Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg vurderer å kjøpe denne cpu kjøleren Intel® High Performance Liquid Cooling, er den bra?

Det er en ting jeg lurer på angående vannavkjølere, er de fylt når vi får de eller må vi fylle selv, er det vanlig vann eller må vi kjøpe en annen type veske?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel sin kjøler er ikke mye for penga, ikke engang sammenlignet med andre vannkjølere. Hvis du skal ha noe kan Corsair H100 være noe, den koster ikke noe særlig mer (790kr på Dustin), men kjøler bedre. Tar man støy med i bildet vil en vanlig luftkjøler være bedre enn vannkjøleren.

Noctua NH-D14 koster 600kr men det kommer an på om du har LGA 2011 eller LGA 1155/1156/1366/AM3(+). Førstnevnte har en egen versjon som koster 100kr mer. Den kjøler nesten helt på nivå med Corsair H100, men lager mindre lyd. Hvis du skal ha en H100 må du nesten belage deg på å kjøpe et sett med Corsair SP 120mm vifter for å ikke miste hørselen. Har en H100 selv, og den bråker, masse.

Vannkjølerene kommer ferdig fylt med olje (ja, olje).

Lenke til kommentar

Okey nå ble jeg litt usikker på hva jeg skal ha. Jeg skal legge inn en bestilling på Intel® Core i7-3820 lga 2011 Processor og jeg har aldri overclocket før. Trenger jeg et så sjukt kjølesystem? Jeg trodde "vannavkjølere" kjølte bedre, jeg har så pass mange vifter at støyen tror jeg ikke kan bli større. Den corsair h100 passer den i alle typer kabinetter? jeg har nzxt tempest medium. Trenger sjappe svar takk!

Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv

De fleste tror at "vannkjølere" kjøler prosessoren bedre fordi "vannet" er kaldere enn luften, men det er ikke slik det fungerer. Når det kommer til kjøling så er det to ting som gjelder: kjøleareal og luftstrøm. Det som gjør "vannavkjølere" overlegen er kjølevæsken kan transportere varmen fra prosessoren til et sted med et større kjøleareal, altså en radiator som i de fleste tilfeller har et større kjøleareal luftkjøler. Hvis du derimot sammenligner kjølearealet på en stor luftkjøler(Noctua NH-D14) med en vannkjøler (Corsair H100) så er ikke forskjellen stor og det er det som har noe å si for hvor godt den klarer å kvitte seg med varmen, ikke om den har "vann" inni seg eller ikke.

Og med det sagt så vil jeg si at jeg anbefaler Noctua-kjøleren på grunn av lavere viftestøy. Bare husk hvis du velger denne så ikke kjøp RAM med en høy heatspreader(Corsair Vengeance/dominator for eksempel) fordi da får du ikke festet kjøleren.

Lenke til kommentar

kjører du push pull med gode stillegående noctua vifter på h100 er den fullstendig overlegen alt annet av ferdige løsninger,(vi snakker 400-500mhz mer for samme tempen så den gruser dem og blir da mye mere stillegående). noctua viftekjøleren er med stockvifter stillere og litt bedre men du kan presse h100 mye lenger før temperaturene stopper deg(eks: på noctua vifterkjøleren fikk jeg 80 grader på 4.6ghz med 2600k og med h100 fikk jeg 5ghz lett med 75 grader. men hvis du ikke skal overklokke så langt er nh-d14 bedre, den kjøler nemlig litt bedre ved lavere clockspeeds men holder ikke koken på ekstremklokking)

Lenke til kommentar

Jeg skal legge inn en bestilling på Intel® Core i7-3820 lga 2011 Processor og jeg har aldri overclocket før.

Er ikke så kjent med 2011 socket, men regener med at multiplierene er låst, bortsett fra på K og X prosessorene. Den billigste prosessoren som er "enkel" å overklokke på LGA2011 blir da 3930K.

Dersom maskinen skal brukes til spill, og "normale" programmer, ville jeg satset på LGA1155 istedet.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Jeg skal legge inn en bestilling på Intel® Core i7-3820 lga 2011 Processor og jeg har aldri overclocket før.

Er ikke så kjent med 2011 socket, men regener med at multiplierene er låst, bortsett fra på K og X prosessorene. Den billigste prosessoren som da "enkel" å overklokke på LGA2011 blir da 3930K.

Dersom maskinen skal brukes til spill, og "normale" programmer, ville jeg satset på LGA1155 istedet.

3820 støtter en 125MHz base clock strap og en 40x multiplier, ikke noe stress å overklokke til 5GHz om man har litt erfaring fra før av.

kjører du push pull med gode stillegående noctua vifter på h100 er den fullstendig overlegen alt annet av ferdige løsninger,(vi snakker 400-500mhz mer for samme tempen så den gruser dem og blir da mye mere stillegående). noctua viftekjøleren er med stockvifter stillere og litt bedre men du kan presse h100 mye lenger før temperaturene stopper deg(eks: på noctua vifterkjøleren fikk jeg 80 grader på 4.6ghz med 2600k og med h100 fikk jeg 5ghz lett med 75 grader. men hvis du ikke skal overklokke så langt er nh-d14 bedre, den kjøler nemlig litt bedre ved lavere clockspeeds men holder ikke koken på ekstremklokking)

Feilmontering av D14 eller en latterlig dårlig overklokk kalles slike resultater, jeg kjører full custom vannkjøling på min 2600k og forskjellen fra D14 til full custom loop (EK Supreme HF, DDC-1T, Coolgate 240mm-rad, minst 5°C bedre enn en H100) var noe slikt som 15°C på samme klokkefrekvens.

Den erfaringen jeg har hatt med H100 har vært massiv støy og at den fort når grensa for kjøleevnen takket være en meningsløst dårlig rad, selv med stock-viftene (som gruser alle Noctua-vifter ytelsesmessig forresten, push/pull eller ikke.)

Lenke til kommentar

Thunderbolt er kult å ha, men er ikke kommet mange duppeditter med thunderbolt støtte enda. Hvis du skal bruke pc'en kun til gaming og hverdagslige, så holder det med 8gb. Om du skal drive med bilde/videoredigering så vil jeg anbefalt 16gb.

Edit: Hk'et du har valgt er matx, sikker på at du ikke skal ha vanlig atx? Du har et lite kabinett?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...