Gå til innhold

Rase dilemma

65 stemmer

1. 1. Er ideen om raser rassistisk i seg selv?

• Ja
      7
    • Nei
      58
  2. 2. Tror du det finnes raser?

• Ja
      53
    • Nei
      12
  3. 3. Kan alle klare det samme i likt miljø?

• Ja
      29
    • Nei
      36
  4. 4. Spiller det noen rolle om raser finnes eller ikke?

• Ja
      19
    • Nei
      46
  5. 5. Om det viser seg at det finnes raser, er det da riktig at alle får like behandling?

• Ja
      54
    • Nei
      11
  6. 6. Fører forskning om raser til rasisme?

• Ja
      9
    • Nei
      56

Anbefalte innlegg

Omformulering: strekker du en strikk forlangt ryker den. Om det finnes intelligens forskjeller er det da riktig at vi forventer at de skal klare samme matte prøve? Jeg aner ikke.

Strekker du en strikk i et bestemt materialet for langt, stanser den, og du får den ikke videre. Slipper du, går den tilbake.

Problemet med læreevne er det den kan fordeles i flere ledd:

-Grunnlegende læringspotensiale

-Læringsmetoder

-Puggeevne

-Korttidshukommelse

-Langtidshukommelse

Poenget er at vis du har en god nok lærer, skal du pent klare å komme deg over at du er veldig treg. Problemet ditt vil nok være at du aldri vil bli like god som noen som er bedre enn deg, og får utnyttet sitt fulle potensiale. Men på en annen side så vil du fortsatt bli bedre enn noen som er bedre enn deg, men disse får/fikk ikke utnyttet sitt potensiale.

Endret av del_diablo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, mange bra poeng Frank, men hva tenker du om dette sitatet:

"all our social policies are based on the fact that their intelligence is the same as ours – whereas all the testing says not really"

- Jason Watson, nobelpris vinner.

Er ikke det et dilemma? Jeg mener, du forventer ikke at en med dysleksi skal skrive feilfritt.

Du forklarer ikke hvorfor det skulle være et dillemma. Tvert om, det er utfordringer som bringer verden videre, ikke fordommer.

* Mennesket kan ikke fly, sa all testing, helt til brødrene Wright fant en måte å gjøre det på.

* Kvinner har ikke fysisk utholdenhet, sa man, helt til Grete Waits begynte å løpe fra mange mannlige konkurrenter på maratonløp.

* Hvite kan ikke spille blues, het det seg. Til helvete med det, sa Eric Clapton og Stevie Ray Vaughan.

* Nordmenn kan ikke bli popstjerner, het det i min ungdom. Yes we can, sa Aha.

* Kvinner forstår seg ikke på realfag, sa menn, og så gikk Marie Curie hen og tok Nobelprisen i både fysikk og kjemi.

* Den kvinnelige anatomi og fysikk tåler ikke boksing, sa man og forbød kvinneboksing. Neivel, ja, sier Cecilia Brækhus, bør ikke det strengt tatt være mitt valg og eventuelt mitt problem?

* En annen "sannhet" fra min ungdom: USA kommer aldri til å få en farget president.

* Und so weiter...

Det gjenstår å forklare hva som går galt når man utfordrer jenter til å bokse, løpe maraton eller studere radioaktivitet, hva vi har tapt på at menn og kvinner opp gjennom historien har utfordret fordommer og det "umulige". Hva er gevinsten ved å si at svarte ikke har IQ nok til å bli president i et moderne demokrati?

Erna Solberg har dysleksi, og skriver ikke feilfritt. Hva så? Det hindrer ikke at hun antagelig er Norges neste statsminister, og kommer til å gjøre en like bra jobb som sine forgjengere. USA kommer til å få en kvinnelig president, Russland kommer til å bli et demokrati og Kina blir en teknologisk stormakt. Verden snus opp ned enten Jason Watson vil det eller ikke. Det er forståelig at han og hans likemenn holder krampaktig fast på Afrika når de skal fokusere på begrensninger istedet for muligheter og utfordringer.

Det må de selvsagt bare gjøre. Det farlige er om vi hører på dem, da kommer Afrika til å vende seg til de som tar dem på alvor. Norske og andre vestlige aktører som har villet være med på det kinesiske eventyret, som investerer i India og Burma og andre stater med våknende "potensiale", vil se at i Afrika kommer de sent til bordet, fordi vi ikke trodde at de svarte var intelligente nok til å få det til. Og der sitter kineserne og gliser.

De har nemlig vært der afrikanerne er nå, den gangen det eneste vi "hvite" fryktet fra Kina var at de skulle bli så mange at det ikke ble plass til oss, og at vi alle ville bli kommunister. Akkurat som mange nordmenn (tildels på ramme alvor) tror at afrikanerne kommer til å oversvømme oss og gjøre oss til muslimer...

Du bør slutte å spørre om det er et dillemma, og heller tenke litt på hvorfor det skulle være det. Det er nemlig en mer interessant diskusjon.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvorfor ta omveien om raser?

Finnes der mennesker som er dumme (ie lav IQ)?

Finnes der mennesker som er smarte (ie høy IQ)?

Om bekymringer er spørsmålet om IQ er det vel greiere å dele verden inn i idioter og genier, enn å gå omveien om raser?

Mindre omstridd og klarere resultater!

Om der skulle være noen tvil anser jeg det som overveiende sannsynlig at genier og idioter finnes, her på forumet treffes ofte folk som anser seg selv som genier og kommer med idiotiske uttalelser. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor ta omveien om raser?

Raser er en "god" unnskyldning for folk som ikke er så smarte selv, dersom de tilhører den antatt "smarte" rasen. Det gir det nødvendige påskuddet til å anta konspirasjoner og andre morsomme forklaringer på at man ikke har lykkes. Samtidig gir det de som tilhører den påstått "dumme" rasen en unnskyldning også: De kan skylde på rasisme når de ikke lykkes.

Plasserer vi derimot intelligensen (eller mangelen på samme) på individet, slik vi bør, så må individe selv ta ansvaret for livet, på godt og på vondt.

Nå er ikke mitt eget liv noen entydig suksesshistorie. Det er det mange grunner til. Men retrospektivt må jeg nok innse at det ble det jeg gjorde det til. Og hadde jeg vært av en annen hudfarge hadde det fortsatt vært sant.

Det betyr ikke at ikke rasisme er et reelt problem, sosiologiske faktorer like så. Men allikevel er det noen hvite som okker seg over tapte sjanser, og noen svarte som blir amerikansk president.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om der skulle være noen tvil anser jeg det som overveiende sannsynlig at genier og idioter finnes, her på forumet treffes ofte folk som anser seg selv som genier og kommer med idiotiske uttalelser. ;)

Der har du jaggu rett, - men husk på at før du forfremmer noen til en av variantene, kan det være greit å teste sin egen oppfattelse om hvem man selv er, og hvor man befinner seg. Det er sjelden at genier og idioter vurderer seg selv, tror jeg ... Så de fleste av disse blir vel utnevnt av andre som mener å se både det geniale og det ikke fullt så skarpskårne ...

:)

Lenke til kommentar

@topic

Man kan f.eks. sammenligne med hunder. Alle hunder stammer fra ulven, men i dag kan vi ikke si at en chihuahua er samme rase som ulven.

Rett meg om jeg tar feil, men dagens teori/concensus går vel ut på at vi alle stammer fra Afrika? Gjennom tilpassing etter miljø og genetiske/sosiale preferanser vedr. valg av make har vi etter hvert utviklet oss til forskjellige raser.

Jeg føler meg ikke rasistisk diskriminert om noen forteller meg at mine gener er dårligere disponert for å springe langt og raskt enn en av afrikansk opprinnelse. Akkurat som med hunderaser har forskjellige menneskeraser forskjellige egenskaper. Mener jeg da.

Jeg skjønner at "rase" er et historisk belastet ord, jeg kan også godta et mer PK-vennlig ord som "etnisitet". Menneskeetnisiteter :-)

Endret av mofomofo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg føler meg ikke rasistisk diskriminert om noen forteller meg at mine gener er dårligere disponert for å springe langt og raskt enn en av afrikansk opprinnelse. Akkurat som med hunderaser har forskjellige menneskeraser forskjellige egenskaper. Mener jeg da.

Jeg synes at du burde føle deg litt diskriminert i det tilfllet. Det at du er norsk betyr ikke at du har dårligere gener til å løpe langt enn en afrikaner. Det er oppfatninger som det som fører til rasisme.

Man kan se på statistikk som sier at kenyanere er bedre enn nordmenn til å løpe marathon. Kan man da si at du, på grunnlag av at du er nordmann ikke har gode løpegener? Nei, man kan si at du har dårlige løpegener på grunnlag av at du har dårlige løpegener.

Vi snakker om små forskjeller her, menneskeraser er ikke i nærheten av å være så forskjellige som hunderaser. Hos mennesker er individuelle forskjeller ofte større enn forskjeller mellom raser, ikke hos hunder.

Endret av Pölsa!
Lenke til kommentar

Rase, skjønner ikke at det skal være så betent ord ?

Vi er litt forskjellig, hva har det si ? bare helt herlig i mine øyne..

Miljøet man vokser opp i former mye mer en hvor du er ifra i verden som oftest og det invidets evne til å tilpasse seg..

Som eks hadde alle i Afrika voks opp som vi har i Norge ifra la oss si 1750 så skal man ikke se bort ifra at det hadde vært dagens "USA" med tanke på utvikling osv, men istedet ble de utsatt for konstant overgrep ofte på måter vi ikke kan forestille oss, tyveri av land, ressurser og når de blir det i 300-400år så tar det ikke 10år fikse noe sånt..

Jeg mener vi pr idag har et par folkeslag eller raser som du vil, som er "sub-humans" generelt der ekstremt mange er late,kriminelle og kyniske samt ikke greier tilpasse seg andre steder.

Man ser også hvordan innføring av "vestlig" levemåte kan ødlegge folkeslag som eks oppi Alaska,de innfødete i Australia etc..

Så er så mye variable ting at det er ikke noe ende..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Der har du jaggu rett, - men husk på at før du forfremmer noen til en av variantene, kan det være greit å teste sin egen oppfattelse om hvem man selv er, og hvor man befinner seg. Det er sjelden at genier og idioter vurderer seg selv, tror jeg ... Så de fleste av disse blir vel utnevnt av andre som mener å se både det geniale og det ikke fullt så skarpskårne ...

:)

Jeg tenkte igrunnen mer på hvordan enkelte her ser på meg selv, enn hvordan jeg ser på andre. Så i bunn og grunn er jeg enig med deg i dine observasjoner.
Lenke til kommentar

Man kan se på statistikk som sier at kenyanere er bedre enn nordmenn til å løpe marathon. Kan man da si at du, på grunnlag av at du er nordmann ikke har gode løpegener? Nei, man kan si at du har dårlige løpegener på grunnlag av at du har dårlige løpegener.

Beklager for at jeg var upresis, jeg mente at afrikanere er generelt mer genetisk disponert for å springe raskt/langt enn nordmenn. Det er jo bare å se på løpeøvelsene i f.eks. OL, hvor mange gull ble det på folk med afrikansk opprinnelse kontra andre "etnisiteter":

http://en.wikipedia.org/wiki/Athletics_at_the_2012_Summer_Olympics

På herresiden var samtlige gullvinnere av løpeøvelsene av afrikansk opprinnelse. På kvinnesiden var det litt mer balansert.

Om man sjekker resultatene fra Beijing-OL finner man det samme, dog litt større andel gullmedaljer til våre afrikanske søstre.

Endret av mofomofo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager for at jeg var upresis, jeg mente at afrikanere er generelt mer genetisk disponert for å springe raskt/langt enn nordmenn.

Men ikke både langt og raskt. Det er ulike etniske grupper som utmerker seg på sprint og langdistanse.

Du har helt rett. Jeg dro litt for mange over en kam her. De som springer raskt stammer vel mer fra vestlige deler av Afrika (er vel der brorparten av slavehandelen tok sted og derfor karibiske land og USA har mange medaljer i sprint) mens de som springer langt er mer fra sentrale/østlige deler.

Lenke til kommentar

Beklager for at jeg var upresis, jeg mente at afrikanere er generelt mer genetisk disponert for å springe raskt/langt enn nordmenn. Det er jo bare å se på løpeøvelsene i f.eks. OL, hvor mange gull ble det på folk med afrikansk opprinnelse kontra andre "etnisiteter":

http://en.wikipedia....Summer_Olympics

På herresiden var samtlige gullvinnere av løpeøvelsene av afrikansk opprinnelse. På kvinnesiden var det litt mer balansert.

Om man sjekker resultatene fra Beijing-OL finner man det samme, dog litt større andel gullmedaljer til våre afrikanske søstre.

Har ikke noe å si på det, jeg bare forstod det du skrev først feil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...