Gå til innhold

Tips til et (relativt) billig, men sunt kosthold?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei jente på 23 år og har hatt problemer med mat siden jeg var liten. Det vil si at jeg ikke har noe sunt forhold til mat. Siden tenårene har jeg vært slurvete med kosthold og ikke brydf meg noe særlig om hva jeg stapper i meg. Jeg vet det er dumt, men først nå begynner jeg å innse og merke de helsemessige problemene som følger med en slik innstilling. Bl.a. Nerveproblemer, kramper, mangel på energi, vektproblemer, lavt blodtrykk, sløvhet, for mye søvn, humørsvingninger, depresjon, utbrenthet og lavt libido.

Jeg har prøvd å forandre meg, men jeg mangler rett og slett lyst og motivasjon. Det jeg trenger ee en plan som jeg kan følge en stund til matvanene mine har endret seg totalt og jeg ikke lenger er fristet til å gå og kjøpe hamburger istedenfor å lage middag uten å tenke over det. Nå har det seg dessverre slik at jeg ikke akkurat er rik, så jeg har liksom alltid tenkt at jeg ikke har råd til å spise sunt, tre ganger for dagen. Men stemmer det egentlig? Idéer til et relativt billig men sunt kosthold er hjertelig velkomne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kylling,Svinekjøtt,Grønsaker,Kornprodukter og minimalt med sukker ,

Drop saus og det blir sunnere og billigere ,

Tunfisk kan man enten spise rett fra boksen eller blande med salat og noen lette ( men lite ) dressinger

Havregryn til frokost er billig og bra

Men du burde spise mer en 3 ganger om dagen, 4-5 ganger burde du spise , er du småsulten kjøper du eple,banan,kiwi osv istede for noe annet usunt.

Det er vanskelig og ikke like smakfult men du vil merke forandringen , det gjør hvertfall jeg , Jeg har ingen plan men jeg spiser lette,magre og ting med minimale mengder sukker og jeg spiser optil 6-7 ganger om dagen hvis jeg står opp nogenlunde tidlig

Og for guds skyld så må du få i deg mat på jobb/skole da får du mye mer ut av det du gjør

Om du drikker mye brus gå over til lettbrus som for eks Pepsi max , Cola zero osv . Brus er generelt ikke bra men lett brus er fortsatt mye bedre en de med sukker , samme gjelder saft og evt andre drikker

Om du ikke klarer og spise mer en 3 ganger om dagen så kan du kjøpe proteinpulver så kroppen har noe og jobbe med på kvelden/dagen for og holde forbrenning og energinivå oppe men dette må du forhøre deg der du kjøper det hva som er riktig pulver til dit formål. og ikke ta det mer en 1 gang om dagen , Kan koste litt men du har det en stund

Kjøp store mengder kjøtt osv i svergie og du sparer en god del penger

PS: Det er også billigere og lage mat hjemme jevnlig en og kjøpe den hamburgeren du skriver om =P

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Kylling,Svinekjøtt,

(...)

Korleis er kjøt frå dyr som berre er fôra på supervekstkraftfôr og vatn, som aldri har sett dagsljos, sunnare enn til dømes sau/geit, som vert slepte ut på beite?

Jeg skreiv ingen ting om at svinekjøtt og kylling var mer sunt en sau/lam/geit , men prøv og spis deg sunn på det og du kommer til og ha en meget mager lommebok .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...