Gå til innhold

Systeminformasjon vises ikke, wmi-problem xp pro

Anbefalte innlegg

Hei, har en gammel Dell Dimension E521 med XP PRO SP3. Har hatt totalhavari og har for en tid tilbake installert XP på nytt og brukt mye tid på å legge inn programmer, redde bilder og oppdatere alt mulig, herunder drivere mv(hadde selvsagt ikke skikkelig back up).

Problem:

Systeminformasjon vises ikke, får denne meldingen i vinduet; Kan ikke samle inn informasjon. Ingen tilgang til Windows Management Instumentation-programvaren.Det er mulig at Windows Management-filer mangler eller er flyttet.

Jeg har lest utallige foruminnlegg og supportartikler, men finner ingen løsninger som passer 100% (ta da med i betraktning at jeg er ganske grønn på området og sliter litt med datarelatert språk i engelske forum). De fleste løsingene jeg har sett virker å være for større feil enn det jeg har på min PC.

Denne MS-artikkelen sier dette problemet oppstår dersom noe tjenester(services) ikke kjører: http://support.microsoft.com/kb/323209 men dette har jeg sjekket og både Event Log, WMI og RPC kjører.

Ellers har jeg gått inn på WMI-kontroll i Datamaskinbehandlingen. Der får jeg ikke gjort noe. Egenskaper for WMI-kontroll er låst på fanen "Generelt". Der står det "Tilkoblet", samt feilmeldingen: Kan ikke koble til lokal datamaskin fordi "Win32: Datafeil (sirkulerende overflødighetskontroll, CRC)." Jeg googlet dette men ble ikke klokere. :confused:

Deretter har jeg kjørt en WMI-test her: http://www.pcpitstop...stop/FixWmi.asp men jeg har ikke prøvd noen av løsningsforslagene. Testen fikk en feilmelding fra min PC som sa: error -2147467259 (0x80004005).

Jeg googlet feilkoden og det ser ut som denne koden gjelder hundrevis av forskjellige problemer og med min begrensede kunnskap klarte jeg ikke å plukke ut noen løsninger som passet mitt problem.

Oppsummering.

Her sitter jeg. Ser ut som nødvendige prosesser kjører og alt ser ut til å fungere, men jeg får altså ikke sett systeminformasjonen. Finnes det noe enkel hokus-pokus som kan fikse dette? Mangler jeg noen filer i C:\windows\system32\wbem eller andre steder.

Forslag mottas med takk, men vær så snille å skrive med "inn med teskje-metoden". Og ja, jeg burde få meg ny PC eller oppgradere til Windows 7, men det får bli om 1-2 år :)

Endret av Turkam3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...