Gå til innhold

Rase dilemma

65 stemmer

1. 1. Er ideen om raser rassistisk i seg selv?

• Ja
      7
    • Nei
      58
  2. 2. Tror du det finnes raser?

• Ja
      53
    • Nei
      12
  3. 3. Kan alle klare det samme i likt miljø?

• Ja
      29
    • Nei
      36
  4. 4. Spiller det noen rolle om raser finnes eller ikke?

• Ja
      19
    • Nei
      46
  5. 5. Om det viser seg at det finnes raser, er det da riktig at alle får like behandling?

• Ja
      54
    • Nei
      11
  6. 6. Fører forskning om raser til rasisme?

• Ja
      9
    • Nei
      56

Anbefalte innlegg

One of the world's most eminent scientists was embroiled in an extraordinary row last night after he claimed that black people were less intelligent than white people and the idea that "equal powers of reason" were shared across racial groups was a delusion.

Dr Watson told The Sunday Times that he was "inherently gloomy about the prospect of Africa" because "all our social policies are based on the fact that their intelligence is the same as ours – whereas all the testing says not really". He said there was a natural desire that all human beings should be equal but "people who have to deal with black employees find this not true".

http://www.independent.co.uk/news/science/fury-at-dna-pioneers-theory-africans-are-less-intelligent-than-westerners-394898.html

Det vi skal diskutere her er:

Er ideen om raser i seg selv rassistisk?

Tror du det finnes raser?

Spiller det noen roller om raser finnes?

Om det viser seg at raser finns, er det da riktig at alle får like behandling?

Fører forskning om raser til rasisme?

Det er ingen som reagerer når noen sier at kinesere er smartere enn europeere, så hvorfor skal vi reagere nå?

Jeg vet det er et sensativt tema, men prøv å vær saklig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vi skal diskutere her er:

Nei.

Jeg har hørt at det ikke finnes raser av forskerne.

Jeg er usikker på hva som legges i begrepet. Siden forskere på temaet sier det ikke gjør det, så velger jeg å forholde meg til det, til det motsatte er bevist.

For meg spiller det ingen rolle.

Da har de alltid eksistert. Om de finnes, så endrer ikke dette noe som helst bortsett fra økt kunnskap da selvsagt.

Behandling av hvem? Staten? I så fall: Ja.

Nei. Like lite som at forskning fører til mer religiøs overtro.

Det er ingen som reagerer når noen sier at kinesere er smartere enn europeere, så hvorfor skal vi reagere nå?

Selv om kinesere statistisk sett er smartere enn oss, er det ikke dermed sagt at de er en annen rase enn oss. Det kan ha en helt annen sammenheng, slik at man kan ikke bli alt for ensporet.

La oss si at europeere lenge ble holdt tilbake av katolsk og protestantisk overtro.. Kan dette ha noe å si?

Jeg vet det er et sensativt tema, men prøv å vær saklig.

Sensitivt og sensitivt fru blom ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ideen om raser i seg selv rassistisk? Nei

Tror du det finnes raser? Ja

Spiller det noen roller om raser finnes? Hvis det ikke hadde funnes raser hadde ingen eksistert

Om det viser seg at raser finns, er det da riktig at alle får like behandling? Ja, i utgangspungtet

Fører forskning om raser til rasisme? Nei, somregel ikke

Det er ingen som reagerer når noen sier at kinesere er smartere enn europeere, så hvorfor skal vi reagere nå? Jeg reagerer ikke. Det finnes forskjell på raser, dog blandt mennesker er forskjellene ganske små i forhold til f.eks dyreraser som ofte har enorme forskjeller

Lenke til kommentar

La oss anta at det like store IQ forskjeller som enkelte tester viser, er det da riktig med likt pensum? Som nobelprisvinner James Watson uttalte: "all our social policies are based on the fact that their intelligence is the same as ours – whereas all the testing says not really"

Ville ikke det gjøre innvandring til det samme som å importere et evig klasseskillet?

I noen land er gjennomsnitts IQen så lav som 70.

Jada, alle "raser" er satt sammen av individer.

Endret av LommeruskOp
Lenke til kommentar

Raser er ikke-eksisterende som sådann, tilpassing til miljøet og kost har hatt mye å si for utforming, brune øyne tar inn mindre sol og er derfor vanligere i områder hvor solen er sterkere, ellers er det noen som mener at vi har blitt mye høyere den siste tiden i Norge pga de store mengdene med melk i kosten, som også virker logisk om man sammenligner med en del asiatiske land.

En annen type rasisme er vell kulturell rasisme? at noen mener en kultur er bedre enn andre og at derfor blir disse menneskene mer "verdifulle". Mange ganger blir det også knyttet opp til en nasjon, noe som jeg synes virker ganske latterlig da en nasjon oftest bare dreier seg om en "random" geografisk grense.

Lenke til kommentar

La oss anta at det like store IQ forskjeller som enkelte tester viser, er det da riktig med likt pensum?

Jeg vet ikke hva IQ er for noe. Seriøst... :)

Hva er forskjellen på en person med 130 i IQ og en med 140 i IQ?

Det jeg vet er folk med høy IQ vanligvis stemmer på partiet Venstre. Ikke kødd engang, selv om jeg selv er Venstretilhenger. Er bare noe jeg MÅ nevne. :)

http://www.nrk.no/pr...en/3098803.html

300027.gif

Har dette noen sammenheng tror du? At smarte mennesker tiltrekkes et ikke-rasistisk parti med liberale og demokratiske verdier? :)

Men jeg kan svare sånn generelt:

Forskjellbehandling av mennesker er ikke nødvendigvis feil.

Men alle bør få samme mulighetene i utgangspunktet til å utnytte sitt potensiale på best mulig måte. Dette burde systemet legge opp til.

Som nobelprisvinner James Watson uttalte: "all our social policies are based on the fact that their intelligence is the same as ours – whereas all the testing says not really"

Ville ikke det gjøre innvandring til det samme som å importere et evig klasseskillet?

Jeg har ikke noe i mot forskjellighet, enten det gjelder hypotetiske raser, eller det gjelder intelligens, eller økonomi. Klasseskiller vil alltid eksistere, og jeg ser ingen grunn til klassekamp. =)

Ja. Men hva er årsaken til dette? Hva slags land er dette? Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss anta at det like store IQ forskjeller som enkelte tester viser, er det da riktig med likt pensum? Som nobelprisvinner James Watson uttalte: "all our social policies are based on the fact that their intelligence is the same as ours – whereas all the testing says not really"

Hehe man må jo også spørre oss hvem som lager disse IQ testene og med hvilket grunnlag. Har lest om det for lenge siden og de har blitt svært kritisert for å gi fordeler som baserer seg på kultur og ikke arv. Et eksempel er at vi i vesten legger stor vekt på å reflektere og stille spørsmål, mens en del andre land legger mye mer vekt på pugging og da vil også hjernen bli flinkere på hukomelse og pugging en alternativt refleksjon. Videre ser vi dette med å "lære seg en måte å tenke på" ved mensa iq testene hvor så og si alle gjør det bedre andre gang enn første, fordi da skjønner man mer systemet i "problemene" man skal løse. Så altså det kan ofte være selve grunnlaget for selve testen som er problematisk.

Lenke til kommentar

Det jeg vet er folk med høy IQ vanligvis stemmer på partiet Venstre. Ikke kødd engang, selv om jeg selv er Venstretilhenger. Er bare noe jeg MÅ nevne. :)

Har dette noen sammenheng tror du? At smarte mennesker tiltrekkes et ikke-rasistisk parti med liberale og demokratiske verdier? :)

"Intelligence Study Links Low I.Q. To Prejudice, Racism, Conservatism"

http://www.huffingto..._n_1237796.html

Men alle bør få samme mulighetene i utgangspunktet til å utnytte sitt potensiale på best mulig måte. Dette burde systemet legge opp til.

Enig ^^

Jeg har ikke noe i mot forskjellighet, enten det gjelder hypotetiske raser, eller det gjelder intelligens, eller økonomi. Klasseskiller vil alltid eksistere, og jeg ser ingen grunn til klassekamp. =)

Jeg ser grunn til klassekamp (ikke ekstrem altså).

Ja. Men hva er årsaken til dette?

Aner ikke, kanskje (det meget brae) innlegget til Jar of Clay gir deg noe?

Hva slags land er dette?

Det skal sies at slike tester er kontroversielle:

race-and-iq.png

Endret av LommeruskOp
Lenke til kommentar

En annen type rasisme er vell kulturell rasisme? at noen mener en kultur er bedre enn andre og at derfor blir disse menneskene mer "verdifulle". Mange ganger blir det også knyttet opp til en nasjon, noe som jeg synes virker ganske latterlig da en nasjon oftest bare dreier seg om en "random" geografisk grense.

Er enig i at å dømme personer etter kultur er rasisme. Men alle kulturer er ikke like, så jeg syns ikke at å si at en kultur er bedre enn en annen er rasisme.

Lenke til kommentar

"Intelligence Study Links Low I.Q. To Prejudice, Racism, Conservatism"

http://www.huffingto..._n_1237796.html

Interessant. Skal sjekke den ut. =)

Enig ^^

Jeg ser grunn til klassekamp.

Jeg ser grunn til fattigdomsbekjempelse, men ikke klassekamp. :)

Ja. Men hva er årsaken til dette?

Aner ikke, kanskje (det meget brae) innlegget til Jar of Clay gir deg noe?

Ja, jeg har sansen for fornuftige innlegg. Så det sann. :)

Hva slags land er dette?

Det skal sies at slike tester er kontroversielle:

race-and-iq.png

Ja. Tenkte meg det ja. IQ har også noe med alder å gjøre.

Jeg antar at de røde delene på kartet er steder som er dårlig utrustet når det kommer til utdanning etc. så tror jeg kan se en sammenheng. Jeg tror ikke at dette er på grunn av rase. Jeg tror det er andre faktorer som spiller inn.

En annen ting jeg har lagt merke til når det gjelder meg selv, er i alle fall at desto varmere klima jeg er i, desto mer seig og treig blir hjernen. Desto kaldere det blir, desto bedre... :) I alle fall føles det veldig slik ut. ;P

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at de røde delene på kartet er steder som er dårlig utrustet når det kommer til utdanning etc. så tror jeg kan se en sammenheng. Jeg tror ikke at dette er på grunn av rase. Jeg tror det er andre faktorer som spiller inn.

En annen ting jeg har lagt merke til når det gjelder meg selv, er i alle fall at desto varmere klima jeg er i, desto mer seig og treig blir hjernen. Desto kaldere det blir, desto bedre... :) I alle fall føles det veldig slik ut. ;P

1 Intelligens skyldes hovedsaklig genetikk

http://www.bionews.o...page_104462.asp

2 Ville ikke kalt Australia, Kina og Japan som kaldt.

3 IQ setter seg etter rundt 15års alderen.

Endret av LommeruskOp
Lenke til kommentar

Poenget er at vi ikke vet. Om vi ikke vet, er det tro.

Det jeg mener er at det ikke er noe å vite. Det eneste forskerne kan finne ut er noen koder i genene som kanskje kan avsløre om folk per defiisjon er delt inn i raser eller ikke.

Det relevante spørsmålet er om det har noe å si om det finnes raser eller ikke. Jeg svarer i hvert fall ikke at det har noe å si, fordi det om man kan dele inn folk i raser eller ikke bare er et definisjonsspørsmål. Hvisman oppdager at folk kan deles inn i raser, vil det bare føre til at noen tullinger blir rasistiske.

Bortsett fra miljøet folk vokser opp i, er de forskjellige fordi de har forskjellige gener. Det vi vet er at genene er veldig forskjellige innad i rasene. Disse forskjellene er for store til at det går an å generalisere mennesker på grunn av raser.

Endret av Pölsa!
Lenke til kommentar

Nei. Ideen om at noen raser er andre overlegne er det.

Nja. Jeg er ikke sikker på om rase er det riktige ordet. Det indikerer klare skiller mellom ulike grupper mennesker. Skillene innad i rasene (se bare på ulike afrikanske (sub sahara) folkegrupper) er for stor til å båssette etniske grupper. Hva bortsett fra at de begge er mørke i huden, er likheten mellom en pygme og en masai? Hvorfor skal de tilhøre samme rase?

For meg? Nei. Rase er bare en betegnelse på grupper av mennesker med forskjellige karakteristikker. Spørsmålet er hvordan disse karakteristikkene har utviklet seg, og hva de har ført til av permanente forskjeller. Hud- og hårfarge er nokså åpenbare, fordi det tar veldig lang tid før de endrer seg. Men de har jo en gang blitt forskjellige, og de kan endre seg tilbake på like lang tid om forholdene som førte til endringen reverseres.

Om det viser seg at det finnes raser kjønn, er det da riktig at de får lik behandling? Eller bør "det svake" kjønn (den "svake" rase) kompenseres med fordeler...? Eventuelt tvinges tilbake til heimen/slaveriet?

Det spørs jo litt hva du mener med behandling. Verden går framover hvis vi har forventninger til alle mennesker. Disse forventningene skal stilles høyt, så lenge det ikke er individuelle grunner til å la være. Det er slik verden utvikler seg. Hva skulle man vinne på å forskjellsbehandle nordmenn og kinesere, om vi faktisk var forskjellige?

Ideen om slike forskjeller impliserer at det er et genetisk betinget "tak" eller max IQ for de ulike rasene. Hvis ikke er det uinteressant om buskmenn har lavere gjennomsnitts IQ (fordi de normalt ikke har "bruk for den"). Da må vi kunne anta at deres IQ under tilsvarende forhold som europeeres eller kineseres vil øke over tid.

Nei, men det finnes selvsagt rasistiske forskere. Og de kan selvsagt bidra til rasisme. Dette gjelder all forskning som er basert på tolkning av resultater innenfor ideologiske referanserammer, se bare på klimaspørsmålet. Det finnes knapt nøytrale forskere, liike lite som det finnes nøytrale politikere vil noen hevde, og det umuliggjør nøytral forskning.

En "rasistisk" forsker og en "ikke rasistisk" ditto vil kanskje finne de samme svarene ved sammenligningen av IQ-tester, men de vil forklare dem forskjellig.

Jeg er ikke sikker på om de er smartere. Og er de det så er det strengt tatt bare et gode. Men skal vi av den grunn behandle nordmenn anderledes enn kinesere?

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1 Intelligens skyldes hovedsaklig genetikk

http://www.bionews.o...page_104462.asp

Ja, det er jo også veldig logisk. :)

2 Ville ikke kvalifisert Australia som kaldt

Neida. :)

Men hjernen min blir i alle fall ikke noe bedre av at det blir en trykkende varme, dårlig luft etc.

Men mye kan jo fikses med god aircondition. Tror jeg skal investere i en

:p

3 IQ setter seg etter rundt 15års alderen.

Hva mener du med "setter seg" ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne studien om forbindelsen mellom IQ og politisk syn er veldig interessant. Jeg bestemte meg for å undersøke litt videre, kom til følgende side, og ble bedt om å registrere meg. Jeg registrerte meg, fikk fortsatt ikke tilgang til studien.

Nå tror jeg ikke på noe før jeg får sett det selv, så om noen andre får tilgang, hadde jeg vært veldig takknemlig.

Lenke til kommentar

La oss anta at det like store IQ forskjeller som enkelte tester viser,

Er disse testene utført på f.eks. en etnisk nordmann og en etnisk Kongoleser i samme miljø? Eller er det sammenlignet IQ til en etnisk nordmann oppvokst i norsk miljø, og etnisk kongoleser i kongolesisk miljø?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...