Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer? Hjelp!

Elvis Plesly

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en frisk og ung kar som trener, spiser vanlig mat og ikke noe uvanlig.

Det eneste uvanlige er at jeg aldri får sove!

Har hatt fulltidsjobb i sommeren også, så må få sove regelsmessig.

Har nå ligget i senga i to tre timer uten noe annet enn å ha blitt MINDRE trøtt. Altså blitt "våken", istedenfor å faktisk få sove.

Kan noen hjelpe meg?

Har prøvd en kjedelig bok, tv film/serie, lunken melk og jogget meg sliten uten at noe har funket.

Er det noe jeg kan gjøre?

Er også sånn at nÅr man ligger så tenker hjernen mye, det jeg prøver er å fokusere å ikke tenke, å svarte ut alt. Hjelper, men ikke nok til å sove...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventuelt Zopiklone. Men ikke gå på dette fast. Da blir du avhengig. Sliter selv med å sovne for tida. Og med jevne mellomrom. Jeg tar Zopiklone i de periodene jeg sliter. Da i 3-4 dager på rad så er jeg inne i riktig mønster igjen.

Når jeg sliter med søvnen så blir det sjeldent søvn før 5-6 tiden. Og når man da må opp i 8-9 tiden sier det seg selv at det ikke går i lengden.

Skrev forresten et essay/novelle om dette for litt siden:

Lenke til kommentar

Eventuelt Zopiklone. Men ikke gå på dette fast. Da blir du avhengig. Sliter selv med å sovne for tida. Og med jevne mellomrom. Jeg tar Zopiklone i de periodene jeg sliter. Da i 3-4 dager på rad så er jeg inne i riktig mønster igjen.

Når jeg sliter med søvnen så blir det sjeldent søvn før 5-6 tiden. Og når man da må opp i 8-9 tiden sier det seg selv at det ikke går i lengden.

Skrev forresten et essay/novelle om dette for litt siden: http://dicentraspect...t.com/#/d21q502

Zopiklone/Zolpidem bør være siste løsning ved insomni. Er noe dritt å bli avhengig av beroligende medikamenter.

Lenke til kommentar

• Ikke spis rett før du legger deg
  • Ikke tren rett før du legger deg
  • Prøv å ikke tilbring alt for mye tid på rommet/i sengen før du skal legge deg
  • Ikke legg deg for tidlig - ikke vits å ligge i sengen lys våken

Jeg gjør ingen av de tingene, bortsett fra å være i selve sengen, men pc og tv er der så man må jo få lov til å være på rommet sitt.

Lenke til kommentar

Ikke noe mobil bruk i sengen, ikke noen tv titting i sengen på rommet, ikke snakke med kjereste om du har det, og videre, da vil hjernen forbinde sengen med andre ting enn søvn...

Et tips jeg selv fikk fra legen da jeg slet ekstremt mye med søvn.

Har også testet mye forskjellig medisiner, men ingenting har hatt noen virkning, så her kan jeg ikke anbefale noen ting :p

Lenke til kommentar

Ikke noe mobil bruk i sengen, ikke noen tv titting i sengen på rommet, ikke snakke med kjereste om du har det, og videre, da vil hjernen forbinde sengen med andre ting enn søvn...

Men keg har da for all del lov å være på rommet? Har en meget komfortabel kontorsol som jeg bruker til chat, tv osv.

Lenke til kommentar

Men keg har da for all del lov å være på rommet? Har en meget komfortabel kontorsol som jeg bruker til chat, tv osv.

Prøv det i en periode, virket som det funket til meg. Kan være tilfeldigheter men hadde en effekt. :p

Lenke til kommentar

Så den "eneste" løsningen" blir å dope seg på beroligende midler?

Ingen naturlig utvei?

Som sagt vil jeg kunne klare det selv å ikke bli avhengig på ting...

Du har allerede fått beskrevet en naturlig utvei/løsning - fra han som først nevnte Melatonin. Mer naturlig enn det kan du neppe få det - bortsett fra å ikke ta noenting.

Lenke til kommentar

Du burde ikke få legen til å skrive ut søvn medisiner. Du kan få store problemer med å sove senere og ujevne døgnrytmer som kan ødelegge arbeidsdagen din.

Mennesker er skapt for bevegelse og da må du bevege deg. Du må begynne å trene mer slik at du blir sliten. Når du blir sliten så trenger kroppen hvile og du kommer til å sove automatisk.

Søvnpiller ødelegger også hormonene dine og forbrennings metabolismen din. Så for all del unngå sovetabletter med mindre du har lyst til å bli stygg og feit.

Hilsen

Apotektekniker

Exalpha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...