Roca Skrevet 17. august 2012 Rapporter Del Skrevet 17. august 2012 Ser at det på forumet finnes en stor tråd om pro tour sykling. I denne tråden passer det jo å diskutere både World tour og pro continental, Men føler det blir feil å diskutere continental lagene og deres ritt i den tråden. Vi har jo 7 stk. kontinentallag i Norge og det er spennende å følge litt med på disse også. Følgende norske lag har pr. d.d status som continental lag: - Argon18-unaas Cycling - Frøy Trek - Joker Merida - OneCo-Mesterhus - Plussbank BMC - Ringeriks-kraft Look - Team Øster Hus-Ridley Nå er det snart klart for Tour de l'Avenir som går av stabelen fra 26.august til 1. september. Dette rittet er karakterisert som ungdommens Tour De France og for de rytterne som markerer seg her, er det gode muligheter etterhvert for å ta steget over til proffenes verden. Edvald markerte seg jo meget bra i det rittet i 2006 og i fjor ble Vegard Stake Laengen nr 4. Noe som resulterte i kontrakt med det amerikanske Type1 laget som er et pro continental lag. I år skal følgende ryttere fra Norge være med i rittet : Vegard Breen (Joker Merida), August Jensen (TVK), Håvard Blikra, Sven Erik Bystrøm, Filip Eidsheim og Fredrik Strand Galta (Team ØsterHus-Ridley) Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 18. august 2012 Rapporter Del Skrevet 18. august 2012 Synes det er mange spennende ryttere vi har pr.dagsdato, men vi skulle absolutt hatt ett ProContinental lag også. Så deilig å se at det begynner å "gro" flere sykkeltalenter, stor forskjell fra nå og 10 år tilbake da jeg fattet interessen for sykkel og fant ut at det fantes andre ritt enn TdF. Lenke til kommentar
Roca Skrevet 19. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Synes det er mange spennende ryttere vi har pr.dagsdato, men vi skulle absolutt hatt ett ProContinental lag også. Så deilig å se at det begynner å "gro" flere sykkeltalenter, stor forskjell fra nå og 10 år tilbake da jeg fattet interessen for sykkel og fant ut at det fantes andre ritt enn TdF. Ja, med 7 continental lag er Norge på høyde med Danmark i antall, det er jaggu ikke verst. Det har skjedd utrolig mye på sykkelfronten og mye kan vi nok takke TV2 satsingen på TdF for. Selv fattet jeg interesse for sporten under OL i Munchen i -72. Men i mange år ble vi jo bare avspist med klipp i sportsrevyen og knapt nok det. Før internett kom var det vanskelig å holde seg oppdatert og det ble for de spesielt interesserte. Ikke like spennende og fengende å lese gårsdagens avisnotat om at Kvålsvoll gjorde kjempejobb for LeMond , i forhold til nå som vi kan følge med live overalt, enten på stream eller på TV 2 og Eurosport. Med TV kommer interesse og med interesse kommer sponsorer, med sponsorer kommer fler lag og rekrutteringen øker. Norsk Pro Continental lag ja, vel mens vi er igang med våte drømmer hvorfor ikke World tour, kan danskene kan vi... Problemet er vel sponsorer. Men jeg tror det kommer, for sykkelinteressen er økende og selv norske sponsorer må vel snart fatte hvilken interesse det er for sykkel i endel store land. Men her i Norge er det fotball for alle penga, selv om bronsjelaget fra- 36 fortsatt er det vi kan skilte med der, ja ja. Skal ikke erte på meg noen fotballsupportere. Men en oppegående fremadstormende direktør for et internasjonalt firma må vel snart se hvilken gullgruve sykkellag er, ihvertfall nå som det er ryddet opp endel. Nå har vi fått Glava Tour of Norway, til året får vi i samme rittkategori Arctic Tour of Norway og så koker de vel ihop noe i Rogaland også. Alt dette bygger seg opp til et norsk lag ihvertfall på pro continental nivå tror jeg. Skal vi satse på at Edvald tar den gule trøya i TdF i 2015 for et norsk lag? Lov å drømme er det ihvertfall. Endret 19. august 2012 av Roca Lenke til kommentar
Roca Skrevet 20. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. august 2012 Hvem blir norges neste sykkelproff? Sitter her i natta og spekulerer litt over det. Med 7 continentallag bør det være sjans for at noen fler etterhvert tar steget over til de rekkene. Pr i dag har vi 6 proffer om jeg teller riktig. Edvald i Sky, Lars Petter i Sky ( Går til Rabobank), Alexander i Katusha, Thor i BMC, Gabriel i FDJ (går til det nystartede IAM), og Vegard i Type1. (men hva skjer, finner han seg nytt proff-lag etter at han er for frisk til å sykle der?) Jeg håper inderlig det, han er virkelig en spennende type som er bruddvillig og en lagrytter. Men hvem er neste ut? Noen navn dukker raskt opp i hodet. Joker Merida's Christer Rake er den første jeg tenker på. Født i -87 og moden for profflivet nå kanskje? Han har vel ikke tatt helt av slik en kunne tro, etter at han for alvor presenterte seg i NM bak Thor i 2010. De to kom alene til mål, men Thor var selvfølgelig overlegen i spurt. Samme år fikk han også en 4'de plass i Tour of China. I 2011 vant han jo f.eks en etappe i Tour of Norway ( rittet fikk først 2.1 status i år, men likevel) og gjorde det bra i Tour of China nok engang. I år har det vel ikke vært all verden, men nå i august kom han på 2.plass totalt i Mi-Août en Bretagne, bare slått av Europcar's David Veilleux. I mine øyne er han moden for profflivet nå, får håpe han får et tilbud snart. Hvilke andre kan etterhvert få tilbud tro? Unge ryttere som Sven Erik Bystrøm f. -92 og Haavard Blikra f. -91 (Østerhus- Ridley), er spennende og meget lovende. Bystrøm ble jo bare slått av Sky-duoen Edvald og Lars Petter, samt Kristoff i NM i år. Jeg ble skikkelig imponert av det jeg så der. Hva med duoen fra Joker Merida Vegard Breen f. -90 Eller Vegard Robinson Bugge f-89, de bør ligge i løypa for å motta interesse fra profflag. Eller den unge Sondre Holst Enger f. -93 fra Plussbank-BMC? Gutten ble jo bare slått av Ahlstrand, Petacchi og Edvald i spurten på den første etappen av Tour of Norway i år og endte på 4. plass. Det er sterkt av en 18 åring. Mye spennende å følge med på i nivået under de beste nå. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 20. august 2012 Rapporter Del Skrevet 20. august 2012 Vil si at Kristoffer Skjerping er ett av Norges største talent, men om han blir den neste er vanskelig å si. I tillegg så nevner du også Rake og Holst Enger som er spennende typer, men noe mer oversikt av de norske har jeg egentlig ikke. Lenke til kommentar
Roca Skrevet 20. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. august 2012 Vil si at Kristoffer Skjerping er ett av Norges største talent, men om han blir den neste er vanskelig å si. I tillegg så nevner du også Rake og Holst Enger som er spennende typer, men noe mer oversikt av de norske har jeg egentlig ikke. Joker Merida's Kristoffer Skjerping i -93 årgangen ja. Hvordan kunne jeg glemme å nevne han da? Får skylde på at det var seint på natta. Han og Holst Enger er vel såpass unge at de antagelig ikke er først ut til proffenes rekker. De trenger nok noen år til på continental nivå først, men begge tegner til å bli noe stort. Lenke til kommentar
Roca Skrevet 17. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Gratulerer med tempogullet i junior VM Oscar Svendsen, skal bli spennende å følge med deg når du tar steget opp og skal sykle i Joker Merida til året. Samt Amund Grøndahl Jansen (som havnet på 41 plass) som skal sykle i Plussbank BMC. Spennende ryttertype Oscar Svendsen, den tempoløypa var jo spesielt hard opp Cauberg og det var der han gjorde løpet. Lå langt etter på de første mellomtidene. Joker Merida har fått en juvel til som de skal foredle og matche rett i årene som kommer. Endret 17. september 2012 av Roca Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 18. september 2012 Rapporter Del Skrevet 18. september 2012 Fantastisk prestasjon av Svendsen, det er jo ikke mange ukene siden det ble offentliggjort at han hadde slått Dæhlie's O2-opptak. Klarer ikke å vente på å se hvor utviklingen hans bærer hen Lenke til kommentar
Roca Skrevet 18. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Fantastisk prestasjon av Svendsen, det er jo ikke mange ukene siden det ble offentliggjort at han hadde slått Dæhlie's O2-opptak. Klarer ikke å vente på å se hvor utviklingen hans bærer hen Samme her, virkelig spennende. Klassikere og kanskje topplassering i GT om en 8 -10 år? Lov å håpe. Hva om Norske sponsorer snart tar seg sammen og ser hvilket potensiale det er i sykkel, så kan vi få norsk sammenlagtkandidat på Norsk lag i Touren om endel år. Wow, føler jeg tar litt av nå. Tenk om noe slikt skulle skje. Norge ville stoppet fullstendig opp i juli. Sponsorer hører dere!!! hele Norge ville stoppet opp og stirrret på deres reklame i tre uker til ende. Samt store deler av resten av verden også, alles øyne er i Frankrike under Touren. Telenor, Yara, hvor er dere? Nei, får komme ned på jorda, er jo tross alt i Continental-lag tråden dette her. Men du verden hvor morro det skal bli å følge Joker til året, hvordan de matcher han. Jeg tror definitivt han valgte rett lag. Joker har fått innpass i noen store og prestisjetunge ritt med bra proffdeltagelse. Nå sist i Kampioenschap van Vlaanderen og GP d´Isbergues. Dessuten med junior-VM tittel vil han ha mange spennende direktørøyne på seg. Skal vi tippe han sykler på et WT -lag allerede i 2015? selv om 2016 kanskje er mer realistisk. Endret 18. september 2012 av Roca Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 29. september 2012 Rapporter Del Skrevet 29. september 2012 Christer Rake legger sykkelskoene på hylla... Lenke til kommentar
Roca Skrevet 6. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2013 Sterk 2. plass av Oscar Landa og Team Østerhus-Ridley i Trofeo Umag i dag. Sondre Holst Enger kom inn til en 15 plass. Håper dette bare var begynnelsen på mange topplasseringer for de norske continentallagene i år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå