Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer? Hjelp!

Elvis Plesly

Anbefalte innlegg

Du burde ikke få legen til å skrive ut søvn medisiner. Du kan få store problemer med å sove senere og ujevne døgnrytmer som kan ødelegge arbeidsdagen din.

Mennesker er skapt for bevegelse og da må du bevege deg. Du må begynne å trene mer slik at du blir sliten. Når du blir sliten så trenger kroppen hvile og du kommer til å sove automatisk.

Søvnpiller ødelegger også hormonene dine og forbrennings metabolismen din. Så for all del unngå sovetabletter med mindre du har lyst til å bli stygg og feit.

Hilsen

Apotektekniker

Exalpha

Går for dette, takk

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt "kroniske søvnproblemer (som psykiateren kaller det) i 10 år. For meg har eneste løsning vært medisiner. Jeg har ikke hatt nytte av innsovningsmedisiner og beroligende medisiner selv i høye doser, men medisiner som har nedsløving som bivirkning. Eksempler som ofte blir forsøkt først, men som ikke hadde virkning på meg, er allergimedisinene Vallergan og Phenergan, dernest antidepressivaene Tolvon og Remeron. De jeg har hatt best effekt av er Truxal og Esucos som er antipsykotisk medisin. Jeg måtte dessverre opp i svært høye doser av disse medisinene. Når jeg måtte slutte på Truxal og Seroquel pga. hjerterytmeforstyrrelse, var jeg tilbake til null med to timers søvn hver natt uansett hvor sliten eller aktiv jeg hadde vært om dagen.

Selvsagt er det best å klare seg uten medisiner, men noen ganger er ikke det mulig. Jeg sliter med mye angst og uro, mange tanker, mange oppvåkninger, mareritt osv. (har PTSD). I dag går jeg på lav dose Risperdal for tankekjør og hallusinasjoner, og jeg kan om jeg vil sove døgnet rundt. Den medisinen gjør meg i hvert fall trett og jeg trenger ikke annet.

Håper søvnen din har blitt bedre!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har en teknikk jeg har brukt en stund nå: Først og fremst ikke hør på musikk og ligg i det mørke. Når du ligger i sengen ligger du og tenker på noe, du må gjøre slik:

Tenk på alle kroppsdelene dine;

Tenk først på armen og tenk:

Armen slik at du føler det; så tenker du på resten av kroppen, start gjerne fra føttene og opp over!

Denne teknikken gjør at du ikke tenker på noe, fordi det er oftest det at man tenker på noe så intenst at du ikke får sove.

Lenke til kommentar

Jeg har en teknikk jeg har brukt en stund nå: Først og fremst ikke hør på musikk og ligg i det mørke. Når du ligger i sengen ligger du og tenker på noe, du må gjøre slik:

Tenk på alle kroppsdelene dine;

Tenk først på armen og tenk:

Armen slik at du føler det; så tenker du på resten av kroppen, start gjerne fra føttene og opp over!

Denne teknikken gjør at du ikke tenker på noe, fordi det er oftest det at man tenker på noe så intenst at du ikke får sove.

Det der er en del som inngår i enkelte autogen treninsprogrammer, altså teknikker for avslapning. Ofte gjøres dette mens man ligger i mørket og hører på en CD med instruksjoner om hvilke deler av kroppen man skal fokusere på. Ikke noe for meg... Jeg ble bare stresset og oppkavet av det...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det der er en del som inngår i enkelte autogen treninsprogrammer, altså teknikker for avslapning. Ofte gjøres dette mens man ligger i mørket og hører på en CD med instruksjoner om hvilke deler av kroppen man skal fokusere på. Ikke noe for meg... Jeg ble bare stresset og oppkavet av det...

Sier ikke at det virker på alle, og hvis du har kroniske problemer med søvn så er det lite å gjøre med det, jeg har familiemedlemmer som har kroniske problemer, og de virker ikke medisin på.

Lenke til kommentar

Du burde ikke få legen til å skrive ut søvn medisiner. Du kan få store problemer med å sove senere og ujevne døgnrytmer som kan ødelegge arbeidsdagen din.

Mennesker er skapt for bevegelse og da må du bevege deg. Du må begynne å trene mer slik at du blir sliten. Når du blir sliten så trenger kroppen hvile og du kommer til å sove automatisk.

Søvnpiller ødelegger også hormonene dine og forbrennings metabolismen din. Så for all del unngå sovetabletter med mindre du har lyst til å bli stygg og feit.

Hilsen

Apotektekniker

Exalpha

Jeg vil gjerne se kildene bak påstandene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virket som om exalpha dro alle sovemedisiner over en kam. Noen medisiner har en søvndyssende effekt som ikke går under kategorien sovemedisin, men kan brukes som sovemedisin. Hvorvidt TS utfyller kriterier som tilsier nødvendig medikamentell behandling er det lege som skal avgjøre, ikke TS eller exalpha.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tror jeg vet hva du snakker om Mer0vingian, jeg har hatt problemer med å sove, og da har jeg ofte fått lov av min mor å bruke en tablett som er for allergi, men som også kan brukes som sove medisin.

Lenke til kommentar

Dra på helsekosten og kjøp Valerian, gjerne i væskeform.. Da har man noen dråper i en tekopp. Dette er naturens berøoigende og har hjulpet meg. Ellers hjelper det faktisk med en avspenningsteknikk.. At du begynner med å si at tærne på høyre fot slapper av, og på venstre fot, at leggen og låret slapper av og blir tyngre og tyngre.. Rompemusklene osv osv helt til øyebryn, panne, nakke hode alt blir beroliget. Du kan si det inni deg selv :-) det pleier å hjelpe godt det og. Men det må jo gjennomføres for st det skal funke. :-) god natt

Endret av Spirulina
Lenke til kommentar

Hilsen

Apotektekniker

Exalpha

Går for dette, takk

trening kan hjelpe, men ikke utpå kvelden for da kan man bli mer gira pga endorfinene som følger med av trening. Jeg trener men det har ikke hjulpet på søvnrytmen min. Heller det motsatte. Så vist jeg skjønner har du jobbet masse og 'slitt deg ut sånn sett' så jeg vil anbefale deg å roe ned.. Slappe mer av.. Ikke se tv rett før du sover.. Puste og gjør en avspenningsteknikk. Lykke til
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...