Gå til innhold

Strømhalsbånd og andre torturmidler. Igjen..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, men det har vi allerede gjort. Les forskriften nevnt tidligere.

Utvalgte personer får bruke det, til utvalgte formål. Omtrent som med medisiner til barn.

I tillegg kan det vel være verdt å skille mellom (nødvendige?) medisiner og remedier til oppdragelse.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Mitt poeng er at du ikke innser at vi ALLE selvsagt er mot feil bruk, men du er i tillegg mot RIKTIG bruk. Det er feil måte å takle problemet på. I stedet for å kategorisk avvise et viktig produkt, så burde du jobbe mot å minimere feil bruk.

Endret av Shruggie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

..eller begge deler?

Du har helt rett i at dette er tosidig, om vi kun holder oss til strøm.

Det ene er at menigmann må skjønne at han ikke har lov til å bruke strøm.

Det andre er at menigmann OG autoriserte aversjonstrenere må skjønne at strøm i de fleste tilfeller er både unødvendig og feil verktøy å bruke.

Jeg er ikke helt enig i at jeg kategorisk avviser bruk av strøm, men jeg mener det er et ekstremt virkemiddel vi må ha svært strenge restriksjoner på. Det er ikke strengt nok så lenge hvem som helst kan gå hen og kalle seg "hundeekspert", kjøpe et strømhalsbånd og begynne å trene hunder etter metoder som ikke overhodet har rot i vitenskap og moderne, anerkjent kunnskap.

Ja, som feks den gode Millan.

Men prøv gjerne å forklare meg hva du mener er eller kan være riktig bruk av strøm ved trening/dressur av hund.

Lenke til kommentar

"ved angrep"?

Om bikkja først rekker å faktisk angripe sau er du for sent ute med både strøm og evt annen trening.

Poenget, og det du kanskje tenker på, er å få gjort bikkja uinteressert i å jage sau. Det kan gjøres med strøm (vold) eller man kan trene på et mer humant og bedre vis.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker på aversjonstrening. Det er klart du ikke setter hunden løs to meter fra sauen og stoler på at den stopper av seg selv når du trykker på knappen! Men før eller senere må du faktisk prøve ut om hunden ER klar for jobbing med sauer, og da må du faktisk ha den løs sammen med dyrene. Og de første timene er det INGEN trener som er 100% sikker på at sauene er 100% trygge. Det kan de aldri være!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig 'trening' utføres av kun godkjent personell og kun for hva som er godkjent å kunne gjøre det for. Ingenting av dette dreier seg om ola og karis hund i 99,9% av tilfellene. Disse med godkjennelse HAR utstyret, så man trenger absolutt ikke ha det fullt tilgjengelig i butikk, for folk kjøper og vet ikke at de ikke har lov til å bruke det. De kan ikke bruken av det heller - som med riktig sau-trening, så strømmes det maks 2 ganger.

Selvfølgelig er det er problem at det ligger fritt for kjøp i butikk. Det er hundene som må lide for det, for folk bruker det - de vil ha det lettvindt. Jeg skulle likt å lært de samme personene at det ikke er behagelig og jeg fatter ikke at dette er noe folk gjør med 'liksom' sin beste venn.

Salg av våpen er også lov, det er til og med LOV å bruke. Hvorfor legges ikke det i butikken fritt fram for alle uten registrering/godkjennelse eller noe - nettopp, man får utilsiktet bruk og 0 kontroll - det er vi redd for, mens hundene skal bare få lide. Et våpenkjøp er ikke en 'garanti' for at noen skal lide pga det, mens det er strømbånd - man vet en eller flere hunder må lide.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker på aversjonstrening. Det er klart du ikke setter hunden løs to meter fra sauen og stoler på at den stopper av seg selv når du trykker på knappen! Men før eller senere må du faktisk prøve ut om hunden ER klar for jobbing med sauer, og da må du faktisk ha den løs sammen med dyrene. Og de første timene er det INGEN trener som er 100% sikker på at sauene er 100% trygge. Det kan de aldri være!

Nå spora du litt av, føler jeg ... det du sier her er en selvfølgelighet, og vil gjelde uansett hvordan du trener.

Litt av problemet er, slik jeg ser det, at man tror strøm er den eneste måten å få en hund til å ikke jakte sau på. Det mener jeg er en kraftig forenkling.

Langt de fleste hunder kan trenes til å droppe sauejakta, med positive og mer humane metoder, om man bare gjør det riktig. Men strøm er på en måte blitt "anerkjent" som den eneste muligheten for å få dette til på. Latskap, sier jeg. Ja, det er (som oftest) effektivt, men blir det riktig å velge effektivt og inhumant foran litt mindre effektivt og humant - på vegne av bikkja?

Lenke til kommentar

Ja, det er et poeng. Og her er jeg dessverre uten erfaring, siden faren til kameraten min (som var sauebonde før det ble umulig i Hedmark) bare brukte strøm. Det er klart det er andre måter, men slik jeg forstår det er det ikke like sikkert for sauene.

Og jeg vil påstå at det er bedre at en hund får KANSKJE 5 sjokk i sitt liv enn at en sau blir bitt!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...