luckyme185 Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Hei! Skal fjerne noe rust på en Passat 98 modell B5. Rusten befinner seg rundt takbøylene. Trenger derfor noen tips om grunning, sparkel og lakk. Holder til i Stavanger. Vet noen om en plass som selger ferdigblandede spraybokser med lakk, og eventuelt grunning? Tips om grunningsprodukter og sparkel er ønskelig. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Hei Bruk epoxygrunning eller en litt dyr primer for optimalt resultat når det gjelder grunning Finsparkel evt. metallsparkel fra biltema er ypperlig og billig Lakk fpr du kjøpt på nærmeste fargehandler/malingsforhandler Lenke til kommentar
Panelbeater Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 grunnen til at disse ruster er at takbøylene sitter ca en millimeter for lavt i festene innvendig i taket. for å demontere disse må du ned med taktrekket. ett torks-sett og 13mm pipe på skralle er igrunn alt du trenger. Tror ikkje du trenger nye klips til taktrekket på den modellen. taktrekket ''brekker'' lett. og man må være passe forsiktig. får det en knekk, får du en strek som om man bretter ett papir og retter det ut igjen. anyways, for å forhindre at det ruster på nytt MÅ bøylene av, og festene innvendig demonteres for å ta rusten på innsiden også. Og du bør legge en helt vanlig skive i mellom festet og bøylene før du setter det på igjen, dekket i fks voks eller rutetettningsmiddel. -dette for å øke klaringen mellom bøylene og taket. Du bør også bestille den skumgummien som ligger imellom bøylene og taket nytt. Til slutt vil eg si at du kansje kan sjekke mulighetene for at dette er en reklamasjonssak hvis det gang på gang har kommet tilbake etter en garantireprasjon. Lenke til kommentar
luckyme185 Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 (endret) grunnen til at disse ruster er at takbøylene sitter ca en millimeter for lavt i festene innvendig i taket. for å demontere disse må du ned med taktrekket. ett torks-sett og 13mm pipe på skralle er igrunn alt du trenger. Tror ikkje du trenger nye klips til taktrekket på den modellen. taktrekket ''brekker'' lett. og man må være passe forsiktig. får det en knekk, får du en strek som om man bretter ett papir og retter det ut igjen. anyways, for å forhindre at det ruster på nytt MÅ bøylene av, og festene innvendig demonteres for å ta rusten på innsiden også. Og du bør legge en helt vanlig skive i mellom festet og bøylene før du setter det på igjen, dekket i fks voks eller rutetettningsmiddel. -dette for å øke klaringen mellom bøylene og taket. Du bør også bestille den skumgummien som ligger imellom bøylene og taket nytt. Til slutt vil eg si at du kansje kan sjekke mulighetene for at dette er en reklamasjonssak hvis det gang på gang har kommet tilbake etter en garantireprasjon. Takk for gode tips. Har du en enkel "walkthrough" for demontering av tak. Slik at jeg slipper å knekke ødlegge clips og tak :-) Trenger også noen konkrete tips på komplett lakkeringsprodukter, altså grunning, sparkel og lakk. Og hvor dette eventuelt er mulig å få kjøpt i stavanger. Endret 21. august 2012 av luckyme185 Lenke til kommentar
Panelbeater Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 tja.. ta av alle trekka på takstolpene innvendig. de sitter som regel med en skrue og ett eller to klips. du må som regel ta ned lys eller annet i taket framme, dette har som regel noen få skruer, og er også klipset i tilleg. for å finne skruene må du ofte ta ned ett deksel eller fler. vag har ofte skruer bak glasset foran eventuelle lys. du må også demnotere alle håndtake i taket. Med andre ord, demonter det meste av plastikk i taket:P du kan lett kjenne om det er skrudd ved å dra i det, om taket gir etter og kommer mot deg er det ikkje skrudd;) Taket kan du med fordel la ligge oppa seteryggene, eventuelt med støtte framme på ratt/dasjbord. På mange biler er disse tatt inn ved frontruten, og blir fort ødelagt hvis du prøver å ta det ut bak. Det å løsne plastikk som sitter med klips handler oftest om å vite hvor dekselet er klipset, og hvordan. Rett press på rett plass er avgjørende, og er bare en ''feel'' du får etterhvert.. -enten så går det, eller så går det ikkje. har ødelagt hundrevis av klips opp igjennom;) -mange lar seg ikkje demonteres uten at det blir ødelagt. Når det gjelder lakk og grunningsprodukter ville eg stikket innom ett lokalt verksted, og spurt om å få kjøpe litt. eventuelt en Bilextra forhandler eller lignende. Alt av en-komponent (spraybokser osv) duger ikkje. Merkeverksted er ofte mindre behjelpelige en opene verksted med dette. Du trenger ikkje en sprøyte til 5000 som profesjonelle bruker for å bruke disse produktene på egen bil, hvor finnishen aldri blir bra før du har fått mye trening uansett. Sparkel er stort sett den samme suppa uansett hvor du kjøper den. kjøp multisparkel, den kan du bruke til hva som helst av sparkling. Finsparkel bruker eg som regel aldri på jobb selv en gang. multi holder lenge. eneste forskjellen er at finsparkelen er noe lettere å slipe, og fyller dårligere da den har en tynnere konsistens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå