sonny Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Hei! Driver å restaurerer hytta, i den forbindelse er jeg opptatt av å få lagt opp en nettinfrastruktur som sikrer god dekning i hytta og områdene like utenfor. Ønsker å legge en nettinfrastruktur nå som er robust, da det nå er enkelt å kable; det er bedre med en kabel for mye enn en for lite. Det kan hende det holder bare med routeren, men det er kjipt å finne ut at det ikke holdt når restaureringen er ferdig. Ønsker at brukerne automatisk skal være koblet opp mot den nettverksenheten som gir best dekning og hastighet og at om de flytter seg skal en annen nettverksenhet ta over om den har bedre dekning/hastighet uten at brukeren merker noe til det. Hytta er lita (ca 70 m2 i grunnflate), men er over tre etasjer (kjeller (veggene er i betong), første etg. og hems). Ser for meg å å ha routeren i det nordvestre hjørnet første etasje og en repeater i det sydøstlige hjørnet i 1. etasje. Ser videre for meg å kable fra routeren til repeateren. Da dette er en sommerhytte ønsker jeg også å ha dekning litt utenfor hytten. Høres dette fornuftig ut? Eller er det andre måter som gir bedre dekning og hastighet? Bør jeg kable feks også til de andre hjørnene av første etasje? Bør jeg feks heller ha utstyret på hemsen? Fungerer router/repeatere slik at brukeren til enhver tid er koblet til det beste signalet? Anbefalinger ift router/repeater? På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
War Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Router kan du jo sette strøm i nå og sjekke rekkevidde lenge før sluttfasen. Den må ikke være på nett. Routeren din må ha støtte for repeat og du kan bruke 2 routere også om du slar av DHCP i routeren som blir brukt som repeater. SSID må være likt og passordet må være likt så skal det fungere. Du kan sette opp en router og bruke software som heter inSSIDer til å gå rundt i hytta og utenfor å se grafisk hvordan signalene er. Selv bruker jeg en repeater som jeg setter i en stikkontakt http://www.komplett....aspx?sku=637980 Fungerer helt greit så lenge den er satt innenfor 70% av dekningsområdet av routeren et sted. Hjemme har jeg også en AP som er kablet fra routeren, denne gir da en egen trådløssone kun fra denne, men jeg kunne også ha koblet en extender på den for å utvide. Jeg synes det er en fordel å ha kabel mellom router og ap/utvider/ router uten DHCP for å minimere trådløst krøll. Edit: Nå som du uansett pusser opp kunne du lo lagt minimum Cat5e 1-2-3 steder fra router eller egen switch , til andre steder i hytta som for eks kjelleren osv. Disse faste uttakene i vegg kunne du brukt med kabel eller senre montert ap/extender ol der om behovet skulle endre seg siden. Legger du kablen i plastrør også kan du skifte de ut i ettertid selv om de ligger sjult. Endret 19. august 2012 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå