BertNaked Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Hvordan er det å klage på en taxiregning? Situasjonen er denne, at jeg feiret bursdagen min i går og vi tok da 2 forskjellige taxier ned til byen. Men med litt forskjellig ruter, da den ene skulle slippe av ei, så det ble ca. 2 km forskjell. (Samme taxiselskap) Så viste seg det at den taxien dama mi tok (fulle taxier, 4 personer i hver) måtte ut med 590,- mens den andre var på rundt 300,-, Jeg har sjekket prislistene deres på nett og det er umulig at de regningen burde ha kommet på såpass mye med tanke på km. Dette skjedde klokken 00:00+ lørdag. Det skal også nevnes at takstameteret mulig stod på 200,- da den møtte opp, som er langt over "startpris". Tilleggsinfo er at når jeg og fruen tar taxi hjem fra byen lørdag, så koster den strekningen 250,-. Noen som har erfart det med å klage på overprising, taxi? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Hvor mange minutter var det i mellom avgang på hver taxi fra opprinnelsested? Og kom kanskje den ene taxien dit før den andre? Endret 19. august 2012 av Alastor Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 Hvor mange minutter var det i mellom avgang på hver taxi fra opprinnelsested? Og kom kanskje den ene taxien dit før den andre? sånn ca. 10 mellom bilene.. Men skal sies at taxien(e) kom 30 minutter etter da de skulle ha kommet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Så den ene taxien sto og venta 10 minutter ekstra før den kjørte? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Jeg gjetter på at dere har vært trege å komme ut og latt taxien vente og/eller at det har vært mye venting på den ene ruta. Har selv kjørt drosje og vet at folk i mange tilfeller protesterer på regninga fordi de "ikke visste" at det koster penger å la drosjen stå å vente. I følge innlegg #3 så synes det som at første drosjen har stått og venta helt til den andre ankom. De blir det naturligvis dyrere. Forøvrig så skal både ventetid og antall kjørte km stå oppført på drosjeregninga, så jeg ville ha tippet på at om du sjekker disse så ser du at den som har kjørt omvei også har blitt heftet med ventetid. Klage skal rettes mot det taksiselskapet som den aktuelle drosjen har løyve under. Du må regne med at de vil kommentere de samme påstandene som jeg kommer med, om ikke i samme ordelag. Endret 19. august 2012 av geir__hk Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Jeg var rimelig klar i huet når dette skjedde. Men desverre ble jeg kjørt av søskenbarnet mitt siden vi var en person for mye for å kun ha 2 drosjer. Det som skjedde var at vi ringte taxi og den skulle være hos oss innen 15 minutter (2 drosjer altså, prøvde maxi, men den var på vei til værnes). Så stakk vi utenfor og ventet der, alle mann. Står fortsatt noen tomflasker der ute som beviser dette. Men ingen drosje kom, så da stod vi rundt bilen min og pratet om den etc. Så kom den første drosjen, og vi satte fire stykker rett i den og den dro fra plassen. Men den andre drosjen kom da sånn ca. 10 minutt etter, og da satte vi resten inni der og den dro, men denne skulle kjøre en liten snar/omvei før byen, som var på ca. 2 km ekstra. Den personen som skulle av, hoppet rett av på stoppestedet og drosjen fortsatte videre mot sentrum. 590,- kroner. Regningen tok de desverre ikke i mot, siden det nye systemet er å bruke vanlig kortterminal m/pinkode. Endret 19. august 2012 av BertNaked Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 * Vi hadde også planlagt møtested og hvem som skulle i hvilke taxi, siden det var to som skulle betale. Så vi stod ikke i 20 minutter og kranglet på dette mens de stod der. Ruten er på ca. 8 km rett til byen hvor den andre taxien brukte vel en 11km pga omveien. Følger vi da pristabellen til trøndertaxi, så er prisen på taxi 00-06 lørdag: 1-5 personer Start: 57 kr/km: 15,32 kr/min: 12,11 minstepris: 153 Hva betyr egentlig kroner/min? Er dette for "døtiden"? *Og flere av de som satt på mente at takstameteret stod på ca. 200-250 kroner når taxien kom. Er dette riktig da? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Nå kjenner jeg ikke til prisene der du bor da dette kan variere mellom forskjellige byer og landsdeler. kr/min slik som jeg kjenner det er den rene ventetiden, altså at taksameteret teller all den tid bilen ikke fysisk ruller. Jeg har ikke noen klar formening om "startprisen" som du nevnte til sist. Et par teorier har jeg dog: Ventetid som nevnt før. Drosje med plass til 5 eller flere personer som fått bestilling på 5 eller flere personer. Der jeg kjørte drosje var prisen på 5+ personer 150% av vanlig takst. Høyere oppmøtepriser enn her hvor jeg bor. Startprisen tenker jeg som startpris (fra holdeplass), men går opp til en oppmøtetakst. Beløpet på dette kjenner jeg ikke, men bør gå i taket før 3 km er kjørt. Igjen, så er kvittering viktig. Har dere ikke kvittering så er det veldig vanskelig å få gjennomslag på klage på pris. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Den første taxien hadde startpris på 53 kroner. De kom på samme sted. Skjønner ikke dette jeg. Men uten kvittering - no go? Er snakk om full folk dette altså. De har jo alt av telefon og adresse registrert. For å si det rett ut, den første taxien som kom koster totalt 300 kroner. Kjørte 2 km kortere. Hadde oppstartspris på 53,- og fylt med 4 personer den også. Skulle fra samme sted til sentrum. Gikk tregere å få folk inni den faktisk. Endret 19. august 2012 av BertNaked Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Mest sannsynlig så har den ene skrudd på taksameteret før den har ankommet. Det er ikke lov. Du får kontakte selskapet og klage, forklare saken og høre hva de sier . Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Vel, som sagt så blir det bare vag synsing fra min side ettersom jeg ikke vet hva som faktisk er tilfelle. Er jo ikke verre enn å gjøre som Alastor foreslår så ser du hva som skjer videre. Som sagt har jeg kjørt drosje, men å skru på taksameteret før ankomst har aldri falt meg inn. Det er for dumt for det klarer man ikke lure seg unna eller bortforklare. Dessuten blir man bare busta for det ettersom kjørte km ikke vil stemme. Men så koker det jo ned til hvorvidt du har kvittering på turene. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Det viste seg at den stakkar taxien hadde kjørt en skikkelig til omvei pga, den ene personen som skulle av. Hun skulle egentlig av ved hovedveien, men så ombestemte hun seg at hun skulle av på ett annet sted. Så det var den tilleggstaksten ingen kunne forklare før nå, som sprengte taksten. Huff å huff. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Haha . Utrolig hvor mye rot det kan bli . Glad du fant ut av det! 1 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Flaut hvis du har sendt klage da XD Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Ringte til de for å få klarhet i det hele. Damen hørtes sliten ut, men likevel veldig hyggelig. Kunne hente fram taxinummer og km + tid + pris på maskinen sin.... trengte ikke kvittering. Så viste seg at det var en helvetes til omtur de måtte ta. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Mest sannsynlig så har den ene skrudd på taksameteret før den har ankommet. Det er ikke lov. Du får kontakte selskapet og klage, forklare saken og høre hva de sier . Hmmm det er vel lov det? Hvis du blir bestilt til et vors, så vil du vel ha betalt for de minuttene du må vente utenfor på at de skal bare "ta den siste røyken" eller "drikke opp drikka"? Kjører selv, og jeg har hvertfall fått beskjed om det, og syns det var et veldig godt poeng. Desverre har jeg ikke samvittighet til å starte taksameteret før kunden(e) har satt seg inn i bilen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Nøkkelordet her er -før- den har ankommet. Endret 24. august 2012 av Alastor 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Mest sannsynlig så har den ene skrudd på taksameteret før den har ankommet. Det er ikke lov. Du får kontakte selskapet og klage, forklare saken og høre hva de sier . Hmmm det er vel lov det? Hvis du blir bestilt til et vors, så vil du vel ha betalt for de minuttene du må vente utenfor på at de skal bare "ta den siste røyken" eller "drikke opp drikka"? Kjører selv, og jeg har hvertfall fått beskjed om det, og syns det var et veldig godt poeng. Desverre har jeg ikke samvittighet til å starte taksameteret før kunden(e) har satt seg inn i bilen Før den har ankommet (til huset), ikke før trådstarter har ankommet (til bilen). 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Aaah missforsto, sorry Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå