LonelyMan Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Folkens, prester vet hva de gjør. Når du går i kirken for å spise jesu legeme og drikke hans blod så er det symbolikk, men det ligger også realiteter i det. Du mottar håndsutrekkelse, når du iøyefaller utrekkelsen så forstår du det kanskje ikke helt med en gang, men presten vet hva han gjør. Dere må lære dere å være mer tilbøyelige, prester er ikke dumme, noen av de er genier. De har lang erfaring med håndsutrekkelser. Endret 19. august 2012 av LonelyMan 2 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Folkens, prester vet hva de gjør. Prester er trent i å videreformidle et budskap de har blitt fortalt er sant, og finner de motsetninger, så er deres jobb å ignorere dem eller forklare seg rundt dem. De er ikke folk som studerer naturen for å se om guder eksisterer og tar del i hendelser på Jorden. Langt mindre noen vi kan stole på at faktisk kan kommunisere med disse vesnene, som de ikke annet enn antar eksisterer, og at noen av deres egne flytende tanker tilhører. Noen av dem kan godt være svært intelligente, men med det så er de kanskje bare enda bedre på å finne på forklaringer som lar dem bevare sin tro, på tross av alt som taler imot den. 7 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Er vel en grunn til at det er en del drop outs fra instutisjoner som utdanner prester... En skal være god og blind hvis man klarer å lyve på kristendom en sannhets gehalt etter å faktisk ha gått imellom bibelen... Det kreves det ekstra store kall til tydeligvis. Og hvem er guds folk om dagen egentlig? Jødene er jo ikke lenger guds folk, da han hoppet av dem og fortsatte med en større fanklubb, de kristne, men hvem av de 35 000 grenene er det som er guds folk egentlig? Lonelyman vet det sikkert... 2 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Slik jeg ser det er religion basert på valget om å tro på noe som ikke kan bevises. Prestens oppgave er å vidreformidle denne troen uten at han eller hun vet noe mer enn andre. Dermed blir det kanskje litt bastant å påstå at "Prester vet hva de gjør" hvis man sikter til noe utover det at de er klar over sin stillingsbeskrivelse og sine jobboppgaver og klarer å utføre disse på en tilstrekkelig måte. Men det gjelder vel de fleste som er i arbeid. Endret 20. august 2012 av Untouchab1e Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 prester er ikke dumme Selvfølgelig ikke, de tjener jo fett på godtroende mennesker. 6 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Frankline: Jeg trodde Gud og Jesus var samme "person"? Johannes 10,30. ”Jeg og Faderen er ett”, samt Den Hellige Treenighet som definerer Gud som ett vesen, men tre personer: Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Hvordan kan du gi din sønn hvis din sønn er deg og hvor er "offeret" når Gud tar Jesus tilbake til himmelen? Kan noen troende redegjøre for denne logiske bristen? Endret 21. august 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Jeg trodde Gud og Jesus var samme "person"? Det er vel slik at et menneske er delt opp i kropp, sjel og ånd. I en lovsang heter det: "Med ånd og sjel og kropp så vil jeg prise deg". Og hvis Gud kan deles inn på samme måten, tilsvarer Jesus det legemlige, sjelen er Gud, og Ånden er Den Hellige Ånd. Hvorfor kalles da Jesus for Guds Sønn? Er vel kanskje mer et teologisk begrep. Men siden Jesus hadde Maria som mor, hadde han også noe av det menneskelige i seg. Og mange troende ser på Gud som sin Far. Vi er bedt om å be Fadervår, eller Vår Far i himmelen. Så Jesus ønsker sannsynligvis at alle troende skal betrakte Gud som sin Far. Offeret som var gjort, ble ikke mindre av at Jesus for opp til himmelen. Eller hvordan mener du? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Jeg forholder meg til deg Bibelen sier: Johannes 10,30. ”Jeg og Faderen er ett”, samt Den Hellige Treenighet som definerer Gud som ett vesen, men tre personer: Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Hvis Den hellige treenighet er et vesen, så er Gud og Jesus samme vesen. Jeg vet ikke hvorfor han kalles Guds sønn. Det er dette, blant mye annet som ikke gir mening. Jeg er også helt klar på at hvis du ofrer noe, så mister du det. Gud tok Jesus tilbake og han sitter nå ved Guds side, selv om de er samme vesen. Hvor er offeret? Hva offret Gud? Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Folkens, prester vet hva de gjør. Det er derfor mange av dem har drevet og bedriver overgrep av barn? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Hvis Den hellige treenighet er et vesen, så er Gud og Jesus samme vesen. Jeg vet ikke hvorfor han kalles Guds sønn. Det er dette, blant mye annet som ikke gir mening. Jeg er også helt klar på at hvis du ofrer noe, så mister du det. Gud tok Jesus tilbake og han sitter nå ved Guds side, selv om de er samme vesen. Hvor er offeret? Hva offret Gud? Er dette en måte å få siste ordet på, å gjenta de samme spørsmålene? Hvordan forringer det et martyrium at man skal til himmelen etterpå? Det er selve meningen med å lide martyrdøden at man får belønning i evigheten. At Jesu offer er evig, henviser til at det gjelder til evig tid. Hvis du f.eks. betaler ned et lån som du skylder til banken, blir du (forhåpentligvis) ikke forfulgt av banken resten av livet der de stadig krever at du skal betale lånet på nytt. Noe som jo var tilfelle med ofringene i GT, de var stadige og ufullkomne syndoffer. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) 1. Hvordan får man siste ordet ved å stille et spørsmål? Mine spørsmål er ikke de samme. De er en følge av din respons. Kanskje noen kommer på nytt fordi du ikke har besvart spørsmålene godt nok til at jeg helt ser sammenhengen mellom din forklaring og det som står i Bibelen. Jeg er ikke den første til å stille disse spørsmålene. Flere troende har enda denne debatten gående. Kristendom er en monoteistisk religion! Gud er treenig; Faren, Sønnen og Den Hellige Ånd, disse tre personene i treenigheten er altså én Gud. Likevel er Gud faren til seg selv. Ser du ikke at dette ikke gir noe mening? Det er en vanlig oppfatning at det de troende må bekjenne er en tro på at Gud er én, men samtidig tre personer. Utover dette kreves det lite i forhold til erkjennelse av hvordan dette er mulig eller har noe logikk overhodet. 2. Jeg snakker ikke om Jesus offer. Jeg snakker om Guds offer! Sett at Jesus og Gud likevel er to forskjellige "personer/sjeler", selv om dette er en monoteistisk religion. Hvor er Guds offer som gjentas i gudstjenester om og om igjen der det sies at han "ofret sin eneste sønn"? Du spurte meg hva jeg mener og jeg svarer med spørsmålet: Hva er egentlig Guds offer? Med andre ord, jeg ser ikke Guds offer når han tar Jesus tilbake til seg. Det er faktisk det stikk motsatte av et offer fra Guds side. Jesus var i følge deg, Guds sønn. Jeg tror han ville kommet til himmelen uansett. Hadde Gud sendt Jesus til Helvete eller latt han bli på Jorden, da hadde vi derimot snakket om et offer. Likevel, så gir det ingen mening å ofre noe når din sønn egentlig er deg selv...? Er alt dette helt logisk og uproblematisk for deg eller ser du alle de løse trådene her? Endret 22. august 2012 av LiamH 2 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg skjønner ikke poenget med tråden - selvsagt vet prester hva de gjør, de er utdannet i kristne skrifter og ritualer. Men hva så? Rørleggeren min vet også hva han gjør, advokaten min og, men hva var poenget? At disse fortjener respekt for yrkeskompetansen deres? Ikke mer enn noe annet yrke vil jeg hevde, og mindre en visse yrker som f.eks de underbetalte og kritisk viktige lærerene våre, eller de som jobber frivillig på krisesentre rundt omkring. 3 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Tråden er ryddet for en del rusk. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Jeg er ikke alltid ukritisk enig med ateistene/agnostikerne på forumet og kan gjerne være uenig i noe som sies, men hjelpe meg så passiv/agressiv troende er i dette forumet. Her startes det over-glorifiserte tråder med alt mulig slags fjas og med en gang det kommer spørsmål eller innsigelser som krever at de troende responderer, så er de plutselig "borte" fra sin egen tråd eller fra diskusjoner de selv starter i noen andres tråd. Hvis de derimot i det hele tatt responderer, så er det stort sett om noe annet eller Ad Hominem så det står etter. Bare en observasjon, men rent personlig så mister jeg mer og mer totalt respekten for både de troende og religionen de dyrker. Patetisk! P.s: Der fikk jeg utløp for min frustrasjon. Move on! Endret 23. august 2012 av LiamH 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Frankline: Jeg trodde Gud og Jesus var samme "person"? Johannes 10,30. ”Jeg og Faderen er ett”, ... Du har fullstendig missforstått ordet "ett" Johannes 17,21. "Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg." Alle de kristne er ikke samme person, Jesus Kristus og Gud er ikke samme person, de er alikevel alle ett, fordi de alle er i hverandre. Johannes 14,20. "Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere." 2 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) IHS: Noen innsigelser på din post: Jesu ord i Johannes 10,30. ”Jeg og Faderen er ett”. Tatt ut av sammengeng ser ikke dette ut som en påstand om å være Gud. Leser man derimot jødenes reaksjon på uttalelsen hans. ”For noen god gjerning steiner vi deg ikke, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske gjør deg til Gud” (Johannes 10,30). Jødene forstod Jesu uttalelse slik at det var en påstand om å være Gud. I de følgende versene retter Jesus aldri på jødene ved å si ”Jeg påstår ikke at jeg er Gud”. Det peker i retning av at Jesus faktisk sa at Han var Gud ved å erklære ”Jeg og Faderen er ett”. (Johannes 10,30), Johannes 8,58 er et annet eksempel. ”Jesus svarte: Før Abraham var, er Jeg”. Som en reaksjon på dette, tar jødene opp steiner i et forsøk på å steine Jesus. (Johannes 8,59) Hvorfor ville jødene steine Jesus hvis han ikke hadde sagt noe de oppfattet som blasfemisk, bokstavelig talt, en påstand om å være Gud? I Åpenbaringen befaler en engel apostelen Johannes til kun å tilbe Gud (Åpenbaringen 19,10). Flere ganger i Bibelen blir Jesus tilbedt (Matteus 2,11, 14,33, 28,9, Lukas 24,52, Johannes 9,38). Han irettesetter aldri folk for at de tilber ham. Hvis Jesus ikke var Gud, ville han ikke sagt til dem at de ikke skulle tilbe ham, akkurat slik som engelen i Åpenbaringen gjorde? Disippelen Tomas sa om Jesus: ”Min Herre og min Gud” (Johannes 20,28). Jesus irettesetter ham ikke. Titus 2,13 oppmuntrer oss til å vente på vår Guds og vår Frelsers komme- Jesus Kristus. I Hebreerne 1,8 proklamerer Faderen om Jesus: ”Men om Sønnen sier Han: Din trone, Gud, står til evig tid, rettferds stav er din kongsstav”. I Åpenbaringen befaler en engel apostelen Johannes til kun å tilbe Gud (Åpenbaringen 19,10). Flere ganger i Bibelen blir Jesus tilbedt (Matteus 2,11, 14,33, 28,9, Lukas 24,52, Johannes 9,38) han irettesetter aldri folk for at de tilber ham. Hvis Jesus ikke var Gud, ville han ikke sagt til dem at de ikke skulle tilbe ham, akkurat slik som engelen i Åpenbaringen gjorde? På samme tid kan man snu det til: Gud kan ikke fristes. Jesus ble fristet. Derfor er ikke Jesus Gud. Så har man denne vrien: Jesus er én person med "to naturer": Gud Han tilbedes (Mat 2:2,11; 14:33; 28:9) Han bes til (Apg 7:59; 1Kor 1:1-2) Han ble kalt Gud (Joh 20:28; Heb 1:8) Han ble kalt Guds sønn (Mar 1:1) Han er uten synd (1Pet 2:22; Heb 4:15) Han visste alle ting (Joh 21:17) Han gir evig liv (Joh 10:28) I ham bor hele Guddommens fylde legemlig. (Kol 2:9) Menneske Han tilber Faderen (Joh 17) Han ber til Faderen (Joh 17:1) Han ble kalt menneske (Mar 15:39; Joh 19:5) Han ble kalt Menneskesønnen (Joh 9:35-37) Han ble fristet (Mat 4:1) Han økte i visdom (Luk 2:52) Han døde (Rom 5:8) Han har et legeme av kjøltt og blod (Luk 24:39) Dette er med andre ord bare selvmotsigelser og logiske brister om hverandre. Dere troende får fortsette krangelen om hvilken "gren" innen Kristendommen som har rett. For min del er dette nok til å se bort fra hele greia. Sett at du likevel er den som har rett. Da er du hjertelig velkommen til å svare på mine andre spørsmål som den forrige troende hoppet elegant over. Jeg gjentar: 1. Kristendom er en monoteistisk religion. Gud er treenig; Faren, Sønnen og Den Hellige Ånd, disse tre "personene/vesene" i treenigheten er altså én Gud, men tre personer/vesen på samme tid. Hvordan? 2. Hvor er Guds offer som gjentas i gudstjenester om og om igjen der det sies at han "ofret sin eneste sønn"? Hva er egentlig Guds offer? Med andre ord, jeg ser ikke Guds offer når han tar Jesus tilbake til seg. Det er faktisk det stikk motsatte av et offer fra Guds side. Hadde Gud sendt Jesus til Helvete eller latt han bli på Jorden, da hadde vi derimot snakket om et offer. En saklig og redelig respons til en forandring ville vært forfriskende. Ordet er ditt. Endret 24. august 2012 av LiamH 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) IHS: Noen innsigelser på din post: Jesu ord i Johannes 10,30. ”Jeg og Faderen er ett”. Tatt ut av sammengeng ser ikke dette ut som en påstand om å være Gud. Leser man derimot jødenes reaksjon på uttalelsen hans. ”For noen god gjerning steiner vi deg ikke, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske gjør deg til Gud” (Johannes 10,30). Jødene forstod Jesu uttalelse slik at det var en påstand om å være Gud. I de følgende versene retter Jesus aldri på jødene ved å si ”Jeg påstår ikke at jeg er Gud”. Det peker i retning av at Jesus faktisk sa at Han var Gud ved å erklære ”Jeg og Faderen er ett”. (Johannes 10,30), Johannes 8,58 er et annet eksempel. ”Jesus svarte: Før Abraham var, er Jeg”. Som en reaksjon på dette, tar jødene opp steiner i et forsøk på å steine Jesus. (Johannes 8,59) Hvorfor ville jødene steine Jesus hvis han ikke hadde sagt noe de oppfattet som blasfemisk, bokstavelig talt, en påstand om å være Gud? ..... Hva kommer det av at du kutter ut neste settning i denne samtalen mellom jødene og Jesus Kristus ? Johannes 10,33 > Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’? Med andre ord, Jesus Kristus og de kristne er guder, de er ett osv. Ingen ting av dette betyr at de er en og samme person, hvorfor missforstår du dette ? Hele innlegget ditt har preg av at du ønsker det skal være en og samme person, for at dine selvmotsigelses teorier skal stemme. Endret 24. august 2012 av IHS 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) 2. Hvor er Guds offer som gjentas i gudstjenester om og om igjen der det sies at han "ofret sin eneste sønn"? Hva er egentlig Guds offer? .... LiamH, Jesus Kristus offret sin kropp og sitt blod. Siden Han ville at disiplene skulle være med i, ha del i offeret, gav Han dem sin kropp og sitt blod, før det hele begynnte. Paulus > Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det ikke del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Kristi kropp? (1 Kor 10:16) På samme måte deltar dagens kristne i Jesu Kristi opprinnelige offer, de blir ett med Ham i denne offer handlingen for å ta bort verdens skyld. Spørsmålet ditt var "Hva er egentlig Guds offer ?" som du ser, er det noe svært omfattende som omfatter svært mange mennesker, uavhengig av tid og rom. Endret 24. august 2012 av IHS 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Jesus: "Min Gud min Gud, hvorfor har du forlatt meg?" Snakket han da med seg selv? 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Jesus: "Min Gud min Gud, hvorfor har du forlatt meg?" Snakket han da med seg selv? Når moren snakker til barnet i magen, snakker da moren med seg selv, turbonello ? http://www.babyverde...barnet-i-magen/ Jesus Kristus > Far er i meg og gjør sine gjerninger. (Joh 14:10) Endret 24. august 2012 av IHS 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå