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i7-960-114843

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Hvor kjøpte du det hovedkortet? Om det var på Komplett så kan det lønne seg å få pengene tilbake, for så å kjøpe 1155-hovedkort og prosessor. "Dyrere enn du håpte på" er fortsatt lønnsomt om du husker på at den prosessoren du har nå, gjerne har hatt ujevn rippel på strømforsyningen, som kan ha forringet levetiden. Og som LMH1 sier, kjøpe ett hovedkort til en 2/3 år gammel prosessor som har overlevd 2 hovedkort allerede, er gambling på at prosessoren ikke dør før du føler den har fungert lenge nok

Du misforstår. Mine prosessorer dør aldri, det er jeg ikke redd for. Det er utelukkende hovedkort som svikter gang på gang.

 

Dersom det er ujevn rippel og dersom ujevn rippel ødelegger hovedkortet, så har det ingen effekt på de andre komponentene.

 

Så mitt alternativ er å kjøpe Asus hos en butikk jeg aldri har hørt om og ikke stoler noe på (expresspc.no). Eller MSI "Big Bang Xpower" som ikke høres så overbevisende ut.

 

Eller som noen foreslo, kjøpe ny prosessor til ny sokkel. Føles bare så galt å kjøpe ny når den gamle fungerer så bra. Dessuten kan det skje at samme problem oppstår om 1 år og da er kanskje den sokkelen ute av salg også, så sitter jeg med skjegget i postkassa.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Så mitt alternativ er å kjøpe Asus hos en butikk jeg aldri har hørt om og ikke stoler noe på (expresspc.no).

 

Hvorfor skulle den være mindre å stole på en f.eks. Komplett. Express PC har faktisk vært i drift siden 2004, så selv om resultatene ikke er allverden så virker det langt fra som noen som driver en dårlig/useriøs butikk. Driverne har heller ikke tidligere konkurser knyttet til seg. De har også en fysisk butikk i Bergen (Åsane).

 

Alt dette er faktisk informasjon som er offentlig tilgjengelig.

 

En butikk på størrelse med Komplett kan ha dårligere service, dårligere vareutvalg og faktisk være i større økonomiske problemer enn en liten aktør og folk oppfatter dette allikevel som en trygt sted å handle. Personlig er jeg ikke redd for å bruke "småaktørene", men jeg sjekker gjerne regnskap og eiere først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det nok av de som har dårlig erfaring med Komplett også, blant annet undertegnede. Blant annet hadde de et salig rot da de innførte sitt nåværende lagersystem.

 

Poenget er ellers ikke å stole på nettbutikkene, personlig er jeg relativt skeptisk til alle. Men er det ukjente aktører så sjekker jeg raskt selskapet bak. Noe som kan gjøres gjennom en tjeneste på proff.no. Ser det noenlunde greitt ut så tar jeg sjansen, ikke for å spare en hundrelapp eller fem, men når de har varer som ikke andre har tilgjengelig.

 

Det er ellers ingen aktører i prisjakt som er direkte svindlere. Ellers er det jo mange som handler på eBay og andre utenlandske nettbutikker av ymse slag og allikevel er skeptisk til det meste utenom Komplett, Dustin og Elkjøp her i Norge (ikke at du gjør det). Personlig har jeg kjøpt mye hos mindre butikker, og ikke hatt særlig problemer med det. Til og med fått langt bedre service enn hos Komplett.

 

Og så er det viktig å holde konkurrentene til Komplett i live, skulle de fleste aktørene forsvinne så kan jo Komplett både høyne priser, redusere service etc. Så lenge konkurrenter finnes så skjerpes også Komplett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...