VoX#356 Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Hei! Trådtittelen er en klassiker, men spørsmålet jeg har på lur finner jeg ikke svar på. Situasjonen er slik: Min mor betaler for en 20/1 linje fra NextGentel, og har gjort dette lenge nå. Hun har derimot aldri fått mer enn 3 - 4 Mbit ned, og maks 0,5 Mbit opp. Slik har det tydeligvis vært veldig lenge nå. Det viser seg at ingen andre leverandører påsier jeg å kunne levere mer enn opptil 5/1 linje. Jeg går derfor utifra at infrastrukturen inn til hjemmet hennes rett og slett ikke er god for mer enn maks 4/0,5 linje. Dette i seg selv er jo greit nok og gir mening, men spørsmålet jeg virkelig vil frem til kommer her: Hvem er ansvarlig for dette? Ingen andre leverandører lar deg en gang bestille mer enn 5/1 til hjemmet hennes, mens NextGentel sier de kan levere 20/1 og det kan bestilles. "Abonnementet Bredbånd 20 er tilgjengelig på din adresse". Vil min mor kunne kreve noe helst for erstatning? Hun har betalt for en 20/1 linje lenge og kun fått 4/0,5. Hvis noen har peiling, vær snill og svar. Spør ivei om tilleggsinformasjon som måtte trenges. Takk. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Vel, det kan være mange svar på hvorfor dere ikke får mer enn 4/0.5mbit. - Det vanligste er nok at det enten er en dårlig kabel til huset deres, eller at din mor bor langt fra sentralen. Om din mor kan kreve erstatning er jeg usikker på; men dere bør absolutt kontakte NextGentel, og spørre om det er forhold for økning i hastigheten, eller om dere kan skifte til et billigere produkt. Evt. 10mbit eller 5mbit. Edit: grunnen til at jeg tror det blir vanskelig med erstatning er fordi det står opptil 20mbit. Endret 18. august 2012 av Notelitten 2 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 20Mbit leveres som best effort. Når linjen ikke er god nok (signal/støyforhold) så vil modem automatisk gi deg en fornuftig hastighet i forhold til kvaliteten på signalet. Det fornuftige vil være å gå ned til et abonnement som passer denne ytelsen. Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Det jeg ville ambefalt det å gjøre er å ta en telefon til NGT og høre med de. Det du må tenke på et at hastigheten altid er oppgid i opptil altså at det kommer an på linjen mellom huset og sentralen og div. Om problemer er at linjen ikke klarer mer en 4/0.5 så vil en på kundesenteret se det relativt kjapt og tipper at du da vil få ambefaling å degradere. Om det er det som er problemet så er det den personen som har solgt dette som har gjort en feil vil jeg påstå. Er selv kunde der og er meget fornøyd når jeg har ringt dem, så det er det jeg ville gjort Nr er forøvrig 07979 Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Om det virkelig stemmer er det ikke tvil om at KS vil se at hastighetskonfigurasjonen ikke stemmer overens med det hun skal ha. Høres egentlig veldig merkelig ut at NGT har fått til å sette hastigheten til 20/1, følger de ikke kapaks?. Med en slik hastighet fra sentral skulle man tro at internettet dere får levert er ekstremt ustabilt og. Ta en telefon til NGT og fortell dem dette. Sikker på at din mor vil få kompensasjon om saken sendes videre fra front til reklamasjonsavdelingen, og dette faktisk stemmer. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Det står jo på nextgentel.no at de leverer OPPTIL 20Mbps. Betyr ikke nødvendigvis at man har "krav" på 20Mbps. Men om linja alikavel ikke kan levere mer, så sparer man kanskje noen kroner om man degraderer linja. Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Som flere sier så vil jeg anbefale at dere ringer NGT og for å få sjekker dette ut. Er det nettsidene som sier at det vil gå med 20Mbps? Kan jo prøve der så si hva den sier. Ellers så vil jeg tippe at det er en selger som har vært litt overivrig og har prøvd å presse linjen mer en det som er anbefalt. Uten hell. Eller noe i den duren der. Men som nevnt vil de på kundesenteret med en gang finne ut hva som faktisk går å levere til den adressen. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Hvis det er coaxkabel, og ikke fiber, er jeg ganske sikker på at leverandøren kun leverer "opp til"-hastigheter, da det er vanskelig å garantere noe som helst. Når du kjører speedtest må du passe på et par ting: 1. Vær direkte koblet til med kabel. Unngå switcher/routere du har gått til innkjøp av selv (dette fordi hvis leverandør har en garanti på linjen sin (dette må du lese i kontrakten), så gjelder den garantien mest sansynlig kun dersom du bare bruker dem sitt utstyr). 2. Ikke bruk trådløst. 3. Sørg for at brannmurer og eventuelle virusprogrammer er deaktivert under hastighetsmålingen, da dette kan påvirke hastigheten. Dersom disse 3 punktene er fulgt, og du fremdeles ikke får hastigheten du er lovet (her må du sjekke kontrakt), ville jeg kontaktet leverandør, og forklart situasjonen - så hjelper de deg. Når det er sagt, har du NextGenTel, så det er vel fort lettere sagt enn gjort. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Hvis det er coaxkabel, og ikke fiber, er jeg ganske sikker på at leverandøren kun leverer "opp til"-hastigheter, da det er vanskelig å garantere noe som helst. Det er nok telefonlinjen som brukes hos trådstarter. Når det har gått en måned uten at han følger opp emnet, så er det nok liten vits i å hjelpe noe mer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå