ranger** Skrevet 18. august 2012 Rapporter Del Skrevet 18. august 2012 Hei. Jeg ønsker å få laget et system bestående av et sett med sensorer som måler trykk. Disse sensorene skal kommunisere med en "sentral" med et display. Formålet er å kunne gå inn og kontrollere trykket på forskjellige steder i et større system. Noen som vet hvordan man grovt kan lage et slikt system? Hvilke komponenter jeg trenger og hvilken kunnskap man evt. må ha for å få dette til å fungere? Jeg har generell programeringskunskap, men kan lite om elektronikk. Jeg ser for meg et kort med en mikroprosessor (FPGA) og et sett med sensorer og et display som er koblet sammen med dette. Evt mulighet for å koble på en pc. Høres det oppnåelig ut? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. august 2012 Rapporter Del Skrevet 18. august 2012 Det enkleste er kanskje en Arduino koblet til noen sensorer (se http://arduino.cc/playground/Main/InterfacingWithHardware)? En FPGA høres litt "overkill" ut, med mindre du trenger veldig mange sensorer, eller veldig høy oppdateringshastighet på målingene. NyereArduino'er har usb tilkopling - kett å koble til PC. Lenke til kommentar
ranger** Skrevet 18. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. august 2012 Takker! Høres ut som en Arduino hadde vært tingen. Vet du om andre alternativer jeg kan sjekke ut også? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. august 2012 Rapporter Del Skrevet 18. august 2012 Vil anbefala Arduino UNO. Systemet er prisgunstig og relativt enkelt å sette seg inn i, samt det finnes mange nettsteder hvor du kan få hjelp og du finner kanhende noen som allerede har laget det du trenger. Forsøk å google litt på YouTube etter Arduino. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 20. august 2012 Rapporter Del Skrevet 20. august 2012 BeagleBone har analoge innganger og flere GPIO. BB har også CAN, USB og ethernet hvis du trenger konnektivitet til andre ting. Relativt lett å programmere... Lenke til kommentar
tingo Skrevet 20. august 2012 Rapporter Del Skrevet 20. august 2012 Info: Adafruit tar USD 89.- for en Beagle Bone A6 + Extras og USD 29.95 for en Arduino Uno R3. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 21. august 2012 Rapporter Del Skrevet 21. august 2012 Tja, antar du skal lage et program også og å kunne scripte med Python er normalt regnet som raskere enn C++ utvikling. En programmerer prises til 1000 kr/timen, så hardware platformen er en veldig liten del av kostnaden. Eller er alternativer alt av 8-16-32 bits mikrocontrollere samt et lass av ARM prosessorer. Siden du er fersk er det så mange muligheter at du sikkert drukner i alternativene. Arduino er derfor sikkert en grei start. Er dette til jobb eller fritid? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 10. september 2012 Rapporter Del Skrevet 10. september 2012 Arduino er sikekrt ganske lettvint, men ingenting er jo umulig med FPGA hvis du vil bruke tid og penger på det. Personlig så er jeg veldig glad i FPGA, selv om jeg fortsatt ikke føler meg helt utlært i det ennå.. Fordelen her er jo at du kan kjøre parallelle prosesser dersom du trenger hastighet, og mulighet til å se logikk i netlist viewer og simulere er jo knall. Men som sagt, det koster penger og tid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå