petterg Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) En kamerat ba om et forslag til ny kontorpc, og jeg tenkte å foreslå det nedenforstående. Hva mener folket om det oppsettet? Han vil ha 6 skjermer. En til mail, en til web og 4 til regneark. Skjermkortet som er satt opp har 6 miniDP-porter. Hovedkortet har vga+dvi+hdmi. Jeg har ikke klart å finne ut om disse tre portene kan brukes samtidig, ei heller om de kan brukes samtidig med annet skjermkort. (Hvis de kan det vil jeg heller sette i et 4-port kort som er vesentlig rimeligere og gir flere å velge i.) Edit: fjernet hw-lista, pga oppdatert liste i neste post Endret 19. august 2012 av petterg Lenke til kommentar
petterg Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 En litt modifisert utgave, pga lagerstatus og forsøk på å begrense seg til 3 butikker Hovedkort: Gigabyte GA-Z77X-UP4 TH CPU: INTEL CPU 1155 i7-3770 Ci7 Box (3,40G) (BX80637I73770) RAM: 2stk Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz LP Skjermkort: POWERCOLOR PowerColor HD7870 Eyefinity 6 2GB GDDR5 (1000Mhz), 6 x DisplayPort (AX7870 2GBD5-6D) Skjermkabler 4stik miniDP-DVI aktive adaptere OS disk: ozc vertex 4 128GB datadisk: Seagate Barracuda Green 2TB Kabinett: COOLERMASTER Case Midi Tower Silencio 550 Black Sound Proof with GX 650W PSU Strømforsyning: inkludert i kabinett Optisk: LITEON 12xBD Writer Blu-ray SATA Bulk Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Dette blir nesten spill/videorederings maskin til kontorbruk. Kjøp heller AMD A8-3870K APU og rambrikker, harddisken bør du droppe eller vudere Seagate Barracuda 7200.14 2TB Angående skjermkort på hovedkort blir disse deaktivert hvis du setter inn PCI-E skjermkort. Men til kontorpc holde PCI skjermkort greit. Fant bare ATI FirePro 2460 4 x DisplayPort 512MB men denne er litt stiv pris sammenlignet med ytelsen. Endret 19. august 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
petterg Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 Ja, det er antallet skjermer som trekker opp prisen, om man ikke kan kombinere internt med ekstra skjermkort. Kjøpte et ASUS VGA-Card Radeon HD6950 1024MB PCI-E 2xDVI/HDMI/ 4xDisplayPort HDCP DDR5 DCII Fan (EAH6950DCII/2DI4S/1GD5) til kollegaen hans i fjor + tok det ene matrox 4-skjerms-kortet fra den gamle pc'n. Han ble strålende fornøyd med 10-skjerms-pc. Dessverre er ikke det å få kjøpt lenger, og det rimeligste 6-skjermskortet jeg fant er det jeg har satt opp på lista her. Kunne sikkert spart litt på å sette i en i5 isteden for i7. Hovedkortet er valgt pga thunderbolt. Ikke mange som har det ennå, og det alene utelukker AMD CPU. Snurredisken er valgt pga lite varme og støy. Jeg har kjøpt rundt 20 av denne modellen (1,5TB, 2TB og 3TB) siste par årene, og flere av dem står i maskiner som ikke har vært rebootet siden i fjor sommer. Altså er det en modell jeg anser som driftssikker. Det skal være en ren lagringsdisk, som antagelig ikke vil brukes til noe annet enn å være en lokal backup av ssd'n. Det jeg er mest spent på er: Er PSU kraftig nok? Funker RAM'en til hovedkortet? (Det står ikke på kompabilitetslista, men hk er kanskje for nytt til at den har kommet med?) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Tror nok rambrikkene vil gå, men det lureste er å velge noe man vet støttes. Angående Cooler Master GX 650W den går vel den også men er nok en del misfornøyd med denne, siden den ofte ikke er så bra i overklokking og en del har dårlig kondensator som gjør at denne kan støye hylende toner som ikke er gøy. Ville heller anbefalt Consair TX 650 watt isteden. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Ram-utvalget på 8GB brikker med CL<10 er dårlig. På de tre butikkene jeg har endt opp med (pga lagerstatus på hk, skjermkort og aktive miniDP-DVI adaptere) er det faktisk bare disse brikkene å velge i. Alternativet ville vært kingstone med CL11.... Kanskje best å kjøre safe likevel? Strømforsyningen er den nye utgaven. Etter hva jeg har lest var den første utgaven en katastrofe, og det lærte CM av da de lagde den nye utgaven. 650W burde være nok? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Vel... De kingston 8gb brikkene som er på lager står ikke på lista de heller. Bare 4gb-versjonen av samme serien som står der. Akkurat som Corsair altså. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Og der var bestilling sendt. Green-disken hadde blitt utsolgt siden i går, så det ble en vanlig seagate. Bytta også til kingston ram som sto på kompabilitetslista til en variant av hovedkortet som skal være helt likt bortsett fra thunderbolt. Den bør jo da funke her også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå