isprins Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Vanligvis så er mange høflige nok til å respektere min hobby og mine verdier ved at de bare nevner at de generelt ikke er så begeistret for våpen. Og jeg forstår dette. Det er først når mange av dem begynner å sidestille meg med kaldblodige mordere, kriminelle bander, massakre ovs så blir jeg noe paff med antydninger til kvalme. At våpen er laget for å drepe er ett faktum. MEN,-- Jeg presiserer:Vi bruker de til fredelig bruk. Pil og bue er også per definisjon laget for å nettopp drepe, selv om mange av oss bruker pil og bue til å lage hull i blinker på fredelig vis. Man har alt fra en og annen som skyter litt på blink for å koble av, til de som trener flere ganger i uka og deltar i verdensmesterskap-nivå som har samme forhold til våpenet sitt som en rallysjåfør har til bilen sin. Det virker på meg som at folk ikke vet at grunnen til at norske våpeneiere i hovedsak er blant de snilleste gutta/jentene i klassen, er så enkelt som at man må bevise at man har vært snill gutt/jente for å få ha lov til å ha skytevåpen. I tillegg er det slik at gjør man noe dumt, så ryker innholdet i våpenskapet fort som .. For å sette litt perspektiv på det, uten å begynne å sitere våpenloven og dens lange forskrifter: Skulle man i Norge satt samme krav og straffereaksjoner for bilister som for våpeneiere, kan man nok trygt regne med at ulykkesstatistikken vil rase. Samtidig ville man trygt kunne regne med at minst en tredjedel av de med sertifikat, måtte ha levert fra seg sertifikatet og bil på stedet ved innføring av slike begrensninger. Og halvparten av de som er igjen, må påregnes å bli bil fotgjengere i løpet av første året. Tenk dere at glemmer du blinklyset en gang, så får du bot og risikerer inndragelse av bilen. Gjør du det to ganger, er det bare å levere inn bilen, lappen, og betale boten. Brudd på vikeplikten? Hoi der røk du på 3 måneders betinget fengsel. Stjal noen bilen din? Sorry mate, du er uskikket til å ha bil. Fotgjenger og bøtelagt og uten bile fordi du glemte bilen ulåst. Noen faktatall: Det arrangeres 320 skytekonkurranser for rifle årlig i Norge. Ett av de har ca 5000+ deltagere. Det arrangeres ca. 1600 skytekonkurranser for håndvåpen årlig. Det er registrert 31,3 våpen per 100 innbyggere i Norge. Det vil si at det finnes 1,400 000 lovlige registrerte våpen i landet ( tall i fra juni i år ). Drapsstatistikken til Kripos: 2010 var det 31 drap i Norge; 3 ble utført med skytevåpen, ingen info om lovlig/ulvolig våpen. 13 av drapene ble utført med kniv. 2011 (Utøya ikke medregnet): 34 drap, 4 med skytevåpen, 17 med kniv. Det mangler statetikk på bruk av skytevåpen som er lovlig ervervet og blir brukt til drap, og bruk av ulovlige våpen. Er Ola skytter en risikofaktor , blir vi skyttere oppfattet som en trussel i de "velmøbelerte" kretser? Er blinksyting eller jakt en spesiell hobby ? 5 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Jeg elsker våpen, synes det er ekstremt synd at vi skal være så kastrert som vi er i Norge. Selv en kniv er nesten ikke lov ha på seg.. Dere er ikke noe trusel i mine øyne, friheten til å eie våpen for lovlydige borgere burde være en selvfølge.. Også type M4 semi,50cal,samt div annet.. Jeg støtter dere som driver med skyting, både moro og spennende samt interessant hobby som også kan reddet livet til deg & familien hvis ting skjer bare tenk Solstorm,zombier , etc. etc. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 De skal gjøre det vanskligere og dyrere for oss som vil bruke våpen til konkurangse, Jeg er medlem av en pistolklubb og jeg er jeger og aktiv på skytebanen og eier egen hagle. Våre kjære politikere trur at de som utfører kriminelle ting med våpen er de som bruker dem ofte , En kriminell person vil utrolig sjeldent gå igjenom et jegerprøve kurs , Pistolskytter kurs osv for og skaffe seg et våpen for og ta liv av noen andre. De drar ofte inn til byen og kjøper seg flere våpen med ammo for godt under 10.000 kroner. De kan godt gjøre det vanskligere og få tak i sitt første våpen, Altså jegerprøven er veldig lett, Det er også bare et spørsmål om tid før du får pistol siden det ikke krever ferdighet, Det krever bare at du er medlem i en klubb i 6 månder og at du har fylt 21 år. Våpen er lagd for og drepe. Men det trenger ikke være lagd for og drepe mennesker . Jakt er en utrolig viktig tradisjon vi må ta vare på ! Men det gjør ikke meg vondt om de øker vansklighetsgraden og lengden på kurset du må ha før du kan få tak i våpen så lenge prisen ikke stiger drastisk ! For da får vi mindre useriøse jegere som bare vil gå med våpen fordi det er våpen, De ser ikke at dette er en hobby og en sport men de ser på det som en tikkende bombe. Når jeg er på skytebanen skyter jeg i 20 minutter og er der 1 time eller mer for det sosiale mens vi snakker om felles interesser som for eks jakt og skyting. Skyting for meg gjør at jeg glemmer alt annet og jeg får brukt sansene litt ! Er det altså ingen våpen entusiaster eller jegere i stortinget ? De må jo skjønne det at en vanlig norsk jeger/konkurangseskytter ikke er en hvilken som helst idiot ! Jeg vil gjerne se statistikk som tilsier at kjøkkenkniven er mindre farlig en et våpen i norge Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Jeg elsker våpen, synes det er ekstremt synd at vi skal være så kastrert som vi er i Norge. Selv en kniv er nesten ikke lov ha på seg.. Dere er ikke noe trusel i mine øyne, friheten til å eie våpen for lovlydige borgere burde være en selvfølge.. Også type M4 semi,50cal,samt div annet.. Jeg støtter dere som driver med skyting, både moro og spennende samt interessant hobby som også kan reddet livet til deg & familien hvis ting skjer bare tenk Solstorm,zombier , etc. etc. Hvis det kommer zombier og jeg møter en politiker skal jeg spørre om han har jegerprøven før han får låne hagla mi hvertfall Endret 18. august 2012 av Eriksendrul 2 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Å forby forskjellige våpen gir lite effekt. De som ønsker å bruke det til illegale formål får tak i det uansett. Jeg har ikke og har aldri hatt noen som helst form for våpenlisens, men jeg var 17 da jeg fikk min første pistol. For ordens skyld: Det er bare å komme og sjekke, jeg har ingenting nå eller de siste ørten år. 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Nesten ingen kriminelle skaffer våpen lovlig, vil tro kanskje 2%, resten er ifra dødsbo,ran av bolig, smugling,tyveri av våpen.. Ja man vil alltid oppleve en far som skyter hele sin familie osv, hadde han ikke hatt hagle der hadde han brukt øks, de som skal gjøre ondt finner alltid en metode utføre det på.. Endret 18. august 2012 av DaniNichi Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Helt enig med dani og L4r5 En kriminell person som vil drepe noen kommer sjeldent til og ervære våpen lovlig uansett, Staten kan gjerne gjøre det vanskligere og få sitt første våpen for og bevise at de personene som vil ha det er seriøse , Dette luker også ut de som er useriøse og jeg synes ikke våpen skal en ting man har hjemme uten at det blir brukt , Har du hagle eller rifle burde du jakte eller drive konkurangse. Det burde være strenge klare regler om oppbevaring av våpen , Alt for mange har våpen stående i et hjørne på soverommet . Reglene for oppevaring av våpen burde være utrolig strenge men dette er kun fordi de ikke skal kunne stjeles , Evt at du ikke kan oppevare vitale våpendeler sammen med våpen , Eks : Du har våpen i våpenskap også har du en mindre safe for vitale våpendeler. Om de får opp våpenskapet er fortsatt ikke våpenet brukbart. Som sagt så synes jeg regler for det og ha våpen burde være/kan bli strengere når du først har våpen ; og det og skaffe seg våpen for første gang burde gjøres ikke nødvendigvis vanskligere eller dyrere men du må på en slags måte bevise at du ikke er useriøs Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Er det så vanskelig å skaffe seg våpen i Norge da? Er det ikke bare å melde seg inn i en skytter/pistol klubb eller noe i den retningen der? Det er vel mer det "å ta med seg skytevåpen på byen" etc. som er ulovlig? Mente da at vi hadde ganske liberale lover her til lands jeg... Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 turbonello: Sammenlign med Finland først du. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Det er litt ironisk at jeg som 17-åring hadde lettere tilgang til glock-17 enn det jeg har nå, 14 år seinere, når jeg prøver å gjøre det lovlig. Viser litt hvor fånyttes det er å forby håndvåpen. (Jeg var i et belastet miljø i ungdommen, har brutt med det for mange år siden) 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Er det så vanskelig å skaffe seg våpen i Norge da? Er det ikke bare å melde seg inn i en skytter/pistol klubb eller noe i den retningen der? Det er vel mer det "å ta med seg skytevåpen på byen" etc. som er ulovlig? Mente da at vi hadde ganske liberale lover her til lands jeg... Hagle/rifle---Jegerprøvekurs ( ca 2500 kr ) Bestått jegerprøvekurs----Storviltprøven ( rifle )--Bestå den----våpensøknad (860 kr første gang) -----Godkjent våpensøknad ( Tar ofte mindre en 2 uker, Noen steder få dager )---- Gratulerer du har våpen Pistol---Pistolkurs----6 Månders medlemskap----fylt 21 år---- søknad-----svar------ Gratulerer du har pistol Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Jeg kunne ikke vært mer enig. Bra skrevet av TS. Kan også nevne at Det Frivillige Skyttervesen i sin tid ble opprettet for at medlemmene skulle utgjøre en del av forsvaret av Norge: Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar. Tar jeg ikke feil er det også visse subsidieordninger fra Forsvaret til DFS. Jeg linket til denne artikkelen i en annen tråd, men innholdet var visst for vanskelig å forstå. Der kommer det hvertfall fram at "ekspertene" i Gjørv-kommisjonen vet lite om våpen, men likevel kommer med oppfordringer om diverse forbud. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Eneste bevepnede trusselen i Norge Politikernes armer: Politiet og Militære. Ingen bevepnede privatpersoner har fremsatt noen trusler mot meg. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Ingen bevepnede privatpersoner har fremsatt noen trusler mot meg. kan lett hende det, drukket par øl, etc etc, greit at vi skal burde ha det liberalt med våpen men er ikke gjemme under en stol at noen ganger vil det skje ting pga det er liberalt som ellers ikke ville skjedd. Men sånn er det selv med stekepanner, en eller annen idiot vil slå ihjel kona si med en.. Endret 20. august 2012 av DaniNichi Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Jeg har egentlig ikke inntrykk av at skyttere er hverken små eller store ulver, eller spesielt stygge, i samfunnets øyne. Det er bare at forbud er statens grunnrefleks når noe kan være farlig. Hobbyskytterne er "collateral damage". Geir 4 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Vi vil nok komme til å se drøssevis av latterlige innskjerpinger etter 22.Juli. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Testet et AR-15 for et par år siden (forøvrig første gang jeg skjøt med skarpt), og (den lovlige) innehaveren av dette var overbevist om at staten ønsket å forby slike våpen, de ventet bare på en stor massakre så de slapp å ofre godvilje. Ser ut til at han får rett nå. Det er verdt å nevne at (alle?) våpnene til ABB var anskaffet lovlig. Hvis han hadde vært nødt til å bryte loven for å få tak i dem, ville det i hvert fall vært en teoretisk mulighet for at han støtte på dens lange arm underveis. Det ville jo vært fint. Jeg tror ikke den vanlige våpenentusiast er noen trussel. Problemet deres er at de har liten legitimitet satt opp mot folks behov for ikke å bli skutt på. Det er ikke store offeret at en hobby gjøres vanskelig eller umulig hvis rikets sikkerhet øker som følge av det. "Men vi har det jo så fint" er ikke rare argumentet. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Den dagen det er påbudt og ha skumgummi på bordkanten hjemme er nok ikke langt unna. Våpen er farlig Biler er farlig Kniver er farlig Jobbing er farlig Klatring er farlig Folk som vil bruke våpen til faenskap får tak i det uansett det hjelper ikke og forby visse typer våpen. Folk som vil bruke våpen til faenskap trenger ikke engang og ha mye penger , Du får pistoler på gata for under 3.000 kr Hvis det nye våpenforslaget slår igjennom gjør det om klubbkontigenten i pistolklubben min fra 600 til 4.5-5000 kr.... ( Hvorfor vet jeg ikke men dette er noe vi fikk vite at var en mulighet og ble derfor fortalt at vi burde tenke 2 ganger på og gjennomføre kurset evt vente til den loven var lagt på is ) Jegerprøven har en grei pris men er alt for lett , Øk vansklighetsgraden og vi luker ut noen useriøse folk Jeg begynner og syntes at vi blir fortalt litt vell mye hva vi skal gjøre . Er ikke rart vi kommmer til og ha masakere her i landet også Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Vi vil nok komme til å se drøssevis av latterlige innskjerpinger etter 22.Juli. du har noe dessverre veldig rett, og innskjerping kommer nok mest slike latterlige ting som hva denne tråden handler om.. Den dagen det er påbudt og ha skumgummi på bordkanten hjemme er nok ikke langt unna. Våpen er farlig Biler er farlig Kniver er farlig Jobbing er farlig Klatring er farlig Folk som vil bruke våpen til faenskap får tak i det uansett det hjelper ikke og forby visse typer våpen. Folk som vil bruke våpen til faenskap trenger ikke engang og ha mye penger , Du får pistoler på gata for under 3.000 kr Hvis det nye våpenforslaget slår igjennom gjør det om klubbkontigenten i pistolklubben min fra 600 til 4.5-5000 kr.... ( Hvorfor vet jeg ikke men dette er noe vi fikk vite at var en mulighet og ble derfor fortalt at vi burde tenke 2 ganger på og gjennomføre kurset evt vente til den loven var lagt på is ) Jegerprøven har en grei pris men er alt for lett , Øk vansklighetsgraden og vi luker ut noen useriøse folk Jeg begynner og syntes at vi blir fortalt litt vell mye hva vi skal gjøre . Er ikke rart vi kommmer til og ha masakere her i landet også I Norge forbyr dem jo hunderaser, sier jo litt om hvor bakover land vi er, lover lages utifra media påvirking samt inkompetente samfunns forskere som aldri har tatt i det de forsker på.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Mange land, inkludert USA, har forbud mot enkelte hunderaser. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå