Gå til innhold

Planlegger å skaffe meg nytt kamera, vet ikke hvilket.

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har et Nikon D70 kamera. Og har endelig innsett at det er på tide å iallefall begynne å leke med tanken om å kjøpe nytt. Men, jeg har ikke peiling på hva ! Vil gjerne ha Nikon, for har endel objektiver allerede. Har ikke mange krav.. Eller, vil det skal være bra, uten at jeg har nok peiling til at jeg kan ordlegge hva det innebærer.

Så spørsmålet er vel enkelt, hvis du har peiling.. Hva ville du anbefalt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke objektiver har du?

Litt avhengig av svaret på det spørsmålet, ville jeg ha vurdert brukt D700, D7000 eller D300s.

Hvis du liker lyssterk fastoptikk og/eller trenger gode AF-prestasjoner ville jeg valgt D700 eller D300s da disse har (vesentlig) bedre AF enn D7000.

Nikon har såpass mange fine modeller å by på for tiden, at jeg ser ingen grunn til at du skal vurdere andre merker så lenge du har endel Nikon-optikk.

Lenke til kommentar

Hå ja.. Ehm.

Nikkor 18-70 mm som fulgte med huset.

Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro

nikkor 70-300mm

Sigma fisheye 10mm

Og ellers, merker jeg at dere snakker litt over hodet på meg =P Blir forvirra og oppgitt over at jeg ikke kan mere enn jeg kan.

Lenke til kommentar

Og ellers, merker jeg at dere snakker litt over hodet på meg =P Blir forvirra og oppgitt over at jeg ikke kan mere enn jeg kan.

Beklager det isåfall.

For å spørre litt annerledes:

Hvilke egenskaper savner du ved D70-en din eller i hvilke situasjoner opplever du at D70 begrenser deg/hindrer deg i å ta de bildene du ønsker å ta?

Lenke til kommentar

Beklager det isåfall.

Hvilke egenskaper savner du ved D70-en din eller i hvilke situasjoner opplever du at D70 begrenser deg/hindrer deg i å ta de bildene du ønsker å ta?

Du trenger da virkelig ikke beklage deg på mine vegne ^^

Tja, i hovedsak er det vel litt at jeg savner å kunne filme. Har Canon eos 500d som leketøy. Og for meg virker det som om det er mindre støy med høyt iso-bruk. Ellers et det vel også litt forbruker ånden i meg. Bare lyyst på ! =P Ååh, pluss jeg merker at det er litt for lett å venne seg til å kunne ta bilde via skjermen på Canonkamera. Dog er ikke sikkert det er går med nyere nikon kamerar heller.. Har jeg bare regnet med for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Beklager det isåfall.

Du trenger da virkelig ikke beklage deg på mine vegne ^^

Tja, i hovedsak er det vel litt at jeg savner å kunne filme. Har Canon eos 500d som leketøy. Og for meg virker det som om det er mindre støy med høyt iso-bruk. Ellers et det vel også litt forbruker ånden i meg. Bare lyyst på ! =P Ååh, pluss jeg merker at det er litt for lett å venne seg til å kunne ta bilde via skjermen på Canonkamera. Dog er ikke sikkert det er går med nyere nikon kamerar heller.. Har jeg bare regnet med for å være ærlig.

Men hvis du har Canon 500D så har du jo et vesentlig mer moderne kamera enn din D70?

Kjenner ikke 500d godt nok, men du kan kanskje ikke filme med det?

Film-kravet gjør at D700 faller vekk og D7000 vil være en naturlig oppgradering fra D70. Har dette selv som som nummer 2-kamera. Kjempefint kamera som både filmer og fotograferer godt, men presisjon i autofokus har sine begrensninger i kombinasjon med lyssterk optikk og lite lys. Med dine objektiver vil dette antagelig ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Men hvis du har Canon 500D så har du jo et vesentlig mer moderne kamera enn din D70?

Kjenner ikke 500d godt nok, men du kan kanskje ikke filme med det?

Film-kravet gjør at D700 faller vekk og D7000 vil være en naturlig oppgradering fra D70. Har dette selv som som nummer 2-kamera. Kjempefint kamera som både filmer og fotograferer godt, men presisjon i autofokus har sine begrensninger i kombinasjon med lyssterk optikk og lite lys. Med dine objektiver vil dette antagelig ikke være noe problem.

Ja 500D er 2-3 år maks, og jo kan filmes med. Som er hovedgrunnen til at jeg har "stjelt" det fra min søster. D70 nærmer seg snart ti år.. Shit.

Men, for å gjenta deg for å være sikker på at jeg ikke har misforstått noe !

D700 - Har ikke filmfunksjon, men er et meeget bra kamera.

D7000 - Har filmfunksjon, men er ikke et like bra fotokamera som D700.

For isåfall er valget enkelt. Er i hovedsak foto jeg er intrs i. Film er bare en gøy leketing på sidens om jeg iallefall ikke har peiling på. Så velger ikke bort fotokvalitet for filmfunksjon.

Lenke til kommentar

D700 er i tillegg bedre bygget, større og har vesentlig bedre ytelse på høy ISO enn D7000. Veldig mye bedre AF også. D700 er dog FX-format, som gjør at DX-optikk ikke fungerer spesielt godt. 18-70'en og 10mm'eren vil altså ikke fungere med en D700.

Hah.. Det gjorde jo valget med et utrolig mye vanskligere.. Jeg trodde ikke dette kom til å være så vanskelig.

Lenke til kommentar

D700:

-Full format, dvs sensor som en god gammeldags filmrute på 24x36mm

-Meget gode AF-egenskaper også i lite lys

-12Mp sensor med god bildekvalitet også når lyset blir litt dårlig

-Objektivene som er utviklet spesielt for DX-formatet tegner ikke ut hele bildesirkelen på D700 (FX). Din 18-70 må evt. brukes i crop-modus og du ender opp med ca 5 mp. Mest naturlig å bytte ut 18-70 hvis du går for D700.

D7000:

-DX/format, dvs sensor 16x24mm

/ ikke fullt s[ god bildekvalitet i lite lys, men likevel meget bra forutsatt at fokus treffer....

/Du kan bruke alle dine objektiver som f;r

/D[rligere AF/prestasjon enn hva du vil oppleve med D700.

Hvis mulig, ville jeg ha pr;vd begge f;r jeg bestemte meg.

Alternativt s[ bare fortsetter du med din s;sters 500d. Det blir jo det billigste....

Lenke til kommentar

Alternativet er og selge røkla og kjøpe Canon 650D med 18-135 stm objektivet hvis filming med autofokus er veldig viktig, Canon har med nye 650D tatt filming enda et skritt videre angående autofokus.

Jeg har tenkt tanken, men jeg kommer aldri å få igjen halvparten av summen som er lagt ned i kamera + objektivene. Pluss, jeg elsker sigma objektivene ganske heftig. Oog fisheyen er meget ny.

Så blanding av tap av penger og at jeg liker dem så mye gjør at det iallefall ikke enda er et alternativ.

Alternative som jeg trur blir det jeg faller på blir å kjøpe d700, når jeg er endel får spart meg opp til den summen. Og bruke det huset med to av objektivene og d70 med de to andre. Oog canonen som ekstra leketøy =P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Har du D70, blir D7000 en super oppgradering. D700 er et (semi-proff) fullformatskamera som er endel større og tyngre og dyrere.

Hvis du ikke er villig til å bytte ut 18-70 objektivet ditt og fisheyen, ville jeg ikke gått for D700, men D7000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...