slippern Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Hender en sjelden gang at serveren jeg har hjemme kræsjer.. Vil ha en løsning som gjør at jeg kan kutte strømmen til den via internett... http://superuser.com/questions/319859/remotely-turning-on-or-rebooting-a-frozen-computer Noen som vet om en billig og god løsning? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Det finnes svært mange og gode løsninger - men så vidt jeg vet er ingen av de direkte billige. Den mest brukte løsningen er IPMI. Servere fra Dell, HP og SuperMicro har jevn over dette innebygd, samme gjelder serverhovedkort fra SuperMicro. Når det gjelder eksterne kort har jeg bare funnet fra Raritan. som egentlig ikke er IPMI men KVM over IP. Men det støtter IPMI. Regn minst 2 - 3 000 kroner for et slikt kort. Du må også ha muligheten til å sette opp gjennom ruter slik at kortet får en egen IP-adresse, enten ved hjelp av to eksterne IP-adresser eller port-forwarding. Dog gjelder det samme for hovedkort med IPMI mulighet på selve hovedkortet. Enkelte hovedkort basert på Intel brikkesett, blant annet Q77 har en løsning som kalles vPRO/AMT. Denne trenger så vidt jeg vet kun en et nettverksuttak, da det bruker spesifikke porter. Det er Intel ATM som gir muligheten for å slå av og reboote maskina. Men da må du altså ha hovedkort som støtter vPro/ATM. Man har også noe som heter "network power switch", men da snakker man fort om 6 - 7 000 kr. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 De eldre enhetene som hyttami.no hadde før var litt dumme og enkle som skrudde av og på strømmen når de mottok en SMS. Men ser at nå tar de 3k for ett lignende produkt, så dyrt blir det uansett tydeligvis, i tillegg forutsetter en slik ordning at du har satt BIOSen til "PWR on on PWR fail" eller lignende som en innstilling i BIOSen. Kort og greit, om strømmen forsvinner, så skal maskinen automatisk starte når den kommer tilbake. Lenke til kommentar
slippern Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Hovedkortet er noen år gammelt så AMT funksjon eller lignende har det ikke. Har også sett etter noe ala hyttami.no ordning men ingen er rimelige. "PWR on, on PWR fail" er aktivert i BIOSen. Fant et PCI-kort som man kunne reboote pcen, så ut som man koblet kortet innpå restart-knappen til pcen. Noe rele-styrte greier altså... Men kvaliteten så dårlig ut. http://timotei.no/index.php?cPath=65&osCsid=2de7a2893d95ab0ba83f8e80f75de992 Denne kan være aktuelt, men jeg så mere for meg et adapter imellom strømuttaket og PSUen. Endret 18. august 2012 av slippern Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Det er det som kalles "network power switch". Network power switch består av en styringenhet (egentlig en liten nettilknyttet dataenhet - server) som styrer en eller flere strømbrytere. Enheten fra timotei.no er egentlig det samme, bare at strømbryterene kobles til trådløst. Adaptere slik du tenker deg finnes neppe, da man er avhengig av en nettilkoblet styringsenhet. AMT er ikke direkte ny, den fantes også på 4 - 5 år gamle hovedkort. Men det er svært få produsenter som har implementerte dette i hovedkortene (dessverre). Jeg har sjekket rundt litt på aktuelle løsninger, og faktisk funnet ut at det rimeligste (med unntak av løsningen fra timotei.no), er å skifte ut hovedkort og eventuelt CPU/minne. Kan koste fra en 1 000 lapp (bare skifte hovedkort) til noe over 2 000 kr. Har man en eldre CPU kan man få tak i brukte SuperMicro hovedkort som støtter IPMI. Raritan Eric G4 kommer deretter, til 3 000 kr i pris (men den har også KVM over IP). Dog har disse løsningene i større eller mindre grad den fordelen at man i realiteten har full fjernstyring, med tilgang til bios, diverse informasjon osv. vPRO/AMT gir f.eks muligheten for bruk av VNC med tilgang til hele bootprosessen. Lenke til kommentar
slippern Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 Takker Har funnet en enhet som heter iBoot, samt en norsk levrandør som selger GSM-styrt adatper, kostet rundt 800kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå