Gå til innhold

Strømhalsbånd og andre torturmidler. Igjen..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurra! Da har vi link, til flere steder der en kan få kjøpt slike dressurbånd. :) Det er lov til å kjøpe mye forskjellig, som kan missbrukes, eks. bil, øks, kniv, o.l., til og med mat kan missbrukes.

Hvis du er motstander, få du heller komme med argumester mot bruken av dem. Å forsøke å henge ut forettninger som selger en lovlig vare, er tull. Selv er jeg for disse båndene og forutsetter da lovlig bruk.

Endret av geco5
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, men hva eksakt mener du er lovlig bruk av pigghalsbånd og automatiske bjeffehalsbånd med strøm?

Oppdater deg på gjeldende lover og regler før du svarer. Så skal jeg mer enn gjerne gi deg flere gode argumenter mot å bruke slike litt senere.

EDIT

Du har selvfølgelig rett, både strømhalsbånd, bil og øks kan misbrukes. Men forskjellen er at både bil og øks er lov å bruke til det det er ment å skulle brukes til, det gjelder ikke for feks bjeffehalsbåndene.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Det er stadig å få kjøpt torturmidler til hund.

Her er en oversikt over de lett useriøse forhandlerne - som bør unngås: http://www.induplo.net/?p=286

Det burde vært sertifikat for å kjøpe strømhalsbånd, da feil bruk er tortur.

MEN

Har man en "hard hund", så er det ofte at noe mindre enn strømkorregering er utilstrekkelig som korregering. Min onkel, (som jobbet i forsvaret med hunder i nesten 10 år), rangerer hunder 1-10 i "hardhet", der en familiehund som man kan si "FY!" eller "NEI!" er en 2-4 i hardhet, og da skal man ALDRI korregere hardere. Men har man en hund som er en 8-10 i hardhet, (og dette er nivået man ønsker politi og militære hunder på), er det bare et strømstøt som hunden reagerer på. Du kan nykke i halsbåndet eller skrike deg blå i ansiktet og hunden merker deg ikke. Og da er du nødt til å gi dem et støt når de gjør noe man ikke ønsker, spesielt med hunder trent til å angripe mennesker, som ikke går i bånd.

Nei det er ikke optimalt, men det er uvettig bruk som gjør det galt. For INGEN som har en hund ønsker å overkorrigere en hund for da egger den seg ned med halen mellom beina og blir helt passiv. en 5-7, (der de fleste hunder er), som får et strømstøt kan ødelegge dem for livet og gjør dem til en 1 hund og en er når hunden er så underdånig at sier du "fy" forsiktig så tisser den på seg av frykt.

Rigtig bruk av rigtig verktøy gjelder like mye for hunde-disiplinering som andre steder.

-frank

• Liker 3
Lenke til kommentar

frankhaugen, du kan hilse onkelen din fra meg og si han må oppdatere seg litt.

Det er kun noen få dager siden jeg sist så noen trene beinharde, skarpe hunder til blant annet forsvaret - med klikker, godbiter og leker. Og disse når like høyt og kanskje høyere enn hva man greier med slag, spark og strøm.

Du har selvfølgelig rett, riktig bruk av riktig verktøy - men vold er et sjeldent dårlig verktøy. Man kan komme langt med det, og det kan være en "easy fix" for mange "problemer", men det er like fullt en dårlig løsning.

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at vold ikke fungerer, jeg sier bare at det er en dårlig (og ulovlig) løsning.

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil i tillegg peke ut at bruk av hunder som våpen er høyst uetisk og langt farligere enn såkalte "ufarlige våpen" som strømpistoler og lignende.

Hunder brukes somregel til sporing og "anholdelse", derfor politihunder trener på å bite på forarmen og holde der. Men jeg ser poenget ditt, men i mange tilfeller så er man ikke nærme nok til å bruke "less-leathal" våpner da en batong har 1m rekkevidde, og en "tazer" har opp til snaue 5m rekkevidde.

frankhaugen, du kan hilse onkelen din fra meg og si han må oppdatere seg litt.

Det er kun noen få dager siden jeg sist så noen trene beinharde, skarpe hunder til blant annet forsvaret - med klikker, godbiter og leker. Og disse når like høyt og kanskje høyere enn hva man greier med slag, spark og strøm.

Du har selvfølgelig rett, riktig bruk av riktig verktøy - men vold er et sjeldent dårlig verktøy. Man kan komme langt med det, og det kan være en "easy fix" for mange "problemer", men det er like fullt en dårlig løsning.

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at vold ikke fungerer, jeg sier bare at det er en dårlig (og ulovlig) løsning.

Men her snakker vi ikke om vold (slag og spark), for DET er meningsløst. Men bruken av spesielt strømhalsbånd.

Og klikkertrening og godbiter, (kjent som "positiv forsterkning"), er bra til å stimuler ønsket oppførsel, men man må straffe uønsket oppførsel. Ja bjeffe-hemming er umoralsk, men hvis en noe overilter hund styrter mot en sauflokk, eller ikke vil gi seg med å hoppe på mennesker eller jage biler, så må man gjør noe for å assosiere uønsket oppførsel med ubehag.

Hunder er våre skapninger, (altså vi har skapt hunden gjennom 10'000 år med avl), så vi har et ansvar for når vi bruker hunden, så er det på en måte som er sunt for hunden. Å straffe en hund er det samme som å straffe et lite barn, men må gjøre det på en måte som balansere mellom ubehag og human behandling. Å slå hunden med knytteneven er like tåpelig som å slå en 3-åring, men en treåring må man lære at ting er galt eller farlig, og av og til så må man "ta hardt" i en unge, (jeg kunne ikke kommunisere det på en bedre måte, alså når man gir et kjærlig lite smikk på barnehånden som forsøker å stjele krem fra bløtkaken er et arketypisk bilde av det jeg mener XD ).

ALDRI ALDRI ALDRI straff en hund eller noe annet dyr, (inkl. homo sapiens), mer enn absolutt nødvendig for dyr og mennesker kan få emosjonelle varige men!

-frank

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er lov til å kommentere her, uten å sjekke lovverket hver gang en skal kommentere noe, er det få som får noen å diskutere med! Så ønsker du diskusjon, bør du ha litt respekt for andre folk!

Ser jeg var litt for rask, når jeg "tittet" på linken din og skrev svaret. Fikk ikke med meg, at det var mer enn Strømhalsbånd, beregnet for Avensjonsdressur.

Strømbåd for å hindre bjeffing, er tvilsomt om er lovlig. Ser vel heller ikke behovet, da bjeffing kan hindres på andre måter. Men er de konstruert på en måte som kun gir støt ved bjeffing, er det nok greit for meg. Hvis en ser på hunder som blir strømmet på Avensjons trening/dressur, av kompetente dressører, ser en ikke tegn til at hundene "skadet" psykisk. De fleste må ha gjentatte omganger med støt. Også i ettertid ser jeg (og mine bekjente), ikke at hundene endrer psyke. Jeg har heller ikke lest noen forskningsrapport som påstår det. Og jeg har hatt div. hunder. Alle mine jakthunder, er blitt strømmet regelmessig (min. hvert 2 år). Så gjennom ca. 30, så ser jeg ikke problem med riktig bruk strømhalsebånd.

Angående Pigghalsebånd. Da det kom på markedet (ca 30 - 35 år siden), var jeg negativ. Men så oppdaget jeg et problem, når jeg var på jaktprøver og hundene gikk forran i kobbel, på smale stier. På disse prøvene er det opp til 12 hunder, som skal slippes to og to i terrenget for avprøving. Og det er ofte med en del venner (med egne hunder), så det kan blir en ganske lang rekke med hunder og folk på stiene. I front går en, til to dommere og to hundefører, mens to hunder konkurerer i terrenget. Alle bak ønsker å se hva som foregår, så på sitene går folk og hunder nesten oppå hverandre. Men det er ikke bare folk som vil frem også hundene. Og her kommer problemet. Hunder med stor jaktlyst, er det neste umulig å få til å gå forran i slakt bånd. De ikke bare trekker kraftig, de også rykker kraftig og noen hyler og bjeffer. Selv om jeg har hatt dressur som har vært bra i andre situasjoner, så har det i slike situasjoner vært vanskelig å holde styr på noen hunder. Så jeg fikk ideen, om et slikt Pigghalsbåd og forsøkte det. Justerte det, så det skulle klype i huden, på halsen til hunden. Og da det ikke var andre situasjoner hvor det var behov for bådet, var det ikke mulig å trene andre steder/situasjoner. Så første gang det ble forsøkt, var på en jaktprøve. Da hunden begynte å dra i kobblet (og ganske hardt), snakket jeg først til den, med et "nei" og så rykket jeg litt i kobblet - ingen virkning. Forsøket videre, med nei og kraftigere rykk. Dette gjentok seg og til slutt rykket jeg like hardt, som jeg ville ha gjordt uten Pigghalsebåndet - fremdeles ingen virkning. Så på den hunden hadde dette ingen synlig virkning. Sjekket også huden på halsen etterpå og det var ingen antydning til sår/rift, eller avskrapede hår. Så hva er denne hysteriske fryten for pigghalsebånd? Men da det ikke hadde noen virkning, ble pigghalsebåndet lagt bort og det har aldri mer vært i bruk. Mulig det virker på noe få sarte hunder, men jeg ser ikke at dette er til noe hjelp heller. Det er større fare for skade på hunden ("viplach"), med et for kraftig rykk i kobbel/halsbåd. For dere som aldri har sett et slikt bånd, så kan jeg fortelle, at det er ingen skarpe pigger som går inn i halsen på hunden. Piggene er avrundet og riktig innstilt, skal piggene parvis, klype mot to andre pigger. Ganske harmløst vil jeg si.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Men her snakker vi ikke om vold (slag og spark), for DET er meningsløst. Men bruken av spesielt strømhalsbånd.

Vel, jeg snakker om vold. Vold defineres som enhver handling som forårsaker eller har til hensikt å forårsake en viss grad av smerte, ubehag eller krenkelse.

Hele poenget med strømhalsbånd er å påføre hunden såpass mye smerte/ubehag at den husker det til neste gang. Så lenge hensikten er å påføre hunden ubehag, må det defineres som vold.

Nå er det jo selvfølgelig grader av vold, men man kan ikke under noen omstendighet sammenlikne strømhalsbånd med å klapse en unge på fingrene når den strekker seg etter bløtkaka.

man må straffe uønsket oppførsel.

Jaha, og her dukker det opp to spørsmål hos meg;

Hvorfor, og i hvilken grad man straffe uønsket oppførsel?

Det er morsomt at du nevner 3-åringen, for tyngdelovene for læring er akkurat de samme. Man sier at en hund og en unge på 0,5-2 år ligger på omtrent samme nivå når det kommer til hvordan de oppfatter verden rundt seg og mer generelt intelligensnivå.

De lærer på akkurat samme viset se. Men man straffe uønsket oppførsel hos barn? I så fall, hva er akseptabel "straff"?

Her bør ikke forskjellene være altfor store, all den tid barnet og hunden i prinsippet lærer akkurat like godt, og på akkurat samme viset.

Man kunne snakke om strømhalsbånd på barn, men bare å nevne det kvalifiserer jo til lynsjing. Hvorfor er det så annerledes med hund, når læringsprinsippene er de samme?

Du kan fint lære et barn å oppføre seg "ordentlig" med vold. Null problem. Men det ville ikke være en bra måte å gjøre det på. Det samme gjelder for hunden.

hvis en noe overilter hund styrter mot en sauflokk, eller ikke vil gi seg med å hoppe på mennesker eller jage biler, så må man gjør noe for å assosiere uønsket oppførsel med ubehag.

Eeeeller, man kan fokusere på å lære inn riktig atferd, istedenfor å fokusere på det som er "feil" atferd (hva er egentlig feil atferd hos en hund?).

Beklager, men jeg mener du tar feil. Dette er ikke den eneste måten å gjøre det på. En hund vil slutte å hoppe på mennesker, om den ikke får noe ut av det. Det er en uforbederlig opportunist man har der, og lønner det seg ikke - nei så er det ikke verdt å gjøre det. Det er en enkel regel, og det er det som har stoppet våre hunder fra feks hopping. "There's nothing to it".

Når det gjelder jaging av sau, så skal det i rettferdighetens navn sies at der er det per dags dato lov å bruke strøm. Dog skal det kun utføres med riktig utstyr, av godkjent personell (se forskriften). "Hvemsomhelst" kan altså IKKE gjøre det.

Du har forøvrig et interessant syn på hundens historie og utvikling, men det er vel en litt annen "diskusjon" jeg ikke har tid til å gå inn på akkurat nå.

Det er jo bra da, at du mener det vil være galt å slå både hunden og barnet. Men så må du spørre deg - hva er forskjellen på et slag og et strømstøt?

Lenke til kommentar

Strømbåd for å hindre bjeffing, er tvilsomt om er lovlig.

Ikke bare tvilsomt. Jeg kan garantere deg at det er ulovlig, og at strafferammen for bruk av slike er fengsel inntil 3 år i tillegg til mulige restriksjoner på hundehold.

Men er de konstruert på en måte som kun gir støt ved bjeffing, er det nok greit for meg.

"Greit for meg" er liksom ikke bra nok, vil jeg påstå. Det er like fordømt ulovlig, og jeg mener fortsatt det er en sensasjonelt dårlig løsning på det "problemet" en del bjeffing er.

Blant annet fordi et slikt remedium kun tar "knekken" på symptomet. For bjeffinga er et symptom, ikke et problem. Skremmer man hunden fra å bjeffe, har man kun fiksa symptomet og har ingen kontroll overhodet på selve grunnen til at bikkja bjeffa.

Hvis en ser på hunder som blir strømmet på Avensjons trening/dressur, av kompetente dressører, ser en ikke tegn til at hundene "skadet" psykisk. De fleste må ha gjentatte omganger med støt. Også i ettertid ser jeg (og mine bekjente), ikke at hundene endrer psyke. Jeg har heller ikke lest noen forskningsrapport som påstår det.

Når det gjelder den lovlige bruken av strømhalsbånd, så er der plenty rapporter på det stikk motsatte av det du sier her.

Hunder som blir pisseredde for traktorer eller andre ting som måtte befinne seg i nærheten, og ikke minst - hunder det bare ikke biter på.

Det er selvfølgelig meget gode grunner til at slikt kun skal gjøres av kompetent personell, og kun når det er nødvendig.

Det er ikke slik fordi det er ufarlig..

Gi meg litt tid, så skal jeg nok finne litteratur på det også.

Angående Pigghalsebånd...

Sorry at jeg tar den, men til dette har jeg ikke annet å si enn at du for det første må ha bomma stygt i båndtreninga av hunden din, og for det andre bør stikke fingeren litt i jorda og tenke litt gjennom dine holdninger til hund.

Er du voldelig mot andre dyr også?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jonlem! Bjeffebånd. Jeg har aldri har behov for det og da er det for meg lite interessant om det er lovlig. Og jeg uttryket tvil. Bjeffing er likevel ikke bare et symptom, det er også et uønsket problem. Og ja, det er forskjellige årsaker til bjeffing. Jeg ville i alle fall ikke brukt et slit bånd på hunder, som bjeffer for å oppnå kontakt, eller som bjeffer av frykt, Men derimot på trygge hunder som "varsler", hvis det var uønsket. En erfaren hundemann/kvinne, vet forskjellen!

Mulig du kan finne rapporter, som forteller om hunder som har fått skader, etter riktig bruk av strømmhalsebånd. Og da sikter jeg til avesjonsdressur, slik det blir praktisert her i landet, av kompetent personell! Jeg tviler på at du finner det! Jeg har derimot sett flere "forståsegpåere", som har skrevet noe dustete artikkler. Og jeg har sett forskningsrappoter, som har beskrevet skader ved uriktig bruk og av ukvalifisert personell. Men jeg har ikke sett rapporter utarbeidet, av kvalifisert forskermiljø, som bekrefter dine påstander. Nå skal det sies, at min erfaring med strømmede hunder, basserer seg fortrinnsvis jakthunder, som fuglehunder og harehunder. Har sett mange hundere hunder strømmet, og aldri sett noe negativet i den forbindelse. Heller noe av det "motsatte", at på noen, spessielt på polarhunder så har det sjelden noen virkning. Men jeg har også sett 2 hunder, som er forsøkt dressert av ukvalifiserte dressøere, som har fått skade. Det hadde foregått, i privat regi.

Til din siste kommentar, om Pigghalsebåndet. Jeg undrer på hvilke hunder du ha hatt og hva du har oppnådd med dem? Det er i alle flall ikke heite jakthunder, med god psyke! Men med sofahunder og bl.a vakthunder, er dette ikke noe problem. Så, du forstår vel ikke at dette kan være et problem. Nå skal det også sies at dette ble forsøkt en gang. Og du lager et nummer av det. Hadde dette virket, hadde jeg fortsatt. Da det er mindre ubehag for hundene, som trekker så de knapt kan puste.

Kan nevne at mine Vorsteh hunder går etter bl.a. katter for å drepe (ikke bare løpe etter), men et signal er tilstrekkelig og hundene stopper momentant! Klarer du dette, med en stri Vorsteh? Så jeg har rimelig god dressur, på mine hunder. Så, du vet ikke hva du prater om! Det forskjell på en jakthund og andre hunder. Jeg har vært på mange jaktprøver opp i mellom årene, men jeg har tilgode å se noen, som har løst slike problemer med heite jakthunder. Jeg har sett et fåtall av hunder som drar lite, eller ingen ting, men de er det også normalt dårlig fart på i terrenget. De blir raskt utdømt, av konkuransen. Dyr og barn kommer til meg, uten at jeg behøver å gjøre noe. Hvis du forstår hva det betyr!

Edit: For de som ikke har kjennskap til Stående fuglehunder, til bruk på høyfjellet i Norge. De kan ikke dresseres til å være en "roboter". De må være noe selvstendige, for å "slå" tilstrekkelig langt ut på fjellet og de skal avsøke terreneget selvstendig.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg har ikke sett rapporter utarbeidet, av kvalifisert forskermiljø, som bekrefter dine påstander.

Her må du nesten hjelpe meg litt. Mye har blitt sagt, hvilke påstander helt eksakt er det du sikter til her?

Om du sikter til det at jeg mener belønningsbasert trening er å foretrekke fremfor aversjonsbasert?

Jeg sier nemlig ikke at det ene eller det andre ikke fungerer, bare at det ene fungerer bedre enn det andre - og er å foretrekke rent etisk.

I all hui og hast finner vi blant annet denne masteroppgaven, levert av en av våre flinkeste på området her til lands. Vi kan for enkelhets skyld hoppe rett til konklusjonen (sitat);

Tradisjonell trening med utstrakt bruk av straff innebærer praktiske ulemper og kan føre til uheldig innlæring. Bruk av straff er assosiert med potensiell lidelse for hunden og unødvendig bruk tolkes til å være i strid med dyrevernloven. Vi har funnet støtte for at straffebasert trening er assosiert med ulydige hunder med treningsproblemer, og at konkrete straffemetoder som anbefales i litteratur er direkte knyttet til ulydighet og lavere trenbarhet. Belønningsbaserte metoder er assosiert med lydighet og trenbarhet, og belønning og kontroll er i tillegg assosiert med færre atferdsproblemer.

For hundeeiere kan moderne belønningsbaserte metoder være lovende i forhold til etikk og dyrevelferd og for å få en lydigere og mer harmonisk hund.

Merk deg nå dette grundig, for det er en konklusjon man har landet på etter å ha undersøkt temaet grundig, gått til verks med vitenskapelig metode og basert seg på moderne, oppdatert kunnskap om hunden og dens vesen.

Det er altså ikke basert på en tilfeldig jegers erfaringer med et par-tre bikkjer - gjerne (mis)farget av grandiose misforståelser og forutinntatte holdninger.

Jeg undrer på hvilke hunder du ha hatt og hva du har oppnådd med dem? Det er i alle flall ikke heite jakthunder, med god psyke! Men med sofahunder og bl.a vakthunder, er dette ikke noe problem.

Hvorfor spør du egentlig, når du svarer på spørsmålet selv?

La oss si det sånn at jeg disponerer en betydelig mengde kunnskap på området. Hvor mange hunder jeg har trent på egen hånd er mindre vesentlig, all den tid jeg med egne øyne og førstehånds erfaring ser og vet at folk trener alt fra sofahunder til storheite og skarpe tjenestehunder basert på positiv forsterkning og negativ straff - og når kjempelangt, HELT uten bruk av slag, spark, pigg og strøm.

Det er bare et spørsmål om å komme seg ut av den bobla man lever i, for å kunne oppdage at verden har tatt noen skritt videre siden sist.

Hadde dette virket, hadde jeg fortsatt. Da det er mindre ubehag for hundene, som trekker så de knapt kan puste.

Og dette sier veldig mye om hvor voldsomt du har misforstått hvordan bikkjene dine er skrudd sammen. Sorry.

Du skulle heller spørre deg selv om hvorfor trekker hunden så den knapt får puste?

Svaret vil etter all sannsynlighet være følgende, eller noe liknende;

- Fordi den har lært (om enn utilsiktet fra din side), at ved å dra i halsbåndet, vil den før eller siden få komme løs og gjøre det det setter aller høyest - jakta. Med litt heftige hunder vil forventningene og gleden over jakta raskt overskygge ubehaget ved å dra i halsbåndet, selv om det klyper (pigghalsbånd).

Det handler ikke om at bikkja er "stri", men hvilken atferd den lærer at lønner seg - alternativt hva som straffer seg. Problemet med straff og "harde" hunder blir dessverre raskt at bikkja er så heit at du nærmest må ta livet av den for å nå inn.

Men du har løsninga rett foran nesa di. Nå gjelder det bare å åpne øynene, så du ser den. Stikkordet er doggie-zen, og du driver sannsynligvis litt med det allerede, bare i altfor liten skala.

Det forskjell på en jakthund og andre hunder.

Og dette hører og leser jeg igjen og igjen, men ennå har ingen helt greid å forklare meg hvordan feks en vorsteh er så fundamentalt annerledes enn andre hunder (eks labrador), at man kan forkaste vitenskapelig forankret kunnskap om læringsteori. Hva gjør en vorsteh så spesiell, at man kan forsvare utstrakt bruk av vold og terror overfor en slik, mer enn for en hvilken som helst annen hund?

Eller enda enklere - hvorfor lærer en vorsteh annerledes enn en labrador?

EDIT

Jeg fant en vorsteh, visst. Han bedyrer å ha en velfungerende jakthund - helt uten bruk av tvang, vold og elendighet. Hvordan tror du han har klart det?

Husker jeg ikke helt feil, mener jeg å ha lest at disse to hevder seg helt greit i konkurranse med andre, mer tradisjonelt trente hunder.

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Shit.. Idag MØTTE jeg faktisk en klikkertrent vorsteh! Fortsatt bare unghunden, men hvilket driv, og for en arbeidslyst! En maskin og et fantastisk jaktverktøy.

Og ikke minst, for en fantastisk godt dressert hund. Helt uten slag pg spark, hyling og skriking, kun med presis og riktig bruk av klikkeren og moderne kunnskap om læringsteori.

Denne kommer til å nå langt, om eieren vet å utnytte det potensialet.

Måtte bare nevne det. Nå har jeg sett det med egne øyne.

Lenke til kommentar

Det eksisterer mennesker som blir "behandlet" med elektrosjokk fordi andre metoder "ikke funker". Dette er da ofte personer med sterke, psykiske lidelser.

Barn kan ha sterke psykiske lidelser, skal man da "behandle" dem ved å gi dem sjokk hver gang de gjør noe man ikke liker? Nei!

All form for plaging av dyr er jeg imot, det gjelder også for slike halsbånd. Er hunden hard og lite lydig så gjør vel eieren feil ett sted. Er hunden så hard og ulydig at den er så og si farlig for seg selv og andre, ja da er det bedre du lar den gå (avlivning). Kan hunden reddes med RIKTIG behandling så er det akkurat det man skal gjøre. Hvem vet? Kanskje de harde og litt aggressive hundene bare trenger en kjærlig hånd? Alle, både dyr og mennesker, reagerer positivt på en kjærlig hånd.

Lenke til kommentar

Shit.. Idag MØTTE jeg faktisk en klikkertrent vorsteh! Fortsatt bare unghunden, men hvilket driv, og for en arbeidslyst! En maskin og et fantastisk jaktverktøy.

Og ikke minst, for en fantastisk godt dressert hund. Helt uten slag pg spark, hyling og skriking, kun med presis og riktig bruk av klikkeren og moderne kunnskap om læringsteori.

Denne kommer til å nå langt, om eieren vet å utnytte det potensialet.

Måtte bare nevne det. Nå har jeg sett det med egne øyne.

Det er ingen seriøse jaktprøve deltagere, som driver med salg, spark, hyling. Og heller ikke skriking, hvis ikke hunden er mange hundre meter unna. Kan sikkert komme langt med klikktrening også. Men jeg har tilgode å se noen som har fått premiering, på høyfjellshunder med den treningen. Selv ikke av folk som skryter av den treningen.

Ja det er arbeidslyst i alle fuglehunder, som egner seg for nevnte jaktprøver og jakt. Ikke bare Vorsteh. Og når jaktinstinktet vokner, kan de med trening "gå" hele dager i gallop, dag ut og dag inn. Ingen andre hunder, enn heite jakthunder gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå, det kan så være, men det kan være en lang vei fra selve jaktprøven til hjemmetreninga. Ikke prøv å vri deg unna, jeg vet hvordan mange trener sine jakthunder, og det er ikke pent.

Klikkertrening er noe som er i ferd med å "overta" i stor grad innenfor de fleste bruksgrener, men av en eller annen merkelig grunn er altså jaktmiljøet så til de grader inngrodd, traurig og konservativt (eller er det bare snakk om redsel?) at de henger veldig etter "alle andre".

Det er en av grunnene til at du (ennå) ikke har sett mange på jaktprøve med klikker, en annen grunn er at klikkertrening av jakthunder ennå er på utprøvningsstadiet (gjett hvorfor!). Der er selvfølgelig en del andre utfordringer ved trening av jakthund enn feks en ettersøkshund, men det betyr ikke på noen måte overhodet at det ikke er mulig å få til. Det er bare snakk om å finne riktig fremgangsmåte.

Klikkertrening er altså veldig, veldig mye mer enn bare klikk og godbit. Det bør du notere deg.

Faktisk så viser det seg at klikkertrening i mange tilfeller kan fungere langt bedre enn de fleste andre former for trening, enkelt og greit fordi klikkeren utgjør en så tydelig og entydig markør for hunden, at den "skjønner" ting langt raskere enn ellers. Gjør man det riktig, er det voldsomt effektivt, og da spesielt på "heite" hunder der ting noen ganger går så raskt at kravene til timing hos treneren går langt forbi hva man kan greie med egen stemme eller andre "våpen" - som for eksempel plastbokser og annet ræl man kan kaste etter en hund som ikke setter seg i oppflukt.

Og jo, andre hunder enn heite jakthunder har stor utholdenhet. For det er det det er snakk om, ikke en eller annen nærmest overnaturlig evne hos jakthunder til å renne rundt i fjellet i dagesvis.

Arbeidslyst, utholdenhet og riktig trening av riktig hunderase er alt som kreves.

En god gjeterhund har alt dette, for eksempel. En godt trent ettersøkshund bør kunne søke i skred i dagesvis.

Ikke skryt på disse jaktbikkjene mer enn de faktisk fortjener nå ;)

Men Geco, du unnlot å svare på et veldig enkelt spørsmål jeg stilte lenger opp her, så jeg tillater meg å gjenta det;

Hvorfor lærer en vorsteh annerledes enn en labrador?

Lenke til kommentar

Du snakker alltid om dårlige hundeeiere. Hva har de med virkeligheten å gjøre? Det er ingen andre ting i Norge hvor de som ikke takler det får sette grensene for hva vanlige mennesker får gjøre. Det er tonnevis av utrolig feite folk, men det betyr ikke at vanlige mennesker ikke får spise på mcdonalds!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå, det er et par forskjeller der. Du må gjerne utsette deg selv for strøm om du gjerne vil det. Fordi jeg antar du er i stand til å ta egne, reflekterte valg. Spis deg ihjel på macdonalds om du ønsker det.

Det blir dog noe helt annet når du tar dårlige valg på vegne av andre levende, tenkende og følende individer som ikke er i stand til å forsvare seg eller tas fra alle muligheter til å unngå dine dårlige valg. Det er ett fett da, om vi snakker om en hund eller kanskje et menneske - eller andre dyr.

Hunder og andre dyr må beskyttes mot enkelte menneskers manglende evne til å ta de riktige beslutningene, det er ikke verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...