AnonymDiskusjon Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Hei. Jeg er lei av alle sneversynte(?) mennesker som alltid kommer med disse frasene. En gang utro, alltid utro.(og for alltid drittsekk/drittmenneske/aldri til å stole på mer.) Tenker dere ikke lenger enn til deres egen nesetipp? Ting er ikke så svarthvitt som dere enn måtte tro. Nei, sier ikke at det er greit å være utro, men selv om man har gjort noe feil tidligere i livet definerer det faen meg ikke hvem man er eller hvordan man er senere i livet. En gang utro, alltid utro, det stemmer ikke i det hele tatt. Jeg hater når folk sier det. Synes det er vanskelig og diskutere mot folk som mener dette også, da jeg er redd for hva jeg har gjort før, skal komme fram. Ja så feig er jeg. Venner snakker om det med avsky. Og nå har jeg truffet en veldig spesiell person som jeg har blitt veldig glad i, som også har den, en gang utro, alltid utro holdningen. Vil gjerne forklare at h*n tar feil, men det kan jeg ikke. Er livredd for å skremme h*n bort. Kan dere ikke prøve og være litt mindre forhåndsdømmende, please. Anonym poster: 68bb58abb27d07dfc98eda9ac16f8c14 Anonym poster: 68bb58abb27d07dfc98eda9ac16f8c14 3 Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Hva er det du vil fram til med denne tråden? Dette er jo et helt subjektivt tema. Selv mener jeg at folk kan forandre seg, men jeg ville nok ha tenkt meg om en gang ekstra før jeg innledet et seriøst forhold med en person som har vært utro. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Jeg tror at utroskap avslører flere karaktertrekk. Selvsagt vil noen som er utro klare å holde ut i et forhold uten å være utro. Poenget er at de som er utro er ofte de som gir seg. De som tar mye lettere på det å være i et forhold. Det er to typer. De som er villig til å gi alt for en de er glad i. Så har vi de som går. For de som går betyr forhold mindre, det handler ikke om en spesifikk partner. Det handler om at det er praktisk rundt å være i et forhold. Jeg syns de som gir lett opp på forhold som har vart en stund og som burde vare er forkastelige. For all del, ha en flørt her og der. Men når man er i et forhold over lengre tid så har man et ansvar. Et ansvar for å stille opp. Trodde jeg. Det er ingen struktur dritt bare skjer. Sånn er realiteten. 2 Lenke til kommentar
hun Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Hadde en kjæreste en gang som fortalte meg at han hadde vært utro i sitt forrige forhold. Han skammet seg over det og var nervøs for å fortelle meg, åpenbart veldig bekymret for hvordan jeg skulle ta det. Dette var helt i starten av forholdet. Klart, man blir jo betenkt når man får noe slikt servert sånn helt utav det blå, men jeg hadde ingen problemer med å fortsette med han. Snarere tvert imot vil jeg si, var bare glad for at han var ærlig med meg. Man lærer vel av sine feil, gjør man ikke? Er vel det livet handler om 3 Lenke til kommentar
Klatre88 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Har du vært utro kanskje? og fått den slengt etter deg? tror at "en gang utro, alltid utro", kan også formuleres som "har du gjort det en gang, så er nok sannsynligheten for at du kan la deg selv gjøre det igjen, stor" ! 4 Lenke til kommentar
Ruskeladd Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Enig med topic. Men er det bare meg, eller føles det på et eller annet vis "verre" når jenter er utro? Jeg kan lett se for meg at ei jente godtar en gutt som har vært utro. Men den andre veien? Njaa, nei... Jeg ser det bare ikke! Hvis gutten er "desp" eller føler at jenta er "out of his league"(som bare er en myte forsåvidt), greit nok. Hvis forholdet allerede har vart en stund, ok da er det lite å gjøre med det. Men hvis jenta forteller om det HELT i starten, til en gutt som har litt draget på damer, ja da tror jeg nok at forholdet i mange tilfeller er ødelagt fra starten av. Er det fordi jenter er flinkere til å tilgi eller fordi samfunnet fortsatt ser på mange sexpartnere og utroskap som utelukkende maskuline feil? Kanskje litt av begge deler? En interessant diskusjon er det uansett. Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Man må naturligvis også huske på hva slags form for utroskap det er snakk om. Hvis jeg hadde vært 40 år, vært sammen med dama i 20 og hun fortalte at hun var utro mot sin eks da hun var 16, og det bare var et kyss, da tror jeg neppe jeg hadde flydd i taket. Men dersom det første jeg får vite om en ny kjæreste i min nåværende alder, og at det var sex, ja da hadde nok pipa fått en annen lyd for min del. Og til Ruskeladd: Jeg tror kanskje det ligger noe i det du sier, men ikke nødvendigvis i så stor grad som det du mener. For min del er det like galt å være utro enten man er gutt eller jente, men det kan godt stemme at jenter har lettere for å tilgi enn gutter. Jeg har i alle fall hørt av begge kjærestene jeg har hatt at de ville klart å tilgi meg (tror/trodde de). Jeg er mer usikker på om jeg hadde klart det, men jeg har nok kanskje et litt annet syn på utroskap enn folk flest på min alder, selv om jeg håper jeg tar feil. Og ser egentlig samfunnet på mange sexpartnere og utroskap som maskuline feil? Slik jeg oppfatter det fordrer nærmest samfunnet vårt et heftig sexliv som involverer langt flere enn to personer, både for jenter og for gutter. 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Mennesker er polygame av natur så "engang utro, alltid utro" er et meningsløst utsagn. Idealiseringen av troskap er en kulturell ide som blir påtvunget en natur som ikke er tilpasset den; derfor er utroskap så utbredt og derfor ender et flertall av alle forhold og ekteskap med brudd med mindre det er press/tvang inne i bildet. Lenke til kommentar
Nittutt Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Grunnen til at folk sier "en gang utro, alltid utro" er fordi det er fakta. La meg forklare. Hjernen til mennesker er både mer og mindre komplisert enn man skulle tro. Når det kommer til denne saken så er den mindre komplisert. Hvis man har utført en handling og ser tilbake på den uten fullstendig anger så er det en realistisk sjanse for at tankemønsteret som førte til handlingen oppstår igjen. Den måten du skriver på her får det til å virke som du ikke helt angrer på den gangen du selv var utro, noe som vil føre til at det finnes en relativ sannsynlighet i forhold til omstendighetene ved neste situasjon at du vil gjennomføre samme handling igjen. Har selv opplevd at 100% av de jeg har vært med eller er kjent med som har vært utro før har vært utro igjen. Det er kun fordi de ikke har det tankemønsteret i hodet at en slik handling er UAKSEPTABEL. Man kan syntes det er kjipt og at det ikke alltid er OK, men hvis et menneske tillater tankemønsterets eksistens er det en stor sannsynlighet for at man vil utføre tankemønsterets handling, som i dette tilfellet er utroskap. 3 Lenke til kommentar
Makrell_i_tomat Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Mennesker er polygame av natur så "engang utro, alltid utro" er et meningsløst utsagn. Idealiseringen av troskap er en kulturell ide som blir påtvunget en natur som ikke er tilpasset den; derfor er utroskap så utbredt og derfor ender et flertall av alle forhold og ekteskap med brudd med mindre det er press/tvang inne i bildet. Joda, sant nok. MEN, mennesket er og mye mer enn "natur" eller innstinkter om du vil. Det er hva som skiller oss fra andre dyr. Vi har moral, vi har valg og vi kan forstå konsekvenser av våre handlinger. Jeg velger å ikke være utro, jeg velger å respektere min parner og ikke minst meg selv ved ikke å være utro. Jeg setter stolthet i å kontrollere min adferd. Det er ingen som tvinger meg, Om jeg har behov for å ha samleie med ei annen jente, et behov som jeg ikke lenger klarer å beherske, da gjør jeg det slutt. Å bedra, føre noen bak lyset, er ikke ok, selv om drivkraften bak det er innstinktivt. Men for all del, de som velger å være en slave av innstinker, kan for alt jeg bryr meg, klatre opp i nærmeste tre å slå seg på brystet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå