Gå til innhold

Beste måten å fjerne lukt fra sko hvis jeg bare har:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svette er fuktighet. Fuktighet er grobunn for bakterier. Bakteriene skaper lukt. Kulde dreper bakterier.

Så den beste måten å fjerne svettelukt og "gammel sko"-lukt fra sko på er å grovrengjøre de med en kost eller klut(fuktes lett om det er mye dritt), for deretter å legge de i frysen lengst mulig. Med mindre det er alvorlig mye med dritt på skoene så vil de være nærmest luktfrie.

Alternativet er å vaske de grundig i vaskemaskinen. Men risikoen er at maskinen blir ødelagt eller at skoene blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Yes, nøyaktig som jeg skriver. Luktbakteriene blir nøytralisert, men kulden fordriver ikke svetten. Når varme føtter igjen entrer skoene så starter bakterene å blomstre igjen. Så kuldebehandling av skoene hjelper bare midlertidig.

Sko kan vaskes i maskin, men for å ikke skade trommelen bør vaskepose benyttes og hastigheten på sentrifugering på nedjusteres.

Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Svette er fuktighet. Om skoene dine er bestandig fuktige, eller ikke blir tørket skikkelig, så gjør du noe galt :)

Svette er vel avfallstoffer fra kroppen, så rent vann er det vel ikke.

I så fall skulle du vel få "nye" sko etter en tur i fryseren og grundig tørk etterpå. Men min erfaring er at den sure lukten er tilbake rimelige fort når skoene tas i bruk.

Lenke til kommentar

I så fall skulle du vel få "nye" sko etter en tur i fryseren og grundig tørk etterpå. Men min erfaring er at den sure lukten er tilbake rimelige fort når skoene tas i bruk.

Kanskje det har noe å gjøre med at du bruker dem? Det er vel bruk som gjør at de lukter i utgangspunktet.

Til TS: Finnes det ikke søndagsåpne butikker der du bor?

Lenke til kommentar

Svette er fuktighet. Om skoene dine er bestandig fuktige, eller ikke blir tørket skikkelig, så gjør du noe galt :)

Svette er vel avfallstoffer fra kroppen, så rent vann er det vel ikke.

Svette er ikke rent vann, det har eg heller aldri sagt. Men lukta som setter seg i skoen kommer av bakterier som har perfekt livsgrunnlag med fuktighet og varme. Altså det miljøet som er i sko. Når du da fryser ned skoene så dreper du disse bakteriene, og den lukta de lager.

Men, det finnes andre kilder til lukt, så noen 100% løsning er det ikke. Dog er det gratis å prøve. :)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at når en skikkelig innsvetta og stinkende sko blir fryst ned så forsvinner tilnærmet all lukt. Men nærmest umiddelbart når skoen tas i bruk så er lukten tilbake igjen, mao du rengjør ikke en sko ved å fryse den ned, du får bare en kortvarig fjernning av lukt...altså nesten bortkastet. Prøv selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...