Gå til innhold

DisplayPort & 2 skjermer?


Morgens

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er forvirret.

 

Skal kjøpe en ny pc som støtter 2 skjermer iflg. produsenten.

 

Det er en relativt kostbar Lenovo: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=302667&model=&salg= med følgende specs:

 

Intel HD Graphics 4000

 

1 x audio / video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)

1 x audio / video - DisplayPort - 20-pins DisplayPort

 

Jeg har 2 skjermer som har VGA, HDMI og DVI.

 

Hvordan kobler jeg dette sammen? Har aldri sett en DisplayPort kabel og håper på gode svar.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, hvis PC-en bare har VGA- og DisplayPort-tilkobling så er du nødt å bruke dem.

 

På skjerm nr. 1 kjøper du deg en DisplayPort til HDMI-kabel og på skjerm nr. 2 bruker du VGA-kabel.

 

Du får gode DisplayPort til HDMI-kabler og adaptere på DX.com (DealExtreme) til 50 NOK. Det kan ta 2-4 uker, men det er gratis frakt. Du kan eventuelt betale litt for frakten, da får du varen raskere.

 

Ellers kan du jo kjøpe den i en norsk nettbutikk, men da vil det også koste neon hundre kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VGA er jo analogt, så du vil nok måtte knote litt med innstillingene for å få et skarpt og sentrert bilde. Jeg bruke VGA med laptop da digital tilkobling ikke var tilgjengelig, og fikk aldri helt skarpt bilde. Og generelt sett ville jeg unngått analogt grensesnitt, ihvertfall for permanent brukt og stasjonære PC-er.

 

Så derfor vil nok kvaliteten variere litt, det er litt sannsynlighet for at DP-tilkoblingen vil være skarpere enn VGA-tilkoblingen.

 

 

Jeg ville kjøpt et "skikkelig" skjermkort, og en SSD (Du får 120 GB til under 900 NOK)! :D

 

Det er stasjonær maskin, sant?

 

Kjøper du deg skjermkort bør det ha DVI, HDMI og DisplayPort. Slik jeg ser det så er DisplayPort>DVI>HDMI (fra best (DP) til verst (HDMI)).

 

Hvis du ikke trenger et skjermkort med mye kraft, rett og slett vil spare mye penger så er GT 640 et godt valg (helst fordi det er godt egnet for HTPC-bruk). Men AMD og NVIDIA har også mange andre alternativer, hvilke behov har du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det blir SSD også, en av de Din Side gav 6 nylig.

 

Jeg hadde 2-skjermsløsning på en bærbar for 6-7 år siden, det var med en egen (dyr) box men det var irriterende dårlig.

 

Bruken er ikke veldig avanserert, men jeg skal ikke spare hundrelapper for et billig skjermkort. For noen år siden anbefalte den kvisete sønnen til naboen et kort for meg, men det var så stort at viftestøyen gjorde pcen ulevelig i stua. Han fikk da kortet men er nå i forsvaret og kan ikke gi meg råd... :-)

 

Igjen takk Stian, kom gjerne med konkret anbefale av et fornuftig skjermkort så tar jeg det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da så. Du ble altså nødt til å ta saken i egne hender forstår jeg. :p Men GTX 550 Ti er ikke et dårlig kjøp, til tross for at det ikke er det du får mest for pengene for. Men kjøpt er kjøpt, det er kraftig nok til noen spilløkter. ;) Det er ikke mange kronene som skiller alternativene fra hverandre, jeg vil si at det har mer å si hvilken butikk du handler det fra, der kan du spare flere kroner. :)

 

Skulle du ha skjermer også, eller har du det fra før? :)

 

 

 

EDIT: Stemmer, det står jo i førsteposten at du har 2 skjermer fra før. Skjermkortet du kjøpte har sikkert både DVI og HDMI (kanskje ikke DisplayPort, men det trenger du ikke i år ihvertfall). Da regner jeg med oppkoblingen gikk fint? :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...