Gnurk! Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Så jeg kjøpte en pc for LENGE siden, man har brukt LANG tid på å bygge grunnet latskap og jobb, sitter nå å gjør "finnishing touches" dvs at alle delene er sotte inn, men ikke sotte opp med ledninger ennå. De som mangler ledningsgangene er vel: grafikkort, harddisk, strømforsyning og cdleseren. (lagde derfor tråden som dette så jeg kan spør om alt as i go. Først og fremst: jeg holder nå på med grafikkkortet som er et ASUS 7970, har plugget det inn i pci'n og alt, men den strømledningen forstår jeg meg ikke så godt på. Ledningen som fulgte med den har en male-connector til strøm (med 8 pinner) som leder til en splittelse ut i 2 female-connectors med 3 pinner, denne kan det umulig være meningen jeg skal bruke da strømtilgangen til dette grafikkkortet er tilpasset 2 male-connectors ala 8 pinner. Så: første spørsmål må vel være, skal jeg bruke begge de 2 inngangene i grafikk-kortet? i så fall regner jeg med jeg skal bruke de ledningene som kom med strømforsyninga? Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 (endret) PS: ikke si "les manualen" noe slikt fulgte ikke med grafikkort eller strømforsyning (eller den som fulgte med strømforsyning beskriver kun "output" etc ikke kobling. Endret 18. august 2012 av [email protected] Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Så: første spørsmål må vel være, skal jeg bruke begge de 2 inngangene i grafikk-kortet? i så fall regner jeg med jeg skal bruke de ledningene som kom med strømforsyninga? Korrekt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Fram med hovedkort manualen og les denne, da tenker jeg kapittelet med front panelet med power av og på knapp, reset osv, dette varierer fra hovedkort til hovedkort så her må vi som er veteraner også fram med manualen til tider, spesielt om det er dårlig merket på hovedkortet. For resten har du mest flaks på YouTube filmer om du er helt grønn, så lenge du passer på å kun koble PCI-E strøm kabler som er 6 pin eller 6+2 pin (brukes i 8 hulls kontaktene på skjermkortet.) til KUN SKJERMKORT og holder disse unna hovedkortet, så passer de andre kablene kun på en plass, og ja, du vil ha plugger i overskudd, det er HELT normalt. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 Har koblet til det meste av kabinett-hovedkort ledninger, dette var lett siden det fantes en manual som du selv sier Sliter litt med audio-ledningen dog, da den virker å være for kort til å nå hen til HELT andre siden av kabinettet (vor audio-biten av hovedkortet ligger) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Audio kabelen trengs KUN om du skal bruke tilkoblingen på fronten av kabinettet, personlig bruker jeg den bak så denne har jeg festet med strips til kabinettet siden den ikke er i bruk. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Ah tusen takk! det hjalp EKSTREMT! (jeg håper ikke det bryr folk at jeg spør fortløpende) Jeg har 2 ledninger fra strømforsyningen i tillegg til den som er koblet til hovedkortet, de heter U1 og CP, hvor skal disse tilkobles? Disse gjør foresten en helt vanlig 4x2 male-connector (strøm) utenom det faktum at de har et sånn klikk på tuppen de gjør opp. siden det står cpu1 så blir jeg forvirra, vist ikke hadde jeg nok sotte dem inn i grafikkkortet. edit: omg kanskje det dummeste øyeblikket i livet mitt, angrer nå på at jeg ikke postet anonymt, selvfølgeli CPU1, men jeg forstår fortsatt ikke VOR den skal tilkobles, cpu'n trodde jeg fikk strøm direkte fra hovedkortet? jeg fant foresten en connector til CPU'n for ATX ledningene, men det er kun 2x2, jeg regner med det ikke betyr noe hvilken av disse 2 jeg bruker (selv om jeg valgte den med CP, men #2 blir bare hengende da siden jeg kun har inngang for 1? Endret 18. august 2012 av [email protected] Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Og en ting til: har en ledning fra kabinettet med 10x2 female-innputt (det er faktisk 2 ledniner som munner inn i en) jeg tror den skal på hovedkortet men ser absolutt ingen porter som passer. (det står ingenting på ledninga) Et tredje spørsmål: jeg har en sata strøm ledning inn i strømforsyninga, denne har flere sata uttak (som deler ut strøm altså) kan jeg koble disse i forskjellige enheter og fortsatt oppnå fin ytelse?) altså koble denne ene strømuttaket inn i både harddisk og disc-leser. Og jeg regner vel med det går fint om noen ikke er tilkoblet? eller risikerer vi at noen får "for mye strøm" i så fall? Endret 18. august 2012 av [email protected] Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Alt som kommer fra kabinettet utenom power knappen trengs ikke for å få start. Ledningene du beskriver mulig at de er til front header USB eller Firewire, MERK følgende, om du ikke hvet hva som er hva, så IKKE koble den til. En feilkobling til Firewire eller USB kan resultere i døde USB porter og enheter!!! Ingen skjermkort har 4 + 2 tilkobling, det er enten 6 + 2 eller bare 6. 6 + 2 kan brukes til 8 pin, men tar du bort de 2 ekstra pinnene som du vil merke at de kan bøyes til siden så har du en 6 pins kontakt, og JA du MÅ bruke 2x på skjermkortet enten du vil eller ei. CPUen har en egen 4x eller 8x pin kontakt på hovedkortet, og denne MÅ du koble inn, det er mange generasjoner siden 24 pins kontakten på hovedkortet forsynte CPUen med strøm. Det var faktisk før Intel Pentium 4 og Athlon 64 (Første generasjonen) kom på markedet at dette var tilfellet. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Er CP+U1 to stk 4 pins kontakter - dvs 8 til sammen (lik PCI-e kontaktene til skjermkortet - bare 4 + 4 i stedet for 6 + 2). Da skal den i en 4 eller 8 pins kontakt på hovedkortet. De fleste hovedkort i dag har 8 pins kontakter. Du finner den oftest øverst til venstre på hovedkortet. CPU-en får strøm fra hovedkortet - men hovedkortet må få nok strøm først. Delvis får det strøm fra 20+4 kabelen, men den gir ikke nok så da trenger den en egen 12 volt i tillegg. Fortell hvilket kabinett, hovedkort og PSU du har kjøpt, så skal vi nok finne helt nøyaktig hva det ulike er. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 (endret) cp+u1 er 2 stk 4 pins ja problemet er at ATX porten på hovedkortet som brukes til prossessoren (den som ser ut til å være til det) kun er 4pins, dvs den ene av de 2 blir til overs. Kan fortelle at jeg har koblet opp strøm fra grafikkkort-strømforsyning nå (2x 8pins) Og koblet opp sata strøm til diskstasjon og harddisk (begge fra samme sata-strøm ledning, jeg håper dette er greit?) her ble det noen sata-strømuttak til overs, jeg regner med de bare ligger døde og det ikke er noe fare Hovedkortet mitt er et GA-z77-D3h (gigabyte) grafikkkort er et ASUS HD 7970 kabinett er et corsair 300r Kan nevne at vist de 2 tingene jeg nevnte der er ok, så mangler jeg bare den der U1+CP greia OG den rare ledningen jeg beskrev med 10x2 female-pins Også denne da: da jeg koblet opp minnet var jeg usikker på nøyaktig vilkne 2 av de 4 portene det skulle settes opp i, hovedkort manualen nevnte ikke dette, jeg regner med ALLE kombinasjoner da er ok? jeg valgte værtfall å sette det opp i de 2 portene manualen kalte #1 og #2. PS: tusentakk for hjelpen frem til nå og håper dere kan være behjelpelig videre og Endret 18. august 2012 av [email protected] Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Kan skrive en kort oppsummering av alt som er gjort til nå mens jeg venter (vist det er til hjelp, altså nå snakker vi om ledninger) Harddisk: Koblet satauttaket til sataport på hovedkortet, valgte her 6gb/s connectoren for maximum fart Koblet sata-strøminntak til strømuttak i strømforsyningen (obs: se diskstasjon) Diskstasjon: Koblet satauttak til sataport på hovedkortet (passet på å ikke brukte port #5 da den ikke kan brukes om 6gb/s porten er i bruk) Koblet strøminntaket til SAMME strømuttak som harddisk, her er et ledningsnett med 4 satastrømtilkoblinger, og et atx strømuttak i strømforsyningen, kun sata er i bruk av disse Grafikkkort: Plassert i PSI porten naturligvis Koblet 2 8pins atx strøm (2 individuelle) til 2 strømuttak i strømforsyningen CPU: Her er ingen ledninger tilkoblet, den er montert på hovedkortet så den får vel strøm derifra. Hovedkort: Montert minner 2 satatilganger- (1 hver) diskstasjon&harddisk 1 atx tilgang, meget lang (tror 12 pins) Div LED ledninger fra F-panel. 2 sys_fans tilkoblet. 1 CPU_fan tilkoblet Antatte mangler: ATX 12V porten, som mest sansynelig er designert til CPU'n (porten er på hovedkortet) Endret 18. august 2012 av [email protected] Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 Kan det være denne 20pins ledningen ikke egentlig er nødvendig? (denne kommer foresten fra frempå datamaskinen og det er egentlig 2 ledninger som munner sammen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Når ATX-porten er bare 4 pins, bruker du bare en av de 2x4 som er sammenkoblet. Hvilken spiller ingen rolle. Det er ikke uvanlig at det er kun 4 pins på ATX-kontakten på de rimeligste hovedkortene. Markert i manualen for hovedkortet som ATX_12V. Se side 22 i hovedkortmanualen. Den ledningen må nok være en USB3 ledning, http://www.corsair.com/carbide-series-300r-compact-pc-gaming-case.html/ - bilde av kabler. Det skal finnes et kontaktpunkt for den mellom minneplassene og der du har satt 24 pins ATX kontakten. Se side 28 i manualen for hovedkortet, pkt 14. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 Sweet TUSENHJERTELIG! Når mamma nå våkner opp kan jeg få koblet opp ALT! (grunnen er at å komme inn til 12V atx porten på hovedkortet med mine hender faktisk er umulig, det trenges barne eller kvinne hender Gleder meg til å f åboota opp pcn og testet, men mangler selvfølgelig og å knytte opp div. ledninger. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 DA var alt koblet sammen, ble et ledningskluster uten like så får strekke det som kan, men noe er ikke til å unngå. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Fyrer av sted et spørsmål her siden jeg ikke vil spamme forumet med dumme topics: jeg "finner" ingen harddisk å installere w7 på, prøvde å bytte sata port men det hjalp ikke, er det slik at jeg må installere driveren først via bios? I så fall regner jeg med det finnes en driver disc som bare er å sette inn, greit å vite dette på forhånd, da denne driverdisken i så fall er 3timer kjøretur unna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå