Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å få byttet ut en (spesialist)lege som jeg ikke har tillit til, med en annen

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner til at det er mulig for en pasient å få en annen lege dersom man ikke har tillit til den legen man har fått tildelt. Det ansees til og med som ønskelig noen ganger. Jeg kjenner til noen tilfeller hvor leger (eller andre helseprofesjonelle) har foreslått/bedt om en slik bytte "da jeg ikke har pasientens fulle tillit" (pleier det å stå). Men disse tilfellene gjaldt poliklinisk behandling og behandling utenfor sykehus - altså ikke innlagt.

Spørsmålet mitt er om det er mulig også som innlagt pasient (hjerteavd.) å unngå å få en bestemt lege på visitt dersom man har hatt dårlige erfaringer med den legen fra før. Det ville være lettere å søke legehjelp neste gang det oppstår et behov, dersom jeg kunne være sikker i den saken. Anonym poster: 22915ebfcf2eec8d9420b3ce8aff813f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil legge til at grunnen til at jeg vet at leger og andre helseprofesjonelle selv tar initiativet til å bytte noen ganger er:

1) Jeg jobber i helsesektoren selv og har sett det.

2) Mannen min fikk et forslag om å bytte lege på den måten, i ett tilfelle.

Altså, at jeg har sett at dette skjer, betyr ikke at jeg har slitet ut så mange leger og andre helsearbeidere selv... Anonym poster: 22915ebfcf2eec8d9420b3ce8aff813f

Lenke til kommentar

Hei,

Det følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 2-3 første ledd første punktum at du, under visse vilkår, kan velge å få fornyet vurdering i spesialisthelsetjenesten. § 2-4 første ledd gir deg også adgang, under visse vilkår, til fritt å velge sykehus. Pasrl. åpner imidlertid ikke for valg av lege på sykehus.

Hva polikliniske situasjoner angår, er det ofte ikke et problem å velge bestemte leger, selv om man ikke har lovfestet rett til dette. Er man litt fleksibel med tidspunkter for de polikliniske konsultasjonene, er det nemlig ikke vanskeligere enn for legen å sette deg opp på et tidspunkt når en bestemt lege er til stede. Er du imidlertid innlagt, og det ikke er en øyeblikkelig hjelp-situasjon, har du anledning til å velge hvilket sykehus på samme behandlingsnivå du ønsker å benytte deg av, men altså ikke lege. Det er uansett ofte slik at legen som er på vakt den dagen på den avdelingen tar seg av visitten.

At leger noen gang selv velger at en annen lege skal ta seg av en pasient, uansett hva begrunnelsen er, er intet annet enn at de seg imellom tilpasser jobbsituasjonene sine, hvilket loven selvsagt ikke er til hinder for.

Håper dette hjalp, og lykke til.

Lenke til kommentar

Pixma har rett i det han sier, det er ikke en materiell rettighet å få en annen lege ved f.eks visitter eller kirurgiske inngrep for den saks skyld.

Imidlertid følger det av pasientrettighetloven § 3-1 at en pasients medvirkningsrett veier svært tungt, altså har du her en rekke prosessuelle rettigheter. En kan vel si det slik at generell praksis er at dersom en pasient gir klart uttrykk for at denne ikke ønsker en bestemt lege, vil ikke et sykehus kunne "straffe" pasienten med å unnlate å gi helsehjelp (såfremt vi ikke snakker om sykestua i Lakselv).

Sykehuset vil seff være nødt til å tilrettelegge for at du får den helsehjelpen du har krav på innenfor de rimelige rammer som kan forventes.

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Jeg var på poliklinisk time i ettertiden, etter den innleggelsen som jeg var uheldig med. Denne polikliniske timen gikk bra. (Selv om jeg ikke fikk en av de 3 legene som jeg hadde satt opp som preferansene mine, fikk jeg en annen lege som også var bra og som jeg ikke hadde møtt før.)

Jeg prøver mest mulig å "satse poliklinisk", som jeg kaller det, for å unngå akutt innleggelser. Men det er ergelig. Jeg har opplevd et par ganger at jeg, for å komme til utredning/behandling i det hele tatt, måtte kjempe mot slike utsagn som:

- Slapp av og vær glad du er frisk.

- NAV liker ikke å betale for unødvendige undersøkelser.

Så, når det er klart at det faktisk ER noe som feiler meg, opplever jeg en (litt for kort) harmonisk periode med behandling som jeg er enig i. Og tilslutt blir ting forsøkt trådt over hodet på meg under en akutt innleggelse. Altså, nettopp det jeg opprinnelig prøvde å unngå gjennom forebygging og det å være tidlig ute!

Så:

Angående det å be om fornyet vurdering/ "second opinion" - Er det noen som kan si hvor man søker dette? Et annet sykehus? Samme sykehus, annen lege? Anonym poster: 22915ebfcf2eec8d9420b3ce8aff813f

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Jeg var på poliklinisk time i ettertiden, etter den innleggelsen som jeg var uheldig med. Denne polikliniske timen gikk bra. (Selv om jeg ikke fikk en av de 3 legene som jeg hadde satt opp som preferansene mine, fikk jeg en annen lege som også var bra og som jeg ikke hadde møtt før.)

Jeg prøver mest mulig å "satse poliklinisk", som jeg kaller det, for å unngå akutt innleggelser. Men det er ergelig. Jeg har opplevd et par ganger at jeg, for å komme til utredning/behandling i det hele tatt, måtte kjempe mot slike utsagn som:

- Slapp av og vær glad du er frisk.

- NAV liker ikke å betale for unødvendige undersøkelser.

Så, når det er klart at det faktisk ER noe som feiler meg, opplever jeg en (litt for kort) harmonisk periode med behandling som jeg er enig i. Og tilslutt blir ting forsøkt trådt over hodet på meg under en akutt innleggelse. Altså, nettopp det jeg opprinnelig prøvde å unngå gjennom forebygging og det å være tidlig ute!

Så:

Angående det å be om fornyet vurdering/ "second opinion" - Er det noen som kan si hvor man søker dette? Et annet sykehus? Samme sykehus, annen lege? Anonym poster: 22915ebfcf2eec8d9420b3ce8aff813f

Hei,

Høres ut som du har vært uheldig med flere leger på det sykehuset. Har du mulighet til å velge et annet sykehus? Dersom innleggelsen ikke er akutt, har man som sagt muligheten til å velge sykehus på samme behandlingsnivå over hele landet. Mer om dette kan du i så fall lese her: http://www.frittsyke...no/Rettigheter/

Hva fornyet vurdering etter § 2-3 angår, følger av Ot.prp. nr. 12 (1998-1999) at allmennlegen, altså vanligvis fastlegen din, kan

henvise pasienten til spesialist ved en institusjon som inngår i regional helseplan, jf forslag til ny lov om spesialisthelsetjenesten m m § 5-3, eller til spesialist som har fylkeskommunal driftsavtale, jf § 6-1 annet ledd, i pasientens bostedsfylke eller utenfor.

Merk at forarbeidene er gamle, og viser til forslag til en gammel spesialisthelsetjenestelov. Også dette tilbudet vil i praksis enklest la seg gjennomføre ved at fastlegen henviser deg til et annet sykehus; det enleste er å ta dette opp med ham/henne. Mer om retten til fornyet vurdering kan du lese her: http://www.helsetils...ornyetvurdering

Lenke til kommentar

Takker for svaret. Spesielt den siste linken kunne være nyttig i diverse tilfeller, alt ettersom hva som skjer framover.

Det jeg tenker på fornyet vurdering av, var en bestemt leges foreskriving av en ny blodtrykksmedisin (losartan/Cozaar) i tillegg til betablokkeren som jeg allerede brukte mot atrieflimmer. Dette gjorde han på basis av EN ENESTE blodtrykksmåling! Den var på 140/80 (eller evt. 85), og var tatt etter en fullstendig søvnløs natt med feber/leddsmerter/langvarige hosteanfall og dårlig (nesten ingen) symptomlindring. (Kunne DET ha påvirket blodtrykket? Hmmm....) I tillegg ble denne BT-målingen på flere måter ikke tatt forskriftsmessig. Og den aktuelle legen fortalte meg en halvsannhet (eller noen ville ha kalt det løgn), for å få meg til å gå med på å ta imot denne nye resepten.

Samtlige hans kollegaer før OG etter, i den grad det har vært snakk om blodtrykket mitt, har vurdert spørsmålet på en annen måte enn han. De har heller ikke sagt noe på dette at jeg selvseponerte losartan/Cozaar etter kort tid. Derfor kan det hende at jeg lar hele denne hendelsen passere i stillhet etter hvert som det er kommet nye, mer dagsaktuelle notater/epikriser inn i journalen min.

På den aktuelle avdelingen er det, utenom denne ene legen som jeg hadde så store problemer med, fire leger som jeg har stor tillit til pluss to leger som jeg ble litt skeptisk til. Så alt i alt er det ikke så verst, kunne ha vært verre. I hvert fall vet jeg nå litt mer om mulighetene, dersom bytte skulle synes aktuelt.

Jeg bør kanskje presisere at de legene som helt til å begynne med bagatelliserte mine atrieflimmer-symptomer, ikke var sykehus-spesialister, men jobbet i primærhelsetjenesten. Fastlegen min (som senere gikk av med pensjon), og legevakten. Alt i alt var fastlegen min god på mange områder, men angående nettopp atrieflimmeret mitt skjedde det en glipp. Så jeg var kanskje heldig at jeg ble "tvunget" til en bytte av fastlege ved at han sluttet. For da ble det utredning/behandling etter hvert. Anonym poster: 22915ebfcf2eec8d9420b3ce8aff813f

Lenke til kommentar

Takker for svaret. Spesielt den siste linken kunne være nyttig i diverse tilfeller, alt ettersom hva som skjer framover.

Det jeg tenker på fornyet vurdering av, var en bestemt leges foreskriving av en ny blodtrykksmedisin (losartan/Cozaar) i tillegg til betablokkeren som jeg allerede brukte mot atrieflimmer. Dette gjorde han på basis av EN ENESTE blodtrykksmåling! Den var på 140/80 (eller evt. 85), og var tatt etter en fullstendig søvnløs natt med feber/leddsmerter/langvarige hosteanfall og dårlig (nesten ingen) symptomlindring. (Kunne DET ha påvirket blodtrykket? Hmmm....) I tillegg ble denne BT-målingen på flere måter ikke tatt forskriftsmessig. Og den aktuelle legen fortalte meg en halvsannhet (eller noen ville ha kalt det løgn), for å få meg til å gå med på å ta imot denne nye resepten.

Samtlige hans kollegaer før OG etter, i den grad det har vært snakk om blodtrykket mitt, har vurdert spørsmålet på en annen måte enn han. De har heller ikke sagt noe på dette at jeg selvseponerte losartan/Cozaar etter kort tid. Derfor kan det hende at jeg lar hele denne hendelsen passere i stillhet etter hvert som det er kommet nye, mer dagsaktuelle notater/epikriser inn i journalen min.

På den aktuelle avdelingen er det, utenom denne ene legen som jeg hadde så store problemer med, fire leger som jeg har stor tillit til pluss to leger som jeg ble litt skeptisk til. Så alt i alt er det ikke så verst, kunne ha vært verre. I hvert fall vet jeg nå litt mer om mulighetene, dersom bytte skulle synes aktuelt.

Jeg bør kanskje presisere at de legene som helt til å begynne med bagatelliserte mine atrieflimmer-symptomer, ikke var sykehus-spesialister, men jobbet i primærhelsetjenesten. Fastlegen min (som senere gikk av med pensjon), og legevakten. Alt i alt var fastlegen min god på mange områder, men angående nettopp atrieflimmeret mitt skjedde det en glipp. Så jeg var kanskje heldig at jeg ble "tvunget" til en bytte av fastlege ved at han sluttet. For da ble det utredning/behandling etter hvert. Anonym poster: 22915ebfcf2eec8d9420b3ce8aff813f

Jeg kjenner ikke til hele sykehistorien her med tilhørende funn. Det skal uansett mye til før fastlegen ikke henviser til fornyet vurdering (hvilket vedkommende har anledning til, dersom det er medisinsk begrunnet, jf. Ot.prp. nr. 12 [1998-1999]), slik at jeg i første omgang ville foreslått at du går for dette. Dersom du ønsker min medisinske vurdering av blodtrykket ditt, er det selvsagt ingen grunnlag for å legge til et blodtrykksmedikament basert på én måling alene. Her ville jeg tatt en 24-timers blodtrykksmåling, og jeg er nok langt fra alene. Lykke til.
Lenke til kommentar

Takk for svaret. 24-timers blodtrykksmåling, såvel som det å se den enkelte målingen i en større sammenheng, nevnte jeg for den aktuelle legen ved visitten. Uten at det førte til enighet.

Om jeg noen gang ber om fornyet vurdering vil det være mest for ordens skyld. Alle de andre legene, både spesialister og primære, har for lengst godtatt at losartan/Cozaar ikke står på medisinlisten min i dag. Anonym poster: 22915ebfcf2eec8d9420b3ce8aff813f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...