Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Batteriet lades ut mens bilen står parkert. Defekt batteri, eller problemer med det elektriske systemet?

amelbye

Anbefalte innlegg

Jeg har en Renault Megane fra 98.

De siste ukene har jeg slitt med at batteriet lader seg ut mens bilen står parkert. Jeg tok ut batteriet og ladet det hele natt til tirsdag, kjørte bilen til en kammerat og satt den igjen der. Når jeg skulle hente den i dag (lørdag) var batteriet så flatt at jeg ikke engang fikk låst opp dørene med sentral-låsen.

Jeg mistenker at det kan være noe feil på det elektriske anlegget, og tenker å teste dette ved å lade batteriet opp igjen, sette det i, og måle med et multimeter hvor mye strøm som trekkes med batteriet tilkoblet og bilen avskrudd.

Jeg har dermed to spørsmål:

1. Er det mulig at et defekt batteri lader seg selv ut?

2. Hvor mye strøm (hvor mange mA) er det vanlig at trekkes av en avskrudd bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Er det mulig at et defekt batteri lader seg selv ut?

2. Hvor mye strøm (hvor mange mA) er det vanlig at trekkes av en avskrudd bil?

1. Ja, et defekt/svekket/gammelt/dårlig batteri kan lade seg ut selv. Dette kan ikke måles med noe multimeter fordi det hele foregår internt i batteriet.

2. Har ingen aning.

Det hadde kanskje vært bedre å låne et annet (- nytt? -) batteri og se om det også har problemer med å holde på ladingen. Jeg vet ikke om noen batteributikker gir deg returrett dersom du kjøper et batteri og det senere viser seg at feilen ligger andre steder i det elektriske anlegget.

Hvis det er originalbatteriet (fra 98) som sitter i bilen, så fortjener det nok avløsning nå.

Lenke til kommentar

Jeg aner egentlig ikke hvor gammelt batteriet er, men det langt ifra nytt. Gammelt nok til at det nok uansett er modent for utskifting. Men, jeg har hørt at batterier av denne typen tar skade av å lades helt ut, og vil derfor helst ikke utsette et helt nytt batteri for total utlading.

Det som er litt pussig er at det har fungert fint hele vinteren, og det er først nå midt på sommeren at problemet har oppstått. Er ikke det litt rart?

Skulle gjerne visst ca hvor mye strøm en avskrudd bil normalt trekker, så jeg kan utelukke andre elektriske feil før jeg bytter batteri...

Lenke til kommentar

Det som er litt pussig er at det har fungert fint hele vinteren, og det er først nå midt på sommeren at problemet har oppstått. Er ikke det litt rart?

Nei det er ikke rart i det hele tatt, for hver 10 grad temperaturen synker så halveres selvutladingen av batteriet. Et dårlig batteri ulader seg selv utrolig fort, desto varmere det er des verre blir det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...