Gloms Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Har fått meg telefon med android 4.0. Når jeg holder inne hjem-knappen får jeg opp en slags oppgavebehandling. Det er alle tingene jeg har åpnet og gått utifra igjen. Funker det på samme måte som en pc? Jo fler programmer som er der jo saktere går det? Hvis det er det, er det mulig å få mobilen til å lukke programmene istedenfor å minimere dem og legge de på lista? Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Den "oppgavebehandlingen" du nevner er mest sannsynlig bare en liste over dine sist brukte programmer, og betyr ikke nødvendigvis at de er i bruk. Hvis du vil se åpne prosesser går du til "programstyring" via "innstillinger" . Mobilen skal som regel håndtere sånt selv, ved å lukke prosesser når det blir for lite minne, så det er egentlig ikke noe du skal bekymre deg for. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Har fått meg telefon med android 4.0. Når jeg holder inne hjem-knappen får jeg opp en slags oppgavebehandling. Det er alle tingene jeg har åpnet og gått utifra igjen. Funker det på samme måte som en pc? Jo fler programmer som er der jo saktere går det? Hvis det er det, er det mulig å få mobilen til å lukke programmene istedenfor å minimere dem og legge de på lista? Når folk spør om oppgavebehandling i Android føler jeg meg alltid nødt til å svare. Android håndterer oppgaver på en helt annen måte enn i Windows eller andre desktop OS. Uten å gå inn i detaljer har Android et system som styrer ressursbruk og prosesser automatisk og tanken er at brukeren aldri skal måtte tenke på å stoppe programmer, ved mindre de har krasjet og låst seg. Når ledig minne begynner å bli trangt iverksettes tiltak som vurderer hvorvidt en prosess trenger å være lastet inn i minnet eller ei. Ideelt sett skal telefonen alltid være frisk og rask uten at du skal i det hele tatt ofre en tanke på RAM-forbruk. Dette betyr samtidig ikke at applikasjonen "kjører" i bakgrunnen til en hver tid, og dermed er effekten på batteriet er minimal og virkelig ikke noe å bekymre seg for. Derimot er det viktig å påpeke at ved å bruke task killers eller manuelt gå inn og avslutte applikasjoner støtt og stadig vil virke mot sin hensikt da neste gang du starter applikasjonen igjen må det mye mer ressurser til (som dermed påvirker strømforbruket i mye større grad) enn hvis det hadde ligget i RAM og raskt kunne hentes ut igjen. Det er en grunn til at Google fraråder applikasjonsutviklere på det sterkeste å ha noen form for "avslutt"-funksjon i applikasjoner. Endret 20. august 2012 av Untouchab1e 2 Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Flott forklart Untouchab1e! 1 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Jo takk, det var jo enkelt forklart, men forhåpentligvis forståelig. Jeg synes Android har den beste implementasjonen av multitasking på en mobil plattform. På iOS ser jeg meg støtt og stadig nødt til å dobbeltrykke på knappen og gå igjennom og lukke ned spill og annet. På Android derimot bare fungerer det smertefritt og man har full multitasking uten å tenke på det. Ikke som i gamle dager med Windows Mobile der man måtte innom oppgavebehandleren jevnlig og ha full kontroll på hva som kjører til en hver tid. Desverre er det ikke alle som er klar over hvordan Android håndterer multitasking og dermed installerer task-killere som ender opp med å drepe batterilevetiden i stedet for å forbedre den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå