Gå til innhold

BK: Duggfrisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker versjon 1 ved at du har med noe av himmelen og at det har et normalperspektiv. Litt synd at vi stort sett ser bare undersiden av blomstene, men det duggfriske gresset trekker opp bildet.

Liker versjon 2 ved at vi ser "eggeplommene" på alle blomstene, men her synes kanskje duggen litt mindre.

Landksapsbilder bør som en god regel tas ved den laveste iso som kamera er kalibrert for og kanskje er det ISO 160 som gjelder for ditt, men det ser du i instruksjonsboke.

Selv om det kan være fristende å høyne ISO så ha det i tankene at toneomfanget og fargedynamikken blir lidende.

Derfor er stativ et alfa omega i ditt tilfelle der jeg vil foreslå en lukkertid på 1/30 og Iso på 160 og Blender 11.

Med dette så kan du mest sannsynlig få et skarpere bilde selv om ikke det var noe stort problem her. :)

Lenke til kommentar

To bra bilder med pottensialer.

Jeg vet ikke hvor mye du kan om etterbehandling, men i dette tilfelle er det en del å hente.

For det første ville jeg prøvd å elleminere grønnstikket i bildet.

Da ville prestekragene blitt hvite, og ikke grå/grønne.

Ellers ville jeg justert gul og grønnfargen litt for å gitt dem litt mer punch.

Til slutt ville jeg mørket ned himmelen en del.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar

Liker versjon 1 ved at du har med noe av himmelen og at det har et normalperspektiv. Litt synd at vi stort sett ser bare undersiden av blomstene, men det duggfriske gresset trekker opp bildet.Liker versjon 2 ved at vi ser "eggeplommene" på alle blomstene, men her synes kanskje duggen litt mindre.Landksapsbilder bør som en god regel tas ved den laveste iso som kamera er kalibrert for og kanskje er det ISO 160 som gjelder for ditt, men det ser du i instruksjonsboke.Selv om det kan være fristende å høyne ISO så ha det i tankene at toneomfanget og fargedynamikken blir lidende.Derfor er stativ et alfa omega i ditt tilfelle der jeg vil foreslå en lukkertid på 1/30 og Iso på 160 og Blender 11.Med dette så kan du mest sannsynlig få et skarpere bilde selv om ikke det var noe stort problem her. :)

.

Tusen takk for tilbakemeldingen din. Jeg har fortsatt drøssevis å lære og gjennom denne kommentaren fanger jeg opp noe vesentlig, har ikke vært så bevisst eller klar over at det går utover fargene i bildet når man høyner iso`en, men det er vel det man mener da, når man snakker om støy ved høy iso :) Litt vanskelig for å skille på alle begrepene enda :) :) Så mange takk for dine betraktninger av bildene :)

Endret av Jentungen2
Lenke til kommentar

To bra bilder med pottensialer.Jeg vet ikke hvor mye du kan om etterbehandling, men i dette tilfelle er det en del å hente.For det første ville jeg prøvd å elleminere grønnstikket i bildet.Da ville prestekragene blitt hvite, og ikke grå/grønne.Ellers ville jeg justert gul og grønnfargen litt for å gitt dem litt mer punch.Til slutt ville jeg mørket ned himmelen en del.Lykke til videre :)

.

Tusen takk for din kommentar også, fint å høre at det er ett lite potensial der :-), jeg gjør foreløpig veldig enkel etterbehandling av bildene, skal på kurs snart der enkel photoshop er en del av kurset, så jeg skal sitte lutter øre og følge godt med :-) Kommer til å gå tilbake til dette bildet mange ganger senere, for å la det sakte men sikkert synke inn, hva dere sier :-)

Lenke til kommentar

Jeg liker godt disse - særlig eneren, med vinklingen og den lyse himmelen i bakgrunne. Grønnstikket er litt generende, men burde være greit å få dempet i etterbehandlingen. :)

Ja, her er altså meningene delte - sånn som det jo er med det meste - så det er bare å ta til seg det som treffer og ellers finne mest mulig ut av hvordan en selv liker det best. ;)

Lenke til kommentar

Jeg liker godt disse - særlig eneren, med vinklingen og den lyse himmelen i bakgrunne. Grønnstikket er litt generende, men burde være greit å få dempet i etterbehandlingen. :)Ja, her er altså meningene delte - sånn som det jo er med det meste - så det er bare å ta til seg det som treffer og ellers finne mest mulig ut av hvordan en selv liker det best. ;)

.

Tusen takk for kommentaren, er veldig glad for at du bruker av din tid på å kommentere bildene mine, setter jeg virkelig pris på. :) Og enig med deg om at til syvende og sist må jeg kjenne på hva jeg selv ønsker å formidle med bildene mine, men jeg lærer gjennom forskjellige meninger også og det er jo ganske interessant og spennende :)

Endret av Jentungen2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...