Gå til innhold

Fuglesang på Mars

Delvis

Anbefalte innlegg

Fuglesang tror vi kommer til å kolonisere Mars via månen. Artikkel

Jo jeg tror også at det blir koloniseringer (om ikke noe gale skjer), men kanskje ikke så mye på mars.

Det blir sikkert en del oppdrag og industri der i framtiden en gang, men tviler på så mange kommer til å bo der?

Det blir trolig heller laget kunstige små kloder mer tilpasset mennesker, eller når man kan komme til fjernere systemer via

eventuelle "snarveier" man ikke kjenner i dag. Men det er nok veldig langt fram.

Det som også kan skje, er at det blir opprettet forbindelse med noen fremmede andre steder. Da kan ting plutselig skje mye fortere. Men det blir selvsagt litt spekulasjoner da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leste "Fuglesang på Mars" så trudde jeg det hadde klikka for deg og du mente man kunne høre fuglesang på mars :lol: Men det var vel kanskje meninga med en slik tittel. :hmm:

Er vi heldige så kanskje vi kan oppleve gruve drift på astroider. Er jo et selskap som har blitt dannet av noen rikinger for å gjøre det, men det er jo helt i start fasen. Er vi heldige så kanskje vi opplever noen små rommbaser på månen eller mars også.

Kunne ønske noen fant opp noe som fikk oss til å leve i flere hundre til tusener av år. Tenk på allt det vi kunne opplevd av fremskritt da.

Endret av georg85
Lenke til kommentar

Kunne ønske noen fant opp noe som fikk oss til å leve i flere hundre til tusener av år. Tenk på allt det vi kunne opplevd av fremskritt da.

Ja det er jo det som er haken, at man ikke får følge med videre.

For å være ærlig har jeg prøvd å påkalle utenomjordiske, for å spørre om jeg kan få noen piller eller noe som kan forlenge livet

mangfoldige ganger.

En dag klarer sikkert menneskene å finne på drastisk livsforlengende ting også, men det blir neppe i vår tid.

Lenke til kommentar

Ett stort problem med å leve drastisk lengre er jo befolkningsvekst, jo lengre man lever, jo fler folk blir det.

Om man f.eks dobler levealderen og fortsetter med samme reproduksjon som man gjør i dag vil man raskt ha doblet antall personer på jorda.

Ang. kunstige planeter, så ville selv små kunstige planeter kreve enormt med ressursjer, som helst tas fra andre planeter enn Jorden. Ser egentlig ikke for meg det som ett alternativ til å flytte grupper til Mars. Å lage en fungerende planet krever nok MYE mer enn å flytte til en annen...

Lenke til kommentar

Ett stort problem med å leve drastisk lengre er jo befolkningsvekst, jo lengre man lever, jo fler folk blir det.

Om man f.eks dobler levealderen og fortsetter med samme reproduksjon som man gjør i dag vil man raskt ha doblet antall personer på jorda.

Det er selvfølgelig sant. Og er sikkert medvirkende til at det ikke satses mer på den fronten (hvilket klart kunne bli gjort. I følge boka "Jeg velger sannheten" av/med Prof, Herman Tønnessen som var ansatt ved univ. i Alberta Canada, var aldringsgenene funnet hvertfall alt dengang (tidlig 80 tall) og kunne i følge Tønnessen helt klart gjøres noe med)

En måtte vel fått til en eller annen grad av fødselstopp, eller hvertfall drastisk nedgang, noe vi jo vet hvor vanskelig er. Men når sant skal sies, gjøres det ikke allverden for å sette problemstillingen på glaobal dagsorden heller da, feks i samme grad som klimasakene.

Ang. kunstige planeter, så ville selv små kunstige planeter kreve enormt med ressursjer, som helst tas fra andre planeter enn Jorden. Ser egentlig ikke for meg det som ett alternativ til å flytte grupper til Mars. Å lage en fungerende planet krever nok MYE mer enn å flytte til en annen...

Ok, det er sikkert riktig. Hvertfall etter teknologier som er mulig å se for seg med dagens oppfatning av forutsetninger om hva som er mulig.

Poenget er at Mars og andre planeter i solsystemet vel aldri kan bli fullgode alternativer? Tenker på forskjell i tyngdekraft, temperaturforskjell og slikt man vel vanskelig kan gjøre mye med. Men det der er uansett veldig langt fram i tid.

Lenke til kommentar

Mars kan vel bli ett fullverdig alternativ, via terraforming.

Tyngdekraften på Mars er 37% av jorda sin, det blir ett problem i lengden mtp. at benstrukturen svekkes. Man kan ikke flytte fra Mars til Jorda uten å trene mot det.

Men, jeg ser ikke noen veldig store bakdeler med lav tyngdekraft, så lenge man er der permanent. F.eks romfart, og konstruksjoner av store bygg ville vært mye enklere. En hel del konstruksjon hadde vært enklere med lavere tyngdekraft.

Om det er noen ulemper mtp. atmosfæren vet jeg ikke.

Simulert tyngdekraft(sentrefugalkraft) er mulig i f.eks en falsk planet, men det krever at man lever på innsiden av planeten, med alle bakdeler og fordeler det innebærer.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Men, jeg ser ikke noen veldig store bakdeler med lav tyngdekraft, så lenge man er der permanent. F.eks romfart, og konstruksjoner av store bygg ville vært mye enklere. En hel del konstruksjon hadde vært enklere med lavere tyngdekraft.

Om det er noen ulemper mtp. atmosfæren vet jeg ikke.

Det er en liten ulempe der, ja. Den mindre tyngdekraften til Mars er en viktig grunn til at den praktisk talt ikke har atmosfære. Om man skulle klare å terraforme Mars å gi den atmosfære igjen, ville det være nødvendig å kontinuerlig regenere atmosfæren siden den hele tiden lekker ut.

Lenke til kommentar

Trykket blir vel heller ikke så stort heller da, noe som påvirker oss veldig.

Men, er ingenting i veien for å bygge enorme kupler med atmosfære under trykk og dermed simulere atmosfæren på jorden. Konstruksjonen vil være mye lettere å lage enn her på jorden. Vil fortsatt påstå at det hører med sansynlig ut enn falske planeter...

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at Mars kommer til å bestå en skitten gruvekoloni som graver ut mineraler vi begynner å få mangel på i dag. Kanskje Mars blir bebodd av autonome gruve-roboter om 100 år, som prosesserer og sender alle mineralene de graver ut til Jorda.

Lenke til kommentar

Det skal vel forferdelig mye til å sende mineraler i noe særlig omfang til jorden. Bare om man klarer få lastet opp i noen romskip, blir det vel piss i havet vil jeg tro? Hvertfall hvis det er slikt som skal kunne brukes til noe og erstatte noe det er lite av på jorda.

Men det blir kanskje mulig en gang langt fram i tid, å strekke rør herfra til Mars, som de kan sendes gjennom. Er vel eneste gangbare løsningen på sikt antar jeg :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at Mars kommer til å bestå en skitten gruvekoloni som graver ut mineraler vi begynner å få mangel på i dag. Kanskje Mars blir bebodd av autonome gruve-roboter om 100 år, som prosesserer og sender alle mineralene de graver ut til Jorda.

Såframt det ikke blir funnet noe helt spesielt på Mars, tror jeg heller på at vi kommer til å utnytte asteoroidene. Disse er det LANGT lettere billigere å hente ut metaller/mineraler fra asteoroider. Man kan sende ut en robot som dytter asteoroiden nærmere jorda MYE billigere enn fra Mars. Husk at det koster MYE penger å skyte noe ut i bane fra en planet. Asteoroidene svever jo allerede i rommet...

Lenke til kommentar

Nå blir vel dette synsing fra min side, så ta det med en klype salt. Men det kan jo tenkes at mer eksotiske metall som litium o.l. som brukes en del av i dag, men som finnes lite av kan lønne seg å sende fra en annen planet om 100 år.

Men som covah påpeker er det kanskje billigere å sende det fra en asteroide.

Lenke til kommentar

Nei, det vil aldri gå med rør fra jorda til mars.

1. Jorda går raskere rundt sola enn mars, som betyr at du måtte ha rør som strekker seg noe ekstremt, samt at sola ligger i veien halvparten av tiden.

2. Jorda roterer, så alt ville kveilet seg opp med en gang.

For å få til dette kreves teknologi som betyr at vi klarer å flytte planeter ut av bane, samt endre rotasjonen. Dette ville dog igjen medført kaldere klima pga en bane lenger fra sola, og da er det egentlig lettere å få mars nærmere jorda. ;)

Månen derimot, har alltid en fast vinkel mot jorda, og er helt ideel å strekke rør opp til. :)

Har de vann på mars (som er mulig å hente ut), samt litt andre ingredienser, så vil nok rakettdrivstoff være en svært ønsket kilde. Aka. at mars blir som en bensinstasjon. Ettersom planeten nesten ikke har atmosfære og 3 ganger lavere tyngdekraft så kan det jo kanskje nesten lønne seg å opprette en "bensinstasjon" like uttenfor atmonsfæren til mars som forbigående romskip, eller lignende kan docke hos.

En hær av roboter som produserer flytende hydrogen og flytende oksygen, for deretter å forsyner en dockingstasjon må jo være ekstremt fordelmessig?

Stoffer som Uran/plutonium og andre radioaktive stoffer kan jo kanskje være av interesse om man bestemmer seg for å bruke dette i romskip på lange turer. :)

Det vil jo bli månebase der, og da er det helt sikkert noen rikinger osm ønsker å bo der oppe i fred og ro. Helt sikkert noen som er gærne nok. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Som sagt tror jeg ikke det er noe som vil skje med det første, da det er mye billigere å hente dette fra en asteoroide. Mange av disse inneholder mer metaller (gull, platina, jern osv) enn det som er utvunnet totalt sett gjennom hele historien på jorda (og det er mange av dem). Kostnadene for å sende en robot ut til en av disse og gi den et puff slik at den kommer i bane nær jorda er minimale sammenlignet med det det vil koste å sende metaller opp i bane fra Mars.

På jorda koster det mellom $4000 og $40000 per kilo å sende noe opp i rommet. Ja, Mars har lavere tyngdekraft som kanskje gjør dette noe billigere med tanke på drivstoff, men det er fortsatt kostbart. I tillegg kommer jo investeringsutgiftene for å bygge opp en infrastruktur på Mars som gjør dette mulig. De må derfor finne noe helt spesielle og SVÆRT dyre saker for at dette skal være lønnsomt.

Lenke til kommentar

Nei, det vil aldri gå med rør fra jorda til mars.

1. Jorda går raskere rundt sola enn mars, som betyr at du måtte ha rør som strekker seg noe ekstremt, samt at sola ligger i veien halvparten av tiden.

2. Jorda roterer, så alt ville kveilet seg opp med en gang.

Nei de kunne jo ikke forankres fast i planetene selvsagt, det måtte vært til en stasjon som holdt seg på et sted litt utenfor planetene. Men da måtte selvsagt mineralene fraktes og hentes der igjen med skip. Den trafikken kunne jo da være mer omfattende, ettersom det bare var et lite stykke fram og tilbake til stasjonen der rørene er koblet fast.

Rør til månen er selvsagt også interessant. Er der noen planer på gang? Men månen er jo mer begrenset da med sin størrelse. Så man må jo passe på at det ikke tas så mye at månekraften utarmes. Den er vel svært viktig for jorden etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Rør er problematisk, oftest er ingen av planetene i nærheten av noen av endene.

F.eks med månen, en dag er den over Norge, neste dag Kina, 80% av tiden er den antagelig over vann, hvor skal materialet fra røret sendes?

Og hvorfor i det hele tatt ha rør?

Det er ikke slik at tyngdekraften opphører i røret, man er fortsatt avhengig av ett eller annet system som sender f.eks mineraler fra månen og ut av gravitasjonen til månen.

Det er STORE problemer med rør, og nytten er strengt tatt liten sånn jeg ser det.

Lenke til kommentar

Mente vel egentlig ikke rør direkte, men en form for svært sterk wire. Som vil fungere som en heis som henter f. eks tanker med materiale som trengs. Å pumpe væske opp i rommet er nok svært kostbart, og da er det langt lettere med en heis.

At jeg brukte ordet rør var nok en liten feiltakelse fra min side. Men prinsippet er fortsatt det samme.

Rør til månen er selvsagt også interessant. Er der noen planer på gang? Men månen er jo mer begrenset da med sin størrelse. Så man må jo passe på at det ikke tas så mye at månekraften utarmes. Den er vel svært viktig for jorden etter hva jeg har hørt.

Hva mener du med at "månekraften" utarmes. Jeg vil vel tro at du tenker på gravitasjonen, som naturligvis ikke vil forsvinne. :)

Du kan heller ikke endre månens hastighet i noen stor grad, da dette vil senke sentrifugalkraften som holder den i sin bane, og den vil komme nærmere jorden, og tilslutt kræsje om du senket hastigheten nok.

Link til selve tankene om prosjektet (en av de mange artikklene som har blitt publisert): http://www.itavisen.no/249518/ta-heisen-til-maanen

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...